2016-05-04, 10:58
Medlem
plastgubbens avatar
Ibland undrar jag om det bara är jag. Jag har bara ett deltidsjobb som är skit. Har fan sökt hundratals jobb. Varför är det så jävla svårt? Får bara "vi har valt att gå vidare med andra sökande". Fuck you. Jag tänkte på detta igår när jag promenerade på stan. Överallt ser man folk i sina yrkesroller som utför jobb av olika slag, det får en att känna sig som skit. Fan vad jag hatar den här världen.
Citera
2016-05-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Ibland undrar jag om det bara är jag. Jag har bara ett deltidsjobb som är skit. Har fan sökt hundratals jobb. Varför är det så jävla svårt? Får bara "vi har valt att gå vidare med andra sökande". Fuck you. Jag tänkte på detta igår när jag promenerade på stan. Överallt ser man folk i sina yrkesroller som utför jobb av olika slag, det får en att känna sig som skit. Fan vad jag hatar den här världen.

Hur gammal är du?
Har du gått ut gymnasiet?
Vad har du för utbildning?
Citera
2016-05-04, 11:09
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Hur gammal är du?
31
ja
bara gymnasiet, sam
Citera
2016-05-04, 11:12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
31
ja
bara gymnasiet, sam

Kanske dags att skaffa dig en kompetens/utbildning som är intressant för arbetsgivare? Du konkurrerar med personer som är 19-21 om positioner som inte kräver några nämnvärda kvalifikationer.

Det är inte svårt att få jobb.
Citera
2016-05-04, 11:18
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Kanske dags att skaffa dig en kompetens/utbildning som är intressant för arbetsgivare? Du konkurrerar med personer som är 19-21 om positioner som inte kräver några nämnvärda kvalifikationer.

Det är inte svårt att få jobb.
Du talar emot dig själv. Det är svårt att få okvalificerade jobb, för mig. Sen om det är lätt för dig, kul för dig. Jag har inga intressen, ingen ambition, utan vill bara ha ett jobb. Dessutom vill jag inte ta studielån. Men jag har funderat på att gå någon kort yrkesutbildning när jag betalat av min nuvarande skuld. Men då skulle jag helst studera och jobba samtidigt, vilket jag dels inte vet om jag klarar av, och dels är det så jävla svårt att få okvalificerade jobb för att göra det.
Citera
2016-05-04, 11:19
Medlem
KonungHonungs avatar
För att tekniken minskar behovet av mänsklig arbetskraft.
Citera
2016-05-04, 11:34
Medlem
TheChains avatar
Citat:

Hur går du till väga: söker du via internet bara? Bara en sån sak som att både slänga in en ansökan över nätet och ringa upp kontakt/rekryteringspersonen ökar chansen att få en intervju bokad. Dubbelgardera dig. Jag har fått ett antal intervjuer som jag vet att jag annars inte hade fått tack vare det.

Det du skall göra är att inte bli nedslagen när du får nej, utan se det endast som feedback att bli bättre på intervjuer till nästa intervju. Var inte blyg, fråga rakt ut varför andra personer gick vidare i rekryteringsprocessen eller fick jobbet och inte du. Ring upp om det krävs. Är också en smula "numbersgame" med tanke på att personkemin osv mellan dig och olika rekryteringspersoner kan skilja och de är individer som tänker olika och jobbar för olika företag, men det går även att bli bättre på att kommunicera väl. Har du gjort X antal intervjuer för Y typ av jobb så vet du vilken typ av frågor som kommer. Ha bra svar på dessa, men i första hand var avslappnad och tro på det du säger (men visa på ödmjukhet där det är passande). Vad man säger spelar roll, men majoriteten av kommunikationen är icke-verbal.

Att tänka på:

- lär dig skriva bra ansökningar (CV och personligt brev)
- Socialt nätverk. Var en utåtriktad person som är ute och knyter kontakter.
- Klä dig snyggt och matchande.
- Tänk kreativt. Du kanske behöver se möjligheter i en annan bransch? Byta stad? Byta land?

Starka personer med drivkraft, god kommunikationsförmåga och som kan tänka utanför boxen får jobb. Det går att lära sig bli en sån person.

Citat:
Jag har inga intressen, ingen ambition, utan vill bara ha ett jobb.

Blir mycket lättare när du vet vad du vill göra. En stor del av arbetslöshet beror på att det finns folk som inte vet vad de vill göra. Finns yrken och branscher där det saknas personal. Vården, ingenjörer osv. Om du är totalt ambitionslös kan du åtminstone ta reda på var det saknas folk och satsa på det.

säljjobb är annars lätt att få - men då måste du ändra inställning och värderingar rejält.
Citera
2016-05-04, 11:44
Medlem
PiranhaFlowers avatar
Citat:
Du talar emot dig själv. Det är svårt att få okvalificerade jobb, för mig.

Dags att vakna upp ur din drömvärld nu. Arbetslivet fungerar som så att så länge du kan hjälpa ett företag att tjäna pengar, och är den som är bäst på det av dom som söker, så kommer du anställas. Är du en nobody utan kunskaper, utan erfarenhet och som tror att "jag bor i Sverige, alltså borde jag få ett jobb" så kommer du inte vara värd ett jobb. Det är så enkelt.
Du utgår från att "jag är perfekt som jag är, ge mig ett jobb" när det där bara är ett dravel som man lär småbarn för att dom ska kunna se ljust på framtiden. Det är upp till dig att anpassa dig, du är en nobody på marknaden och ingen bryr sig om dig. Marknaden bestämmer, anpassa dig eller fortsätt vara kvar i den pissiga sitsen du sitter i nu.

Man kan inte gå hemma, vägra utbilda sig, jobba deltid och sen klaga på att man "inte får några jobb". Det är lika korkat som att en tjockis klagar på att maten "är god" och att det är anledningen till att han är fet eller att en bimbo klagar på att "alla nya skor är så fina" och skyller det på att hon har massa kreditkortsskulder. Eget ansvar för fan plastgubben

Citat:
Sen om det är lätt för dig, kul för dig. Jag har inga intressen, ingen ambition, utan vill bara ha ett jobb. Dessutom vill jag inte ta studielån. Men jag har funderat på att gå någon kort yrkesutbildning när jag betalat av min nuvarande skuld. Men då skulle jag helst studera och jobba samtidigt, vilket jag dels inte vet om jag klarar av, och dels är det så jävla svårt att få okvalificerade jobb för att göra det.

Jag jag jag. Jag vill, jag vill, jag vill. Arbetsmarknaden skiter i vad du vill och vad du känner. Den skiter i om någonting är kul för dig och den skiter i dina preferenser. Anpassa dig till marknaden genom att utbilda dig eller sitt för evigt kvar i ditt miserabla liv. Men skyll för fan inte på någon annan än dig själv, du verkar vara en riktigt bortskämd individ.
Citera
2016-05-04, 11:51
Medlem
note-its avatar
Citat:
Det är svårt att få okvalificerade jobb, för mig.

Inte bara för dig. Just okvalificerade jobb är svåra att få för att så många söker dom. Det kan bli upp till 600 ansökningar, ibland fler, till de jobben. Jag vet arbetsgivare som slänger ansökningar olästa för det går inte att gå igenom dom. De hoppas på att de som blir över är något att ha...
Därför är det bättre med lite utbildning som gör att när man söker ett jobb så får de kanske 10-14 ansökningar och då ökar ju ens chanser.
Citera
2016-05-04, 11:53
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiranhaFlower
Dags att vakna upp ur din drömvärld nu. Arbetslivet fungerar som så att så länge du kan hjälpa ett företag att tjäna pengar, och är den som är bäst på det av dom som söker, så kommer du anställas. Är du en nobody utan kunskaper, utan erfarenhet och som tror att "jag bor i Sverige, alltså borde jag få ett jobb" så kommer du inte vara värd ett jobb. Det är så enkelt.
Du utgår från att "jag är perfekt som jag är, ge mig ett jobb" när det där bara är ett dravel som man lär småbarn för att dom ska kunna se ljust på framtiden. Det är upp till dig att anpassa dig, du är en nobody på marknaden och ingen bryr sig om dig. Marknaden bestämmer, anpassa dig eller fortsätt vara kvar i den pissiga sitsen du sitter i nu.

Man kan inte gå hemma, vägra utbilda sig, jobba deltid och sen klaga på att man "inte får några jobb". Det är lika korkat som att en tjockis klagar på att maten "är god" och att det är anledningen till att han är fet eller att en bimbo klagar på att "alla nya skor är så fina" och skyller det på att hon har massa kreditkortsskulder. Eget ansvar för fan plastgubben

Jag jag jag. Jag vill, jag vill, jag vill. Arbetsmarknaden skiter i vad du vill och vad du känner. Den skiter i om någonting är kul för dig och den skiter i dina preferenser. Anpassa dig till marknaden genom att utbilda dig eller sitt för evigt kvar i ditt miserabla liv. Men skyll för fan inte på någon annan än dig själv, du verkar vara en riktigt bortskämd individ.
Läste inte ens ditt inlägg idiot. Jag vill ha ett skitjobb, men inte ens detta kan man få. Stick din jävla nolla.
Citera
2016-05-04, 11:54
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Hur gammal är du?

Citat:
31
ja
bara gymnasiet, sam

Jag skulle snarare fråga:

Vad kan du?

Ser du fräsch ut?

Vad har du för kontaktnät?
Citera
2016-05-04, 11:55
Medlem
bombaccis avatar
Håller med dig ts. Du kan "alltid" få ett säljjobb, där får du dock räkna med mycket skit, dålig lön och få skäll för all möjligt.

I motsats till de andra så tycker jag du ska fundera på vad du tror att du skulle må bra med och vilka yrken du tror du skulle klara av. Läs sen på om dem och kanske gör någon intervju med dem och sen utbildar du dig till det och tar csn lån och bidraget.

Säg att du utbildar dig till förskolelärare eller sjuksköterska. Du blir inte rikast i världen men du kommer få ett heltidsjobb och en schysst lön på åtminstone 30 000 kr.

Slår alla dagar i veckan din nuvarande situation (och min).

Kom ihåg att göra en noggrann koll på vilka yrken som faktiskt ger en chansen att få ett bra jobb. Så utbilddningar inom beteendevetenkap, ekonomi, HR kan du strunta i. Det vimlar av folk som har pluggat det och som nu jobbar som telefonförsäljare och annat skit.

Socionom, lärare (beror lite på ämnen), förskolelärare, sjuksköterska är bra utbildningar som kommer ge dig jobb och schysst lön.

Men du ska trivas med det också såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in