2016-05-04, 14:29
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ser du fram emot att sitta inlåst på ålderns höst i en lokal utan personal? Eller finns den där roboten?
Jag blir hellre ompysslad av en robot (om jag inte kan klara det själv) medan unga människor får frihet och medborgarlön.

Därmed inte sagt att det inte finns människor som vill jobba inom äldrevården trots medborgarlön.
Citera
2016-05-04, 14:49
Medlem
plastgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Så sammanfattningsvis vill du ha ett okvalificerat jobb, där det inom överskådlig framtid kommer råda stor konkurrens och är inte beredd att utbilda dig för att öka dina chanser att få jobb? Vidare är du inte beredd att göra några förändringar hos dig själv för att öka dina chanser.

Det blir svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp. Vill du däremot diskutera om varför arbetsmarknaden för okvalificerade arbeten är mättat så finns det andra trådar.
fuck off

Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Hemligheten till att få jobb är inte att ansöka på annonser. Utan att fara runt till företag och fråga.
På mitt förra jobb kom det en kille och frågade en gång i veckan, ingen kände han och vi annonserade ingenting. Till slut så gav min chef han en chans och fick en två veckors provanställning.
Satan vad han slet, och vad jag vet så jobbar han fortfarande kvar.
Jag har knackat en del dörr, och skickat cv:n till företag som inte annonserade. Så han kom tillbaka en gång i veckan trots att han fick nej? Verkar nästan lite efterblivet.
Citera
2016-05-04, 14:50
Medlem
plastgubbens avatar
Det där med att ringa trots att man skickat ansökan ska jag testa. Testade precis det men fick inte napp. Han hade fått typ 500 ansökningar.
Citera
2016-05-04, 15:02
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Det var inte det jag bad om din idiot. Konkret bad jag dig lägga fram dessa lediga jobb här, eftersom du påstår dig veta allt om arbetsmarknaden.

Drifttekniker och liknande människor är ofta rätt korkade och har dålig uppfattning om politik, filosofi och andra ämnen som kräver hjärna.

Håll dig till det du kan, "värme/ventilation". Stoppa in en snus och täpp igen. Du vet inte vad du yrar om och gör bara bort dig.

Nej, jag kan inte erbjuda någon jobb då jag inte anställer, jag är anställd. Om du tror att jag tänker lämna ut kontaktuppgifter till mina branschvänner till folk jag inte känner så tror du fel. Jag berättade vart det fanns jobb, det borde räcka för alla som är intresserade.

Politik och filosofi kan vi diskutera i en annan tråd.

Sen smart och smart. Nej, vi är väl inte jurister eller läkare, men vi är smarta nog att finna ett jobb med bra betalt, varierande arbetsdagar och i princip ingen konkurrens. Åtminstone inte för de av oss som kan något.

Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Jag bad in om ditt påstådda CV, utan konkret om jobb som TS kan få NU direkt.

Du frågade vilket jobb jag hade ditt såsmongo. Jag har f.ö. inte utlovat någon något jobb, jag har berättat vart det är brist. Ta din fittiga attityd någon någon annanstans. Jag är ointresserad av att utbyta otrevligheter med någon liten tonåring.

Citat:
Ursprungligen postat av plastgubben
Du talar emot dig själv. Det är svårt att få okvalificerade jobb, för mig. Sen om det är lätt för dig, kul för dig. Jag har inga intressen, ingen ambition, utan vill bara ha ett jobb. Dessutom vill jag inte ta studielån. Men jag har funderat på att gå någon kort yrkesutbildning när jag betalat av min nuvarande skuld. Men då skulle jag helst studera och jobba samtidigt, vilket jag dels inte vet om jag klarar av, och dels är det så jävla svårt att få okvalificerade jobb för att göra det.

Anledningen till att du inte får ett jobb är för att det finns folk som har mer driv än dig. Gör dig anställningsbar.
Senast redigerad av OldFashioned 2016-05-04 kl. 15:08.
Citera
2016-05-04, 15:11
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ibland undrar jag om det bara är jag. Jag har bara ett deltidsjobb som är skit. Har fan sökt hundratals jobb. Varför är det så jävla svårt? Får bara "vi har valt att gå vidare med andra sökande". Fuck you. Jag tänkte på detta igår när jag promenerade på stan. Överallt ser man folk i sina yrkesroller som utför jobb av olika slag, det får en att känna sig som skit. Fan vad jag hatar den här världen.

Arbetsförmedlingen direktrekryterar många i jobb och utvecklingsgarantin, dvs sådana som har varit utan jobb en längre tid. En arbetsgivare behöver kanske någon som jobbar på ett butikslager eller liknande och istället för att annonsera ut jobbet så ber de arbetsförmedlingen om ett fåtal kandidater som passar deras önskemål. Är de med i vissa arbetsmarknadspolitiska program så är det vanligt med dels en absurd praktikperiod på upp till en månad för att "lära sig" ett helt okvalificerat yrke, som folk som anställs via bemanningsföretag kan börja jobba med omgående. Under denna praktikperiod som föregår anställningen så betalas ju ingen lön ut från företaget utan praktikanten har den vanliga ersättningen från försäkringskassan, sedan efter praktikperioden när lön börjar att betalas ut så står ju arbetsförmedlingen för en del av denna lönekostnad.

På ett okvalificerat yrke så spelar det inte lika stor roll vem man har som anställd. En ren idiot som visserligen gör ett klart sämre arbete men ändå får det gjort kan vara att föredra framför en mycket kompetent och driven person, då idioten endast kostar företaget en bråkdel av vad den andre skulle ha gjort. Därför är det så meningslöst att gå runt och dela ut CVn idag och jag vet själv hur CV-buntarna på chefens kontor såg ut när jag jobbade på en mack.

Var arbetslös en längre tid och sedan när arbetsgivaren börjar skicka vidare din profil till rekrytuppdrag till okvalificerade visstidstjänster, så skall du se att du får jobb direkt (efter praktikperioden).
Senast redigerad av Nord88 2016-05-04 kl. 15:13.
Citera
2016-05-04, 15:18
Medlem
Citat:
31
ja
bara gymnasiet, sam

Mycket lättare och få jobb inom något man är utbildad som. Man får åtminstone svar ofta i alla fall och kallad på intervju om man har utbildning inom de man söker.
Citera
2016-05-04, 15:27
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiranhaFlower
Dags att vakna upp ur din drömvärld nu. Arbetslivet fungerar som så att så länge du kan hjälpa ett företag att tjäna pengar, och är den som är bäst på det av dom som söker, så kommer du anställas. Är du en nobody utan kunskaper, utan erfarenhet och som tror att "jag bor i Sverige, alltså borde jag få ett jobb" så kommer du inte vara värd ett jobb. Det är så enkelt.
Du utgår från att "jag är perfekt som jag är, ge mig ett jobb" när det där bara är ett dravel som man lär småbarn för att dom ska kunna se ljust på framtiden. Det är upp till dig att anpassa dig, du är en nobody på marknaden och ingen bryr sig om dig. Marknaden bestämmer, anpassa dig eller fortsätt vara kvar i den pissiga sitsen du sitter i nu. .... [munddiarre] ....

Din tekst er utydelig och umoden skrevet, kanske skal du først læse hvad TS skriver i første indlæg.
Citera
2016-05-04, 15:27
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag har skrivit det flera gånger förut: Det finns jobb - på alla nivåer utom vaktmästare - i fastighetsbranschen.

Jag är själv drifttekniker värme/ventilation, jobb direkt med två andra erbjudanden i reserv innan jag var klar med min praktik efter ett års fastighetsteknikerutbildning på gymnasienivå. Kommer dagligen i kontakt med företagare som söker vettigt folk.
Bara för att du bajsar behöver det inte betyda att folk är redo att torka dig i röven för 50 öre/h.

Speciellt inte med en medborgarlön som grundsäkerhet.
Senast redigerad av KonungHonung 2016-05-04 kl. 15:30.
Citera
2016-05-04, 15:29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Bara för att du bajsar behöver det inte betyda att folk vill torka dig i röven för femtio öre timmen.

Jag torkar mig själv i röven och behåller mina 50 öre oavsett.
Citera
2016-05-04, 15:30
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag torkar mig själv i röven och behåller mina 50 öre oavsett.
Bra. Fortsätt så.
Citera
2016-05-04, 15:59
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Som sagt jag vill inte ta studielån, vill inte ha skulder som tar hela livet att betala av. Sen har jag inte ambition eller lust att gå en flerårig utbildning. Nej, inte intresserad av nånting du skrev. Är du säker på att du inte blandar ihop sjuksköterska och undersköterska? Vadå inte rikast i världen? Tror nog en sjuksköterska tjänar rätt bra. Och det krävs dessutom näst intill toppbetyg för att komma in på den utbildningen. Inte för att det intresserar mig ett jota dock. Möjligen att jag går en yh-utbildning eller vad det heter på typ 1 år eller 1,5 år samtidigt som jag jobbar deltid, kör taxi eller nåt. Men aldrig csn-lån, aldrig, det har jag bestämt. Jag anser att man är rätt korkad om man försätter sig självmant i en sits där man är skuldslav resten av livet.

Du tycker 30 000 är dåligt eller? Nej jag menar sjuksköterskor. Såg att de gav det som ingångslön på ett privat företag. Var annons i lokaltidningen.

korkat att ta csn? okej så vad är dina förslag för att få jobb? Svår kombination, vara kräsen och inte vilja utbilda sig.

Nej det bästa rådet jag kan ge dig är att plugga något som ger jobb och som du gillar.

Du tycks dock inte riktigt vilja ha ett jobb, så önskar dig lycka till. Kan vara rätt skönt att gå på bidrag på sommaren
Citera
2016-05-04, 16:12
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Som sagt jag vill inte ta studielån, vill inte ha skulder som tar hela livet att betala av. Sen har jag inte ambition eller lust att gå en flerårig utbildning. Nej, inte intresserad av nånting du skrev. Är du säker på att du inte blandar ihop sjuksköterska och undersköterska? Vadå inte rikast i världen? Tror nog en sjuksköterska tjänar rätt bra. Och det krävs dessutom näst intill toppbetyg för att komma in på den utbildningen. Inte för att det intresserar mig ett jota dock. Möjligen att jag går en yh-utbildning eller vad det heter på typ 1 år eller 1,5 år samtidigt som jag jobbar deltid, kör taxi eller nåt. Men aldrig csn-lån, aldrig, det har jag bestämt. Jag anser att man är rätt korkad om man försätter sig självmant i en sits där man är skuldslav resten av livet.

CSN-lån är förmodligen den bästa investeringen du kan göra förutsatt att du pluggar något yrkesförberedande(inte estetiskt eller annat flumm). Du behöver nödvändigtvis inte ta CSN-lån om du mäktar med att kombinera studier och deltidsjobb. Läs en 2-årig YH, hissmontör eller vad som helst som behövs. Får du jobb som hissmontör kan du iaf casha en 30k i månaden.

Det enda som sätter stopp för dig är din pissiga attityd och bittra inställning till allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in