Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Vad orsakade 1990 ? Som gjorde att räntan stack iväg sådär? Är denna tidsepok som vi nationellt ser som en "positiv tid för Sverige"?
Triggern var en internationell lågkonjunktur.
Sverige (och en del andra länder) skaffade sig extra mycket problem.
(S) ansåg att man skulle ha en fast växelkurs (mot ett antal andra valutor). Men samtidig eldade (S) på med kreditexpansion vilket verkar försvagande för valutan när den är större än produktivitetsökningen. Därav behövde Riksbanken hålla räntan ganska högt.
Vid en lågkonjunktur svarar de flesta centralbanken med en räntesänkning för att lindra kapitalkostnaderna för näringslivet. Staten vill trots all i de flesta länder att det ska överleva, och inte gå i kk. Det är ju det som betalar skatterna.
Det kunde dock inte Riksbanken göra. RB behövde istället höja räntan för att försvara den fasta växelkursen.
Många hade tittat starkt ifrågasättande på den svenska ekonomiska politiken, och när lågkonjunkturen kom och Riksbanken inte kunde sänka sin ränta så försvann förtroendet för att staten skulle kunna reda ut detta.
Det ledde till att Svenskt näringsliv inte tog hem sina intäkter till Sverige. (Dvs inte växlade till SEK).
Men utflödet från SEK fanns kvar.
Riksbanken har bara ett sätt att svara på det och det är att höja räntan för att göra det mer intressant att inneha SEK.
Därav att Riksbanken höjde räntan och det sved rejält för låntagare. (Och flera personliga tragedier orsakades). Hade nu (S) kunnat låta bli den fasta växelkursen och låta kronan vara flytande så hade vi sluppit det mesta av eländet.
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Förstår överhuvudtaget inte argumentet Alpha. Argumentet är verkligen ett yxskaft svar om något.
Vilket argument?
* Du citerar inte ens något inlägg jag skrivit. Hur hade du öht tänkt att jag skulle läsa vad du skriver.
* Du behöver vara tydlig på vad du frågar om. Hur hade du tänkt att någon annan läsare öht skulle kunna sluta sig till vilket argument som avses.
* Har du någon invändning mot något argument så behöver du vara specifik på vilket sätt det inte är giltigt. Gärna med referens till någon verifierbar fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Menar du att problemen då med privat skuldsättning från 100% till 150% på 5 år inte var ett problem? Att exempelvis det faktum att staten ändrade ränteavdrag (regleringar) inte påverkade?
Om du syftar på början på 90-talet så har jag förklarat ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Menar du att Sverige och enskilda människor inte fick problem under krisen?
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Du förstår att det var ganska illa där va? Och att utgången lika gärna kunde bli radikalt sämre. Krävdes ganska mycket av vår riksdag för att sköta det då. Vill du att vi testar på ett sådant läge igen och ser om det går "lika bra" (enligt dig) denna gången också?
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Du måste gå lite djupare i dina analyser än vad du gör.
Du lyckas inte tala om vad du har problem med. Än mindre på vilket sätt.
Folk här är inte tankeläsare. Dom kan inte veta vad som eventuellt snurrar i din skallet. Du behöver skriva precis vad du avser.
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Dubbelränta är givetvis inget större problem. Men om vi säger att räntan går upp till det dubbla om 5 år?
Jag har berört räntehöjning i tidigare inlägg i tråden. Och konsekvenser av det.
Det är inte så katastrofalt som många föreställer sig.
(Säger inte att folk är opåverkade heller).
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Då tror du ändå inte det påverkar lånebilden för de som tar nya lån?
Jag tror inte att bankerna rör lånetaket för att inflation och ränta ökar. Såvida inte utsikterna för ekonomin är väldigt mörka.
Om sedan folk
väljer att låna mindre, vågar jag inte spekulera om.
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Eller tror du att lönerna kommer stiga / inflation?
Förutsättningen för att Riksbanken genom sin räntestyrning skall driva upp räntorna är att inflationen tar fart.
Tittar vi historiskt så har reallönerna antingen stått still eller ökat. Så vi ska nog inte räkna med stigande realräntor. Och definitivt inte efter skatt.
(Skulle vi få en samlingsregering med SD+S+V. så kan jag tänka mig fallande reallöner. Men det är iaf idag en helt utesluten konstellation).
Citat:
Ursprungligen postat av
smurfen11
Du tror inte att den öppna marknaden, med låglön jobb och konkurrens från utlandet är en risk?
Låga löner i andra länder sänker priserna för varor vi köper. Det höjer vår levnadsstandard.
Att staten/facket skapar arbetslöshet genom prisreglering av löner är en realitet. Inte en risk. Det verkar sänkande av levnadsstandard.
Skulle vi lyckas få bort prisreglering av hyror och löner, samt minska skattetrycket med 50-70%, så kommer tillväxten att ta rejäl fart. Och vi kan börja konkurrera med andra framgångsrika länder som Sydkorea och Singapore. Sannolikheten för detta är tyvärr minimal.