2016-04-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Man kan knappast säga "tjänstefel" om hur någon beter sig i en personlig relation men möjligt är väl att det finns någon länk mellan systern och den försvunne som gör att denne försvinner antingen frivilligt eller till följd av annans inflytande på något sätt. Systern kanske har någon vag uppfattning om att så kan vara fallet och därför kanske förhåller sig passiv, dock att uppfattningen är för vag för att ens kunna preciseras till en fråga som duger till att tjata utifrån. Annars tycker man väl att systern borde ha hörts rätt ingående av polis (hon borde inte behöva tjata) men de kanske inte stod varandra särskilt nära (det kanske fanns betydande inslag av "okänt" i deras kännedom om varandra?) Om hon fått uppfattningen att han försvunnit på grund av att han hamnat i några tråkigheter, kriminalitet eller så så kanske hennes passivitet beror på att hon inte vill riskera att bli inblandad?

Jag menade naturligtvis att polisens agerande gentemot systern var tjänstefel.

Hur skulle systern kunna bli "inblandad"?
Citera
2016-04-28, 00:28
Medlem
KeithRichardss avatar
Nu ska jag röra till det lite...

Under den period då episoden med tröjmannen inträffade, bodde två av Gays kompisar i hans lägenhet, varav en har sagts varit väldigt lik Kjell-Åke! Dessa två lever inte idag, och några foton på dem har inte framkommit, så det är svårt att säga om likheten funnits. Men detta gör dessvärre att man inte kan vara helt säker på att det verkligen var KÅ som Ramona, systern träffade.
Citera
2016-04-28, 00:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Jag menade naturligtvis att polisens agerande gentemot systern var tjänstefel.

Hur skulle systern kunna bli "inblandad"?

Ifall hon kände igen "tröjmannen" (bara kände igen honom inte att hon kände honom). Han kanske inte heller var inblandad i broderns försvinnande. Om polisen ställer frågor i och kring GRKs bekantskapskrets på ett sätt som framstår som att systern pekat ut någon särskild. Hon kanske är/var av uppfattningen att någon av broderns "inneboende" kan vara inblandad eller veta något om försvinnandet men om hon är för osäker på vilka det är så hon vill inte riskera att peka ut dem eller uppfattas som att hon anklagar dem. Den inställningen kan väl lätt få fäste speciellt om det är en klantig burdus polis som hon talar med....."vem fan vet vad den snuten säger åt dem om jag berättar x och y?"
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-28 kl. 00:53.
Citera
2016-04-28, 07:12
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hon och jag har pratat mycket om detta. Både när vi träffades och jag bodde hemma hos henne samt via telefon.

Janne Dahlsjö visste hon förstås vem han var och hade träffat honom vid ett par tillfällen. Dessutom hade Gay omnämnt hans namn för henne och att de var goda vänner.

Namnet Kjell-Åke Johansson hade hon aldrig hört. Först beskrev jag hur han hade sett ut 1965 för henne men det sa henne ingenting. Inte förrän jag skickade fotot på honom. Efter att hon hade erhållit fotokopian pratade vi igen via telefon. Detta skedde i juli 2009.

Jag frågade henne då om hon kände igen Janne Dahlsjö. Jag hade ingen tanke på vad som skulle komma. Jodå hon kände igen Dahlsjö men det hördes på rösten att det var något annat hon funderade över. Följande samtal utspann sig sedan mellan oss:

Systern: "men vem är mannen i mitten?" Kjell-Åkes foto befann sig mellan Dahlsjös och "Hymmes".

Mitt svar: "Det är ju Kjell-Åke Johansson."

Systern: "Ja men det var ju han som stod i dörröppningen."

Jag blev helt paff först. Frågade henne då om hon var helt säker på detta. Hon svarade då att med tanke på att 44 år gått så kunde hon inte säga detta till 100%. Fotot på Kjell-Åke och "Tröjmannen" var i a f helt klart mycket lika varandra. Detta var första och enda gången som hon såg den här personen.

Varför hon kom att studera "Tröjmannen" speciellt noga var att han hade Gays tröja på sig. Detta gjorde henne också rädd. Hon berättade också hur han hade stått där i dörröppningen och vad som hade sagts mellan dem.

Systern visste helt klart att brodern kom att försvinna ihop med Dahlsjö och tillsammans med bilen.

Nej incidenten med "Tröjmannen" är inte felaktigt placerad i tiden.

När det gäller det som polisen sa till henne 1968, tyckte hon i o f s att det var märkligt att säga på det sättet men det kom tyvärr ingen reaktion.

Människor kommer inte avsiktligt med felaktig information, men det finns ju faktiskt chans att han misstagit sig. Hon kan utan att ha tänkt på det sett foto på honom tidigare.
Citera
2016-04-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Nu ska jag röra till det lite...

Under den period då episoden med tröjmannen inträffade, bodde två av Gays kompisar i hans lägenhet, varav en har sagts varit väldigt lik Kjell-Åke! Dessa två lever inte idag, och några foton på dem har inte framkommit, så det är svårt att säga om likheten funnits. Men detta gör dessvärre att man inte kan vara helt säker på att det verkligen var KÅ som Ramona, systern träffade.

Hur vet du, att 2 av Gays kompisar bodde i hans lägenhet? Det kanske inte bodde naagon alls där, utan den som öppnade var bara där paa besök?!

Hur vet du, att dessa 2 inte lever idag? Skaraborg2 tycks ha en annan uppfattning - att i vart fall K-Aa mycket väl kan vara i livet idag. Men säker kan man inte vara, naturligtvis.

Visst är systerns vittnesmaal egendomligt, men man kan inte avfärda det helt. Framför allt tycker jag systern till GRK borde ha känt till via tidningar och skvaller redan 1965 hur den försvunne K-Aa saag ut, och gjort denna aaterkoppling -- "Tröjmannen" daa - inte först flera decennier senare.

Sedan försvann det ju möbler, ja alla inventarier fraan GRK:s lägenhet. Den som saalt dem, torde ha vetat att GRK inte var i livet. Vart kan de ha tagit vägen? Och det maaste ju ha varit riskabelt att sälja dem.
Citera
2016-04-28, 12:46
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Hur vet du, att 2 av Gays kompisar bodde i hans lägenhet? Det kanske inte bodde naagon alls där, utan den som öppnade var bara där paa besök?!

Hur vet du, att dessa 2 inte lever idag? Skaraborg2 tycks ha en annan uppfattning - att i vart fall K-Aa mycket väl kan vara i livet idag. Men säker kan man inte vara, naturligtvis.

Visst är systerns vittnesmaal egendomligt, men man kan inte avfärda det helt. Framför allt tycker jag systern till GRK borde ha känt till via tidningar och skvaller redan 1965 hur den försvunne K-Aa saag ut, och gjort denna aaterkoppling -- "Tröjmannen" daa - inte först flera decennier senare.

Sedan försvann det ju möbler, ja alla inventarier fraan GRK:s lägenhet. Den som saalt dem, torde ha vetat att GRK inte var i livet. Vart kan de ha tagit vägen? Och det maaste ju ha varit riskabelt att sälja dem.
Du missförstår mig. De som bodde hos Gay hette Tore och Ragne. Tore fortsatte att bo i Gays lägenhet efter dennes försvinnande.

Jag tycker det lutar mest åt att det var KÅ som Ramona såg, eftersom hon reagerade över fotot på honom, men jag menar att man inte kan vara 100 % säker att det var han och trådens läsare bör få denna information.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-28 kl. 13:27.
Citera
2016-04-28, 12:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke, KN och TK.

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Anmärkningsvärt är även den här polisrapporten som saknas i arkivet angående J-D från 1968 var det en gammal anmälan som legat i nästan tre år eller var det en ny inkommen?

Vad är det för handling från 1968 som du tänker på gällande Janne Dahlsjö? Förklara gärna detta närmare så det inte blir något missförstånd.

Det är helt riktigt att två av Gays kompisar bodde i hans lägenhet vid den här tiden - förutom alla de andra som sprang där.

Den ene av dessa båda, som vi kan ge initialerna KN, var en gammal beprövad vän till Gay sedan tiden på Oscar Bexins färgfabrik i slutet av 1950-talet.

Denne KN skall enligt den andre boenden, som här får initialerna TK, ha varit mycket lik Kjell-Åke. Tyvärr har det inte lyckats med att få fram ett foto på denne KN. Skulle verkligen ha varit mycket intressant att få se ett sådant av denne man.

Det var TK som yttrade likheten mellan dessa båda när han fick se ett foto på Kjell-Åke. Han kunde därför inte säga med säkerhet om han hade träffat Kjell-Åke.

Denne KN var dock född 1934 och Kjell-Åke som bekant 1949.

Både KN och TK var kriminella, i a f småkriminella, och är numera avlidna sedan länge.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-28 kl. 13:45.
Citera
2016-04-28, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Du missförstår mig. De som bodde hos Gay hette Tore och Ragne. Tore fortsatte att bo i Gays lägenhet efter dennes försvinnande.

Jag tycker det lutar mest åt att det var KÅ som Ramona såg, eftersom hon reagerade över fotot på honom, men jag menar att man inte kan vara 100 % säker att det var han och trådens läsare bör få denna information.

Det kände jag inte till. Och ingen av dessa inneboende anmälde heller GRK som försvunnen...
Citera
2016-04-28, 13:50
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Det kände jag inte till. Och ingen av dessa inneboende anmälde heller GRK som försvunnen...
Nä, dessa två var alltså alkoholiserade småtjuvar.
Citera
2016-04-28, 14:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte en tanke på att göra.

Citat:

Nej detta hade de säkerligen inte en tanke på att göra. I dessa kretsar sprang man verkligen inte benen av sig för att komma till polisen.
Citera
2016-04-28, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lägenheten som tömdes på inventarierna.

Citat:

Att Gays bohag blev sålt har jag mycket svårt att tänka mig.

Både enligt systern och styvmodern som själva hade varit inne i lägenheten så var möblerna inte värda något. Troligtvis var dessa sådana han hade erhållit gratis från de sociala myndigheterna som också hjälpte honom att få den här lägenheten.

Den enda "rikedom" som fanns där var mängden av tompavor.

Det är helt riktigt att någon gång i slutet av 1965 så kom lägenheten att tömmas på inventarierna. Om detta pratades om i Haga och ryktet sa då "att nu är Gay tillbaka och håller på och flyttar".

Att det skulle ha varit Gay själv som röjde ur sin lägenhet har jag mycket svårt att tänka mig. Det var troligtvis andra som gjorde det och som visste att han inte längre behövde sina pinaler.
Citera
2016-04-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej detta hade de säkerligen inte en tanke på att göra. I dessa kretsar sprang man verkligen inte benen av sig för att komma till polisen.

Njae, men om de var kompisar och brydde sig om GRK, saa kan man tycka att en försvinnandeanmälan kunde ha gjorts. Men de kanske i grund och botten bara utnyttjade hans dumsnällhet. Alternativt skulle man kunna se deras passivitet som en indikation paa att de visste att GRK omkommit, bragts om livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in