Citat:
Ursprungligen postat av
intePK14
GRK:s syster borde senast i slutet av 60-talet ha faatt klart för sig hur K-Aa saag ut, och daa gjort reflektionen att han var identisk med "Tröjmannen". Om hon nu stod sin bror nära, borde hennes nyfikenhet krävt sin tribut. Daa borde hon läst allt som fanns om försvinnanden i omraadet, fraagat runt i regionen, och faatt klart för sig att polisen letade efter en trio, vari hennes bror ingick.
Polisens föraktfulla och suspekta bemötande av henne 1968 borde heller inte ha lämnat henne oberörd. Det borde ha satt myror i huvudet paa henne. Men ingen reaktion - förrän i tidningsintervju 2012. Inte heller förrän daa nämner hon offentligt detta med Tröjmannen.
Jag vill inte avfärda systerns vittnesmaal, men anser definitivt att hennes beteende är egendomligt. Samtidigt utgör hennes vittnesmaal en viktig pusselbit. Kanske är incidenten med Tröjmannen felaktigt placerad i tiden, trots allt?
Kanske trion raakade ut för en trafikolycka, där alla dog? Bilen sjönk paa ett braaddjupt ställe. Jag vet, att det tycks avfärdas generellt, men kan man verkligen utesluta det?
Hon och jag har pratat mycket om detta. Både när vi träffades och jag bodde hemma hos henne samt via telefon.
Janne Dahlsjö visste hon förstås vem han var och hade träffat honom vid ett par tillfällen. Dessutom hade Gay omnämnt hans namn för henne och att de var goda vänner.
Namnet Kjell-Åke Johansson hade hon aldrig hört. Först beskrev jag hur han hade sett ut 1965 för henne men det sa henne ingenting. Inte förrän jag skickade fotot på honom. Efter att hon hade erhållit fotokopian pratade vi igen via telefon. Detta skedde i juli 2009.
Jag frågade henne då om hon kände igen Janne Dahlsjö. Jag hade ingen tanke på vad som skulle komma. Jodå hon kände igen Dahlsjö men det hördes på rösten att det var något annat hon funderade över. Följande samtal utspann sig sedan mellan oss:
Systern: "men vem är mannen i mitten?" Kjell-Åkes foto befann sig mellan Dahlsjös och "Hymmes".
Mitt svar: "Det är ju Kjell-Åke Johansson."
Systern: "Ja men det var ju han som stod i dörröppningen."
Jag blev helt paff först. Frågade henne då om hon var helt säker på detta. Hon svarade då att med tanke på att 44 år gått så kunde hon inte säga detta till 100%. Fotot på Kjell-Åke och "Tröjmannen" var i a f helt klart mycket lika varandra. Detta var första och enda gången som hon såg den här personen.
Varför hon kom att studera "Tröjmannen" speciellt noga var att han hade Gays tröja på sig. Detta gjorde henne också rädd. Hon berättade också hur han hade stått där i dörröppningen och vad som hade sagts mellan dem.
Systern visste helt klart att brodern kom att försvinna ihop med Dahlsjö och tillsammans med bilen.
Nej incidenten med "Tröjmannen" är inte felaktigt placerad i tiden.
När det gäller det som polisen sa till henne 1968, tyckte hon i o f s att det var märkligt att säga på det sättet men det kom tyvärr ingen reaktion.