2016-04-24, 21:26
Medlem
morpdeuss avatar
Föreställningen om Gud

Varför har vissa så otroligt svårt att ens föreställa sig eller acceptera att en intelligent skapelsekraft möjligtvis skulle existera? Ledande forskare inom trans- och posthumanism är tämligen säkra på att vi i framtiden kommer att kunna skapa AI's vars intelligens och förmågor sträcker sig bortom människans konceptuella förmåga. Är det så orimligt att tänka sig en AI som först och främst är självmedveten samt därutöver kapabel att skapa virtuella världar och dylikt?

Lägg de etablerade religionernas utsagor om vad gudarnas egenskaper är åt sidan, särskilt de Abrahamitiska religionerna, och fundera på vad en gud eller en intelligent skapelsekraft innebär; skulle inte denna AI som har förmågan att skapa, upprätthålla och förstöra världar vara en gud i allmän bemärkelse?

Min frågeställning blir således följande: om vi människor har möjlighet att skapa en entitet som har gudsliknande krafter, varför skulle inte detta kunnat ha hänt redan i det förflutna? Med andra ord, att vi lever inuti ett universum skapat av någon eller någonting.
Citera
2016-04-24, 21:29
Bannlyst
"ledande forskare".. inte för att de brukar vara bra på att förutspå framtiden men var god länka
Citera
2016-04-24, 21:35
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus-saves
"ledande forskare".. inte för att de brukar vara bra på att förutspå framtiden men var god länka
Inte? Du kan ju börja med att läsa på om Ray Kurzweil, du som verkar vara oerhört oinformerad inom ämnet.
Citera
2016-04-24, 21:36
Medlem
Vet inte exakt vad du menar med AI vars konster sträcker sig bortom vår konceptuella förmåga, men i grunden skulle det alltså fortfarande handla om ettor och nollor, och det är inte särskilt gudlikt.

Gör frågan lite mer konkret så kanske det går att svara mer konkret.
Citera
2016-04-24, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Inte? Du kan ju börja med att läsa på om Ray Kurzweil, du som verkar vara oerhört oinformerad inom ämnet.
ej intresserad.

vetenskap är som den största lögnaren, djävulen som hittar på nya lögner varje gång vi tittar närmare på den presenterade "sanningen".
Citera
2016-04-24, 21:42
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObotligtFrisk
Vet inte exakt vad du menar med AI vars konster sträcker sig bortom vår konceptuella förmåga, men i grunden skulle det alltså fortfarande handla om ettor och nollor, och det är inte särskilt gudlikt.

Gör frågan lite mer konkret så kanske det går att svara mer konkret.
Det innebär att ingen människa har den intellektuella kapaciteten att tänka i sådana banor - vill du att jag beskriver det ytterligare och mer specifikt?

Nja, jag känner tyvärr inte för att dumma ner trådstarten för din skull. Väntar hellre på någon som förstår sig på den och kan ge konstruktiva kommentarer, argument eller liknande.
Citera
2016-04-24, 21:43
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
ej intresserad.

vetenskap är som den största lögnaren, djävulen som hittar på nya lögner varje gång vi tittar närmare på den presenterade "sanningen".
Lämna tråden då, ifall du inte är intresserad. Svårare än så är det inte.
Citera
2016-04-24, 22:09
Medlem
Citat:
Det innebär att ingen människa har den intellektuella kapaciteten att tänka i sådana banor - vill du att jag beskriver det ytterligare och mer specifikt?

Nja, jag känner tyvärr inte för att dumma ner trådstarten för din skull. Väntar hellre på någon som förstår sig på den och kan ge konstruktiva kommentarer, argument eller liknande.

Mitt svar är att: jo, jag kan tänka mig att det är som du beskriver, men det det finns inget som gör det mer troligt än att det inte är så. Särskilt svårt blir det när vi människor tydligen inte ens kan tänka i de banorna.

Vad har du själv för svar till din egna frågeställning?
Citera
2016-04-24, 22:38
Medlem
Citat:
ej intresserad.

Det måste vara höjden av ironi eftersom du sitter och skriver på en dator på internet som gissa
vad båda har skapats av just det vetenskapsmän.
Citera
2016-04-24, 22:44
Medlem
Citat:
Varför har vissa så otroligt svårt att ens föreställa sig eller acceptera att en intelligent skapelsekraft möjligtvis skulle existera? Ledande forskare inom trans- och posthumanism är tämligen säkra på att vi i framtiden kommer att kunna skapa AI's vars intelligens och förmågor sträcker sig bortom människans konceptuella förmåga. Är det så orimligt att tänka sig en AI som först och främst är självmedveten samt därutöver kapabel att skapa virtuella världar och dylikt?

Lägg de etablerade religionernas utsagor om vad gudarnas egenskaper är åt sidan, särskilt de Abrahamitiska religionerna, och fundera på vad en gud eller en intelligent skapelsekraft innebär; skulle inte denna AI som har förmågan att skapa, upprätthålla och förstöra världar vara en gud i allmän bemärkelse?

Min frågeställning blir således följande: om vi människor har möjlighet att skapa en entitet som har gudsliknande krafter, varför skulle inte detta kunnat ha hänt redan i det förflutna? Med andra ord, att vi lever inuti ett universum skapat av någon eller någonting.
Vem har i så fall skapat den skaparen?
Citera
2016-04-24, 23:58
Medlem
Utopiantoss avatar
Visst är det möjligt. Det är också möjligt att Gud inte finns.

Det är också möjligt att vi lever i en virtual reality, likt den i The Matrix. Vi kanske inte ens är människor, när vi ligger där med en kabel in i bakhuvudet. Kanske är vi vandrande träd. Kanske existerar inte ens de fyra naturlagarna. Allt vi tror oss veta kanske bara är en del av The Matrix. Hur skulle vi kunna avgöra vilket?
Citera
2016-04-25, 00:04
Bannlyst
Citat:
Lämna tråden då, ifall du inte är intresserad. Svårare än så är det inte.
jag efterfrågade en länk och du gav mig ett namn.

jag stannar i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in