2016-04-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Kanske vi kan få mer information om identitetsbyte på juridikforumet:

(FB) Att byta identitet på 60- och 70-talen

Bra försök - men jag tror dock du valde fel underforum. Det är ju inte en juridisk fraaga primärt, utan mer en för "Brott och brottsbekämpning", daa det handlar om falsk identitet.
Citera
2016-04-24, 18:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Officiellt kom Volvon aldrig bli skrotad eller såld.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Förvisso men bilen borde väl någon gång säljas eller skrotas. Att tre personer försvinner kan jag kanske förstå men bilen då?

Bilen kom varken att säljas eller skrotas officiellt. Finns inget registrerat att den blev inlämnad till skrotning. Ej heller någon ny ägare till Volvon har blivit registrerad efter 29 juli 1965.

Däremot kan den förstås ha skrotats inofficiellt. Att den skulle ha blivit såld betvivlar jag - åtminstone inte Sverige. Som många gånger tidigare har omnämnts skulle den ha kunnat blivit "exporterad" till Norge.
Citera
2016-04-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Javisst är det så!

Givetvis hände något detta datum som gjorde att de aldrig kunde återgå till sina gamla liv.

Det har ju spekulerats mycket om deras försvinnande hade något med Grodmansrånet att göra? Ingen av oss kan säga detta med säkerhet, men personligen tror jag att så var fallet.

Verkligen en mycket tragisk historia för både de försvunna och deras familjer.

Grodmansraanet? Men är det inte lite anmärkningsvärt i saa fall, att K-Aa enligt din bedömning levde saa sent som 2012? Jag tror knappast att en 16-aarig yngling deltog i ett saa allvarligt bankraan (grovt raan). Visst kan trion ha kommit i vägen för bankraanarna, men varför daa laata en av ungdomarna (K-Aa) leva?

Sedan känns det mindre sannolikt, att den bisarra bankraanargrupperingen skulle ha kunnat haalla tyst om ett eventuellt mord under alla aar. En av raanarna dömdes ju för övrigt till psykvaard. Minst en av raanarna lever nog än idag - Trimmel?!

Angaaende eventuell daktning av K-Aa, har jag läst lite paa Metapedia. Nu vet jag inte hur tillförlitlig den infon är, men enligt artikeln hade K-Aa gripits av polis för fylleri vid minst 2 tillfällen före försvinnandet. Nog blev han väl daktad daa, i saa fall?

http://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%B6st_massf%C3%B6rsvinnande:_Dahlsj%C3%B6-fallet,_G%C3%B6teborg,_1965.
Citera
2016-04-24, 20:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
1971-03-01.

Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Tekniskt sett går det säkert att sätta en spärr för nr 103956 hos de som för registret.
Chassinumret är kopplat till tre människors försvinnande.

Den försvunna Volvons registreringsnummer fick som förut omnämnts aldrig mera användas.

Detta beslut gällde f o m 1971-03-01. Drygt 4½ år efter att den försvann.

Drygt 1½ år därefter, övergick O-län till de nya registreringsnumren som vi numera har. Detta skedde 1972-08-16.
Citera
2016-04-24, 20:15
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Motornumret har inte med chassinumret att göra. Varje bil hade även ett karossnummer, som inte heller nödvändigtvis hänger ihop med chassinumret.

Jag tror inte att så gamla bilar hade ett karossnummer. Det fanns chassinummer och motornummer.
Karossnummer får jag för mig är ett senare påfund.
Citera
2016-04-24, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ca 6 år.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Nja, han måste inte ha varit utomlands. Vi vet ju egentligen ingenting om vad han har gjort. Att han befunnit sig i Göteborg i november 1965 och i Linköping eller Lidköping ca 1971, verkar ju klart möjligt. 1968 ställde polisen en förfrågan till Björkmans nöjesfält i Arboga om KÅ varit anställd där. Varför, kan man ju fråga sig?

Nej han behöver förstås inte ha varit det.

Vad vi känner till så skall Kjell-Åke ha synts då Liseberg öppnade för säsongen 1966. Sedan blir det ett hopp fram i tiden tills dess han skall ha varit synlig av en person i Linköping, åtminstone inte senare än 1972. Båda dessa personer kände honom sedan tiden i Haga.

Under dessa ca sex år skulle han kunna ha befunnit sig utomlands.

Varför denna förfrågan till Björkmans nöjesfält ställdes av polisen 1968 har jag också funderat över. Vet inte varför, men kan ha berott på något sent inkommit tips?
Citera
2016-04-24, 21:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad gjorde Dahlsjö-gänget den 29 juli 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Grodmansraanet? Men är det inte lite anmärkningsvärt i saa fall, att K-Aa enligt din bedömning levde saa sent som 2012? Jag tror knappast att en 16-aarig yngling deltog i ett saa allvarligt bankraan (grovt raan). Visst kan trion ha kommit i vägen för bankraanarna, men varför daa laata en av ungdomarna (K-Aa) leva?

Sedan känns det mindre sannolikt, att den bisarra bankraanargrupperingen skulle ha kunnat haalla tyst om ett eventuellt mord under alla aar. En av raanarna dömdes ju för övrigt till psykvaard. Minst en av raanarna lever nog än idag - Trimmel?!

Angaaende eventuell daktning av K-Aa, har jag läst lite paa Metapedia. Nu vet jag inte hur tillförlitlig den infon är, men enligt artikeln hade K-Aa gripits av polis för fylleri vid minst 2 tillfällen före försvinnandet. Nog blev han väl daktad daa, i saa fall?

http://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%B6st_massf%C3%B6rsvinnande:_Dahlsj%C3%B6-fallet,_G%C3%B6teborg,_1965.

Just det! Grodmansrånet!

En sak vet i a f och det är att Dahlsjö-fallet och Grodmansrånet inträffar samma blåsiga och regniga torsdag den 29 juli 1965 i samma stad.

Rånet inträffade kl. 14.11 i Gamlestaden. Var befann sig då de tre personerna som kom att försvinna? Ja det vi förstås inte men litet vet i a f.

Dahlsjö kom inte att återvända hem efter arbetets slut 1965-07-28, så det var detta datum han försvann från sin familj. När han lämnade sin bostad för sista gången tog han med sig ett par extra ljusa byxor. Han återkom aldrig mera till sitt arbete efter den 28 juli.

Gällande Kjell-Åke så uppgav modern flera olika anledningar till att han inte arbetade denna dag. Vilken som var den rätta vet vi inte, men det viktigaste är att han inte var på sitt arbete.

Gällande Gay går det inte att uttala sig eftersom han hade eget boende.

Åtminstone två av dessa tre personer var alltså lediga den här torsdagen. Vad gjorde de då? Ja vad de än gjorde så inte var det för att bada och campa i Åsa en dag som denna.

Var befann sig O 18920 denna dag? Det vet vi inte heller men eftersom åtminstone två av dessa personer, troligtvis alla tre, var lediga så kan Volvon mycket väl ha varit ute och rullat på Göteborgs gator denna dag.

Det är riktigt att en av rånarna dömdes till psykvård 1966 och de övriga två till fängelse 1965. Alla tre rånarna lever än idag. Två i Sverige och en utomlands.

Jag har känt ett hel del personer som har blivit gripna för både gångfylla och mopedfylla utan att ha blivit daktade.
Citera
2016-04-24, 21:50
Medlem
Citat:
Just det! Grodmansrånet!

En sak vet i a f och det är att Dahlsjö-fallet och Grodmansrånet inträffar samma blåsiga och regniga torsdag den 29 juli 1965 i samma stad.

Rånet inträffade kl. 14.11 i Gamlestaden. Var befann sig då de tre personerna som kom att försvinna? Ja det vi förstås inte men litet vet i a f.

Dahlsjö kom inte att återvända hem efter arbetets slut 1965-07-28, så det var detta datum han försvann från sin familj. När han lämnade sin bostad för sista gången tog han med sig ett par extra ljusa byxor. Han återkom aldrig mera till sitt arbete efter den 28 juli.

Gällande Kjell-Åke så uppgav modern flera olika anledningar till att han inte arbetade denna dag. Vilken som var den rätta vet vi inte, men det viktigaste är att han inte var på sitt arbete.

Gällande Gay går det inte att uttala sig eftersom han hade eget boende.

Åtminstone två av dessa tre personer var alltså lediga den här torsdagen. Vad gjorde de då? Ja vad de än gjorde så inte var det för att bada och campa i Åsa en dag som denna.

Var befann sig O 18920 denna dag? Det vet vi inte heller men eftersom åtminstone två av dessa personer, troligtvis alla tre, var lediga så kan Volvon mycket väl ha varit ute och rullat på Göteborgs gator denna dag.

Det är riktigt att en av rånarna dömdes till psykvård 1966 och de övriga två till fängelse 1965. Alla tre rånarna lever än idag. Två i Sverige och en utomlands.

Jag har känt ett hel del personer som har blivit gripna för både gångfylla och mopedfylla utan att ha blivit daktade.

Nej, en koppling till grodmansraanet tror jag inte paa. Varken att ungdomstrion K-Aa--GRK--JD skulle varit hantlangare eller att de skulle bragts om livet t. ex. för att raanarna behövde ny flyktbil. Raanarna var amatörmässiga; Trimmel sköt sig i foten (!), de missade stora kontantsummor paa banken, en av dem var i mycket daaligt psykiskt skick - nej, att de skulle kunnat likvidera 1-2 av grabbarna i Dahlsjögänget och skaffa undan kroppen/kropparna, det verkar för mig osannolikt. Och detta utan att naagra vittnen framträtt.

Intressant detta om fylleri. Troligen blev K-Aa aldrig daktad daa.

Ocksaa märkligt, att alla tre raanarna lever än idag. Torde vara mycket ovanligt i den "branschen".
Citera
2016-04-24, 22:03
Medlem
Tidningen Land har i sitt senaste nummer uppmärksammat detta fall. Tillför kanske inget speciellt nytt för de här i träden som är inlästa på fallet men ändå:

http://land.se/retro/dahlsjofallet-4-pojkar-forsvann-gatan-olost-efter-50-ar/
Senast redigerad av adolfhilter 2016-04-24 kl. 22:06.
Citera
2016-04-24, 22:27
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Tidningen Land har i sitt senaste nummer uppmärksammat detta fall. Tillför kanske inget speciellt nytt för de här i träden som är inlästa på fallet men ändå:

http://land.se/retro/dahlsjofallet-4-pojkar-forsvann-gatan-olost-efter-50-ar/
Jag vågar inte titta på den sidan. Den där privatspanarn ser så ilsken ut.
Citera
2016-04-24, 22:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns mera att läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Nej, en koppling till grodmansraanet tror jag inte paa. Varken att ungdomstrion K-Aa--GRK--JD skulle varit hantlangare eller att de skulle bragts om livet t. ex. för att raanarna behövde ny flyktbil. Raanarna var amatörmässiga; Trimmel sköt sig i foten (!), de missade stora kontantsummor paa banken, en av dem var i mycket daaligt psykiskt skick - nej, att de skulle kunnat likvidera 1-2 av grabbarna i Dahlsjögänget och skaffa undan kroppen/kropparna, det verkar för mig osannolikt. Och detta utan att naagra vittnen framträtt.

Intressant detta om fylleri. Troligen blev K-Aa aldrig daktad daa.

Ocksaa märkligt, att alla tre raanarna lever än idag. Torde vara mycket ovanligt i den "branschen".

Jag vet inte, men har du läst igenom hela tråden om detta bankrån? Det finns mera att läsa om detta ute på nätet. Gör gärna det om du vill så kanske du får en annan uppfattning om dessa personer?

Trimmel sköt ett skott som först gick igenom en annan persons lår. På så sätt kom hans häl att träffas. Han greps samma dag och de övriga två 1965-08-01.

Handlar inte ett dyft om att dessa tre exilungrare skulle ha likviderat någon i Dahlsjö-gänget.

De två som var i frihet ytterligare ett par dagar, hade säkert nog med att ta vara på sig själva, varav den ene av dem dessutom var i mycket dålig psykisk kondition.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-24 kl. 22:52.
Citera
2016-04-24, 22:44
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men har du läst igenom hela tråden om detta bankrån? Det finns mera att läsa om detta ute på nätet. Gör gärna det om du vill så kanske du får en annan uppfattning om dessa personer?

Trimmel sköt sig själv i låret genom ett vådaskott. Han greps samma dag och de övriga två 1965-08-01.

Handlar inte ett dyft om att dessa tre exilungrare skulle ha likviderat någon i Dahlsjö-gänget.

De två som var i frihet ytterligare ett par dagar, hade säkert nog med att ta vara på sig själva, varav den ene av dem dessutom var i mycket dålig psykisk kondition.

Jag vet inte, vad du menar här? Att Grodmansraanarna skulle haft ett antal medhjälpare - varav Dahlsjögänget ingick i den kretsen? Även om det mot förmodan varit saa, förklarar det inte varför Dahlsjögänget förblev försvunnet. Dessutom torde det ha framkommit under polisutredningen mot Grodmännen. Grodmännen var ju gripna alla tre, redan 1 augusti 65.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in