2016-04-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Man kan väl nästan tänka sig att om KÅ hade åkt fast för brottslighet så hade han blivit upptäckt.

echoesofglory har bl.a postat en intressant tidningsartikel från 1969 om försvunna, som beskriver hur 20-årige Jürgen Nordahn lämnade sin familj i Värmland och drog till Göteborg utan att meddela detta. I två år höll han sig undan. Han efterlystes i hela landet. Men han levde normalt och bytte inte namn.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Solbritt%20Johansson%201968/solveig_zpsh9laed0m.jpg.html

Jag skulle vilja ha mer information om fall med personer som bytt identitet i Sverige vid den aktuella tiden och höra om hur de gått tillväga. Finns det några personer som har trätt fram i nutid?

Hur skulle K-Aa blivit upptäckt? Han var inte till utseendet vidare känd i landet - och polisens spaning efter honom som försvunnen var ju inte särskilt omfattande. Dessutom var han, som S2 skrivit, vid försvinnandet inte daktad hos polisen.

Jag har aldrig läst om personer, som bytt identitet och trätt fram.
Citera
2016-04-24, 15:39
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Hur skulle K-Aa blivit upptäckt? Han var inte till utseendet vidare känd i landet - och polisens spaning efter honom som försvunnen var ju inte särskilt omfattande. Dessutom var han, som S2 skrivit, vid försvinnandet inte daktad hos polisen.
Om någon åker dit för ett grövre brott, bör väl polisen kolla upp vederbörandes bakgrund?
Citat:
Jag har aldrig läst om personer, som bytt identitet och trätt fram.
Nej, detta är knepigt att forska i.
Det jag undrar är om det på 60-talet var möjligt att som etnisk svensk hitta på en identitet. Trots allt blir man ju inte kollad närmare om man inte begår brott. Och man kan ju knappast bli utvisad.
Citera
2016-04-24, 15:48
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Han kan omöjligtvis ha uppehållit sig alla dessa år enbart i Sverige. Han måste ha befunnit sig utomlands under en följd av år. Hur länge och var någonstans är det ingen som vet, men ett land kan ha varit Australien.
Nja, han måste inte ha varit utomlands. Vi vet ju egentligen ingenting om vad han har gjort. Att han befunnit sig i Göteborg i november 1965 och i Linköping eller Lidköping ca 1971, verkar ju klart möjligt. 1968 ställde polisen en förfrågan till Björkmans nöjesfält i Arboga om KÅ varit anställd där. Varför, kan man ju fråga sig?
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-24 kl. 15:53.
Citera
2016-04-24, 15:53
Medlem
Citat:
Om någon åker dit för ett grövre brott, bör väl polisen kolla upp vederbörandes bakgrund?

Det jag undrar är om det på 60-talet var möjligt att som etnisk svensk hitta på en identitet. Trots allt blir man ju inte kollad närmare om man inte begår brott. Och man kan ju knappast bli utvisad.

JA, men om han har skaffat sig en ny identitet, saa kan ju den ID:n fungera. Speciellt om den nya ID:n är t. ex. en dansk eller norrman. OM den nya ID:n däremot är svensk, kan ju en kontroll mot passregistret t. ex. avslöja att det är en falsk ID. Sedan vet man inte hur polisens kontrollrutiner saag ut pa sent 60-tal och framdeles. Men det var avsevärt enklare att förfalska pass och ID-kort paa den tiden, liksom folkbokföringen inte var saa vattentät som idag.

Det var inte saa ovanligt paa en tiden, med personer, som levde i landet trots att de hamnat i obefintlighetsregistret hos folkbokföringen. Och de kunde ändaa jobba vitt. Det finns även idag naturligtvis personer icke folkbokförda, som lever här, men numera maaste de väl jobba svart för att faa inkomster.
Citera
2016-04-24, 15:54
Avstängd
dacks avatar
Citat:

Att bara hitta på en identitet var nog svårt redan på sextiotalet okej en kort stund kanske men för eller senare skulle det uppdagas om inte annars i någon form av pengatransaktioner personen måste ju kunna leva sitt dagliga liv. Men som jag nämnt innan så fanns det ju gott om ensamma sjömän som man skulle kunna ta identiteten i från fodras ju klart att man mördar och begraver kroppen och försvinner utomlands.
Citera
2016-04-24, 15:54
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Motornumret har inte med chassinumret att göra. Varje bil hade även ett karossnummer, som inte heller nödvändigtvis hänger ihop med chassinumret.
Men när det gäller aktuellt fordon, PV:n, så hade den självbärande kaross på modernt sätt. Den stod inte på ett chassi i form av en ram. Det vore förvånande om de skulle ha numrerats var för sig.

Sagt för att undvika komplikationer som inte finns i fallet. Rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2016-04-24 kl. 15:59.
Citera
2016-04-24, 16:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ovanligt gått om pengar ibland.

Citat:
Ja, jag har svaart att tro, att en person som är inblandad i grov brottslighet i mycket unga aar (stölder, möjligen narkotikabrott och mord/draap) självmant ska kunna bryta den kriminella identiteten. Därför haaller jag det för möjligt, att K-Aa avtjänat ett eller flera relativt laanga fängelsestraff under annan identitet i Sverige eller möjligen annat land i Norden.

Men nu finns ju inte naagot register över samtliga som avtjänat fängelsestraff, i vart fall inte offentligt. Forskningen har tillgaang till kodat register, jag tror det handlar om en 30.000+ nu levande, som suttit i fängelse i landet.

Finns inga indikationer på att Kjell-Åke skulle ha varit inblandad i . ex. mord/dråp i samband med sitt försvinnande, men det går inte helt att avfärda eftersom ingen vet med säkerhet hur det förhöll sig.

Jag tror inte att han var inblandad i narkotikaaffärer 1965, men däremot kan han ha varit inblandad i försäljning av insmugglad/hemkörd sprit och tobaksvaror. Kanske även "springpojksjobb"?

Däremot tror jag att han var på väg in i grov kriminalitet strax innan han försvann.

Stölder kan han mycket väl ha varit inblandad i. Dahlsjö blev daktad i samband med inbrott och även Gay skall ha hållit på med nattliga inbrott. Samma sak med ytterligare ett flertal personer i Kjell-Åkes umgängeskrets.

Kjell-Åke hade, enligt flera källor, mycket gott om pengar ibland under 1965. Dessa pengar kan han knappast ha tjänat som klassningsarbetare där han tjänade 5 kr/timme.
Citera
2016-04-24, 16:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte alltid en "Saltkråkanidyll".

Citat:
Tack för intressant svar, S2!

Det är ju möjligt, att K-Aa aldrig gripits av polis under alla dessa aar - att han levt ett liv som knegare under ny identitet. Men ingen i pojktrion har ju hört av sig till de anhöriga under decennierna som gaatt. Det maaste finnas en anledning till det. Jag anser det helt uteslutet, att tre unga pojkar frivilligt avstaar fraan kontakt med de närmaste under alla framtid. Orsaken är rimligen ett vaaldsbrott de varit involverade i paa naagot sätt - där en eller tvaa av dem omkommit.

Gällande K-Aa menar jag, att eftersom han var paa glid in i mer eller mindre omfattande brottslighet, och antagligen paa naagot sätt har med försvinnandena att göra, torde det ha varit svaart för honom att lämna brottets bana. Men livet bestaar ju ofta av tillfälligheter, och av just en tillfällighet kanske han kom att vandra den smala vägen - resten av sitt liv.

Ett fascinerande försvinnande, som tydligt visar att Folkhemmet inte alls alltid var naagon "Vi paa Saltkraakan - idyll", utan att det hade sina markanta skuggsidor.

Det vet vi faktiskt inte. Åtminstone gällande Dahlsjö och Kjell-Åke.

Vi vet att Kjell-Åke aldrig har hört av sig till vare sig sin son eller syster, men det finns/fanns ju fler familjemedlemmar.

Dahlsjö vet vi ingenting om. Han kan ha hört av sig till sin familj.

Däremot kom Gay aldrig att höra av sig till varken systern, brodern eller styvmodern.

Nej det var verkligen inte alltid någon "Saltkråkanidyll" under 1960-talet.

Mest tragiskt var Gays korta liv. Han var oönskad från start och ingen kom att bry sig om honom - förutom hans yngre syster. Vi får bara hoppas att han fick ut någon glädje under sina 22 år.

Man skulle kunna säga om honom att han faktiskt redan var "försvunnen" innan han verkligen försvann.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-24 kl. 16:37.
Citera
2016-04-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det vet vi faktiskt inte. Åtminstone gällande Dahlsjö och Kjell-Åke.

Vi vet att Kjell-Åke aldrig har hört av sig till vare sig sin son eller syster, men det finns/fanns ju fler familjemedlemmar.

Dahlsjö vet vi ingenting om. Han kan ha hört av sig till sin familj.

Däremot kom Gay aldrig att höra av sig till varken systern, brodern eller styvmodern.

Nej det var verkligen inte alltid någon "Saltkråkanidyll" under 1960-talet.

Mest tragiskt var Gays korta liv. Han var oönskad från start och ingen kom att bry sig om honom - förutom hans yngre syster. Vi får bara hoppas att han fick ut någon glädje under sina 22 år.

Man skulle kunna säga om honom att han faktiskt redan var "försvunnen" innan han verkligen försvann.

Nej, det hela kompliceras ju av de egendomliga familjerna och deras beteenden. Visst k a n aatminstone tvaa av killarna i trion ha hört av sig till föräldrarna, men att samtliga tre aldrig aatergaatt till sina liv tyder absolut paa att naagonting allvarligt hänt. Exakt vad lär vi väl aldrig faa reda paa.

Hela den här historien känns som en berättelse fraan svenska botten. En mycket tragisk historia, men samtidigt fascinerande om aatminstone en av dem levt ända till 2012, eller ännu är i livet.
Citera
2016-04-24, 17:35
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Inte det minsta om människorna försvann i den.

Förvisso men bilen borde väl någon gång säljas eller skrotas. Att tre personer försvinner kan jag kanske förstå men bilen då?
Citera
2016-04-24, 18:01
Medlem
KeithRichardss avatar
Kanske vi kan få mer information om identitetsbyte på juridikforumet:

(FB) Att byta identitet på 60- och 70-talen
Citera
2016-04-24, 18:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återgick aldrig till sina gamla liv.

Citat:
Nej, det hela kompliceras ju av de egendomliga familjerna och deras beteenden. Visst k a n aatminstone tvaa av killarna i trion ha hört av sig till föräldrarna, men att samtliga tre aldrig aatergaatt till sina liv tyder absolut paa att naagonting allvarligt hänt. Exakt vad lär vi väl aldrig faa reda paa.

Hela den här historien känns som en berättelse fraan svenska botten. En mycket tragisk historia, men samtidigt fascinerande om aatminstone en av dem levt ända till 2012, eller ännu är i livet.

Javisst är det så!

Givetvis hände något detta datum som gjorde att de aldrig kunde återgå till sina gamla liv.

Det har ju spekulerats mycket om deras försvinnande hade något med Grodmansrånet att göra? Ingen av oss kan säga detta med säkerhet, men personligen tror jag att så var fallet.

Verkligen en mycket tragisk historia för både de försvunna och deras familjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in