2016-04-23, 23:56
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
För det första har vi inget att skämmas för kring våra resultat på gräs om vi tittar på ifjol där raden lydde 5-2-1 (V-O-F).

Sedan är det rätt kul att se att de värsta konstgräshatarna verkar ha väldigt svårt att ha två tankar i huvudet samtidigt. Det är för mig, obegripligt, att man kan hylla Falkenberg bara för att de har en gräsmatta. Hur kan man på ett seriöst sätt försvara att den typen av långsamma och ojämna underlag ska finnas i vår högsta serie? Tycker man att konstgräs ska försvinna är det inte konsekvent att samtidigt försvara att rena åkrar ska vara tillåtna i Allsvenskan. Det om något kommer knappast att utveckla svensk fotboll och en mer passningsorienterad och snabbare fotboll. Ingen kan väl tycka att den tjongbollen den typen av mattor inbjuder till är framtiden...eller?
Falkenbergs plan var ingen åker, snälla sluta med tramset och bortförklaringarna nu. Ni äger er egen stadion och med tanke på att det dessutom är bra ljusinsläpp är plastkramandet från en klubb med historia och ambitioner smått pinsamt. Att typ Östersund med sina breddgrader eller HIF/DIF med sin eventarena har plastmatta är trist men ändå på något sätt förståeligt.

Balkongmattor av petroleumbaserade syntetmaterial tillåter inte samma fysiska spel som gräs utan brännskador och risk för infektioner. Ni försöker ändra sporten fotboll utan att ha mandat för det utan ebart dumsnålhet.

Kanske är svårt för plastälskare att hålla två tankar i huvudet samtidigt, men man kan ha träningsplaner på plast under vintertid och riktiga fotbollsplaner med gräs där man spelar sina matcher.
Senast redigerad av Cadenza 2016-04-24 kl. 00:07.
Citera
2016-04-24, 00:04
Avslutad
Bort med plastgräs. Riktig fotboll spelas på naturgräs
Citera
2016-04-24, 00:10
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Sedan är det rätt kul att se att de värsta konstgräshatarna verkar ha väldigt svårt att ha två tankar i huvudet samtidigt. Det är för mig, obegripligt, att man kan hylla Falkenberg bara för att de har en gräsmatta. Hur kan man på ett seriöst sätt försvara att den typen av långsamma och ojämna underlag ska finnas i vår högsta serie? Tycker man att konstgräs ska försvinna är det inte konsekvent att samtidigt försvara att rena åkrar ska vara tillåtna i Allsvenskan. Det om något kommer knappast att utveckla svensk fotboll och en mer passningsorienterad och snabbare fotboll. Ingen kan väl tycka att den tjongbollen den typen av mattor inbjuder till är framtiden...eller?

Helt sanslöst att läsa det du skriver. Ni plastklubbar kan väl börja tävla i futsal istället för att infiltrera allsvenskan. Att alla klubbar i allsvenskan, med undantag för norrlandslagen, ska spela på naturgräs hoppas jag att alla supportrar och klubbar strävar efter. Kan man inte hålla sin gräsmatta hel och spelbar så bör klubben bötfällas. Med viss överseende för de två första omgångarna. Jag tycker det är helt ofattbart att plastmaffian är i majoritet jag tror att det är upp till oss i landets största klubbar – MFF, IFK Göteborg och AIK, att gå ut hårt och verkligen skapar en rejäl konflikt och sätter press på SEF. Det borde vara ett absolut krav att spela på naturgräs i högsta divisionen.
Citera
2016-04-24, 00:31
Medlem
Cadenzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Helt sanslöst att läsa det du skriver. Ni plastklubbar kan väl börja tävla i futsal istället för att infiltrera allsvenskan. Att alla klubbar i allsvenskan, med undantag för norrlandslagen, ska spela på naturgräs hoppas jag att alla supportrar och klubbar strävar efter. Kan man inte hålla sin gräsmatta hel och spelbar så bör klubben bötfällas. Med viss överseende för de två första omgångarna. Jag tycker det är helt ofattbart att plastmaffian är i majoritet jag tror att det är upp till oss i landets största klubbar – MFF, IFK Göteborg och AIK, att gå ut hårt och verkligen skapar en rejäl konflikt och sätter press på SEF. Det borde vara ett absolut krav att spela på naturgräs i högsta divisionen.

Tyvärr är det nog försent. Alla lag i S1 och AS har väl varsin röst i SEF, och majoriteten är väl plast nu? Skadan är redan skedd och svenska spelare och klubbar får sämre förutsättningar att lyckas internationellt nu när allsvenskan blir stämplad som plastliga. Scouter vet inte hur plastspelare kommer kunna prestera på riktiga planer, därmed blir de mer svårsålda till utländska klubbar. Plastklubbar får svårt mot tufft motstånd på gräs i europeisk kval.

Plastkonsulterna har varit synnerligen duktiga på att sälja sin sina produkter till kommunpolitiker med nyttjandegrad och andra helt irrelevanta argument för elitlag. All heder till Jönköping Södra som med näbbar och klor kämpar för att de ska få spela på gräs på sin nya arena. Verkar dock inte som att det är helt avgjort där än? Även Falkenbergs nya ska väl ha gräs?
Citera
2016-04-24, 00:47
Medlem
BestCoast.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Tyvärr är det nog försent. Alla lag i S1 och AS har väl varsin röst i SEF, och majoriteten är väl plast nu? Skadan är redan skedd och svenska spelare och klubbar får sämre förutsättningar att lyckas internationellt nu när allsvenskan blir stämplad som plastliga. Scouter vet inte hur plastspelare kommer kunna prestera på riktiga planer, därmed blir de mer svårsålda till utländska klubbar. Plastklubbar får svårt mot tufft motstånd på gräs i europeisk kval.

Plastkonsulterna har varit synnerligen duktiga på att sälja sin sina produkter till kommunpolitiker med nyttjandegrad och andra helt irrelevanta argument för elitlag. All heder till Jönköping Södra som med näbbar och klor kämpar för att de ska få spela på gräs på sin nya arena. Verkar dock inte som att det är helt avgjort där än? Även Falkenbergs nya ska väl ha gräs?

Det senaste kan jag bekräfta. Falkenbergs nya kommer ha naturgräs, även om politikerna ville ha plast i förstaläget.
Citera
2016-04-24, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
På tal om FFF så var skadan på Gustaf Nilsson värre än väntat. Istället för uttänjda ledband var det en bruten fotled, och fem månaders frånvaro. Vad händer nu med övergången till Bröndby?
Jag fattar inte hur han kunde spela vidare med bruten fotled och göra mål dessutom. Någon medicinsk kunnig som kan förklara?
Citera
2016-04-24, 03:20
Medlem
Hybridgräset kommer förhoppningsvis att slå ut konstgräset så småningom. Utvecklingen i Sverige har smått tagit fart, en ny sort har test-odlats i Borås och nu blir lilla Ljungby IF, med hjälp av kommun och UEFA-pengar, först ut i Sverige med att spela på hybridmatta. Om responsen blir god så kommer nog en del klubbar från båda läger att ta en seriös titt på alternativet. Underhållet lär ligga någonstans mellan vanligt gräs och konstgräs, frågan är väl hur dyrt det är att anlägga och hur ofta det behövs läggas nytt. Det totala priset överstiger nog en vanlig gräsmatta ganska markant, annars skulle det varit på tapeten tidigare. Hybridmattor har ju trots allt funnits ett bra tag ute i Europa nu. Men kul att utvecklingen går framåt iaf.

Förövrigt är gräs/konstgräs-debatten sig likt, pajkastning och domedagsprofetior från ena sidan, och potatisåkrar och attraktivare-fotboll-snacket från den andra sida. Samma visa varje år.
Citera
2016-04-24, 07:28
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvosladd
Jag fattar inte hur han kunde spela vidare med bruten fotled och göra mål dessutom. Någon medicinsk kunnig som kan förklara?

Skadan uppkom i en annan situation.
Citera
2016-04-24, 08:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Släpp hörnflaggan och kom in i matchen. Det är 2016 nu. Det är allmänt känt att det spelas en bättre, snabbare och därmed mer underhållande och tilltalande fotboll på Norrporten än vad det görs på Ullevi.

Nej tack till potatisåkrar och brunkar-fotboll!

Just att det är 2016 med de förutsättningar som finns för att sköta en fotbollsplan talar snarare mot konstgräset.

Det är ju intressant att Gamla Ullevi med tre lag+damlandslaget och gothia finaler under två dagar i sträck mitt i den intensivaste matchperioden kan hålla en bra fotbollsplan medan det är helt omöjligt i Borås t.ex...

Citat:
Falkenbergs plan var ingen åker, snälla sluta med tramset och bortförklaringarna nu. Ni äger er egen stadion och med tanke på att det dessutom är bra ljusinsläpp är plastkramandet från en klubb med historia och ambitioner smått pinsamt. Att typ Östersund med sina breddgrader eller HIF/DIF med sin eventarena har plastmatta är trist men ändå på något sätt förståeligt.

Balkongmattor av petroleumbaserade syntetmaterial tillåter inte samma fysiska spel som gräs utan brännskador och risk för infektioner. Ni försöker ändra sporten fotboll utan att ha mandat för det utan ebart dumsnålhet.

Kanske är svårt för plastälskare att hålla två tankar i huvudet samtidigt, men man kan ha träningsplaner på plast under vintertid och riktiga fotbollsplaner med gräs där man spelar sina matcher.

Precis, plast på vintern är ändå bättre än de grusplaner man själv växte upp på. Djupfrysta grusplaner på vintern var inte mysigt.

Citat:
Ursprungligen postat av BestCoast.
Det senaste kan jag bekräfta. Falkenbergs nya kommer ha naturgräs, även om politikerna ville ha plast i förstaläget.

Gött! Gött att det läggs fotbollsplaner även på nya arenor!

Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Hybridgräset kommer förhoppningsvis att slå ut konstgräset så småningom. Utvecklingen i Sverige har smått tagit fart, en ny sort har test-odlats i Borås och nu blir lilla Ljungby IF, med hjälp av kommun och UEFA-pengar, först ut i Sverige med att spela på hybridmatta. Om responsen blir god så kommer nog en del klubbar från båda läger att ta en seriös titt på alternativet. Underhållet lär ligga någonstans mellan vanligt gräs och konstgräs, frågan är väl hur dyrt det är att anlägga och hur ofta det behövs läggas nytt. Det totala priset överstiger nog en vanlig gräsmatta ganska markant, annars skulle det varit på tapeten tidigare. Hybridmattor har ju trots allt funnits ett bra tag ute i Europa nu. Men kul att utvecklingen går framåt iaf.

Förövrigt är gräs/konstgräs-debatten sig likt, pajkastning och domedagsprofetior från ena sidan, och potatisåkrar och attraktivare-fotboll-snacket från den andra sida. Samma visa varje år.

Det var en intressant debatt i nån annan tråd för ett tag sen där man letade efter svenska spelare som gått från plast till att bli lyckade spelare utomlands av någorlunda klass. Den visade klart att det ska till en vända i en klubb med fotbollsplan några år i Sverige innan spelaren lyckas i andra större ligor.
Det har ju inte direkt gynnat svensk fotboll att få alla plastmattor om vi ser till annat än nyttjandegrad... allsvenska lag från Norrland har vi haft även innan plasten...
Det handlar om prioriteringar, lägg pengar på gräset så löser det sig, kan man ha fotbollsplaner i Norge, på Island etc kan man det i Sverige med.

Nåväl, bara för det skall vi spela på plastaskit idag på gamla Eyravallen... Det är iaf skönt där beträffande nymodigheter att bortaläktaren inte längre är av så uselt skicka att den går sönder när folk står/går på den.
Albornoz och Bjärsa som mittbackspar idag. Hjörtur tillbaka mot MFF med stor sannolikhet, skönt då kan Rogne verkligen ta sin tid.

I övrigt är ju MFF-DIF intressant med, minns jag rätt från höften har DIF lätt därnere. Blir intressant att följa utvecklingen i MFF om de torskar idag och vi slår dom på onsdag.
Citera
2016-04-24, 10:51
Medlem
Otroligs avatar
Citat:

Jo, gräsmattan som ligger på Falkenbergs IP är närmare en åker än en fotbollsplan. Såklart är detta en hyperbol men mattan är uppenbarligen inte tillräckligt bra för den högsta serien i svensk fotboll. Det är bara att begrunda matcherna som har spelats där hittills så inser man att underlaget är alldeles för ojämnt och långsamt. Ska man slå en passning längs med marken kan inte bollen hoppa runt på det viset. Detta om något hämmar svensk fotboll om vi ska spela på så pass dåliga gräsplaner. Dessutom ökar såklart skaderisken med ojämna underlag där det är lättare att trampa snett.

Jag har inte försökt att ändra sporten på något vis. Det enda jag försöker att belysa är inkonsekvensen att klaga på konstgräsplaner men samtidigt vara helt okej med dåliga gräsmattor som ligger på Falkenbergs IP.
Citat:
Det är rätt ointressant att diskutera med dig när du inte ens kan läsa mina inlägg. Du lägger ord i min mun och svarar på något helt annat. Detta bevisar väl i och för sig min tes om att vissa har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt när man diskuterar underlag i Allsvenskan.
Senast redigerad av Otrolig 2016-04-24 kl. 10:58.
Citera
2016-04-24, 11:10
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Det borde vara ett absolut krav att spela på naturgräs i högsta divisionen.
Kan du inte berätta varför det borde vara så?
Citera
2016-04-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
I övrigt är ju MFF-DIF intressant med, minns jag rätt från höften har DIF lätt därnere. Blir intressant att följa utvecklingen i MFF om de torskar idag och vi slår dom på onsdag.
Lätt och lätt, de sju matcher man spelat på nya Stadion har slutat med fyra förluster, två kryss och en vinst för Djurgården. Visserligen tre raka utan förlust nu så man kanske kan kalla det en possitiv trend men de har inte haft det Häcken-lätt att plocka poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in