2016-04-16, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför skulle de inte ha det? Det är ju inte så att det hjälper den tävlande ändå på annat sätt än när de användas som livlina. Sen kan man ju googla så fort frågan ställs till den tävlande så vet man svaret om livlina blir aktuellt.

Någon som suttit i publiken som kan klargöra?
Med tanke på hur ofta dom svarar fel så känns det väldigt osannolikt. Tror du seriöst det själv? Att komma in på google via en mobiltelefon tar ju ibland väldigt lång tid och då hinner tiden gå ut innan man får fram svaret. Hade kunnat köpa ditt resonemang om dom haft rätt oftare men så är tyvärr inte fallet nu. Tror lösningen bör ligga i att Rickard bör börja be publiken att endast svara om dom kan svaret helt enkelt.
Citera
2016-04-16, 22:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har publiken inte tillgång till telefoner menar du?

Deras uppgift är att som kollektiv ge ett svar. De sitter och passar på varandra och har säkert fått sin uppgift klarlagd. Tror inte att någon söker fram svaret: varför skulle de göra det? Det är ju ingen individuell tävling.
Citera
2016-04-17, 08:18
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Deras uppgift är att som kollektiv ge ett svar.De sitter och passar på varandra och har säkert fått sin uppgift klarlagd. Tror inte att någon söker fram svaret: varför skulle de göra det? Det är ju ingen individuell tävling.
Just detta faktum borde de ju utnyttja betydligt mera men inte heller detta tror jag att publiken gör. Om man som publik inte kan räcker det att man lite snabbt frågar både sina bänkgrannar i publiken "Vet du?" och snabbt får svaret "Nej, A, B, C eller D". Bara ett sådant enkelt förfarande skulle dra upp kvaliteten på publikens svar rejält.
Citera
2016-04-17, 10:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Just detta faktum borde de ju utnyttja betydligt mera men inte heller detta tror jag att publiken gör. Om man som publik inte kan räcker det att man lite snabbt frågar både sina bänkgrannar i publiken "Vet du?" och snabbt får svaret "Nej, A, B, C eller D". Bara ett sådant enkelt förfarande skulle dra upp kvaliteten på publikens svar rejält.

Fast samtidigt kan vi konstatera att publikens svar ofta följer allmänhetens förväntade kunskap. När svarsfördelningen är relativt jämn har den tävlande ingen användning för publiken. Det enda den tävlande då vet är att det är många som inte vet svaret.
Citera
2016-04-17, 11:02
Moderator
Dr Kings avatar
Nu kom jag på den bästa taktiken som en tävlande bör använda vid användning av livlinan "fråga publiken". Man kan ju som tävlande ofta ha koll på att ett svar är fel men att det kan vara vilket som helst av de övriga 3. Man säger då t.ex. till publiken. "Jag vet att det inte är C så jag vill att alla ni som inte är 100% säkra på svaret svarar C". Då får man alla okunniga samlat på ett alternativ och det behövs endast ett fåtal i publiken som vet rätt svar för att man skall få ett tydligt utfall. Jämför detta med som det är nu där den okunniga delen av publiken blir ett mätbrus som sprids över alla alternativ och gör att det behövs ganska många i publiken som vet svaret för att man skall få ett hyfsat säkert utfall.

Det fungerar t.o.m. även om man inte är säker på att något av de 4 svaren är fel så länge minst EN person i publiken kan rätt svar. Man behöver bara välja ut ett slumpmässigt alternativ av de fyra och säga att de som inte vet skall välja det. Skulle detta alternativ då få 100% får man dra slutsatsen att det trots allt var rätt alternativ och att även de som kunde svaret valde det (alternativt att 0 personer i publiken kunde svaret men det är ju väldigt otroligt).
Citera
2016-04-17, 12:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Nu kom jag på den bästa taktiken som en tävlande bör använda vid användning av livlinan "fråga publiken". Man kan ju som tävlande ofta ha koll på att ett svar är fel men att det kan vara vilket som helst av de övriga 3. Man säger då t.ex. till publiken. "Jag vet att det inte är C så jag vill att alla ni som inte är 100% säkra på svaret svarar C". Då får man alla okunniga samlat på ett alternativ och det behövs endast ett fåtal i publiken som vet rätt svar för att man skall få ett tydligt utfall. Jämför detta med som det är nu där den okunniga delen av publiken blir ett mätbrus som sprids över alla alternativ och gör att det behövs ganska många i publiken som vet svaret för att man skall få ett hyfsat säkert utfall.

Det fungerar t.o.m. även om man inte är säker på att något av de 4 svaren är fel så länge minst EN person i publiken kan rätt svar. Man behöver bara välja ut ett slumpmässigt alternativ av de fyra och säga att de som inte vet skall välja det. Skulle detta alternativ då få 100% får man dra slutsatsen att det trots allt var rätt alternativ och att även de som kunde svaret valde det (alternativt att 0 personer i publiken kunde svaret men det är ju väldigt otroligt).

Jag kan inte tänka mig att de tävlande tillåts styra programformatet.
Citera
2016-04-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag kan inte tänka mig att de tävlande tillåts styra programformatet.
Tror inte jag heller. Det bästa vore om Rille bad publiken att bara svara om dom svaret. Men är inte säker på att det hjälper dock. Var ju folk som åkte ur på grund av publiken i " Vem vill bli miljonär" också.
Citera
2016-04-17, 14:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Tror inte jag heller. Det bästa vore om Rille bad publiken att bara svara om dom svaret. Men är inte säker på att det hjälper dock. Var ju folk som åkte ur på grund av publiken i " Vem vill bli miljonär" också.

»Fråga publiken« fungerar bäst när den tävlande har en svag aning, men inte är helt säker, och publiken tillsammans ger det alternativet klar övervikt. Det fungerar även när den tävlande inte vet och publiken ger ett alternativ över 90 %. I det senare fallet fungerar det dessutom som en värdemätare på att den tävlande har en kunskapslucka.
Citera
2016-04-22, 19:37
Medlem
Haha jävla skön kille.. Såna man vill se, som vågar chansa lite.
Citera
2016-04-22, 19:38
Medlem
Svår fråga för 500000. Kul dock för grabben. Helt klart värd pengarna.
Citera
2016-04-22, 19:51
Medlem
Den här killen blir inte långvarig i alla fall.
Citera
2016-04-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickemannen86
Den här killen blir inte långvarig i alla fall.
Vad grundar du det på? Tycker inte alls han behöver skämmas att han brände en livlina på en fråga han inte kunde. Gillar man inte sport var det faktiskt en svår fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in