Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-05-20, 20:08
Medlem
Fantastiskt att San Lorenzo gör debut i svensk TV! Som supporter till laget blir man allt lite stolt.
Citera
2016-05-20, 20:09
Medlem
Glidarmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Tycker det var klent av henne att hon ens behövde 2 livlinor på den frågan. Men visst det är ju lättare i soffan förstås.

Ja sista frågan hade jag inte en suck på. Den hade på sin höjd kunnat vara miljonfrågan. Men sen är ju inte historia mitt ämne heller.

Du har rätt, svagt. Det där med att det är lätt i soffan som många skriver håller jag inte med om. Tyvärr tror jag många som hamnar i stolen inte har tänkt igenom innan hur dom ska spela och fördela livlinor och tänka till.
Japp, sista frågan var svår, just 1800-talet har inga riktigt klassiska årtal som tex krigarkungarna har (iofs kröningen av första Bernadotten då) sen ha koll på tiden för inbördeskriget vilket man borde ha nån hum om vilket jag faktiskt inte hade.
Citera
2016-05-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glidarmannen
Jag tror inte det. För länge sen har det påståtts i denna tråd att publiken "måste" rösta (läs: instruerade att trycka på nåt alternativ hursom). Vilket brukar visa sig när livlinan används på riktigt höga nivåer. "Vem var Gustav den IIIs hovsekreterare? A. Hans Finkelscnabel B. Frans Fjollenros C. Janus Kasparius D. Jan Guillou." Då smackar de flesta in det dom känner igen, dvs D Jan Guillou
Är du säker på det här? Förut när Bengt Magnusson ledde Vem vill bli miljonär och deltagarna ville ta publiken till hjälp sa han ju tydligt att publiken endast skulle svara om dom kunde svaret. Men vad vet jag, kan ju vara ändrat nu.
Citera
2016-05-20, 20:12
Medlem
Glidarmannens avatar
Citat:
Är du säker på det här? Förut när Bengt Magnusson ledde Vem vill bli miljonär och deltagarna ville ta publiken till hjälp sa han ju tydligt att publiken endast skulle svara om dom kunde svaret. Men vad vet jag, kan ju vara ändrat nu.

Nej är inte säker alls men har för mig nån har skrivit det i tråden, men den personen kan ju i sig haft noll koll
Citera
2016-05-20, 20:13
Medlem
Citat:
Du har rätt, svagt. Det där med att det är lätt i soffan som många skriver håller jag inte med om. Tyvärr tror jag många som hamnar i stolen inte har tänkt igenom innan hur dom ska spela och fördela livlinor och tänka till.
Japp, sista frågan var svår, just 1800-talet har inga riktigt klassiska årtal som tex krigarkungarna har (iofs kröningen av första Bernadotten då) sen ha koll på tiden för inbördeskriget vilket man borde ha nån hum om vilket jag faktiskt inte hade.
Samtidigt ska du inte underskatta vilken enorm skillnad det är att tävla live och att sitta hemma i soffan och "briljera". Det finns faktiskt folk här i frågesporttrådarna som deltagit själva i frågesporter och påtalat hur stor skillnad det faktiskt är. Förstår hur du menar på ett sätt men tror du tar lite för lätt på det.

Det var dock en svår sista fråga hon fick men utöver det var det skrämmande enkla frågor ikväll.
Citera
2016-05-20, 20:14
Medlem
Citat:
Nej är inte säker alls men har för mig nån har skrivit det i tråden, men den personen kan ju i sig haft noll koll
Kan visserligen ligga något i det, även om jag inte har några belägg för det. Det kan ju dock förklara hur käpprätt åt helvete publiken har ibland.
Citera
2016-05-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Fantastiskt att San Lorenzo gör debut i svensk TV! Som supporter till laget blir man allt lite stolt.
Hehe grattis.
Citera
2016-05-20, 23:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror inte det. För länge sen har det påståtts i denna tråd att publiken "måste" rösta (läs: instruerade att trycka på nåt alternativ hursom). Vilket brukar visa sig när livlinan används på riktigt höga nivåer. "Vem var Gustav den IIIs hovsekreterare? A. Hans Finkelscnabel B. Frans Fjollenros C. Janus Kasparius D. Jan Guillou." Då smackar de flesta in det dom känner igen, dvs D Jan Guillou

Naturligtvis har de fått instruktionen att de ska rösta. Publiken ska utgöra någon form av »tvärsnitt« som representerar en allmän uppfattning. Det är ju underförstått att det ska vara deras »tro«, inte »vetskap«, som återspeglar sig i det sammantagna svaret. Problemet är inte att de inte kan svaret, men svarar ändå. Det är en förutsättning. Problemet är snarare att det inte går att tvinga folk att svara eller trycka rätt, men så är det i Riksdagen också.

Publiken ska svara det de »tror« även om de inte »vet«. Det är en del av spelets regler. Publiken ska inte vara ett facit.
Citera
2016-05-27, 19:41
Medlem
Vad är grejen med att fråga publiken när man redan tror sig veta rätt svar och redan resonerat sig fram? Han svarade tydligen fel. För en gångs skull hjälpte det alltså inte att deltagaren påverkade publiken.
Senast redigerad av Azdz 2016-05-27 kl. 19:43.
Citera
2016-05-27, 19:45
Medlem
Glidarmannens avatar
Herregud, kvällens tävlande verkar ha bra kunskaper men kan inte hantera livlinorna.
På frågan om varifrån Smiths och Morrissey kom från för brittisk stad (150 000 kr) tar han först ring en vän till en tjej som enligt honom "är en klippa vårt popquizlag" som inte kan svaret! (!!!!), och sen bränner han av 50/50. Han borde ha tagit ring en vän då den blir mer och mer värdelös ju högre upp du kommer. Hade han haft 50/50 kvar på nästa fråga om Slas hade han säkert kunnat gått vidare. Han verkade trots allt hyfsat påläst.
Citera
2016-05-27, 19:46
Medlem
Glidarmannens avatar
Citat:
Vad är grejen med att fråga publiken när man redan tror sig veta rätt svar och redan resonerat sig fram? Han svarade tydligen fel. För en gångs skull hjälpte det alltså inte att deltagaren påverkade publiken.
Just det och jag hade iaf hajat till på den stora svarsfrekvensen på Klas Östergren trots att han redan styrt publiken.
Citera
2016-05-27, 19:47
Medlem
Citat:
Just det och jag hade iaf hajat till på den stora svarsfrekvensen på Klas Östergren trots att han redan styrt publiken.
Hur som helst tycker jag lite synd om gubben. Känns alltid snopet när någon är säker och har fel han kändes ändå rätt säker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in