2016-04-20, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soldier9
För en patient med starkt misstänkt adhd kan det vara drygt att gå runt och vänta 1-2 år innan utredningen är klar. Någon som fått prova elvanse för att underlätta vardagen den tid från remiss fram till att diagnos ställs? Läst enstaka fall med cs innan diagnos men det lär definitivt inte vara vanligt..
Innan utredningen är färdig så är det en väldigt liten chans (0,1%) att du får nåt speciellt om du har missbrukarbakgrund då får du inte ens CS när utredningen är färdig (förutom i vissa fall t.ex. kanske cannabisrökning).
Citera
2016-04-20, 12:33
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av root2ohm
Det ska inte vara någon invigning på dessa, utan de funkar som vanliga stimulanter. Skillnaden är att det tar längre tid och har en mer jämn effekt, och inte det där uppskjut -> fritt fall. Tycker själv att den är någonting mellan kaffe och tjack.
Vet inte hur tidigare missbruk påverkar, men påverkar gör det säkert. Sen kanske det helt enkelt inte är för dig.
Prova släng i dig en normal dos utan någon tolerans från detta eller nåt annat.
Gör detta i några dagar och avgör sen.

Jag tog 120mg och upplevde att jag blev lite piggare och fick lite mer gjort. Tog samma idag och 2 timmar senare sitter jag här nu helt trött igen, vill inte göra något och känner mig flummig i skallen. Alltså samma jävla effekt som på 30mg. Men igår funkade det ju LITE?! Fan vad trött jag blir... blev glad igår när det funkade lite så trodde det skulle funka nu.
Citera
2016-04-20, 17:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldier9
Finns det någon som fått elvanse utskrivet utan adhd-diagnos? Dvs innan utredningen är klar eller av andra anledningar?
Inte elvanse men i väntan på utredning borde du kunna få voxra utskrivet, det har liknande effekter men svagare.
Citera
2016-04-21, 09:26
Medlem
Elvanse/Smart Drugs

Är det möjligt att kombinera elvanse med diverse smart drugs som alpha brain, piracetamer och liknande för att optimera hjärnans funktioner så mycket som möjligt?

Började nyss på Elvanse och redan efter första dosen känner jag en enorm skillnad i fokus, jag överanalyserar mindre vilket ger mig ett lugn som jag sällan känt tidigare, detta har lett till att min sociala ångest och paranoia har minskat markant. Jag hanterar även mitt smärta på ett helt annat sätt och blir piggare och mer vaken än tidigare. Kort och gott, det är ett mirakel i jämförelse med metylfenidater som jag prövat tidigare.
Citera
2016-04-21, 10:50
Medlem
Skönt att du funnit räddningen.
Vet inte om det är skadligt att kombinera med nämnda ämnen men;

Kontraindikationer
Överkänslighet mot sympatomimetiska aminer eller mot något hjälpämne som anges under Innehåll.
Samtidig användning av monoaminoxidas (MAO)-hämmare eller inom 14 dagar efter att dessa läkemedel har satts ut på grund av risk för hypertensiv kris; se Interaktioner.
Hypertyroidism eller tyreotoxikos.
Agitationstillstånd.
Symtomatisk kardiovaskulär sjukdom.
Avancerad arterioskleros.
Måttlig till svår hypertoni.
Glaukom.
Citera
2016-04-21, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Jag tog 120mg och upplevde att jag blev lite piggare och fick lite mer gjort. Tog samma idag och 2 timmar senare sitter jag här nu helt trött igen, vill inte göra något och känner mig flummig i skallen. Alltså samma jävla effekt som på 30mg. Men igår funkade det ju LITE?! Fan vad trött jag blir... blev glad igår när det funkade lite så trodde det skulle funka nu.

Det är ju en rejäl dos. Tror tyvärr inte denna är för dig då. Sjukt vilken naturlig tolerans du måste ha!
Citera
2016-04-21, 21:46
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av root2ohm
Det är ju en rejäl dos. Tror tyvärr inte denna är för dig då. Sjukt vilken naturlig tolerans du måste ha!

Testade 200mg idag å exakt samma som på 120mg... jävla skit men elvanse funkar ej som den ska på mig tyvärr :-/
Citera
2016-04-23, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Testade 200mg idag å exakt samma som på 120mg... jävla skit men elvanse funkar ej som den ska på mig tyvärr :-/

Märklig medicin det där. Har 70 mg fungerade skit bra 1 år, sen inte alls märkte ingen effekt alls eller ha hjälp av det eller hur man ska uttrycka det. Samtidigt hände detta flera stycken.

Både folk som har det utskrivet samt några som får/köper och gillar att ta någon i bland. Nästan så man undrar om tillverkningen går fel i bland och uppbindningen för att hindra missbruk binder upp den helt.

Måste nämna att sista månaderna har den fungerat mycket bra igen. Ingen ändring på kost eller livs situation eller träning eller annat som skulle kunna påverka i heller.

Fick dock höra att det kommit ut nya varningar på att förteget bakom inte kan garantera att man inte skulle kunna få långfingriga skador/bieffekter långt efter en tids bruk på 70 mg och +. Så att gå över 70 verkar dumt.

Märker själv ingen skillnad på 70 eller 140 och fler än mig säger samma sak. Så det verkar ju i alla fall vanligt vad jag känner till att det inte är någon större mening.

Du skulle kunna prata med din läkare om att kombinera. Hört många det fungerat bra för. Tex 36 mg Conserta och 50-70 Elvase på morgonen samt 10 mg Ritali vid middags tid och möjligen 10 till senare om det skulle behövas. Eller Medicenet depå motgon och snabb verkande vid middags tid. Tycker 20 mg snabbverkande är väldigt mycket bättre än 10+10 Ritalin.
Citera
2016-04-23, 14:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Innan utredningen är färdig så är det en väldigt liten chans (0,1%) att du får nåt speciellt om du har missbrukarbakgrund då får du inte ens CS när utredningen är färdig (förutom i vissa fall t.ex. kanske cannabisrökning).

Elvanse får du även om du haft massa missbruksproblem så även Metamina även om det sitt nämnda inte är lätt. Men det finns många FD missbrukare som fått det även om det tagit många år. Elvanse kan han/hon få efter att ha testat några andra under ett par månader. Eller på direkten, är inte ovanligt. Ingen licens medicin eller svår att få för någon med diagnos.
Citera
2016-04-23, 15:30
Medlem
f0cuss avatar
Hur verkar elvanse för er som någon gång tagit tjack dagen innan? Jag får extremt dålig effekt dagen efter. Toleransökning ell?
Citera
2016-04-23, 17:54
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Hur verkar elvanse för er som någon gång tagit tjack dagen innan? Jag får extremt dålig effekt dagen efter. Toleransökning ell?

Haha, skiten fungerar inte alls! Tycker även att dagligt bruk förändrar hela upplevelsen utav tjack med. Får typ bara pundig,ryckig,ticksig och stissig effekt, kan inte avsluta påbörjade sysslor mm... XD
Citera
2016-04-23, 17:56
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyByMyself
Men hur många dagar kommer det fortsätta att funka så?

Har funkat så i över ett halvår för mig, har höjt dosen med tid men har haft högre än max rätt länge och det funkar prima!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in