2016-04-13, 12:03
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
Får knappt i mig en hel lunch, och middag detsamma. Så det blir väl mindre även om jag inte tänker på det.
Lunchen är lite svårtuggad för mig med lite försämrad aptit, middagen går dock bra med hittills god hunger.. Slänger även i mig en banan och apelsin mellan varven.

Har också i princip tappat mitt sötsug helt från att ha varit en riktig sucker för att småäta godis/chips endast för sugets skull.
Citera
2016-04-13, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _b0
Jag fick en ADD diagnos för ca 3 månader sen och har precis testat concerta som jag mådde skit på, plus att det triggade mitt drogsug något enormt så jag bad läkaren om att få testa Elvanse innan jag testar ritalin då jag vet att Elvanse funkar bättre på många beroende än just Metylfenidat.

Dom lyssnade på mig och fick utskrivit Elvanse igår och tog 60mg i morse (ja, jag tog dubbel dos än vad jag egentligen skulle börjat med) vid kl. 10 och vid kl. 11.30 blev jag skit trött och är fortfarande det. Får absolut inget gjort nu då jag tappade suget för allt för jag blev så trött, alltså tvärtom effekt. Borde bli lite piggare och få mer saker gjort :-/

Någon som vet om det är någon ingångsperiod på Elvanse? Att jag behöver äta det några dagar innan det funkar ordentligt? Har ju svårt att tro att det är så då Amfetamin funkar direkt. Kan även säga att jag har ett 14 årigt missbrukt bakom mig där mina huvuddroger var Amfetamin, röka och benzo. Kan det ha något med att jag har missbrukat tjack förut å därför blir jag trött? Är det för liten dos så jag behöver komma upp i högre innan det funkar? Någon som vet???

Det ska inte vara någon invigning på dessa, utan de funkar som vanliga stimulanter. Skillnaden är att det tar längre tid och har en mer jämn effekt, och inte det där uppskjut -> fritt fall. Tycker själv att den är någonting mellan kaffe och tjack.
Vet inte hur tidigare missbruk påverkar, men påverkar gör det säkert. Sen kanske det helt enkelt inte är för dig.
Prova släng i dig en normal dos utan någon tolerans från detta eller nåt annat.
Gör detta i några dagar och avgör sen.
Citera
2016-04-13, 12:51
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Jag undrar lite över hur eran kost ser ut och om du aktivt gör något för positivare mående etc ihop med elvanse som ni alla vet har en liten negativ effekt på aptiten.

//En som precis börjat med denna mirakelmedicin.

Yoghurt eller liknande till lunch är kanon.
Citera
2016-04-13, 15:31
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Har också i princip tappat mitt sötsug helt från att ha varit en riktig sucker för att småäta godis/chips endast för sugets skull.

haha det där behöver jag verkligen bättra mig på, riktigt svårt då jag går förbi godishyllan vid kassorna varje dag, att undvika att slänga ner en chokladkaka
Citera
2016-04-13, 20:47
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av root2ohm
Det ska inte vara någon invigning på dessa, utan de funkar som vanliga stimulanter. Skillnaden är att det tar längre tid och har en mer jämn effekt, och inte det där uppskjut -> fritt fall. Tycker själv att den är någonting mellan kaffe och tjack.
Vet inte hur tidigare missbruk påverkar, men påverkar gör det säkert. Sen kanske det helt enkelt inte är för dig.
Prova släng i dig en normal dos utan någon tolerans från detta eller nåt annat.
Gör detta i några dagar och avgör sen.

Misstånkte väl att det inte skulle vara det. Tucker dock det är skumt att jag reagerar som jag gör då jag aldrig kånt så på tjack. Dock så tar man ju större mångd på tjack å det är inte depå. Idag eftet jag hade tagit 30mg så blev jag helt flummot i skallen i ca 1.5h innan jag kände mig normal igen?! Fattar inte. Kan det vara att jag får i mig för låg dos??
Citera
2016-04-14, 10:39
Medlem
Citat:
Misstånkte väl att det inte skulle vara det. Tucker dock det är skumt att jag reagerar som jag gör då jag aldrig kånt så på tjack. Dock så tar man ju större mångd på tjack å det är inte depå. Idag eftet jag hade tagit 30mg så blev jag helt flummot i skallen i ca 1.5h innan jag kände mig normal igen?! Fattar inte. Kan det vara att jag får i mig för låg dos??

Tror vana användare kan bli lite besvikna då de vet hur en stark kick känns. Men att det påverkar negativt ska det ju inte göra. Dock ska det ta typ 1-1.5h innan effekten börjar smyga sig på. Därefter ska det hålla sig på en jämn nivå i runt 6h kanske. Det är en substans med låg missbrukarpotential då den inte ger någon speciellt stark kick (inom ordinerade doser).
Prova ät i några dagar och sen snacka med de som skrev ut. Det är inte ovanligt att man höjer efter två veckor om det inte räcker.
Citera
2016-04-14, 10:40
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Det är upp till dig om du vill försöka hitta rätt dosering för ditt bästa välmående men håll det borta din doktors vetskap, tippar på att en del misstankar kan gro då.

Jag har utskrivet 30mg nu men känner att 60mg passar mig som handen i handsken.

Vad förväntar du dig av elvansen? Känns lite som att du söker ett tjackrus eftersom du jämför med det när din dosering inte "lever" upp till dina förväntningar.

Har du känt av minsta lilla förbättring i koncentration etc så gör ju medicinen det den är till för. Försök hitta stadiet mellan halvbra och påtänd.

Mvh.
Citera
2016-04-14, 15:57
Medlem
_b0s avatar
Citat:
Det är upp till dig om du vill försöka hitta rätt dosering för ditt bästa välmående men håll det borta din doktors vetskap, tippar på att en del misstankar kan gro då.

Jag har utskrivet 30mg nu men känner att 60mg passar mig som handen i handsken.

Vad förväntar du dig av elvansen? Känns lite som att du söker ett tjackrus eftersom du jämför med det när din dosering inte "lever" upp till dina förväntningar.

Har du känt av minsta lilla förbättring i koncentration etc så gör ju medicinen det den är till för. Försök hitta stadiet mellan halvbra och påtänd.

Mvh.

Citat:
Tror vana användare kan bli lite besvikna då de vet hur en stark kick känns. Men att det påverkar negativt ska det ju inte göra. Dock ska det ta typ 1-1.5h innan effekten börjar smyga sig på. Därefter ska det hålla sig på en jämn nivå i runt 6h kanske. Det är en substans med låg missbrukarpotential då den inte ger någon speciellt stark kick (inom ordinerade doser).
Prova ät i några dagar och sen snacka med de som skrev ut. Det är inte ovanligt att man höjer efter två veckor om det inte räcker.

Det jag vill ha ut av elvansen är att jag ska blir lite piggare än vad jag oftast är (då min ADD drar ner mig i så perioder av sjuk trötthet), att jag ska få bättre koncentration och få mer saker gjort. Ni som har ADD/ADHD vet ju hur det är med koncentration och att få saker gjort.

Jag förväntar mig inte att jag ska bli påtänd utan att jag ska kunna leva normalt, hittills på 30mg samt 60mg så har jag blivit TRÖTTARE än vad jag är utan medicinen efter ca 1.5h - 2h?! Och då får jag ännu mindre gjort och vill inte prata med folk för jag blir så trött. Och när blir jag ännu tröttare än vad jag är nu (är inne i en down period nu) så blir ju ångesten jävligt påtaglig och återfall ligger nära till hands då jag vet att om jag tar tjack så kommer jag igång. Fast vet också att om jag drar i mig tjack så har jag snart 5 olika droger i systemet och det ballar ur.

Kan väl också säga att missbrukaren i mig hoppas väl få att jag ska få ett litet rus av just den dosen jag kommer att komma upp till, men det är ju inte vad som är tanken med medicinen utan det är att jag ska kunna funka normalt. Men är man beroende så skulle det vara konstigt om man ej tänkte den tanken ang rus.

Jag jämförde med tjack för att när jag drar en LITEN lina med tjack så blir jag klar i skallen och får mer saker gjort, därför jag tycker det är så konstigt att det blir så här på Elvanse?? Kan det vara att det är depå? Kanske behöver metamina? Fan, har ingen aning. Kanske behöver komma upp i lite större dos pga mitt missbruk innan det funkar ordentligt.
Citera
2016-04-15, 02:43
Medlem
Autismpowers avatar
Jag älskar Elvanse, det är den bästa drog jag någonsin tagit bortsett från mdma även om det är helt olika saker.

Någon sa att det tar bort sötsuget, det gör det även för mig vilket jag uppskattar väldigt mycket eftersom jag nästan bara konsumerar godis om jag känner mig nedstämd och jag har kassa tänder samt börjat få lite kalaskula. Att det minskar aptiten är dock väldigt tråkigt eftersom jag aldrig varit något matvrak så det känns som att tugga en bunt papper de dagar jag tar det men kroppen behöver bränsle att förbränna så jag kan fokusera energin i mina bestyr och må bra.

En annan sak är att Elvanse tar bort sug efter droger, har jag bara min Elvanse så röker jag varken cannabis eller dricker öl. Jag tenderar att röka mer om jag mår dåligt och om jag inte får tag på det börjar jag dricka öl istället och det leder bara till att jag mår ännu sämre nästa dag.

Att jag blir deppig är oftast ett direkt resultat av att jag skjuter på saker och inte kan koncentrera mig. Hur använder jag då Elvanse? Jo det är så att efter ett långt uppehåll på CS-läkemedel så dög en halv 30mg om dagen i flera veckor. En hel 30mg var så intensivt att jag fick käkspänningar av det. Men jag bygger tolerans väldigt snabbt så då trappar jag upp till 30, sedan till 60 sedan efter det tar jag en paus för att toleransen ska gå ner något då det inte är hållbart och på i princip alla CS jag testat så kommer man till en gräns där det tappar effekt och jag inte längre blir lika fokuserad och aktiv även om välbehaget fortsätter vara där.

Jag vill berätta för min läkare att jag brukar det på det viset men vet inte vad de skulle tycka om det även om jag av tidigare läkare blivit föreslagen 108mg metylfenidat om dagen vilket jag tackade nej till, då jag vet att det inte funkar att höja dosen ännu mer för att kompensera för toleransutveckling utan bara ger mer biverkningar.

Av alla CS jag provat har även Elvanse minst biverkningar. Känner mig nästan aldrig sliten och blir inte ängslig heller vilket jag blir av metylfenidat. Jag har IBS också, tar jag metylfenidat måste jag på riktigt använda vuxenblöja för blir så pass våt i baken av det och det har hänt så jävla pinsamma saker som att det blivit bruna fläckar på möbler jag lånat men Elvanse blir det inte så av alls tack och lov!

Största nackdelen är aptiten och att det är så beroendeframkallande, kan ibland vara svårt att inte ta alls då jag måste spara på det och ibland har slut när jag egentligen hade behövt mer för att ta tag i något jag skjuter på som kräver mycket fokus. En lösning jag brukar ha för det är att lämna burkarna hos en vän jag litar på så att jag måste göra en uppoffring för att ta mig ända dit och hämta det.
Senast redigerad av Autismpower 2016-04-15 kl. 02:45.
Citera
2016-04-15, 17:10
Medlem
svampssons avatar
Problemet jag har med elvanse nu efter att ha använt 30mg i en måbad exakt är att jag har börjat bli så jävla trött mellan kl 14-16. Har ADD med adhd-inslag och jag var redan en skittrött person innan medecinen. Orkar knappt med att städa eller tvätta nu när jag är hemma. Jobbar väldigt oregelbundna tider, även helger så det är lite knepigt att tajma tvättid osv, men visst går det.

Allt känns bara så jäkla tungt när jag kommit hem från jobbet och de positiva effekterna från evansen slutat verka på mig.. Har testat att höja själv till 60mg på morgonen men det ger ingen förändring sen på eftermiddagen. Har även struntat i att ta den flera dagar för att känna skillnaden. Ska på min första uppföljning nästa fredag, vet inte riktigt vad jag har att vänta mig. Jag gillar evansen just då när den funkar men just tröttheten är inte värt det känner jag nu. Är redo att lägga mig för natten mellan kl 17-18, och det är inte bra.

Jag har svårt att se vad en doshöjning skulle ge mer än att jag blir lite mer tjackad, men lär väl vara minst lika trött/sömnig sen ändå? Attentin verkar vara något men känns bara korkat att propsa för det första uppföljningen. Vi får se.

Edit: inser ju att jag är lite av en idiot som höjer dosen själv.. suck
Senast redigerad av svampsson 2016-04-15 kl. 17:30.
Citera
2016-04-15, 17:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Problemet jag har med elvanse nu efter att ha använt 30mg i en måbad exakt är att jag har börjat bli så jävla trött mellan kl 14-16. Har ADD med adhd-inslag och jag var redan en skittrött person innan medecinen. Orkar knappt med att städa eller tvätta nu när jag är hemma. Jobbar väldigt oregelbundna tider, även helger så det är lite knepigt att tajma tvättid osv, men visst går det.

Allt känns bara så jäkla tungt när jag kommit hem från jobbet och de positiva effekterna från evansen slutat verka på mig.. Har testat att höja själv till 60mg på morgonen men det ger ingen förändring sen på eftermiddagen. Har även struntat i att ta den flera dagar för att känna skillnaden. Ska på min första uppföljning nästa fredag, vet inte riktigt vad jag har att vänta mig. Jag gillar evansen just då när den funkar men just tröttheten är inte värt det känner jag nu. Är redo att lägga mig för natten mellan kl 17-18, och det är inte bra.

Jag har svårt att se vad en doshöjning skulle ge mer än att jag blir lite mer tjackad, men lär väl vara minst lika trött/sömnig sen ändå? Attentin verkar vara något men känns bara korkat att propsa för det första uppföljningen. Vi får se.

Edit: inser ju att jag är lite av en idiot som höjer dosen själv.. suck

Det är möjligt att dela upp dagsdosen av elvanse på två tillfällen för att få en effekt som håller i längre, så kan vara värt att ta upp det med din läkare när ev. doshöjning ska diskuteras.
Fungerar 30mg bra för dig under första halvan av dagen kan så kan det ju vara rimligt att i alla fall ta upp möjligheten att ta 30mg på morgonen och ytterligare 30mg senare under dagen med läkaren.
Citera
2016-04-15, 17:54
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är möjligt att dela upp dagsdosen av elvanse på två tillfällen för att få en effekt som håller i längre, så kan vara värt att ta upp det med din läkare när ev. doshöjning ska diskuteras.
Fungerar 30mg bra för dig under första halvan av dagen kan så kan det ju vara rimligt att i alla fall ta upp möjligheten att ta 30mg på morgonen och ytterligare 30mg senare under dagen med läkaren.

Tack för tipset, ska ta upp det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in