2014-01-14, 00:03
Medlem
Gentlemahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
Ja, fråga inte mig. Det var alldeles för starkt för en stackars novis som mig. Never again. Potent är bara förnamnet.

Hur mycket kände du på 10mg menar du?

Själv fick jag extrema biverkningar på 10mg Ritalin, var så illa att jag fick åka in på sjukhuset omedelbart en gång för att nämna ett exempel. Samma mängd metamina och jag blir bara lugn..
Citera
2014-01-14, 00:15
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Hur mycket kände du på 10mg menar du?

Själv fick jag extrema biverkningar på 10mg Ritalin, var så illa att jag fick åka in på sjukhuset omedelbart en gång för att nämna ett exempel. Samma mängd metamina och jag blir bara lugn..

Jag tog 30 mg, kände mig som världens bästa människa alla kategorier i tre timmar för att sedan krashlanda som den värsta tjackis, trots att jag bara tagit en liten dos utskrivet läkemedel. Idiotiskt nog trodde jag att lösningen på det problemet var att ta mer….tydligen har detta misstag begåtts av andra tidigare….med påföljd att jag blev sjukt, sjukt hög. Verkligen. Torsten Flinck-nivå, även om han nu kanske blandar, men ändå. Sen kunde jag inte sova på en vecka eftersom jag saknade den självinsikt som skulle ha krävts för att jag skulle sluta. Svårt att sluta när man tycker att det är så jävla bra, kan jag ju säga…knappast den första som tänkt det.

Det värsta var nog ändå veckan efter får då blev jag deppig och aggressiv (inåt), vilket är den absolut främsta orsaken till att jag aldrig kommer att ta det igen.

Härligt att det funkar för dig. Plågsamt nog fick jag ett par timmars absolut utsökt koncentrationsförmåga, så nu vet jag vad jag för evigt kommer att gå miste om också
Senast redigerad av absynthe 2014-01-14 kl. 00:38.
Citera
2014-01-14, 00:50
Medlem
Edrics avatar
Ni är då roliga. 70 mg metylfenidat om dagen går finfint numer.

30 mg Elvanse i 3 veckor och mot slutet var allt jag kunde tänka på var hur jag skulle ta livet av mig.
Citera
2014-01-14, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
Jag tog 30 mg, kände mig som världens bästa människa alla kategorier i tre timmar för att sedan krashlanda som den värsta tjackis, trots att jag bara tagit en liten dos utskrivet läkemedel. Idiotiskt nog trodde jag att lösningen på det problemet var att ta mer….tydligen har detta misstag begåtts av andra tidigare….med påföljd att jag blev sjukt, sjukt hög. Verkligen. Torsten Flinck-nivå, även om han nu kanske blandar, men ändå. Sen kunde jag inte sova på en vecka eftersom jag saknade den självinsikt som skulle ha krävts för att jag skulle sluta. Svårt att sluta när man tycker att det är så jävla bra, kan jag ju säga…knappast den första som tänkt det.

Det värsta var nog ändå veckan efter får då blev jag deppig och aggressiv (inåt), vilket är den absolut främsta orsaken till att jag aldrig kommer att ta det igen.

Härligt att det funkar för dig. Plågsamt nog fick jag ett par timmars absolut utsökt koncentrationsförmåga, så nu vet jag vad jag för evigt kommer att gå miste om också
Ja alla fungerar ju olika och reagerar olika. Och jag som tyckte att jag var känslig.. Äter du någon annan adhd medicin nu eller inget alls?
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Ni är då roliga. 70 mg metylfenidat om dagen går finfint numer.

30 mg Elvanse i 3 veckor och mot slutet var allt jag kunde tänka på var hur jag skulle ta livet av mig.
Jag har märkt att man kan få grov ångest av att kombinera alternativ adhd medicin med vissa antidepressiva, och då snackar jag inte bara om mao hämmare. Äter själv cipralex och den fungerar inte med någon adhdmedicin. Slutade få kraftig ångest när jag sluta med den.

Äter du antidepressiva också?
Citera
2014-01-14, 13:09
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles
Jag har märkt att man kan få grov ångest av att kombinera alternativ adhd medicin med vissa antidepressiva, och då snackar jag inte bara om mao hämmare. Äter själv cipralex och den fungerar inte med någon adhdmedicin. Slutade få kraftig ångest när jag sluta med den.

Äter du antidepressiva också?
Först på Ritalin gjorde jag inte det, inte heller med Elvanse.

Nu har jag bytt till Medikinet som gick bra på egen hand, då jag ville testa skillnaden mellan Ritalin och Medikinet, får mindre stelhet i kroppen på Medikinet.
Har sen lagt till en anti-depressiv medicin, Mirtazapin (NaSSA, påverkar noradrenalin och serotonin). Huruvida den ens har någon effekt är svårt att uttala sig om, gör mig varken bättre eller sämre. Känner varken någon effekt eller några bieffekter. Men då är jag fortfarande på lägsta dosen.
Citera
2014-01-14, 18:49
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles
Ja alla fungerar ju olika och reagerar olika. Och jag som tyckte att jag var känslig.. Äter du någon annan adhd medicin nu eller inget alls?

Nej, jag tar inget annat. Jag tog ritalin innan - har tagit det i några år med god effekt - nu vågar jag knappt ta det för jag misstänker att jag redan tog för mycket av det när jag bytte till Vyanse, tycker jag varit lite speedad i flera månader.

Jag ska ner ordentligt på jorden hade jag tänkt. De vredesutbrotten jag fick under avtändningen från Vyanse var nämligen inte att leka med, visste inte ens att jag var kapabel till det…men det kanske blev ett par "underhållande" inlägg här om inte annat Är jäkligt glad att jag inte gick utanför dörrn under den perioden för då kunde vaaad som helst ha hänt.

Jag är besviken på hur svag karaktär jag har, bara. Tycker jag borde ha kunnat hantera det där bättre….men alla har ju inte lika stark konstitution, det är bara att acceptera.
Senast redigerad av absynthe 2014-01-14 kl. 19:17.
Citera
2014-01-15, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Först på Ritalin gjorde jag inte det, inte heller med Elvanse.

Nu har jag bytt till Medikinet som gick bra på egen hand, då jag ville testa skillnaden mellan Ritalin och Medikinet, får mindre stelhet i kroppen på Medikinet.
Har sen lagt till en anti-depressiv medicin, Mirtazapin (NaSSA, påverkar noradrenalin och serotonin). Huruvida den ens har någon effekt är svårt att uttala sig om, gör mig varken bättre eller sämre. Känner varken någon effekt eller några bieffekter. Men då är jag fortfarande på lägsta dosen.

Dom satte in mirtazepin på mig också nu igen för att "ha basmedicinering" inte bara benzo och cs...
bytte till voxra för kände att jag kunde bli trött / mer trött av mirtazepin. Haft båda två förut så voxra bara den jag känner gör minst dåligt. 300 mg om dagen märker inte av den iaf. Nu efter 3 år sedan jag skulle bli insatt på mettamina ska jag nästa vecka antagligen eller säkert veckan efter den t om, börja insättning på elvanse. Doktorerna och sköterskorna ska ha möte om direktiven dom fått om hur dom ska sätta in det på folk och min kontakt person sa att dom flyttat mettamina så att om elvanse nu inte skulle funka så får man mettamina då. Hoppas verkligen elvanse funkar det är ju samma sak fast depå, därimot aldrig varit någon depå som fungerat innan i någon avdelning av mediciner. concerta t ex kan jag inte förstå hur det kan vara samma substans som ritalin det suger ju så jävla kraftigt och fick bara ångest och mådde piss. strattera fick jag 1 på 1000 biverkning att man kan inte gå och urinera. det var också skoj. ritalin har funkat bra 2 ggr eller om de nu e 3.. sen efter några månader kommer kraftigt ångest och paranoia,osv. då legat unjefär på 240 mg om dagen. Så dessa doser ni pratar om gör mig rädd det är ju så låga så låter som ett helvete att ha så lite. ja får se, min doktor nu är sån som lyssnar på socialstyrelsen också kan inte skriva ut det o det eller mer xanor än 6 mg för då blir hon anmäld unjefär e vad hon säger. men ritalin upp till 300 mg var inga problem...
Citera
2014-01-15, 15:00
Medlem
Jag fick Elvanse och ska börja snart men jag har inte läst hela tråden är det någon som vet om den finns med i högkostnadsskyddet nu?
Citera
2014-01-15, 21:06
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 78majskolvar
Jag fick Elvanse och ska börja snart men jag har inte läst hela tråden är det någon som vet om den finns med i högkostnadsskyddet nu?
Det är med
Citera
2014-01-16, 18:33
Medlem
malkmuss avatar
Hej alla,

Min nya läkare som jag träffat i 30 min tror inte min diagnos är korrekt och vill att jag går över till antidepressiva?

Jag är inskriven på öppenpsykiatrin i gbg och bad just om att få prova Elvanse eftersom jag har diagnosen ADD och tidigare provat stattera, conserta, ritalin och metamina. Metamina fungerade bäst på mig men jag hade problem med att ta tabletterna flera ggr om dagen för att få ett bra flöde på det så jag slutade även med det efter ettpar år. Nu bad jag om att få prova Elvanse (pga depottablett) men min nya läkare säger då att; det är inget läkemedel vi använder systematiskt och ingår inte under högkostnadskyddet vilket sänder starka signaler att det inte skall användas systematiskt.
Jag är 28 år och fick min diagnos för ca 5 år sedan. Jag skall träffa henne i morgon igen för att prata antidepressiva istället då hon tror det är ett bättre alternativ eftersom hon har sett folk med add och jag är inte en av dem? Vet inte vad jag skall tro? känns helt sjukt att hon kan komma in och säga så som att hon är nån jävla diagnosgudinna eller nått? Några tankar på detta?
Citera
2014-01-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malkmus
Hej alla,

Min nya läkare som jag träffat i 30 min tror inte min diagnos är korrekt och vill att jag går över till antidepressiva?

Jag är inskriven på öppenpsykiatrin i gbg och bad just om att få prova Elvanse eftersom jag har diagnosen ADD och tidigare provat stattera, conserta, ritalin och metamina. Metamina fungerade bäst på mig men jag hade problem med att ta tabletterna flera ggr om dagen för att få ett bra flöde på det så jag slutade även med det efter ettpar år. Nu bad jag om att få prova Elvanse (pga depottablett) men min nya läkare säger då att; det är inget läkemedel vi använder systematiskt och ingår inte under högkostnadskyddet vilket sänder starka signaler att det inte skall användas systematiskt.
Jag är 28 år och fick min diagnos för ca 5 år sedan. Jag skall träffa henne i morgon igen för att prata antidepressiva istället då hon tror det är ett bättre alternativ eftersom hon har sett folk med add och jag är inte en av dem? Vet inte vad jag skall tro? känns helt sjukt att hon kan komma in och säga så som att hon är nån jävla diagnosgudinna eller nått? Några tankar på detta?
Jag har liknande historik som Dig. Har provat samtliga prep Du nämner, bortsett från att jag medicinerar med Elvanse, sedan 6 veckor cirka. Elvanse ingår i högkostnadsskyddet, betalade noll kronor härom veckan. Det krävs, i motsats till Metamina, ej licens för Elvanse. Upplever Elvanse både positivt o negativt, men med mindre biverkningar är det vanliga krafset man först får på recept. Lite svårare att styra pga depot-effekten. Tänker försöka få Metamina i månadsskiftet. Hur upplever Du dessa?
Citera
2014-01-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malkmus
Hej alla,

Av egen erfarenhet kan jag säga att öppenpsykiatrin i Göteborg är usel. Lita inte på ett ord de säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in