2016-03-05, 23:02
Medlem
graffdatshits avatar
Hittar ingen info angående hur det hade fungerat att blanda Elvanse med concerta...

Några som har provat och kan avlägga en rapport?
Citera
2016-03-06, 00:21
Medlem
Citat:
So surprisingly enough, methylphenidate actually can attenuate the neurotoxicity associated with amphetamine, if taken along with it. Keep in mind, though, that methylphenidate has a shorter half-life than amphetamine.
Källa: What are the long term effects of Adderall, Dexedrine, or Ritalin use? - Quora

Pekar åt att ha en neuroskyddande effekt att ta Elvanse (amfetamin) och Concerta (metylfenidat) tillsammans?
Senast redigerad av Lyfang 2016-03-06 kl. 00:29.
Citera
2016-03-06, 17:48
Medlem
Första dagen elvanse för mig idag. Visserligen bara 30 mg (fyllde på efter 1.5 Tim med ca 20 mg till) men tycker ändå att det är konstigt att jag inte fått någon som helst effekt överhuvudtaget? Det är absolut inte så att jag förväntade mig ett rus på den låga dosen men lite ökat fokus borde man väl få iallafall? Ca 4 timmar efter intag så somnade jag.

Sen måste jag bara berätta en sak till. Jag får elvansen från min laromottagning där ja Också hämtar sub 7 dagar i veckan. Då jag har tio mil till mottagningen så är jag inte där föränn ca 11 varje dag. Jag tog för givet att nu när jag börjar med elvansen så skulle ja få med mig morgondagens dos hem dagen innan då denna medicin väl ska tas direkt när man vaknar? Men tydligen vill läkaren att jag ska ta den under uppsikt vilket innebär att den inte börjar verka förännn runt 13.00 och då har jag inte mycket kvar på min dag! Anledningen till att jag ville ha medicinen var för att orka komma igång på morgonen och ta mig igenom dagen men att ta den på detta sätt känns ju helt meningslöst när jag går upp klockan halv 7 varje morgon ? Tycker att detta låter helt vridet. Det är ju nästan samma sak som att man skulle haft imovane men var tvungen att ta dom klockan 3 på eftermiddan eller nåt...
Är det nån mer än jag som har detta problem?
Citera
2016-03-09, 11:27
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det finns ingen i sverige som skriver ut metamina för det går inte att få licens på den längre, attentin är likvärdig.

Helt rätt, Läkemedelsverket förnyar inga licenser för Metamina utan hänvisar istället till Attentin som är exakt samma sak förutom att man slipper ansöka om licens för Attentin.

Hur det kommer sig att man inte behöver licens för Attentin kan ha med allt från svågerpolitik till paragrafer att göra.
Citera
2016-03-09, 15:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Hur det kommer sig att man inte behöver licens för Attentin kan ha med allt från svågerpolitik till paragrafer att göra.
Att man inte behöver licens för attentin är för att den medicinen har godkänts för förskrivning, metamina har aldrig varit godkänd därav licenskravet.
Citera
2016-03-09, 15:38
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Att man inte behöver licens för attentin är för att den medicinen har godkänts för förskrivning, metamina har aldrig varit godkänd därav licenskravet.

Det är ju ändå rätt konstigt.
Borde man inte godkänna preparatet snarare än ett specifikt företags varumärke?
Citera
2016-03-09, 17:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Borde man inte godkänna preparatet snarare än ett specifikt företags varumärke?
Har recip ens försökt få metamina godkänt?
Citera
2016-03-09, 17:35
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Har recip ens försökt få metamina godkänt?

Det vet jag såklart inte (även om jag antar att det är offentliga uppgifter), men jag har svårt att se varför de inte skulle göra det.. om de ansåg att det var ekonomiskt försvarbart att sälja metamina när det inte var registrerat läkemedel så borde det ju inte vara en förlustaffär idag.
Men de kan ju såklart ha anledningar till att inte vilja agera på en konkurrensutsatt marknad om marginalerna på dexamfetamin är små.
Citera
2016-03-12, 16:38
Medlem
limE86s avatar
Har blandat vanligt Amfetamin (en liten lina) med två Elvanse 70 mg.
Det är lugnt va?
Citera
2016-03-12, 22:21
Medlem
Ametylfenidats avatar
Om man nhar tolerans på Elvanse, har man tolerans på gatutjack då också?
Citera
2016-03-13, 00:53
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ametylfenidat
Vad är den högsta dosen ni har tagit? Min ligger på 200mg

600-700 MG inom loppet av 8-10tim. Gör inte om det igen, Kände ingenting i russyfte vid 200-300MG, så kastade i mig allt jag hade. Följda av detta blev rubbad aptit i 2dygn, ingen sömn. Tok fjuttad. Jobbig puls, extrema svettningar. Mår tom bättre av att smälla i mig en gubbe tjack på något dygn en det här. Nu äre mera ångest liknande i stället, och brukar i övrigt inte ha ångest alls.
Får nog hålla mig till vanligt metamina i stället om man ska hålla på med det här i "russyfte" min kropp verkade inte kunna omvandla det ordentligt iaf då 200-300 MG inte gav någon märkvärdig effekt alls fast det gått 4-5tim innan jag tog mer.
Citera
2016-03-13, 16:12
Medlem
Faentomens avatar
Hej!
Jo, jag har funderat nu en hel del på hur jag kan uppnå den perfekta balansen mellan rus och fokus men jag är osäker på om detta faktist är en bra idé.

Jag har varit på Concerta i 1½ år men fick nyligen Elvanse utskrivet. Jämför jag dom så skulle jag säga att Concerta har så skönt rus som verkligen slår i (bästa är att när man tagit på morgonen och ligger i sängen och slöar sen så slår det härliga ruset in) och jag får mycket gjort dessa dagar. Elvanse däremot har mindre rus men fokusförmågan och avtändningen är mycket bättre än Concertan.

Min dos på Elvanse just nu som jag har varit på i 3 månader är 60mg därav dosen på Concertan var 24mg. Häromdan testade jag att ta 50/50 av båda för att jag saknade ruset ifrån Concertan. Jag mådde konstigt men härligt och jag tittade på 4 timmars film, vilket som är väldigt ovanligt.

Så min fråga är: Hur farligt skulle det vara att självmedicinera på 30mg lisdexamfetamindimesylat (Elvanse) och 12mg metylfenidat (Concerta) i en längre period? Någon som har erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in