2016-04-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Precis som tidigare så inser vi alla att din grej inte är juridik, trafiklagstiftning och trafik. Det är helt OK, du behöver inte skämma ut dig mer.

Mitt råd är att du följer diskussionerna i den här forumdelen ordentligt vilket du kan ha nytta av den dagen du beslutar dig för att lämna moppen och ta körkort.
Och precis som förr så kan vi konstatera att det här inte är en juridisk fråga, och att inga frågor som inte är juridiska är din grej. Vi diskuterar inte vad lagen säger, utan om den bör följas.

Citat:
Självklart hjälper vi dig om du har några frågor...
Jepp, jag har en fråga. Varför ska jag köra så att jag blir inblandad i en olycka?

Och en annan fråga också. Hur bör man köra om det var fem-tio år sedan man senast kollade upp ändringarna av trafikreglerna. Ska man forcera de regler som gällde då? De kan ju ha ändrats, men de kan också lika gärna vara oförändrade.
Senast redigerad av RulleRivare 2016-04-19 kl. 14:47.
Citera
2016-04-19, 15:50
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Och precis som förr så kan vi konstatera att det här inte är en juridisk fråga, och att inga frågor som inte är juridiska är din grej. Vi diskuterar inte vad lagen säger, utan om den bör följas.

Jepp, jag har en fråga. Varför ska jag köra så att jag blir inblandad i en olycka?

Och en annan fråga också. Hur bör man köra om det var fem-tio år sedan man senast kollade upp ändringarna av trafikreglerna. Ska man forcera de regler som gällde då? De kan ju ha ändrats, men de kan också lika gärna vara oförändrade.
Ang det sista så är det faktiskt din skyldighet att ha koll på uppdateringar.
Sedan att 99% inte gör det är en annan sak.

Jag har hyffsad koll då jag under de senaste 11 åren innehaft handledarintyg samt övningkört med fem pers som läst teoriboken. Annars tillhör jag de där 99%.
Citera
2016-04-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ang det sista så är det faktiskt din skyldighet att ha koll på uppdateringar.
Sedan att 99% inte gör det är en annan sak.

Jag har hyffsad koll då jag under de senaste 11 åren innehaft handledarintyg samt övningkört med fem pers som läst teoriboken. Annars tillhör jag de där 99%.
Jepp, det vet jag, men det är en fullständig utopi att folk kommer börja hålla koll på sådant minst en gång per år.

Jävlar vad störande det är när man stöter på folk som håller benhårt på reglerna fastän de har fel.
Citera
2016-04-19, 17:31
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jepp, det vet jag, men det är en fullständig utopi att folk kommer börja hålla koll på sådant minst en gång per år.

Jävlar vad störande det är när man stöter på folk som håller benhårt på reglerna fastän de har fel.
Bra att du upprepar det jag just skrev.
Citera
2016-04-19, 19:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:

Men vad gör man, det är bara att gilla läget.
Och vara ödmjuk.
Citera
2016-04-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Bra att du upprepar det jag just skrev.
Inte riktigt. Du sade hur det är idag. Jag sade att det är en utopi att hoppas på någon väsentlig förändring.
Citera
2016-04-19, 22:28
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Exempelvis att ta det lugnt och njuta av färden. Jag säger inte att man måste ha onödigt bråttom för att bryta mot hastighetsgränsen, men om du inte kan acceptera att ligga bakom någon som ligger precis på gränsen tycker jag att du har onödigt bråttom.
Det kan jag absolut, men i de fall jag inte kan det så förväntar jag mig att framförvarande inte försvårar min omkörning.
Citat:
Det finns väl aldrig något skäl att stressa någon? Det ökar riskerna markant.
Det gör det, men det ökar också medvetandet att andra tycker att du är en idiot om du hindrar en omkörning genom att t.ex. ligga fel på vägen.
Citat:
För att jag alltför många gånger har fått problem när jag ska tillbaka. Jag har nämligen väjningsplikt för alla på körbanan när jag är på vägrenen. Om jag bogserar någon eller av annan anledning kör väsentligt långsammare än vad lagen medger går jag ut på vägrenen, men inte annars.
Om det är tätt med bilar på vägen både framför och bakom dig och bakomvarande bil vill om dig så förstår jag att det ibland kan vara svårt att komma in i körbanan igen och det är det väl ingen som hänger dig för. Jag talar om de lägen någon bakom dig t.ex. vill göra en flygande omkörning och kravet för att detta ska gå utan att störa trafik i motsatt riktning är att du går ut i vägrenen också bör göra det. Eller kort och gott i alla lägen det inte befinner sig särskilt mycket trafik i din riktning och de krav jag tidigare nämnde är uppfyllda och någon bakom dig vill köra om.
Citat:
Jag tycker du kräver onödigt mycket av andra om de ska behöva avgöra när risken att åka fast är tillräckligt liten för att de ska våga bryta mot lagen för att du vill fram. "Sunt förnuft" har många, men bara för att två personer kommer fram till olika slutsats betyder det inte att den ena saknar sunt förnuft. Jag brukar underlätta så mycket jag kan om jag kör väsentligt långsammare än hastighetsgränsen, men ligger jag precis på så nöjer jag mig med att hålla till höger. Du kanske inte tycker att det är tillräckligt, men för att fråga samma sak som du frågade i början. Vem är du att säga att min bedömning är fel?
1. Jag kräver inte mer av andra än vad jag kräver av mig själv!
2. Du säger att du håller till höger och det är ju inte mer än jag ber om eller hur? Dock att du även använder vägrenen vid de tillfällen det finns möjlighet.
3. Jag gör allt jag kan för att underlätta för de som vill fram snabbare så länge det inte handlar om ren trängselfaktor i t.ex. köer och liknande. Jag förväntar mig också detsamma av andra, vilket enligt erfarenhet verkar vara en oerhörd uppoffring enligt många.
Citat:
Det är inte alltid jag orkar. Ibland är jag tröttare än vanligt. Jag köper inte din hets när den går ut över mig. Det händer ytterst sällan att jag blir irriterad på att någon är långsam i trafiken. Det händer, men sällan. Jag ser dock ingen anledning att hetsa upp mig över det. Jag kan aldrig veta vad skälet är, så jag anpassar mig efter situationen. Att du verkar ha allvarliga problem med tålamodet är inte mitt problem.
Jag har inga som helst med problem med folk som kör sakta, det gör jag också ibland om du läser mina tidigare inlägg. Skillnaden är att jag blir förbannad på folk som medvetet skall försvåra för folk som vill köra fortare. Detta tänk är bara efterblivet moralpolis-tänk och skulle aldrig falla mig in att ställa in kompassen efter. Ett bra exempel är alla dessa jävla dumhuvuden i stadstrafik som inte har vett nog att hålla till höger på vägar breda nog att köra 2 bilar i bredd på fast de inte skall svänga vänster. Istället ligger de mitt i och försvårar omkörning för bakomvarande ända tills en eventuell filmarkering dyker upp då de plötsligt "förstår" att man ju inte behövde ligga i mitten.

I övrigt får jag ju säga att du växt lite i mina ögon genom din konversation med Moltas, du visar ju på något mer tänk än jag tidigare upplevt. Vi behöver inga paragrafryttare i trafiken.
Citera
2016-04-19, 22:32
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Precis som tidigare så inser vi alla att din grej inte är juridik, trafiklagstiftning och trafik. Det är helt OK, du behöver inte skämma ut dig mer.

Mitt råd är att du följer diskussionerna i den här forumdelen ordentligt vilket du kan ha nytta av den dagen du beslutar dig för att lämna moppen och ta körkort.

Självklart hjälper vi dig om du har några frågor...

Du vet om att härskarteknik inte fungerar här va?
Citera
2016-04-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Det kan jag absolut, men i de fall jag inte kan det så förväntar jag mig att framförvarande inte försvårar min omkörning.

Det gör det, men det ökar också medvetandet att andra tycker att du är en idiot om du hindrar en omkörning genom att t.ex. ligga fel på vägen.

Om det är tätt med bilar på vägen både framför och bakom dig och bakomvarande bil vill om dig så förstår jag att det ibland kan vara svårt att komma in i körbanan igen och det är det väl ingen som hänger dig för. Jag talar om de lägen någon bakom dig t.ex. vill göra en flygande omkörning och kravet för att detta ska gå utan att störa trafik i motsatt riktning är att du går ut i vägrenen också bör göra det. Eller kort och gott i alla lägen det inte befinner sig särskilt mycket trafik i din riktning och de krav jag tidigare nämnde är uppfyllda och någon bakom dig vill köra om.

1. Jag kräver inte mer av andra än vad jag kräver av mig själv!
2. Du säger att du håller till höger och det är ju inte mer än jag ber om eller hur? Dock att du även använder vägrenen vid de tillfällen det finns möjlighet.
3. Jag gör allt jag kan för att underlätta för de som vill fram snabbare så länge det inte handlar om ren trängselfaktor i t.ex. köer och liknande. Jag förväntar mig också detsamma av andra, vilket enligt erfarenhet verkar vara en oerhörd uppoffring enligt många.

Jag har inga som helst med problem med folk som kör sakta, det gör jag också ibland om du läser mina tidigare inlägg. Skillnaden är att jag blir förbannad på folk som medvetet skall försvåra för folk som vill köra fortare. Detta tänk är bara efterblivet moralpolis-tänk och skulle aldrig falla mig in att ställa in kompassen efter. Ett bra exempel är alla dessa jävla dumhuvuden i stadstrafik som inte har vett nog att hålla till höger på vägar breda nog att köra 2 bilar i bredd på fast de inte skall svänga vänster. Istället ligger de mitt i och försvårar omkörning för bakomvarande ända tills en eventuell filmarkering dyker upp då de plötsligt "förstår" att man ju inte behövde ligga i mitten.

I övrigt får jag ju säga att du växt lite i mina ögon genom din konversation med Moltas, du visar ju på något mer tänk än jag tidigare upplevt. Vi behöver inga paragrafryttare i trafiken.
Sammanfattar lite:

Jag är inte för att hindra andra. Visst har det hänt någon gång när jag blivit sur. Kasst av mig, men jag är inte mer än människa. Det har dock främst varit när någon varit en uppenbar idiot.

Det här med vägrenen tycker jag aldrig att man kan förvänta sig av någon så länge de håller hastighetsgränsen. Trots allt är det den som går ut på vägrenen som själv måste få göra den bedömningen. Det har hänt många gånger att folk har kört upp i röven på mig för att de vill köra om, men missar många tillfällen då jag själv aldrig skulle ha tvekat. Om de inte klarar att köra om en personbil under förutsättningar där man hade klarat en långtradare så är det inte mitt problem, och det kan ju även vara ett rätt bra tecken på att de kör över sin förmåga. Alternativt beror det på att de har en riktigt kass bil, och då drar jag slutsatsen att jag skulle få stanna väldigt länge på vägrenen. Och ibland har jag haft någon i röven länge, och när jag går ut i vägrenen vågar personen sig äntligen på en omkörning, men vad gör miffot då? Jo, då går han över i mötesfilen för att genomföra omkörningen, och vi har en hel jävla fil (som ensam rymmer tre bilar) mellan oss. Wtf?

Laglig körning är inte nödvändigtvis säker körning. Därom inga tvivel. Det finns dock väldigt många olika viljor ute i trafiken. Jag ogillar paragrafrytteri, men jag tycker ändå att lagen kan vara ett bra fundament att enas kring. Mest för att något annat inte fungerar så bra. Därför tycker jag helt enkelt att den som bryter mot lagen är den som får anpassa sig mest. Kör om mig om du vill. Det bryr jag mig inte om, men förvänta dig inte att jag gör allt jag kan för att underlätta. Jag håller till höger, och det får räcka. Och av samma skäl tycker jag att man kan förvänta sig större vilja att gå ut i vägrenen av någon som kör väsentligt långsammare än hastighetsgränsen. Om man ligger ca 40-50 under tycker jag i princip inte att man ens ska lämna vägrenen förutom när det är nödvändigt. Poängen är att du absolut kan tycka att folk ska göra egna bedömningar, men det betyder inte att de kommer att göra samma bedömningar som du. Just därför kan lagen vara en bra referens, även om trafikrytmen självfallet också ska tas med i beräkningen.
Citera
2016-04-19, 23:31
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Sammanfattar lite:
Jag är inte för att hindra andra. Visst har det hänt någon gång när jag blivit sur. Kasst av mig, men jag är inte mer än människa. Det har dock främst varit när någon varit en uppenbar idiot.
Nej det är inte kasst av dig, det är snarare bra! Beter sig folk som rövhål så har jag inga som helst problem med att jävlas heller oavsett om det handlar om att va i vägen eller mer konkreta åtgärder.

Citat:
Det här med vägrenen tycker jag aldrig att man kan förvänta sig av någon så länge de håller hastighetsgränsen. Trots allt är det den som går ut på vägrenen som själv måste få göra den bedömningen. Det har hänt många gånger att folk har kört upp i röven på mig för att de vill köra om, men missar många tillfällen då jag själv aldrig skulle ha tvekat. Om de inte klarar att köra om en personbil under förutsättningar där man hade klarat en långtradare så är det inte mitt problem, och det kan ju även vara ett rätt bra tecken på att de kör över sin förmåga. Alternativt beror det på att de har en riktigt kass bil, och då drar jag slutsatsen att jag skulle få stanna väldigt länge på vägrenen. Och ibland har jag haft någon i röven länge, och när jag går ut i vägrenen vågar personen sig äntligen på en omkörning, men vad gör miffot då? Jo, då går han över i mötesfilen för att genomföra omkörningen, och vi har en hel jävla fil (som ensam rymmer tre bilar) mellan oss. Wtf?
Där skiljer vi oss, jag förväntar mig att man skall flytta sig precis som jag gör i omvänd situation. Jag är dessutom alltid ytterst noga med att tacka när folk är kvicka ut i vägrenen så man kan göra en flygande omkörning. Den situation du beskriver känner jag till och det är totalt efterblivna människor som agerar så. Vill man om någon och man ligger bakom så växlar man ner och är beredd på att göra en så kvick omkörning som möjligt vid första bra tillfälle som ges. Jag skulle aldrig ligga bakom någon längre än nödvändigt och verkligen inte använda motstående körfält om framförvarande går ut i vägrenen. Då är det ju för fan helt poänglöst att bilen framför gör sig omaket att gå ut.
Citat:
Laglig körning är inte nödvändigtvis säker körning. Därom inga tvivel. Det finns dock väldigt många olika viljor ute i trafiken. Jag ogillar paragrafrytteri, men jag tycker ändå att lagen kan vara ett bra fundament att enas kring. Mest för att något annat inte fungerar så bra. Därför tycker jag helt enkelt att den som bryter mot lagen är den som får anpassa sig mest. Kör om mig om du vill. Det bryr jag mig inte om, men förvänta dig inte att jag gör allt jag kan för att underlätta. Jag håller till höger, och det får räcka. Och av samma skäl tycker jag att man kan förvänta sig större vilja att gå ut i vägrenen av någon som kör väsentligt långsammare än hastighetsgränsen. Om man ligger ca 40-50 under tycker jag i princip inte att man ens ska lämna vägrenen förutom när det är nödvändigt. Poängen är att du absolut kan tycka att folk ska göra egna bedömningar, men det betyder inte att de kommer att göra samma bedömningar som du. Just därför kan lagen vara en bra referens, även om trafikrytmen självfallet också ska tas med i beräkningen.
Jag kan hålla med om att lagen är central men ser den just som något man kan utgå från och sedan med dynamik och kognition tänja på i de situationer tillfälle ges. Det finns inget som hindrar mig från att känna till vad som "officiellt gäller" men att ändå kringå detta eftersom det i den aktuella situationen inte fyller någon väsentligt funktion utan endast hindrar min framfart. Det är detta som enligt mig är en aktiv körstil där man tänker och resonerar kring alla situationer på ett helt annat sätt än svenson som inte fattar att han i princip konstant kontrollerar ett 1,5 ton dödligt fordon ögonblick från att ödelägga folks liv.
Dessutom visar mitt stopexempel återigen att det självklart finns trafiksituationer där en övertro på lagen endast hindrar en från att framföra sitt fordon på bästa sätt. Och finns det ett fall finns det fler..
Citera
2016-04-19, 23:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Du vet om att härskarteknik inte fungerar här va?

Helt rätt. Härskarteknik kommer man ingenstans med. Det enda som gäller är kunskaper om lagstiftning och kunskaper om trafikjuridik. Det är också i allmänhet en fördel om man lämnat mopedstadiet i livet.

Utan dom kunskaperna är man lika vilsen i den här forumdelen som man är vilsen i forumdelen Hemelektronik, ljud och bild om man är både döv och blind.
Citera
2016-04-19, 23:46
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Helt rätt. Härskarteknik kommer man ingenstans med. Det enda som gäller är kunskaper om lagstiftning och kunskaper om trafikjuridik. Det är också i allmänhet en fördel om man lämnat mopedstadiet i livet.
Utan dom kunskaperna är man lika vilsen i den här forumdelen som man är vilsen i forumdelen Hemelektronik, ljud och bild om man är både döv och blind.

Ungefär lika vilsen som man är i trafiken om man av lathet inte är villig att använda sin hjärna utan totalt förlitar sig på lagar och trafikförordningar..

Eftersom du tydligen missat att de senaste 3 dagarnas inlägg här inte handlat så mycket om "lagstiftning, och kunskaper om trafikjuridik" så ber jag dig att antingen

1. Läsa genom och återkomma eller
2. Hålla dig i juridikforumet där du och andra paragrafryttarna med asperger och avsaknad av kognition kan sitta och diskutera lagtexter och trafikförordningar när vi andra förstår att tillvaron är dynamisk.

P.s Du tycker inte själv att dina liknelser med "mopedstadiet" och "kom igen när du har tagit körkort" börjar bli lite tjatiga nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in