Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Exempelvis att ta det lugnt och njuta av färden. Jag säger inte att man måste ha onödigt bråttom för att bryta mot hastighetsgränsen, men om du inte kan acceptera att ligga bakom någon som ligger precis på gränsen tycker jag att du har onödigt bråttom.
Det kan jag absolut, men i de fall jag inte kan det så förväntar jag mig att framförvarande inte försvårar min omkörning.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Det finns väl aldrig något skäl att stressa någon? Det ökar riskerna markant.
Det gör det, men det ökar också medvetandet att andra tycker att du är en idiot om du hindrar en omkörning genom att t.ex. ligga fel på vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
För att jag alltför många gånger har fått problem när jag ska tillbaka. Jag har nämligen väjningsplikt för alla på körbanan när jag är på vägrenen. Om jag bogserar någon eller av annan anledning kör väsentligt långsammare än vad lagen medger går jag ut på vägrenen, men inte annars.
Om det är tätt med bilar på vägen både framför och bakom dig och bakomvarande bil vill om dig så förstår jag att det ibland kan vara svårt att komma in i körbanan igen och det är det väl ingen som hänger dig för. Jag talar om de lägen någon bakom dig t.ex. vill göra en flygande omkörning och kravet för att detta ska gå utan att störa trafik i motsatt riktning är att du går ut i vägrenen också bör göra det. Eller kort och gott i alla lägen det inte befinner sig särskilt mycket trafik i din riktning och de krav jag tidigare nämnde är uppfyllda och någon bakom dig vill köra om.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Jag tycker du kräver onödigt mycket av andra om de ska behöva avgöra när risken att åka fast är tillräckligt liten för att de ska våga bryta mot lagen för att du vill fram. "Sunt förnuft" har många, men bara för att två personer kommer fram till olika slutsats betyder det inte att den ena saknar sunt förnuft. Jag brukar underlätta så mycket jag kan om jag kör väsentligt långsammare än hastighetsgränsen, men ligger jag precis på så nöjer jag mig med att hålla till höger. Du kanske inte tycker att det är tillräckligt, men för att fråga samma sak som du frågade i början. Vem är du att säga att min bedömning är fel?
1. Jag kräver inte mer av andra än vad jag kräver av mig själv!
2. Du säger att du håller till höger och det är ju inte mer än jag ber om eller hur? Dock att du även använder vägrenen vid de tillfällen det finns möjlighet.
3. Jag gör allt jag kan för att underlätta för de som vill fram snabbare så länge det inte handlar om ren trängselfaktor i t.ex. köer och liknande. Jag förväntar mig också detsamma av andra, vilket enligt erfarenhet verkar vara en oerhörd uppoffring enligt många.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Det är inte alltid jag orkar. Ibland är jag tröttare än vanligt. Jag köper inte din hets när den går ut över mig. Det händer ytterst sällan att jag blir irriterad på att någon är långsam i trafiken. Det händer, men sällan. Jag ser dock ingen anledning att hetsa upp mig över det. Jag kan aldrig veta vad skälet är, så jag anpassar mig efter situationen. Att du verkar ha allvarliga problem med tålamodet är inte mitt problem.
Jag har inga som helst med problem med folk som kör sakta, det gör jag också ibland om du läser mina tidigare inlägg. Skillnaden är att jag blir förbannad på folk som medvetet skall försvåra för folk som vill köra fortare. Detta tänk är bara efterblivet moralpolis-tänk och skulle aldrig falla mig in att ställa in kompassen efter. Ett bra exempel är alla dessa jävla dumhuvuden i stadstrafik som inte har vett nog att hålla till höger på vägar breda nog att köra 2 bilar i bredd på fast de inte skall svänga vänster. Istället ligger de mitt i och försvårar omkörning för bakomvarande ända tills en eventuell filmarkering dyker upp då de plötsligt "förstår" att man ju inte behövde ligga i mitten.
I övrigt får jag ju säga att du växt lite i mina ögon genom din konversation med Moltas, du visar ju på något mer tänk än jag tidigare upplevt. Vi behöver inga paragrafryttare i trafiken.