2016-04-18, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Det är helt upp till dig, jag säger bara att det finns många situationer där säkerligen till och med du kan komma fram till att du inte skulle åka dit. Skulle detta då gynna dig, din bränsleekonomi eller andra på vägen så finns det ingen anledning att slaviskt följa lagen. Det är det som kallas dynamik och hjälper till att underlätta ett bra trafikflöde.
Japp, det finns det säkert, men helt ärligt har jag viktigare saker för mig när jag kör bil än att konstant sitta och göra sådana avvägningar bara för att det finns folk som har onödigt bråttom.

Citat:
Kanske inte, då har du gjort en bedömning av den aktuella situationen och väljer du då att följa skyltarna så är det upp till dig, men då har du iaf tänkt efter lite varför du gör som du gör och det är återigen allt jag begär.
Jag har aldrig sagt att man ska sluta tänka, men att aldrig eller mycket sällan bryta mot lagen innebär inte per automatik att man inte tänker.

Citat:
Du menar anpassa sig till andra som i att hålla till höger om någon bakomvarande vill köra om dig, för det förutsätter jag naturligtvis att du är snabb med?
Det jag menade var fortkörare som kör om där det inte är lämpligt och ser det som alla andras fel så fort de inte obehindrat kan blåsa på i den hastighet de önskar. Har varit med många gånger om folk som lägger sig alldeles för nära mig, och det finns det aldrig något godtagbart skäl till, hur irriterad du än är.

Men som svar på fråga så håller jag till höger. Det är dock sällan jag går ut i vägrenen.

Citat:
Ja det kan vara en anledning. Men så var det inte i det aktuella fallet och du har fortfarande inte gett någon anledning till varför jag skulle gjort annorlunda
Vad är anmärkningsvärt, att jag gör en individuell bedömning av det aktuella fallet? Jag förstår att det känns märkligt, du är inte den enda som inte "orkar lägga energi" på trafiksituationer, det är bara att slänga ett öga på Moltas resonemang.
Helt riktigt, jag gav dig ingen sådan anledning. Jag skrev till och med explicit "Om du har bra koll så kör då. Det bryr jag mig inte så mycket om."

Det anmärkningsvärda är att du orkar reta upp dig så otroligt mycket på att andra trafikanter kör som de gör. Om du vill göra individuella bedömningar av varje situation för att avgöra om du vill bryta mot lagen eller ej så får det stå för dig. Personligen nöjer jag mig med att göra bedömningen om det som är lagligt är tillräckligt säkert. Orka analysera allt in i minsta detalj när man kör.

Och Moltas666 har faktiskt en poäng. Många säkerhetsrutiner bygger på att de ska sitta i ryggmärgen. Jag har inte gjort en "patron ur" på över tio år, men jag tror fortfarande att jag skulle kunna utföra den manövern. Att konstant göra bedömningar av precis allt tröttar ut hjärnan. Då kan det vara säkrare att låta hjärnan enbart ägna sig åt det som inte går att göra på automatik. Det är absolut ingen garanti mot olyckor. Det finns inget hundraprocentigt säkert sätt att framföra en bil i trafiken.

(Däremot tycker Moltas666 att man alltid, utan undantag, ska hålla benhårt på alla trafikregler i exakt alla situationer, vilket naturligtvis är ett rätt vansinnigt tänk.)
Senast redigerad av RulleRivare 2016-04-18 kl. 23:11.
Citera
2016-04-18, 23:26
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Japp, det finns det säkert, men helt ärligt har jag viktigare saker för mig när jag kör bil än att konstant sitta och göra sådana avvägningar bara för att det finns folk som har onödigt bråttom.
Jasså, vad för "viktigare saker" syftar du på? Lyssna på musik, pilla på mobilen, läsa tidningen eller kolla film? Berätta gärna. Och vem är du för övrigt att bestämma vad som är "onödigt bråttom"?
Citat:
Det jag menade var fortkörare som kör om där det inte är lämpligt och ser det som alla andras fel så fort de inte obehindrat kan blåsa på i den hastighet de önskar. Har varit med många gånger om folk som lägger sig alldeles för nära mig, och det finns det aldrig något godtagbart skäl till, hur irriterad du än är.
Att köra om där det inte är lämpligt är bara idiotiskt, jag förväntar mig aldrig att kunna köra om någon där förhållandena inte tillåter det. Ligger personen framför en inte onödigt sakta eller på annat sätt försvårar en omkörning finns heller inget skäl att "stressa" någon.
Citat:
Men som svar på fråga så håller jag till höger. Det är dock sällan jag går ut i vägrenen.
Varför inte gå ut i vägrenen?, är vägrenen sträckad och det inte befinner sig hinder på den eller om sikten är dålig/alt. skog finns väldigt nära vägen bör du gå ut för att underlätta omkörning.
Citat:
Det anmärkningsvärda är att du orkar reta upp dig så otroligt mycket på att andra trafikanter kör som de gör. Om du vill göra individuella bedömningar av varje situation för att avgöra om du vill bryta mot lagen eller ej så får det stå för dig. Personligen nöjer jag mig med att göra bedömningen om det som är lagligt är tillräckligt säkert. Orka analysera allt in i minsta detalj när man kör.
Jag retar bara mig på andra trafikanter när deras beteende går ut över mig. Jag skiter fullständigt hur du beter dig i trafiken när ingen är omkring dig. Och det handlar inte om att "analysera allt in i minsta detalj". För mig handlar det i stort om sunt förnuft och att vara en hyffsat aktiv förare. Jag förväntar mig också detta av andra. Många tycks helt ha missat att dom i oerhört många situationer i sin bil befinner sig ett ögonblick från död eller framtida invaliditet.
Citat:
Och Moltas666 har faktiskt en poäng. Många säkerhetsrutiner bygger på att de ska sitta i ryggmärgen. Jag har inte gjort en "patron ur" på över tio år, men jag tror fortfarande att jag skulle kunna utföra den manövern. Att konstant göra bedömningar av precis allt tröttar ut hjärnan. Då kan det vara säkrare att låta hjärnan enbart ägna sig åt det som inte går att göra på automatik. Det är absolut ingen garanti mot olyckor. Det finns inget hundraprocentigt säkert sätt att framföra en bil i trafiken.
Jag kan bara beklaga er egen påstådda brist på kognition och på era så kallade "uttröttade hjärnor". Hade ni stället sett till att träna genom att vara aktiva förare så skall ni se att det faktiskt inte är så svårt om man hela tiden håller det aktivt. Jag köper dock inte lathet när den går ut över andra.
Citat:
(Däremot tycker Moltas666 att man alltid, utan undantag, ska hålla benhårt på alla trafikregler i exakt alla situationer, vilket naturligtvis är ett rätt vansinnigt tänk.)
Stämmer.
Senast redigerad av Amanite 2016-04-18 kl. 23:32.
Citera
2016-04-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Jasså, vad för "viktigare saker" syftar du på? Lyssna på musik, pilla på mobilen, läsa tidningen eller kolla film? Berätta gärna. Och vem är du för övrigt att bestämma vad som är "onödigt bråttom"?
Exempelvis att ta det lugnt och njuta av färden. Jag säger inte att man måste ha onödigt bråttom för att bryta mot hastighetsgränsen, men om du inte kan acceptera att ligga bakom någon som ligger precis på gränsen tycker jag att du har onödigt bråttom.

Citat:
Att köra om där det inte är lämpligt är bara idiotiskt, jag förväntar mig aldrig att kunna köra om någon där förhållandena inte tillåter det. Ligger personen framför en inte onödigt sakta eller på annat sätt försvårar en omkörning finns heller inget skäl att "stressa" någon.
Det finns väl aldrig något skäl att stressa någon? Det ökar riskerna markant.

Citat:
Varför inte gå ut i vägrenen?, är vägrenen sträckad och det inte befinner sig hinder på den eller om sikten är dålig/alt. skog finns väldigt nära vägen bör du gå ut för att underlätta omkörning.
För att jag alltför många gånger har fått problem när jag ska tillbaka. Jag har nämligen väjningsplikt för alla på körbanan när jag är på vägrenen. Om jag bogserar någon eller av annan anledning kör väsentligt långsammare än vad lagen medger går jag ut på vägrenen, men inte annars.

Citat:
Jag retar bara mig på andra trafikanter när deras beteende går ut över mig. Jag skiter fullständigt hur du beter dig i trafiken när ingen är omkring dig. Och det handlar inte om att "analysera allt in i minsta detalj". För mig handlar det i stort om sunt förnuft och att vara en hyffsat aktiv förare. Jag förväntar mig också detta av andra. Många tycks helt ha missat att dom i oerhört många situationer i sin bil befinner sig ett ögonblick från död eller framtida invaliditet.
Jag tycker du kräver onödigt mycket av andra om de ska behöva avgöra när risken att åka fast är tillräckligt liten för att de ska våga bryta mot lagen för att du vill fram. "Sunt förnuft" har många, men bara för att två personer kommer fram till olika slutsats betyder det inte att den ena saknar sunt förnuft. Jag brukar underlätta så mycket jag kan om jag kör väsentligt långsammare än hastighetsgränsen, men ligger jag precis på så nöjer jag mig med att hålla till höger. Du kanske inte tycker att det är tillräckligt, men för att fråga samma sak som du frågade i början. Vem är du att säga att min bedömning är fel?

Citat:
Jag kan bara beklaga er egen påstådda brist på kognition och på era så kallade "uttröttade hjärnor". Hade ni stället sett till att träna genom att vara aktiva förare så skall ni se att det faktiskt inte är så svårt om man hela tiden håller det aktivt. Jag köper dock inte lathet när den går ut över andra.
Det är inte alltid jag orkar. Ibland är jag tröttare än vanligt. Jag köper inte din hets när den går ut över mig. Det händer ytterst sällan att jag blir irriterad på att någon är långsam i trafiken. Det händer, men sällan. Jag ser dock ingen anledning att hetsa upp mig över det. Jag kan aldrig veta vad skälet är, så jag anpassar mig efter situationen. Att du verkar ha allvarliga problem med tålamodet är inte mitt problem.
Senast redigerad av RulleRivare 2016-04-18 kl. 23:56.
Citera
2016-04-18, 23:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Nej, så är det aldrig. Jag tycker aldrig något om trafikregler. Vad jag gör är att konstatera vad regelverket innebär och förklara för många tomtar att deras uppfattningar oftast inte överensstämmer med trafiklagstiftningen.

Jag bryter ständigt mot trafikregler, inte minst som cyklist. Jag kör ofta för fort som bilist, däremot i princip aldrig när det är 40/50/70.

Här är en tråd som visar tydligt min inställning...två sidor endast så det är lätt att läsa...

(FB) Utryckningsfordon bakom dig i stoppljuskön - Vad gäller?
Senast redigerad av Moltas666 2016-04-19 kl. 00:09.
Citera
2016-04-19, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, så är det aldrig. Jag tycker aldrig något om trafikregler. Vad jag gör är att konstatera vad regelverket innebär och förklara för många tomtar att deras uppfattningar oftast inte överensstämmer med trafiklagstiftningen.

Jag bryter ständigt mot trafikregler, inte minst som cyklist. Jag kör ofta för fort som bilist, däremot i princip aldrig när det är 40/50/70.

Här är en tråd som visar tydligt min inställning...två sidor endast så det är lätt att läsa...

(FB) Utryckningsfordon bakom dig i stoppljuskön - Vad gäller?
Visst ok, jag var lite för generell, men du har uttryckligen sagt att du tycker att jag alltid ska köra enligt högerregeln, trots att jag regelbundet kör på en gata där alla andra är överens om att det inte ska vara högerregel. Hade jag kört som du vill hade jag orsakat (eller kanske snarare blivit inblandad i) en olycka inom en snar framtid.

Vidare har du också sagt att man aldrig ska stanna och släppa över cyklister vid övergångsställen oavsett omständigheter med en argumentation rätt lik det sluttande planet.
Citera
2016-04-19, 10:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Visst ok, jag var lite för generell, men du har uttryckligen sagt att du tycker att jag alltid ska köra enligt högerregeln, trots att jag regelbundet kör på en gata där alla andra är överens om att det inte ska vara högerregel. Hade jag kört som du vill hade jag orsakat (eller kanske snarare blivit inblandad i) en olycka inom en snar framtid.

Vidare har du också sagt att man aldrig ska stanna och släppa över cyklister vid övergångsställen oavsett omständigheter med en argumentation rätt lik det sluttande planet.

Japp, du är för generell och dessutom blandar du friskt. Alla inser att om några korkade innevånare i Tokeboda beslutat sig för att istället använda helt egna tolkningar av högerregeln så betraktas dessa som svagsinta. Anledningen är så uppenbar att vi inte ens behöver föra en diskussion om det.

Den andra frågeställningen är exakt lika självklar. Den som börjar med egna tolkningar (t ex bilister som försöker få cyklister att tro att cyklister är jämställda med fotgängare på övergångsställen) uppför sig korkat och trafikfarligt. För att väjningspliktsreglerna skall fungera så är det en absolut förutsättning att alla tillämpar samma regelverk på alla övergångsställen och i hela Sverige (även i Tokeboda).

Även detta är så självklart att även skolbarn förstår det.

Som sagt...diskussionen har förts tidigare och du verkar fortfarande svårt att till dig sånt som är fullkomligt elementärt för barn och normalintelligenta.
Citera
2016-04-19, 12:39
Medlem
pollenpers avatar
Är du sån att du funderar på om du ska använda blinker eller inte.
Finns ingen trafik i närheten så är det ju onödigt att blinka.

Själv använder jag Moltas version av säkerhetstänk, reaktioner ska tragglas in så de går automatiskt.
Det har fått till följd att jag ibland blinkar hemma på gården, äkta hjärntvätt, men jag blinkar alltid ute i trafiken.
Onödig regel?
Citera
2016-04-19, 13:54
Medlem
Citat:
Japp, du är för generell och dessutom blandar du friskt. Alla inser att om några korkade innevånare i Tokeboda beslutat sig för att istället använda helt egna tolkningar av högerregeln så betraktas dessa som svagsinta. Anledningen är så uppenbar att vi inte ens behöver föra en diskussion om det.
Av vilken anledning tycker du att jag ska köra så att jag blir inblandad i en olycka?

Citat:
Den andra frågeställningen är exakt lika självklar. Den som börjar med egna tolkningar (t ex bilister som försöker få cyklister att tro att cyklister är jämställda med fotgängare på övergångsställen) uppför sig korkat och trafikfarligt. För att väjningspliktsreglerna skall fungera så är det en absolut förutsättning att alla tillämpar samma regelverk på alla övergångsställen och i hela Sverige (även i Tokeboda).

Även detta är så självklart att även skolbarn förstår det.

Som sagt...diskussionen har förts tidigare och du verkar fortfarande svårt att till dig sånt som är fullkomligt elementärt för barn och normalintelligenta.
Jepp, du upprepar detta som en sann aspergare. Alla måste göra exakt lika annars blir det kärnvapenkrig. Vidare är alla i hela Sverige oförmögna att förstå skillnaden mellan att någon gör vad denne är skyldig och en vänlig gest. Så är det, absolut.
Citera
2016-04-19, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Är du sån att du funderar på om du ska använda blinker eller inte.
Finns ingen trafik i närheten så är det ju onödigt att blinka.

Själv använder jag Moltas version av säkerhetstänk, reaktioner ska tragglas in så de går automatiskt.
Det har fått till följd att jag ibland blinkar hemma på gården, äkta hjärntvätt, men jag blinkar alltid ute i trafiken.
Onödig regel?
Så länge som du även har reflexen att titta i speglar innan du blinkar ser jag inget fel alls.
Citera
2016-04-19, 14:03
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Jepp, du upprepar detta som en sann aspergare. Alla måste göra exakt lika annars blir det kärnvapenkrig. Vidare är alla i hela Sverige oförmögna att förstå skillnaden mellan att någon gör vad denne är skyldig och en vänlig gest. Så är det, absolut.

Du uppnår maximal säkerhet när alla gör på samma sätt...helt rätt. Tycker du att kravet på att stanna för rödljus ALLTID också är ett aspergerargument?

Samma sak med stopp-plikt? Köra utan bromsljus? Köra utan bromsljus gör vi i Tokeboda för vi kör så nätt och försiktigt så vi behöver inte bromsa. Det är en egen regel vi har och vi har instiftat den för att inte bli förväxlade med såna som har Asperger.

Citera
2016-04-19, 14:18
Medlem
Citat:
Du uppnår maximal säkerhet när alla gör på samma sätt...helt rätt.
Och återigen är det enda sättet att uppnå maximal säkerhet i trafiken att alla stannar hemma. Trafikreglerna ÄR en kompromiss mellan säkerhet och nytta.

Citat:
Tycker du att kravet på att stanna för rödljus ALLTID också är ett aspergerargument?
Nej, men däremot tycker jag det vore väldigt bra om vi tog efter USA med rödljus, så att du får svänga höger vid rödljus men på egen risk.

Citat:
Samma sak med stopp-plikt? Köra utan bromsljus? Köra utan bromsljus gör vi i Tokeboda för vi kör så nätt och försiktigt så vi behöver inte bromsa. Det är en egen regel vi har och vi har instiftat den för att inte bli förväxlade med såna som har Asperger.

I en viss cirkulationsplats har ibland situationen varit följande. Längs stora vägen genom stan är det köer åt båda håll. Köerna är flera hundra meter långa. Jag har kommit in i kön och sett en enstaka bil vänta på att få köra in i cirkulationsplatsen. När jag efter fem minuter kommer fram dit står bilen fortfarande och väntar, och bakom mig är kön lika massiv. Då saktar jag in lite så att den bilen kan komma in, men detta tycker du väl är helt vansinnigt och orsakar kaos och världskrig, för nästa gång den bilisten kör in i en cirkulationsplats kommer han ta på sig ögonbindel och gasa fullt. Han kommer absolut inte förstå att jag bara var snäll, och att han egentligen hade väjningsplikt.

Och du svarar inte på en fråga. Varför ska jag köra på ett sätt som gör att jag troligtvis förr eller senare kommer att bli påkörd?
Citera
2016-04-19, 14:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Och återigen är det enda sättet att uppnå maximal säkerhet i trafiken att alla stannar hemma. Trafikreglerna ÄR en kompromiss mellan säkerhet och nytta.

Precis som tidigare så inser vi alla att din grej inte är juridik, trafiklagstiftning och trafik. Det är helt OK, du behöver inte skämma ut dig mer.

Mitt råd är att du följer diskussionerna i den här forumdelen ordentligt vilket du kan ha nytta av den dagen du beslutar dig för att lämna moppen och ta körkort.

Självklart hjälper vi dig om du har några frågor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in