Citat:
Japp, det finns det säkert, men helt ärligt har jag viktigare saker för mig när jag kör bil än att konstant sitta och göra sådana avvägningar bara för att det finns folk som har onödigt bråttom.Det är helt upp till dig, jag säger bara att det finns många situationer där säkerligen till och med du kan komma fram till att du inte skulle åka dit. Skulle detta då gynna dig, din bränsleekonomi eller andra på vägen så finns det ingen anledning att slaviskt följa lagen. Det är det som kallas dynamik och hjälper till att underlätta ett bra trafikflöde.
Citat:
Jag har aldrig sagt att man ska sluta tänka, men att aldrig eller mycket sällan bryta mot lagen innebär inte per automatik att man inte tänker.
Kanske inte, då har du gjort en bedömning av den aktuella situationen och väljer du då att följa skyltarna så är det upp till dig, men då har du iaf tänkt efter lite varför du gör som du gör och det är återigen allt jag begär.
Citat:
Det jag menade var fortkörare som kör om där det inte är lämpligt och ser det som alla andras fel så fort de inte obehindrat kan blåsa på i den hastighet de önskar. Har varit med många gånger om folk som lägger sig alldeles för nära mig, och det finns det aldrig något godtagbart skäl till, hur irriterad du än är.
Du menar anpassa sig till andra som i att hålla till höger om någon bakomvarande vill köra om dig, för det förutsätter jag naturligtvis att du är snabb med?
Men som svar på fråga så håller jag till höger. Det är dock sällan jag går ut i vägrenen.
Citat:
Helt riktigt, jag gav dig ingen sådan anledning. Jag skrev till och med explicit "Om du har bra koll så kör då. Det bryr jag mig inte så mycket om."
Ja det kan vara en anledning. Men så var det inte i det aktuella fallet och du har fortfarande inte gett någon anledning till varför jag skulle gjort annorlunda 
Vad är anmärkningsvärt, att jag gör en individuell bedömning av det aktuella fallet? Jag förstår att det känns märkligt, du är inte den enda som inte "orkar lägga energi" på trafiksituationer, det är bara att slänga ett öga på Moltas resonemang.

Vad är anmärkningsvärt, att jag gör en individuell bedömning av det aktuella fallet? Jag förstår att det känns märkligt, du är inte den enda som inte "orkar lägga energi" på trafiksituationer, det är bara att slänga ett öga på Moltas resonemang.
Det anmärkningsvärda är att du orkar reta upp dig så otroligt mycket på att andra trafikanter kör som de gör. Om du vill göra individuella bedömningar av varje situation för att avgöra om du vill bryta mot lagen eller ej så får det stå för dig. Personligen nöjer jag mig med att göra bedömningen om det som är lagligt är tillräckligt säkert. Orka analysera allt in i minsta detalj när man kör.
Och Moltas666 har faktiskt en poäng. Många säkerhetsrutiner bygger på att de ska sitta i ryggmärgen. Jag har inte gjort en "patron ur" på över tio år, men jag tror fortfarande att jag skulle kunna utföra den manövern. Att konstant göra bedömningar av precis allt tröttar ut hjärnan. Då kan det vara säkrare att låta hjärnan enbart ägna sig åt det som inte går att göra på automatik. Det är absolut ingen garanti mot olyckor. Det finns inget hundraprocentigt säkert sätt att framföra en bil i trafiken.
(Däremot tycker Moltas666 att man alltid, utan undantag, ska hålla benhårt på alla trafikregler i exakt alla situationer, vilket naturligtvis är ett rätt vansinnigt tänk.)
Senast redigerad av RulleRivare 2016-04-18 kl. 23:11.
Senast redigerad av RulleRivare 2016-04-18 kl. 23:11.