Citat:
Ursprungligen postat av
smellyproof
Vådå utvecklingen går inte åt det hållet? Skojar du eller? Det har aldrig varit så öppet med homosexulaitet som idag. Vuxna människor bryr sig inte så mycket längre, många gör de inte i alla fall.
Vuxna människor brydde sig inte heller särskilt mycket för 300 år sedan, i varje fall inte i Sverige. Och nej, utvecklingen går inte åt det hållet. Jag talar om ett samhället där ens sexuella preferenser inte definierar vem du är, precis som att ingen skulle definiera dig idag utifrån att du gillar att äta löskokta ägg.
Och sen stämmer det inte med att det aldrig varit så öppet med homosexualitet om du med homosexualitet menar sexuellt beteende för i vissa kulturer är homosexuellt beteende mellan män helt öppet och helt institutionaliserat.
Citat:
Det finns en anledning till varför människor begränsas till kön när det gäller sexualitet. Vi är programmerade att bli kåta av vissa egenskaper. Du själv inte inte styra om du går igång på manligt, kvinnligt eller något helt annat. Det är utanför din makt och beror på biologiska faktorer med mera.
Hur vet du det? Jag blev, exempelvis, inte kåt av tatuerade muskulösa män med skägg för 3 år sedan men blir askåt av dem idag. För 10 år sedan gillade jag fjolliga och spinkiga killar -- hur passar denna preferensförändring in i din modell?
Jag har ingenting emot att vi människor kan ha "biologisk programmerade" preferenser vad gäller kön, eller vad gäller löskokta/hårdkokta ägg, men det i sig gör ju det inte omöjligt att ha sex utanför sina preferenser. Man måste inte heller vara superkåt för att ha sex. I sådana fall skulle människor ha betydligt mindre sex och vara mer selektiva vad gäller sexpartners. Man måste faktiskt inte ens vara kåt för att ha sex (har du aldrig någonsin gjort någonting sexuellt fastän du inte får ut någonting av det eller ens känner dig särskilt sugen på det? Det har i varje fall jag). Sex måste heller inte vara särskilt njutningsfullt för den delen, och njutningsfullt sex kräver inte att man är kåt. Om man inte kan ta till sig detta så förstår man inte människan som sexuell varelse.
Det finns heller ingenting som säger att människor inte skulle kunna lära sig att uppskatta annan form av sex än just den de är vana vid eller från början föredrar. Däremot så bygger vår kultur på att människans sexualitet ska vara gjuten i betong och helt orörlig. Denna fördom leder till att man i sexualitetsforskningen sållar ut de forskningsobjekt som inte passar in i den givna mallen: människor som exempelvis förlorade oskulden till en av motsatt kön men som sedan sett sig som och enbart levt ett homosexuellt liv har blivit kategoriserade som "bisexuella", vilket är enligt mig absurt. Men då är å andra sidan många naturvetare som forskar om sexualitet rätt korkade.