2016-04-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Kanske anledningen till bibeln är att tala om att det finns ett evigt rike och ett evigt liv och således ge hopp till de som ropar efter det men medvetet ge en vrångbild om hurdan han är. För att även de som tror på honom ska vara lika hans fiender och lika de som inte förstår. Detta låter han kanske ske för att på så vis, på sin egen bekostnad, tvingas sträcka ut sin frälsning till alla människor, d.v.s. till alla de som är födda på fel plats eller i fel sammanhang och till alla som inte förstår.
Ja, kanske....
Citera
2016-04-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För mig är dom ganska tydliga. Lika som att slaveri är helt ok, enligt bibeln. Men sen kommer problemet med att vissa påstår att mycket i GT inte gäller längre. Så återigen, bibeln kan tolkas efter egen agenda.
Inga klara besked. I så fall hade vi nog inte haft 30 000 inriiktngar inom kristendomen.

Fast jag citerar också tydliga citat från NT, du vill inte se eller höra.
Citera
2016-04-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast jag citerar också tydliga citat från NT, du vill inte se eller höra.
Jo, jag vet. Men mycket var från GT. Men slaveri är ok, eller?
Citera
2016-04-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bxpnlt
Vi skiter fullständigt i vad det står i bibeln.

Ja det är ju ingen hemlighet.
Citera
2016-04-16, 11:49
Medlem
Citat:
Jo, jag vet. Men mycket var från GT. Men slaveri är ok, eller?

Om du inte kan förstå enkla tydliga citat från NT där det sägs att homosexualitet är fel, så tror jag inte du kan förstå djupare saker. Du är nog inte intresserad av att höra egentligen.
Citera
2016-04-16, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och att citera Timothy känns väl si så där kan ju tyckas då nästan alla bibelskolade avfärdar Timothy som ett brev skrivet av Paulus tycker du inte det själv?

Ja det står ju svart på vitt:

"Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av Gud, vår frälsare, och Kristus Jesus, vårt hopp, till Timotheos, hans äkta barn i tron."(1 Tim 1:1,2 Bibel2000)

Citera
2016-04-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om du inte kan förstå enkla tydliga citat från NT där det sägs att homosexualitet är fel, så tror jag inte du kan förstå djupare saker. Du är nog inte intresserad av att höra egentligen.
Jo, jag förstår. Men jag försöker sätta mig in i hur andra tänker. Jag själv, tror ju inte bibeln är sann.
Men i trådar som dessa, måste man ju "leka" att Gud finns och att bibeln är sann, när man diskuterar vissa saker. Och då framstår bibeln som väldigt otydlig i vissa avseenden, anser jag. Och tydligen många kristna, som tolkar lite hur som helst.
Citera
2016-04-16, 12:08
Medlem
Citat:
Vem har sagt att jag vägrar tro på Guds existens?

Du har gått ut med att du inte tror på Gud i dina inlägg.
Citera
2016-04-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ja, i brist på bevis. Inte för att jag vägrar.
Citera
2016-04-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

Det betyder inte nödvändigtvis att han vägrar att tro på en gud, under några omständigheter.

Han vill bara ha belägg för att guden ifråga finns.
Citera
2016-04-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ja, i brist på bevis. Inte för att jag vägrar.

Citat:
Varför tycker du det är konstigt att diskutera detta ämne, om man inte är troende?

Så du ska ha bevis för vad ? Gud ? men i nästa minut är du inte troende, men inte för att du vägrar.
Moment 22.
Citera
2016-04-16, 12:17
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår. Men jag försöker sätta mig in i hur andra tänker. Jag själv, tror ju inte bibeln är sann.
Men i trådar som dessa, måste man ju "leka" att Gud finns och att bibeln är sann, när man diskuterar vissa saker.

Men då är det svårt, för att du ska försöka sätta dig in i hur andra tänker måste man vara öppen för att läsa av folk, men kan inte bara säga " Jag själv, tror inte bibeln är sann "
Men så fort någon som tror på bibeln är sann, börjar du argumentera med den personen.
Märkligt sätt från sin sida att " jag försöker sätta mig in i hur andra tänker. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in