2016-04-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Tydligen gör du dig inte tillgänglig?
Den vanliga ursäkten....
Jo, jag är väldigt tillgänglig. Det borde en gud veta.
Citera
2016-04-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Den vanliga ursäkten....

Då finner du också.

Var söker du.
Citera
2016-04-15, 21:18
Medlem
Citat:
Då finner du också.

Var söker du.
Gud får leta upp mig, såklart. Hur ska jag kunna söka bland tusentals gudar och religioner? Dom som gör så, verkar alltid hamna hos samma gud som deras omgivning tror på.
Citera
2016-04-16, 00:55
Medlem
Citat:
Den vanliga ursäkten....

PÅ vilket sätt är du tillgänglig som vägrar tro på Gud ?
Citera
2016-04-16, 00:56
Medlem
Citat:
Gud får leta upp mig, såklart. Hur ska jag kunna söka bland tusentals gudar och religioner?.

Hur vet du att Gud inte har letat upp dig ?
Citera
2016-04-16, 00:57
Medlem
Citat:
Då finner du också. Var söker du.

Så här är det om man vägar tro på Gud, kan inte Gud leta upp någon.
Om man hela tiden envisas med att påstå att man är en gudsförnekare eller ateist eller anser saker om Gud, kan Gud ingenting göra.
Citera
2016-04-16, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Om den är sann, varför är det då så svårt för kristna att internt komma överens om hur den skall tolkas ? Det behöver inte betyda att den inte är sann, men för mig försvårar det att tro på den.
Senast redigerad av Harr. 2016-04-16 kl. 01:52.
Citera
2016-04-16, 05:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
När jag var liten med kyrkans småbarnstimmar, kyrkans barnkör och en vackert illustrerad bok med bibliska berättelser så var gud en snäll farbror som satt och dinglade med benen på sitt stora fluffiga moln och tittade på sina lekande barn. Alltid vakande med ett leende så att inget ont skulle hända. Sedan visade det sig att det inte alls var sant. Nu har jag förstås inte läst hela bibeln så det är möjligt att det finns fler sanningar att finna där. För mig är det den enda begripliga sanningen. "Ordet" är gåvan att kommunicera och att sätta ord på det som gör ont. Då blir det lite ljusare.
Lite lättare att andas. Så tror jag. Vad tror du att "Ordet" betyder?

Och menar inte på något vis att det är omöjligt att det finns andra gudar.

Jaha, så du menade alltså inte alls vad du faktiskt skrev i det inlägg jag citerade?
Citera
2016-04-16, 05:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Gud får leta upp mig, såklart. Hur ska jag kunna söka bland tusentals gudar och religioner? Dom som gör så, verkar alltid hamna hos samma gud som deras omgivning tror på.

Exakt, och de är lika obönhörligt övertygade om att just det som de andra råkar tro på i deras omgivning är det ENDA SANNA och att alla andra versioner är djävulens verk.

Den som söker gud i Afghanistan blir muslim, den som söker gud i Japan blir shintoist, den som söker gud i Italien blir katolik och den som söker gud i USA kan bli lite vad som helst, beroende på vilket tempel han stöter på först, antingen i hemmet eller i sin nära omgivning.

Just det faktum att judar, katoliker, protestanter, muslimer och mormoner alla är totalt övertygade om att de tillber den enda rätta guden så som det ska göras visar ju tydligt att de inte alla kan ha rätt. Minst 4 av dessa 5 måste ha fel, fast mest sannolikt är ju att alla 5 av dessa 5 har fel.

Lustigt nog så hindrar inte detta faktum troende från att tro. De får väl hoppas på att den tro som just de har valt mot alla odds råkar vara den rätta tron, men hur fel den tanken är visas genom det försvinnande låga antalet muslimer som föds i Afghanistan som senare i livet byter till någon kristen eller judisk tro, eller judar i Israel som blir mormoner eller mormoner i Salt Lake City som blir muslimer. Det visar ju att dessa trosinriktningar har låg sanningshalt för en sökare utanför sina redan etablerade områden och "sök och du skola finna" fungerar alltså inte om man skulle råka bo på "fel" plats på jorden när man börjar söka.

Det fåtalet undantagsfall som finns med personer som bytt från islam till kristendom eller från kristendom till islam eller liknande finns alltid i områden där det finns flera olika trosinriktningar representerade, men aldrig i en liten by i Afghanistan eller på landsbygden i Mexiko. Hur många är det t.ex. som konverterar till judendom eller mormonism varje år på dessa platser?
Citera
2016-04-16, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
PÅ vilket sätt är du tillgänglig som vägrar tro på Gud ?
Vem har sagt att jag vägrar tro på Guds existens?
Citera
2016-04-16, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Hur vet du att Gud inte har letat upp dig ?
Det vet jag inte. Lika lite som du vet att Allah inte har letat upp dig. Eller Satan. Eller ....???
Citera
2016-04-16, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Om den är sann, varför är det då så svårt för kristna att internt komma överens om hur den skall tolkas ? Det behöver inte betyda att den inte är sann, men för mig försvårar det att tro på den.

Är det så överraskande att människor ofta har en egen agenda, som inte drar sig för att förvränga, ljuga och fuska för att få egna fördelar? Om företag skatteplanerar, och människor gömmer undan pengar i skatteparadis, är det då fel på mänskligheten, eller beror det på att människor väljer att göra onda saker?

Det finns många som säger sig vara kristna, men man är inte intresserad av att ta till sig budskapet eftersom man vill själva bestämma vad som är gott och ont. Ett enkelt exempel är dom som säger sig vara kristna, men förespråkar homosexualitet och blundar för uppenbara skriftställen som dessa:

"Men vi vet att lagen är något gott, om man brukar den rätt och tänker på att den inte är till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare, för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. "(1 Tim 1:8-10 Bibel2000)

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare – ingen sådan får ärva Guds rike. Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande."(1 Kor 6:9-11 Bibel2000)

Det är väl ganska uppenbart att män som ligger med män inte följer bibelns budskap, och därmed inte kan vara kristna samtidigt som dom begår brott mot Guds lagar? Ändå menar många det, och bortförklarar och blundar för skriftställen. Jag skulle ha kunnat citera GT också, som belyser Guds syn på detta ytterligare.

Men detta med frågan om homosexualitet är bara en av frågorna som "kristna" och andra förvränger. Ta t.ex. detta att kristna skulle vara politiska och delta i krig, det är uppenbart att dom första kristna vägrade detta, dom vägrade gå med i den romerska militärmakten och riskerade döda andra kristna i andra länder. Men detta är exakt vad många "kristna" har gjort, t.ex. i 2:a världskriget där t.o.m. prästerna välsignade soldaterna på var sin sida. Detta strider mot Jesu budskap om att vända andra kinden till, och älska sina fiender.

Det är alltså inte fel på bibeln, det är människor som förvränger bibelns budskap till sin egen fördel, eller som många ateister här på FB, man är så övertygad och hjärntvättad att man förhärdar sitt hjärta och hånar troende och ifrågasätter så fort man ger svar och ignorerar helhetsbilden.

"Där (i Paulus brev) finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petr 3:16 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in