2016-04-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, jag vet. Men mycket var från GT. Men slaveri är ok, eller?

Här har vi ett till inlägg från dig, varför tycker du att " slaveri är ok, eller ? "
Vet du det eller försöker " sätta mig in i hur andra tänker "
Citera
2016-04-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Kanske anledningen till bibeln är att tala om att det finns ett evigt rike och ett evigt liv och således ge hopp till de som ropar efter det men medvetet ge en vrångbild om hurdan han är. För att även de som tror på honom ska vara lika hans fiender och lika de som inte förstår. Detta låter han kanske ske för att på så vis, på sin egen bekostnad, tvingas sträcka ut sin frälsning till alla människor, d.v.s. till alla de som är födda på fel plats eller i fel sammanhang och till alla som inte förstår.

Djävulen försökte bedra även de som tror för att såra Gud och för att människor inte skulle bli frälsta och när han gjorde det så gjorde han ovetande Guds vilja så att fler blir frälsta. Nu är han så generad så han är röd.
Citera
2016-04-16, 12:30
Medlem
Citat:
Jo, jag förstår. Men jag försöker sätta mig in i hur andra tänker. Jag själv, tror ju inte bibeln är sann.
Men i trådar som dessa, måste man ju "leka" att Gud finns och att bibeln är sann, när man diskuterar vissa saker. Och då framstår bibeln som väldigt otydlig i vissa avseenden, anser jag. Och tydligen många kristna, som tolkar lite hur som helst.

Men detta gör du ju inte om du påstår att NT inte pratar om att utövandet av homosexualitet är fel. Du gör som dom flesta andra, försöker bortförklara och blunda för uppenbar fakta i bibeln.
Citera
2016-04-16, 12:39
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men då är det svårt, för att du ska försöka sätta dig in i hur andra tänker måste man vara öppen för att läsa av folk, men kan inte bara säga " Jag själv, tror inte bibeln är sann "
Falsk dikotomi.

Citat:
Men så fort någon som tror på bibeln är sann, börjar du argumentera med den personen.
Märkligt sätt från sin sida att " jag försöker sätta mig in i hur andra tänker. "
Falsk analogi.
Citera
2016-04-16, 12:40
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Så du ska ha bevis för vad ? Gud ? men i nästa minut är du inte troende, men inte för att du vägrar.
Moment 22.

Falsk analogi.
Citera
2016-04-16, 13:20
Medlem
Citat:
Här har vi ett till inlägg från dig, varför tycker du att " slaveri är ok, eller ? "
Vet du det eller försöker " sätta mig in i hur andra tänker "
Enligt bibeln verkar det vara ok. Det var det jag menade.
Citera
2016-04-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men detta gör du ju inte om du påstår att NT inte pratar om att utövandet av homosexualitet är fel. Du gör som dom flesta andra, försöker bortförklara och blunda för uppenbar fakta i bibeln.
Återigen, det är inte mig du behöver övertyga. Jag är på din sida, jag anser också att bibelns gud ör emot homosexualitet.
Däremot är inte jag emot homosexualitet.
Citera
2016-04-16, 13:26
Medlem
Citat:
Men då är det svårt, för att du ska försöka sätta dig in i hur andra tänker måste man vara öppen för att läsa av folk, men kan inte bara säga " Jag själv, tror inte bibeln är sann "
Men så fort någon som tror på bibeln är sann, börjar du argumentera med den personen.
Märkligt sätt från sin sida att " jag försöker sätta mig in i hur andra tänker. "
Varför är det mörkligt? När har jag BARA sagt, "bibeln är inte sann"?
Citera
2016-04-16, 13:36
Medlem
Citat:
Återigen, det är inte mig du behöver övertyga. Jag är på din sida, jag anser också att bibelns gud ör emot homosexualitet.
Däremot är inte jag emot homosexualitet.

Men hur kan du säga att bibeln kan tolkas hur man vill med egen agenda, att dom som är för homosexuella handlingar kan tolka bibeln på sitt sätt och dom som säger emot kan tolka på sitt sätt, när du tydligt kan se om man ska vara uppriktig, ärlig, förnuftig, så säger bibeln tydligt att det är fel?

Detsamma gäller andra frågor, men dom kanske inte är lika tydliga som den här frågan eftersom det står svart på vitt. Du borde kunna se att människor förvränger bibelns budskap, trots att det är så tydligt, hur mycket lättare är det då inte att förvränga många andra saker som man måste sätta sig in i betydligt mer innan man kan uttala sig om, t.ex. frågan om slaveri?
Citera
2016-04-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men hur kan du säga att bibeln kan tolkas hur man vill med egen agenda, att dom som är för homosexuella handlingar kan tolka bibeln på sitt sätt och dom som säger emot kan tolka på sitt sätt, när du tydligt kan se om man ska vara uppriktig, ärlig, förnuftig, så säger bibeln tydligt att det är fel?

Detsamma gäller andra frågor, men dom kanske inte är lika tydliga som den här frågan eftersom det står svart på vitt. Du borde kunna se att människor förvränger bibelns budskap, trots att det är så tydligt, hur mycket lättare är det då inte att förvränga många andra saker som man måste sätta sig in i betydligt mer innan man kan uttala sig om, t.ex. frågan om slaveri?
Japp, dom förvränger bibelns budskap (troligtvis). Och Gud ska naturligtvis inte ge ut en bok, som man måste sätta sig in i grundligt, för att förstå. Den ska vara tydlig för alla människor på hela jorden.
Om Gud är emot slaveri, så ska det stå klart och tydligt. Nu är det tvärtom, allt pekar på att Gud är ok med slaveri.
Citera
2016-04-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Falsk dikotomi. Falsk analogi.

Du använder ord som du inte vet vad det betyder.
Citera
2016-04-16, 14:27
Medlem
Citat:
Varför är det mörkligt? När har jag BARA sagt, "bibeln är inte sann"?

Du springer runt i en cirkel i dina argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in