Citat:
Ursprungligen postat av
SamsontheNazarite
Står ingenstans i texten att det skulle ha varit synligt, det är vad du antar så du kan försöka hitta fel på bibeln så du kan lägga bibeln åtsidan och fortsätta leva ditt syndiga liv.
Hur skulle wheat & rie överlevt haglet och elden om det hade växt upp som du påstar?
Har inte sagt nånstans att nytt växte upp.....du kanske borde läsa det jag skriver bättre.....

Det står heller ingenstans att vetet klarade sig därför att det var under jord.
I andra översättningar står det att vetet klarade sig därför att det ännu inte var fullvuxet, vilket förklarar varför de specificerar att kornet och linet slogs ner av haglet därför att ”kornet hade gått i ax och linet stod i knopp”.
”Men vetet och spälten slogs inte ner, eftersom de mognar senare.”
Det var alltså graden av mognad som var viktig. Tänk på att det inte var ett vanligt hagel, utan ett av Gud specialdesignat hagel. Gud hade planerat att inte allt skulle dö i haglet så att plågorna skulle kunna fortsätta med nästa steg, och Gud försäkrade sig om att det skulle få fortsätta genom att förhärda faraos hjärta, eller hur?
En ytterligare faktor här är att vete kräver normalt tre veckor mer än korn att bli klar för skörd, och det är högst osannolikt att man skulle ha väntat tills kornet var nästan klart för skörd innan man sådde vetet.
Men, du får ha en annan uppfattning om du vill. Jag anser bara att den uppfattningen inte styrks av vare sig vad jag kan läsa eller av vanligt sunt förnuft.