2015-12-22, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av monogam
Tycker att plattan "Made in heaven" ofta glöms bort i sådana här sammanhang, tycker den är väldigt bra?

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Fyfan vad jag är tråkig som alltid kommer med samma svar till dessa frågor. Börja från början

Det är egentligen det enda rätta sättet att börja lyssna in sig på ett band eller en artist, det håller jag med om. Vanligtvis vill jag, om det rör sig om musik jag vet att jag kommer gilla, kunna följa ett bands utveckling från första skivan till sista (om det nu är ett oavslutat projekt), som vore själva musiken en levande organism med en födelse, blomstringstid och nedgång. Detta dock med vissa reservationer: vissa musiker/band har ju släppt ett nästan oöverskådlig mängd skivor (i varje fall framstår det som oöverskådligt som oinsatt) varför det kan vara motiverat att börja med ett urval. Men i detta fall tänker jag göra som du föreslår - att köra första till sista. -
Citera
2015-12-23, 01:11
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPer
Pinsamt att dom ska spela utan Freddie, riktigt pinsamt

Visst är det inte Queen, men det är ju slutsålt och de hyllas... Ju. Tyvärr. Men det är väl ett kvitto på att de gör något bra, för musiken vidare till den yngre generationen.

Men de turnerade 2005-2008/09 med Paul Rodgers och sedan 2012 med Adam Lambert.
Citera
2015-12-23, 01:17
Medlem
statoil^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Vilka plattor med Queen bör jag lyssna in mig på? Vilka är dom bästa enl. er? Ska ta och läsa igenom tråden också.

Lyssna på Greatest Hits-låtarna, många har du redan hört så det ska inte vara så svårt.
Välj ut de tre låtar du tycker är bäst.
Starta med det albumet.
Tips: Starta absolut inte med Hot Space där Under Pressure finns (magisk låt det där, men albumet är inte lika magiskt). Deras mest ratade album pga allt disco. :P

Tips annars:
Sheer Heart Attack (Killer Queen, Now I'm Here)
A Night at the Opera (You're My Best Friend, Love of My Life, Bohemian Rhapsody)
A Day at the Races (Tie Your Mother Down, Somebody to Love, Good-Old Fashioned Lover Boy).

Mitt första album var A Night at the Opera efter en genomlyssning av Greatest Hits-albumet.
Citera
2016-01-06, 09:17
Medlem
Geomeisters avatar
För en tid sedan släppte Queen Live At The Rainbow ´74 och bara för någon månad sedan A Night At The Odeon.

Live At The Rainbow '74 innehåller två konserter och spontant känns det som att den senare konserten var lite mer av allt. Längre, något mer intressanta låtval och bandet kändes tightare.

A Night At The Odeon är ytterligare ett steg fram. Lite mer intressant setlist och ett ännu mer självsäkert band. Som trummis tycker jag inte Roger Taylor gjorde något spektakulärt på senare år förutom vid enstaka nummer live. Annars en kompetent trummis som gav Freddie och Brian spelrum. Här tar han lika mycket plats och man förstår varför han är en respekterad trummis. Jag tycker även dom hanterar publiken på ett mer underhållande sätt än tidigare.

Smaken är som baken, men jag skulle våga kalla A Night At The Odeon bästa "gamla live-show" som dykt upp. Åtminstone på CD. Hur är DVD/Blu-Ray versionerna?
Citera
2016-01-06, 11:06
Medlem
Dr.Katis avatar
We Are The Champions acapella, vilken röst...

https://youtu.be/GF8QWSW0UbY
Citera
2016-01-11, 21:39
Medlem
Dr.Katis avatar
Lyssnar på Under Pressure just nu med tanke på DB`s bortgång, vacker...
Citera
2016-04-05, 16:19
Medlem
Geomeisters avatar
En underskattad pärla ifrån varje skiva!

Queen: The Night Comes Down
Queen II: The Fairy Feller's Master-Stroke
Sheer Heart Attack: Dear Friends
A Night At The Opera: Good Company
A Day At The Races: You and I
News of the World: My Melancholy Blues
Jazz: In Only Seven Days
The Game: Don't Try Suicide
Hot Space: Action This Day
The Works: Keep Passing the Open Windows
A Kind of Magic: One Year of Love
The Miracle: Rain Must Fall
Innuendo: Don't Try So Hard
Made in Heaven: Mother Love

Tycker flera av dessa skulle platsa på en Greatest Hits förutom att dom inte varit hits, men kvalitetsmässigt.
Citera
2016-04-05, 22:16
Medlem
eddiessons avatar
''One Vision'' och ''Seven Seas Of Rhye'' är väl rätt underskattade låtar ändå?

Hur som helst så är dom riktigt feta, coolt som fan när de öppnade med låten One Vision på wembley (jag var inte där alltså) sett på video
Citera
2016-04-06, 18:20
Medlem
Geomeisters avatar
Queen är väl ändå ett av få band där så många låtar är allmänt kända därför kan "underskattat" i detta vara väldigt godtyckligt. One Vision var ju en singel, men är knappast någon av bandets mer kända sådana heller.

Idag hittade jag Freddie Mercury och Montserrat Caballé Barcelona. Där just signatur låten är den i särklass med kända. Att blanda pop/rock och opera var ett vågat steg oavsett vad man tycker om skivan!
Citera
2016-04-14, 12:12
Medlem
Den 9 maj går "A night in bohemia" på ett antal biografer i Sverige!

Det är Hammersmith-konserten från 1975 plus en kortare dokumentär.

http://www.sf.se/filmer/Konsert---Queen-A-Night-in-Bohemia/
Citera
2016-04-14, 22:47
Medlem
monogams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPer
Pinsamt att dom ska spela utan Freddie, riktigt pinsamt

Förstår inte det pinsamma i det? Tvärt om, det är en fin gest mot Freddie att föra hans minne vidare.

Såg det här bandet live för ett par år sedan i Gbg, jävlar vad sångaren är grym, inte alls samma pipa men det var en upplevelse. Sen hur han rör sig på scenen påminner väldigt mycket om hur Freddie gjorde tycker jag.
https://www.youtube.com/watch?v=ty_mLVjmkg4

Får ni chansen så se dom, dom turnerar ganska frekvent i Sverige.

Måste även tillägga att George Michaels cover på "Somebody to love" som finns på hyllningsskivan är bland dom bästa covers jag har hört.
Senast redigerad av monogam 2016-04-14 kl. 22:50.
Citera
2016-04-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
En underskattad pärla ifrån varje skiva!

Queen: The Night Comes Down
Queen II: The Fairy Feller's Master-Stroke
Sheer Heart Attack: Dear Friends
A Night At The Opera: Good Company
A Day At The Races: You and I
News of the World: My Melancholy Blues
Jazz: In Only Seven Days
The Game: Don't Try Suicide
Hot Space: Action This Day
The Works: Keep Passing the Open Windows
A Kind of Magic: One Year of Love
The Miracle: Rain Must Fall
Innuendo: Don't Try So Hard
Made in Heaven: Mother Love

Tycker flera av dessa skulle platsa på en Greatest Hits förutom att dom inte varit hits, men kvalitetsmässigt.

Håller med dig om många, men Don't Try Suicide? Knappast en underskattad pärla imo... The Game överlag dock, ruggigt bra platta. Låtar som Save Me och Sail Away Sweet Sister, herregud vad grymma de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in