2016-04-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Min jämförelse är relevant såtillvida att glaciären över norra Europa under senaste istiden är jämförbar till storlek och sammansättning med dagens glaciärer på Grönland och Antarktis. Det är alltså inte särskilt vågat att anta att utvecklingen är likartad för de båda.
Som optimistisk gissning kan man för all del hoppas den analogin stämmer. Många som forskare inom området är dock betydligt mer pessimistiska.
Citera
2016-04-14, 16:55
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som optimistisk gissning kan man för all del hoppas den analogin stämmer. Många som forskare inom området är dock betydligt mer pessimistiska.

Rent generellt har de som forskar inom ämnet incitament att vara pessimistiska. Det är det bästa sättet att försäkra sig om framtida forskningsmedel (detta säger jag inte som någon uttalad klimatskeptiker, det är snarare ett personligt konstaterande från den tiden då jag hade kontakt med den klimatforskande världen). Även om man aldrig kan vara helt säker i ämnen som dessa så finner jag det ändå oerhört osannolikt att vi på kort sikt skulle kunna få någon katastrofal höjning av havsytan.
Citera
2016-04-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Rent generellt har de som forskar inom ämnet incitament att vara pessimistiska. Det är det bästa sättet att försäkra sig om framtida forskningsmedel (detta säger jag inte som någon uttalad klimatskeptiker, det är snarare ett personligt konstaterande från den tiden då jag hade kontakt med den klimatforskande världen).
Och det gäller globalt, antar jag, och alla vetenskapliga tidskrifter är så korrumperade att de nästan bara tar in sådana artiklar. Jo, jag känner igen tongångarna.
Citat:
Även om man aldrig kan vara helt säker i ämnen som dessa så finner jag det ändå oerhört osannolikt att vi på kort sikt skulle kunna få någon katastrofal höjning av havsytan.
Hur definierar du "kort sikt" och "katastrofal"?
Citera
2016-04-14, 21:19
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Och det gäller globalt, antar jag, och alla vetenskapliga tidskrifter är så korrumperade att de nästan bara tar in sådana artiklar. Jo, jag känner igen tongångarna.

Konspiratoriskt lagd märker jag. Nåja. Det är bara anekdoter från min sida, men när jag fortfarande rörde mig i den akademiska världen för ca tio år sedan var det allmänt känt, åtminstone på naturgeografiska institutionen, att det var opportunt att vara klimatalarmist. Vilket inte (hoppas jag) ledde till någon ohederlig forskning. Snarare att man valde ämnen och forskningsobjekt på ett sådant sätt att man kunde förväntas få fram resultat som passade in i den politiska kontexten.

Hur definierar du "kort sikt" och "katastrofal"?[/quote]

Kort sikt som i det närmaste århundradet och katastrofal som i havsnivåhöjningar på mer än en meter, kanske.
Citera
2016-04-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Växthuseffekten
För alla som överväger att ge sig in i diskussionen utan att veta eller
förstå vad växthuseffekt är rekommenderar jag att först skaffa lite
grundläggande kunskaper om detta. Det finns många källor till
denna kunskap. Detta är bara ett exempel:

http://astrosun2.astro.cornell.edu/academics/courses/astro202/Mitchell_GRL89.pdf

Läste du sammanfattningen?

Man betonar de stora osäkerheterna i modellen, hur vatten kyler atmosfären(!), hur haven förhåller sig till temperaturökningar, och att vi inte har en susning om variabilitet i klimatet.

De frågorna är fortfarande inte besvarade och modellen har inte fungerat.

När ska du visa matematiken som beskriver hur co2 värmer jordytan?
Citera
2016-04-14, 23:04
Medlem
Citat:
Framförallt kring Västantarktis finns dock stora isområden som står på havsbotten och därför kan smälta i kontakt med havsvatten om detta blir varmare (och det blir det) och sådan avsmältning kan gå betydligt snabbare. När det gäller farhågor för snabb havsnivåstigning är det framförallt de områdena man oroar sig för. På det sätt havsbotten sluttar är de extra instabila.

Havsnivån var 9m högre innan förra istiden. Vi vet att den kommer att höjas mycket mer än vad den gör nu. Det har inte med co2 att göra.

Citat:
Även på land vet vi dåligt vad som kan komma att hända.

Sluta påstå det då. För helvete.

Citat:
Ökad avsmältning på Grönlands yta kommer göra att mer smältvatten rinner ned genom sprickor till glaciärens botten och smörjer denna så den kan röra sig snabbare, jag har dock även sett någon studie som tydde på att denna effekt har ett maximum, får vi för mycket smältvatten leder det bara till att det bildas större kanaler som leder ut det i havet snarare än att det lägger sig under glaciärerna. Blir isen varmare blir den mer lättflytande osv.

Du missade helt studien som visar att värme underifrån sannolikt har stor betydelse för hur isen rör sig?

Det rimliga är att över en viss nivå smältvatten så kyler det jordytan under isen och minskar avsmältning. Dessutom så inser man snabbt att om isen smälter underifrån så bygger den snabbt på sin utbredning när det rör sig mot vinter.

Citat:
Det finns en instabilitet här. Temperaturen sjunker med ca 0,7 grader / 100 meter i atmosfären, så om du har en 3 km hög glaciär får du automatiskt 20 grader kallare på toppen. Börjar det smälta så höjden sjunker blir atmosfären vig glaciärens topp gradvis allt varmare och avsmältningen påskyndas.

Större avsmältning ger mer moln och mer nederbörd, så negativ feedback fixar det.
Citera
2016-04-14, 23:21
Medlem
lasternassummas avatar
NASA har sjösatt (!) en ny sajt där man löpande kan
följa hur havsnivån stiger:

https://sealevel.nasa.gov

Det finns lite mer att läsa om den nya sajten här:

http://climate.nasa.gov/news/2425/

Citera
2016-04-14, 23:50
Medlem
Citat:
AGW - Antropogen Global Warming

Det är climate change som gäller nu. Vädret har alltid förändrats, men nu är det farligt.

Citat:
Sedan finns det ju olika inslag i debatten om AGW. Den vetenskapliga är i allt
väsentligt ingen debatt. Den är vetenskap. Där hanteras fakta och forskning.

Om det ändå vore så väl:

On Monday, July 27, 2009, as reported in a prior thread, CRU deleted three files pertaining to station data from their public directory ftp.cru.uea.ac.uk/. The next day, on July 28, Phil Jones deleted data from his public file – see screenshot with timestemp in post here, leaving online a variety of files from the 1990s as shown in the following screenshot taken on July 28, 2009.

Så här gör dessa vetenskapsmän när någon efterfrågar datan som forskningen baseras på. Som jag har förstått så använder man denna datan än idag, alltså den manipulerade datan vars originalset raderades fullt medvetet.

Är den datan fakta menar du?

Citat:
I media och på nätet förs debatten ofta av politiker och lekmän. Jag kommer inte
just nu på någon journalist som jag inte skulle klassa som lekman när det gäller AGW.
Representanter för ekonomiska intressen ger sig på olika sätt in debatten med
stora ekonomiska resurser. Den delen av debatten är styrd och det är beklagligt
att den finns.

Ja, klimatlobbyisterna och IPCC tjänar enorma pengar på detta.

Citat:
Den har syftet att fördunkla de faktiska omständigheterna så
att de bakomliggande organisationerna inte ska förlora ekonomiskt.

Massor av fattiga människor förhindras utveckling och tillväxt så att klimatforskningen ska fortsätta. Det är tragiskt.

Citat:
Politiker och lekmän har IMO ofta en alltför bristfällig kunskap om AGW.
IMO är debatten om global uppvärmning betydligt mindre styrd än nästan all politik,
om man bortser från den del som finansieras av företag med intressen i t.ex.
oljeindustrin.

Mindre styrd? Den har ju för fan ett eget politiskt internationellt organ. Debatten är helt dominerad av detta organ. Därför har de flesta aldrig hört talas om climategate.

Citat:
Jag tycker inte att det är svårt att förstå hur utsläpp, växthuseffekt och
global uppvärmning hänger samman. För att förstå bra måste man ha hyggliga
grundkunskaper om den bakomliggande fysiken.

Det läskiga är att du inte har någon kunskap om fysik. Och ändå tror att du förstår.

Citat:
Alla borde ha den gnutta av ödmjukhet och självinsikt som behövs för att man
ska förstå bättre än att göra kategoriska uttalanden om något som man inte
förstår.

Exakt, sluta!

Citat:
Känslor
Det kan vara så att AGW orsakar massdöd genom svält och torka inom ett århundrade.

Klimaträdslan, ipcc och klimatforskarna orsakar detta nu genom alla miljarder de förbrukar på pseudovetenskap.

Citat:
Klart att det upprör känslor i en debatt där båda dessa båda kategorier debatterar.
Ungefär "du vill ta livet av alla människor" kontra "det spelar väl ingen större roll"...

Ja, det är skitjobbigt att klimatångestdrabbade personer inte bryr sig om att pengarna istället hade kunnat minska svält och ta hand om riktiga miljöproblem. Ni vill ta livet av en massa människor och ni bryr er inte.

Citat:
Om du försöker tillägna dig fakta som det beskrivs vetenskapligt, och lyckas med det, så
kommer du att inse att det enda som är riktigt galet är att det finns totalt okunniga som
gör kategoriska uttalanden om någonting som dom inte alls förstår.

Ja, som den här klimatforskaren:

I’ve just completed Mike’s Nature trick of adding in the real temps
to each series for the last 20 years (ie from 1981 onwards) amd from
1961 for Keith’s to hide the decline.

De har fått omfattande kritik för detta men det har tystats ner, särskilt i Europa.

Global uppvärmning är orsakad av människan. Genom manipulation av data.

Citat:

CO2-utsläppen och den därmed sammanhängande AGW?

Inte ens klimatologerna själva påstår detta med säkerhet. Men du låtsas som att det är bevisat.
Forskarna säger: may, could, should, possibly, likely etc.
De är mycket noga med att välja ord. Ingen har visat att det finns ett orsakssamband.

Citat:
Jag är optimist, så jag hoppas att det går.

Det är ju det som är så härligt med personer som har downs. Ni är glada jämt.
Citera
2016-04-15, 00:02
Medlem
Citat:
Du brukar anklaga alla som uttrycker något som inte faller dig i smaken
för att vara idioter, down och vad det är allt.

Ja?

Citat:
Fattar du inte att en förändring i jordskorpan som ägde rum för
mellan 35 och 60 miljoner år sedan inte är det som har orsakat
en accelererad smältning av isen på Grönland under de senaste
decennierna?

Det är ett påstående som endast en komplett idiot kan göra. Undersidan av isen är TINAD. Och du påstår att det inte skulle kunna orsaka en ökad smältning.
Kan du något om jordskorpan och jordens inre?

Det är inget konstigt alls att det sker förändringar i temperatur där jordskorpan är tunnare.

För att göra det tydligt:

Kan jordens inre påverka temperaturen vid jordytan?

Svara nu och slingra dig inte.

Citat:
Ser du inte proportionerna mellan 35 och 60 miljoner år och 10
till 20 år?

Det är ju exakt det jag gör. Jordens klimat har varit jävligt stabilt, det är inga stora varitationer även om man räknar in istider.

Men du menar att en co2-nivå som är långt under toppvärdena historiskt skulle kunna avgöra. Och du använder i runda släng 20 års data för att bevisa det?
Citera
2016-04-15, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Nej.

Plancks strålningslag innehåller I(ν,T) = utstrålad energi, ν = frekvens, T = temperaturen, h = Plancks konstant, c = ljushastigheten och k = Boltzmanns konstant.

Genom boltzmanns konstant så ges vinkel, yta och mängd. Eftersom svartkroppen i detta fallet är jorden så får du förklara vilken vinkel du anger som tillåter jorden att stråla tillbaka på sig själv.

Citat:
Jag tycker det blir mer och mer klart att bottenslam är ett troll. Han tror inte på vad han skriver utan kommer bara med så provokativt dumma påståenden som möjligt för att se hur mycket svar han kan få. Dags att sluta mata honom.

Kan du skaka fram din formel för hur co2 värmer upp jorden?
Du ska använda strålningslagen.

Visa hur våglängden som co2 strålar med, och som jorden strålar mycket kraftigare med, skulle kunna tränga igenom ner till jordytan. Använd halten ppm co2 för att visa hur mycket strålning, ange avstånd mellan kropparna, ange 15 nanometer som frekvens, ange temperatur hos co2 osv.

Gör det samma för jorden, sätt ihop de båda och visa hur utbytet ser ut.
Citera
2016-04-15, 00:17
Medlem
Citat:
Det betydelsefulla är inte om man vågar eller inte utan om man har argument att komma med. Har du några argument till stöd för att nutida uppvärmning inte i huvudsak skulle vara antropogen?

Det behöver man inte ha eftersom klimatforskningen inte har visat att den är det. Det är klimatforskningen som ska bevisa sin sak. De har misslyckats fatalt.

Citat:
Om det är vi som orsakat uppvärmningen med våra utsläpp och allt pekar på att med fortsatta utsläpp denna uppvärmning kommer fortsätta i ökat tempo

I helvete heller. Co2:s beräknade växthuseffekt är logaritmisk, den minskar med ökad mängd.
Vet du inte ens det?

Citat:
så blir det också logiskt att vi genom att minska utsläppen kan minska den framtida uppvärmningen.

Men, som jag visade ovan, du utgår ju från fel information. Så din logik är inte giltig i sak, och den kan sannerligen ifrågasättas som relevant i alla sammanhang eftersom du inte ens har grundläggande kunskap om det som diskuteras.
Citera
2016-04-15, 00:22
Medlem
Citat:

Har du läst mailen där klimatforskarna diskuterar hur de ska styra åsikterna hos tidsskrifterna?
Hur de försöker smutskasta alla motståndare, både tidsskrifter och forskare?

Jag trodde aldrig att man skulle få se en riktig konspiration. Klimatforskningen överträffar fantasin, det är helt sjukt att läsa om hur en liten grupp människor inte drar sig för att lura en hel värld bara för pengar.

Citat:
Hur definierar du "katastrofal"?

Klimatforskning på 2000-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in