2016-04-12, 03:53
Medlem
Denna debatt är liksom många andra här i Sverige väldigt styrd. Vem vågar ifrågasätta hur mycket människan egentligen påverkar klimatet och om inte klimatförändringar kan ha andra förklaringar än mänskliga? (Om inte helt så åtminstone delvis...) Väldigt få skulle jag säga. Ingen vill bli kallad "klimatbov" eller vad man nu kan tänkas få för epitet som kritiker på detta område...

Det är galet att så många "springer åt samma håll" och pratar om åtgärder redan innan vi ens är säkra på vilka orsakerna till klimatförändringarna är. Man pratar om hållbar utveckling och koldioxidutsläpp på varenda universitetskurs idag, som om allt redan vore "utrett och klart". Jag upplever också att det inte är öppet för diskussion utan att man bara förväntas "svälja" budskapet. Det verkar alltså, enligt min erfarenhet, snarast handla om politik. Det är trist. För om man redan bestämt sig för att "vi måste göra si och så" så riskerar man att slösa en massa resurser på något som är omöjligt att uppnå och därmed meningslöst. Dessa resurser/ansträngningar skulle istället kunna användas till att minimera de skadliga effekterna som klimatförändringarna (som är oundvikliga?) kan tänkas ge. Det känns väl betydligt vettigare än att sitta och drömma om att människan ska kunna påverka klimatet i någon större utsträckning?

Jag läste i en studenttidning att: "För att stoppa skenande klimatförändringar måste 80% av världens kol, olje och gasreserver stanna i marken." Så om vi låter 80% av alla dessa tillgångar förbli oförbrännda så är vi OK? Då avstannar klimatförändringarna och vi kan lugnt leva vidare utan att bekymra oss för klimatet? Jag har väldigt svårt att tro på det...

Obs. Jag påstår inte att människan inte har en påverkan på klimatet. Jag är kritisk till hur det framställs som att människan har makten att reversera/avstanna klimatförändringarna. Och därmed är jag också kritisk till hur mycket tid och pengar som läggs på att försöka åstadkomma just detta när vi istllet skulle kunna göra andra, vettigare saker.
Citera
2016-04-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juliaicolombia
Denna debatt är liksom många andra här i Sverige väldigt styrd. Vem vågar ifrågasätta hur mycket människan egentligen påverkar klimatet och om inte klimatförändringar kan ha andra förklaringar än mänskliga?
Det betydelsefulla är inte om man vågar eller inte utan om man har argument att komma med. Har du några argument till stöd för att nutida uppvärmning inte i huvudsak skulle vara antropogen?
Citat:
Obs. Jag påstår inte att människan inte har en påverkan på klimatet. Jag är kritisk till hur det framställs som att människan har makten att reversera/avstanna klimatförändringarna.
Om det är vi som orsakat uppvärmningen med våra utsläpp och allt pekar på att med fortsatta utsläpp denna uppvärmning kommer fortsätta i ökat tempo, så blir det också logiskt att vi genom att minska utsläppen kan minska den framtida uppvärmningen.
Citera
2016-04-12, 10:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Denna debatt är liksom många andra här i Sverige väldigt styrd. Vem vågar ifrågasätta hur mycket människan egentligen påverkar klimatet och om inte klimatförändringar kan ha andra förklaringar än mänskliga? (Om inte helt så åtminstone delvis...) Väldigt få skulle jag säga. Ingen vill bli kallad "klimatbov" eller vad man nu kan tänkas få för epitet som kritiker på detta område...

AGW - Antropogen Global Warming
Jag personligen är inte styrd på något sätt.
Sedan finns det ju olika inslag i debatten om AGW. Den vetenskapliga är i allt
väsentligt ingen debatt. Den är vetenskap. Där hanteras fakta och forskning.
I media och på nätet förs debatten ofta av politiker och lekmän. Jag kommer inte
just nu på någon journalist som jag inte skulle klassa som lekman när det gäller AGW.
Representanter för ekonomiska intressen ger sig på olika sätt in debatten med
stora ekonomiska resurser. Den delen av debatten är styrd och det är beklagligt
att den finns. Den har syftet att fördunkla de faktiska omständigheterna så
att de bakomliggande organisationerna inte ska förlora ekonomiskt.
Politiker och lekmän har IMO ofta en alltför bristfällig kunskap om AGW.
IMO är debatten om global uppvärmning betydligt mindre styrd än nästan all politik,
om man bortser från den del som finansieras av företag med intressen i t.ex.
oljeindustrin.
Sedan måste man skilja lite på olika kategorier som finns i eller ger sig in i debatten.
Lite förenklat:
– De kunniga. De som publiceras i vetenskapliga, referensgranskade publikationer.
– De okunniga. Det stora flertalet.
– Politiker. Nästan alltid okunniga, men förhoppningsvis med tillgång till kunskap.

Jag tycker inte att det är svårt att förstå hur utsläpp, växthuseffekt och
global uppvärmning hänger samman. För att förstå bra måste man ha hyggliga
grundkunskaper om den bakomliggande fysiken.
Alla borde ha den gnutta av ödmjukhet och självinsikt som behövs för att man
ska förstå bättre än att göra kategoriska uttalanden om något som man inte
förstår.

Känslor
Det kan vara så att AGW orsakar massdöd genom svält och torka inom ett århundrade.
Det kan också vara så att det stora flertalet av människor kan leva vidare utan någon
större påverkan av AGW. Dessa alternativ speglar också övertygelser som båda
omfattas av många.
Klart att det upprör känslor i en debatt där båda dessa båda kategorier debatterar.
Ungefär "du vill ta livet av alla människor" kontra "det spelar väl ingen större roll"...

Citat:
Det är galet att så många "springer åt samma håll" och pratar om åtgärder redan innan vi ens är säkra på vilka orsakerna till klimatförändringarna är. Man pratar om hållbar utveckling och koldioxidutsläpp på varenda universitetskurs idag, som om allt redan vore "utrett och klart". Jag upplever också att det inte är öppet för diskussion utan att man bara förväntas "svälja" budskapet. Det verkar alltså, enligt min erfarenhet, snarast handla om politik. Det är trist. För om man redan bestämt sig för att "vi måste göra si och så" så riskerar man att slösa en massa resurser på något som är omöjligt att uppnå och därmed meningslöst. Dessa resurser/ansträngningar skulle istället kunna användas till att minimera de skadliga effekterna som klimatförändringarna (som är oundvikliga?) kan tänkas ge. Det känns väl betydligt vettigare än att sitta och drömma om att människan ska kunna påverka klimatet i någon större utsträckning?

Om den information du har är begränsad till vad du fått från media, från nätet och/eller
från journalister så kan jag förstå det du skriver.
Om du försöker tillägna dig fakta som det beskrivs vetenskapligt, och lyckas med det, så
kommer du att inse att det enda som är riktigt galet är att det finns totalt okunniga som
gör kategoriska uttalanden om någonting som dom inte alls förstår.

Citat:
Jag läste i en studenttidning att: "För att stoppa skenande klimatförändringar måste 80% av världens kol, olje och gasreserver stanna i marken." Så om vi låter 80% av alla dessa tillgångar förbli oförbrännda så är vi OK? Då avstannar klimatförändringarna och vi kan lugnt leva vidare utan att bekymra oss för klimatet? Jag har väldigt svårt att tro på det...

Ett uttalande som låter mer som retorik än vetenskap, IMO.
Olja är en fantastisk råvara. Den borde kunna användas till mycket under lång tid.
Att på kort tid, sett historiskt och sett till nuvarande och kommande generationer
av människor, elda upp oljan, är ett slöseri med en fin råvara, som är begränsad.
Att förbränningen dessutom skadar miljön på ett sätt som får svåröverskådliga,
för att inte säga oöverskådliga, konsekvenser, gör den nu så snabba förbrukningen
av en begränsad råvara som har bildats under kanske 100 000 000 år ansvarslös.
Det retoriska uttalandet ska nog ses i det perspektivet.

Citat:
Obs. Jag påstår inte att människan inte har en påverkan på klimatet. Jag är kritisk till hur det framställs som att människan har makten att reversera/avstanna klimatförändringarna. Och därmed är jag också kritisk till hur mycket tid och pengar som läggs på att försöka åstadkomma just detta när vi istllet skulle kunna göra andra, vettigare saker.

Den här diskussionen måste IMO, utvecklas vidare utanför det här inlägget.
I korthet:
Vi har etablerat en samhällsstruktur och en livsstil som i hög grad är energiberoende.
Mycket av energianvändningen är mycket ineffektiv eftersom energi varit så extremt
billig, mycket tack vare den billiga oljan, som är bara att pumpa upp och elda upp.
Att drastiskt effektivisera all energianvändning är inte en kostnad på sikt. Det är
en besparing som kommer att komma alla till godo. Några få undantagna, t.ex.
de som finns inom oljeindustrin.
Människan har makten. Har människan förmågan?
När vi ser en mängd idioti i form av konflikter, fanatism, terrorism och miljöförstöring,
fortgå, så måste man naturligtvis ställa frågan:
– Kan mänskligheten samlas kring de åtgärder som behövs för att stoppa de skenande
CO2-utsläppen och den därmed sammanhängande AGW?

Jag är optimist, så jag hoppas att det går.
Jag är inte överdrivet imponerad av vad jag ser.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-04-12 kl. 10:40.
Citera
2016-04-13, 12:36
Medlem
Jag följer ämnet sedan länge, men det finns en detalj som jag tycker är märklig och som jag söker bevis på. Avsmältningen rapporteras in från alla håll och kanter, i Antarktis och Grönland, miniglaciärerna i typ Alperna. I framförallt arktiska regionerna verkar det fått fart och enligt vad forskare vet idag om tidigare istider som kan ge viss insikt i skeendet för avsmältning. Det kan gå ruggigt fort, man tror exempelvis att den senaste glacialen avslutades nästan bara på några år. Anledningen är att is oerhörs snabbt kan smältas till vattenform, och när det väl börjat så går det fort. Fenomenet är lätt att se på små glacärer som mycket snabbt helt enkelt försvinner.

Som en följd av detta torde ju havsnivån börja stiga, och här är det svårt att få information som verkar tillförlitlig. Sen bor jag inte vid nåt hav så kan inte gå ut o kolla...

Hur snabbt kommer det att gå?

Hur mycket kommer havsnivån att stiga?

Hur mycket har det stigit idag och hur ser prognoserna ut för den närmsta framtiden?

En del pratar om att det är dags att ta hänsyn till detta i exempelvis Göteborg och Malmö. Stockholm tycker jag borde påverkas, eftersom det ligger vid ett innanhav som genom lagen om kommunicerande kärl borde utsättas för havsnivåhöjningen men det nämns inte i detta sammanhang. En annan aspekt vad gäller just Sverige torde vara att Mälaren blir en havssvik åter som den var fram till ca 1200-talet då landhöjningen och några människoskapade ras i Södertälje stängde kanalen. Många frågor, kanske skulle lagt det som en topic, flytta i så fall.
Men viktigast:Hur stor havsnivåhöjning har vi att vänta och vad är den idag?
Citera
2016-04-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen
Idag är höjningen ca 3 mm/år som en kombination av att haven utvidgar sig när de värms upp och avsmältning av glaciärer. Man väntar sig att takten kommer öka men hur mycket är det ingen som vet. Vår kunskap om hur de stora isarna på Grönland och Antarktis reagerar är alldeles för dålig.

Ser man till IPCC anger de en trolig höjning fram till 2090 på mellan 26 och 82 cm där osäkerheten delvis beror på storleken på framtida utsläpp och dels osäkerhet i klimatmodellerna. De har dock flera brasklappar att om Antarktis eller Grönland destabiliseras kan det gå betydligt fortare än så. Ladda ned och läs i alla fall sammanfattningen till IPCC:s rapport.

Hoppas du gillar vetenskapliga experiment, för det är vad vi ägnar oss åt, och som sådant är det rätt intressant och vi kommer lära oss mycket om hur klimatet och biosfären reagerar på snabba förändringar.

För svensk del har vi en landhöjning i större delen av landet, större ju längre norrut man kommer, så vi klarar oss bättre än många andra.
Citera
2016-04-13, 16:27
Medlem
lasternassummas avatar
Förutom det som Xenonen skriver tänker jag även på havens
storlek i förhållande till var isvolymerna finns.
Norra Ishavets is finns i vatten, så det händer inte så mycket
med havsytan om den smälter.
Grönland, Alperna och Himalaya, t.ex. är ju en annan sak...
Den riktigt stora mängden is finns på Antarktis. Antarktis har
en yta på ca 14 000 000 km². Jämför med t.ex. USA som har
en yta på ca 9 826 675 km². Isvolymen på Antarktis uppskattas
till 26 500 000 km^3. Om man fördelar ut den volymen på
världshaven, med ytan ~360 000 000 km² så stiger havsnivån
med ca 26,5/360 km = 0,074 km eller ca 74 meter.

Dessbättre är det rejält kallt därnere, så det är nog ganska
osannolikt att vi ska kunna värma upp planeten så mycket
att Antarktis is smälter.
Om vi skulle lyckas smälta 10% av Antarktis is så är det ju
illa nog. Då skulle världshaven stiga med ca 7,4 meter...
Det finns en del oroväckande rapporter om hur isen smälter
snabbt på Antarctic Peninsula:
http://www.scientificamerican.com/article/stable-antarctic-ice-is-suddenly-melting-fast/

Citera
2016-04-14, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Är vi överens om att två kroppar, med en skillnad i temperatur,
men i övrigt identiska, båda avger värmestrålning?
Om vi för enkelhetens skull antar att det är liten skillnad i temperatur
t.ex. en är en jord med 287°K (som för 100 år sedan) och en är en
jord med 292°K (som det kan vara om 50 år) och att de tu är "nära"
varandra i omlopp runt den gemensamma tyngdpunkten.
Är vi då överens om att värme strålar ut från båda, om än något
mer från den varmare?
Är vi också överens om att båda träffas av strålning från den andra,
om än den kallare av lite mer än den varmare?

Du menar att det finns temperaturgradienter där en del av flödet går motströms?

Nej det är jag absolut inte överens med dig om.

Citat:
Vilken var din fråga om strålning från kallare till varmare kropp?

Se temperaturgradienten som en nerförsbacke där strålning rullar nerför. Oavsett hur mycket hinder det finns i nedförsbacken så är den oväsentlig ända tills den förändras till uppförsbacke. När co2 strålar tillbaka på jorden så måste temperaturgradienten vända. Eftersom co2 och vatten släpper igenom det mesta av strålningen i sitt spektrum så flödar den mesta strålning rakt ut i rymden. Alltså en mycket rejäl nedförsbacke. Är du snäll och berättar hur co2:s strålning kan rulla uppför den backen.

Strålningen studsar av co2 på någon pikosekund, molekylen gör ju knappast mer motstånd än en hårstrå i en flod.

Citat:

Bild som illustrerar växthuseffekten
http://s18.postimg.org/b7k9pckrt/earth_energy_balance2_Page_1.jpg.

Ok, beskriv vad du läser ut ur det där. För jag kan inte se något som visar att co2 strålar tillbaka värme på jordytan.

Citat:
Bilden illustrerar också skillnad mellan inkommande och utgående strålning
och hur dessa påverkas på olika sätt vid passage genom atmosfären.

Nej
Citat:
Nu tror jag att du blandar ihop några saker på ett liknande sätt som du gjort tidigare.
De historiska variationerna av CO2 och temperatur, från t.ex. för drygt 400 000 år
sedan och fram tills för några hundra år sedan påverkades inte av människor.

Exakt. Menar du att co2 förvandlas av människor och blir bakvänt?

Citat:
Jag hoppas vi är överens om att de istider vi sett i huvudsak drivits av Milankovitchcykler.
Variationer i jordbanans excentricitet, jordaxelns lutning och jordaxelns precession
påverkar klimatet på jorden, inte minst skillnaden mellan poler och ekvatorn.
Det innebär inte att Milankovitchcyklerna förklarar medeltemperatursvängningar på
ca 10°C mellan kalla och varma perioder. De kan sätta igång en förändring, men
dom kan inte orsaka så stora temperatursvängningar.
När vi, förhoppningsvis någon gång snart, kan vara överens om hur
växthuseffekten påverkar klimatet så hoppas jag att vi kan gå vidare.
Då kan vi närmare reda ut hur sambanden mellan banvariationerna,
CO2 och klimat sett ut och varför.

Växthuseffekten påverkar klimatet. Att co2 gör det är inte samma sak.

Det är du som inte kan släppa att co2 inte kan vara orsaken till temperaturhöjning.

Citat:
Kan vi vara överens om att fram till ca 250 år sedan hade människan
väldigt liten påverkan på CO2-halten i atmosfären?
Nu är det detta som gäller:
http://www1.ncdc.noaa.gov/pub/data/cmb/images/indicators/global-temp-and-co2-1880-2009.gif

Temperaturgrafen är ifrågasatt, rejält. Det där är inget bevisat samband.

Citat:
Rubriken är vetenskap. Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten inom
Klimat, miljö och geovetenskap. Min poäng var att när något troll kommer in i en tråd
som är tänkt att vara vetenskaplig med vad som uppenbart är spam och trams så är
det synd. Därför att det gör det svårare att föra en meningsfull vetenskaplig diskussion.
Ungefär som om någon lyckas skriva en forumrobot som har lärt sig att alkemi är den
enda vetenskapen och allt annat ska hindras från att bedrivas eller diskuteras. Det är
då jag önskar ett filter som höll troll, spam och trams borta från de vetenskapliga
diskussionerna.

Du behöver bara sluta logga in så har vi löst det problemet.

Citat:
Som ovan. Om det går att undvika troll, spam och trams i en vetenskaplig tråd
så vore det bra.

stanna du, det är som att sno godis från småbarn att diskutera med dig.

Citat:
Varför refererar du till en meningslös artikel?
Kanske är det bra för Bloombergs att dom har så högt i tak att dom tar in
vilket sk-t som helst i sina publikationer. Eller kanske inte. Det är tur
att dom har den där "disclaimern" när dom tar in sådant där trams.

Den behandlar ju det du håller på med. Er vilja att tysta motståndet med förtryck. Stämningen är inte i artikeln, den är i domstol.

Du är ju helt...

Citat:
Hmmm…
Det är här jag vill ställa en försynt fråga. Kommer du ihåg vad du skrev
lite längre upp i samma inlägg? Mitt svar är detsamma nu som det var
lite längre upp.
Hoppas du kan läsa det tidigare svaret, och att jag inte behöver upprepa det.

Du har inte visat att co2 orsakar en temperaturgradient som värmer jordytan.

Jag börjar förstå vad som är fel. Klimatskrämmare kan inte förstå fysik.

Citat:
Är du bildbar?

Inte av någon som har downs.

Citat:

Jag sätter en ära i att skilja mellan fakta och värderingar.
Fakta varierar inte beroende på åsikter. Det gör värderingar.
Om man inte har kunskap om och insikt i fakta, tycker du då att man
kan säga att man vet, fast man inte vet och hitta på vilket trams
som helst och säga att det är försvarbart därför att det är en åsikt?

Det är ju exakt det som hela klimatforskningen har gjort. Och du försvarar det.

Citat:
Blir ett faktafel rätt om du kallar det åsikt? Naturligtvis inte.
Rätt är rätt och fel är fel i alla fall.

Svara då på hur formeln ser ut där en svartkropp tar emot strålning från en kropp som strålar i samma spektrum fast mycket mycket svagare. Co2 strålar i en del av spektrat som jordens utgående strålning släpps igenom i.
[quote]

Citat:
Nej, men jag tycker att det bör finnas ett lågvattenmärke i en diskussion
om vetenskap. Blir en vetenskaplig tråd spammad med trams så upphör
det att vara en vetenskaplig tråd.

Sluta posta då.

Citat:
Det handlar naturligtvis inte om vem som får uttala sig.
Jämför med en referentgranskad vetenskaplig tidskrift. Där publiceras
endast det material som efter granskning av redaktionsanvariga och
referenter befinns uppnå den vetenskapliga nivå som krävs.
Om någon försöker få en usel, ovetenskaplig artikel full med
faktafel publicerad som kommer det inte att gå.
Ett ifrågasättande, javisst, men ett i hög grad motiverat sådant.

Sluta posta då.

Citat:
Jag önskar inte vara den som bestämmer vem som inte klarar ribban.

Du kvalar inte in ändå.
Senast redigerad av bottenslam 2016-04-14 kl. 04:23.
Citera
2016-04-14, 09:42
Medlem
lasternassummas avatar
Artikel från The Guardian:

http://www.theguardian.com/environment/2016/mar/10/co2-levels-make-largest-recorded-annual-leap-noaa-data-shows

Några saker som tas upp i artikeln:

– Rekordökning av CO2 från 2014 till 2015: 3,05 ppm.
– Rekordvärme 2015.

El Niño och El Niña påverkar väder, men inte klimatet på sikt.

Kan komplettera med CO2-halten i Mauna Loa 2016-04-10: 409,34 ppm (dygnsmedelvärde)

All Time High.

Citera
2016-04-14, 10:08
Medlem
lasternassummas avatar
Vetenskap
Vore trevligt om vi kunde försöka hålla diskussionen i tråden på
en vetenskaplig nivå. Tråden finns ju under "Vetenskap & humaniora".

Trådens rubrik är:
Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Växthuseffekten
För alla som överväger att ge sig in i diskussionen utan att veta eller
förstå vad växthuseffekt är rekommenderar jag att först skaffa lite
grundläggande kunskaper om detta. Det finns många källor till
denna kunskap. Detta är bara ett exempel:

http://astrosun2.astro.cornell.edu/academics/courses/astro202/Mitchell_GRL89.pdf

Lite gammal kanske (från 1989), men fysiken är densamma.
Finns lite mer om detta här.

Om du skaffar lite kunskap om vad växthuseffekt är så behöver du
inte höra till dom som spammar sönder tråden med dom allra mest
idiotiska inläggen.

Om du vill spamma sönder tråden med idiotiska inlägg så kan jag bara
hoppas att det åtgärdas av moderator. Man kan undra varför någon skulle
vilja det?

Senast redigerad av lasternassumma 2016-04-14 kl. 10:40.
Citera
2016-04-14, 14:27
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen
Jag följer ämnet sedan länge, men det finns en detalj som jag tycker är märklig och som jag söker bevis på. Avsmältningen rapporteras in från alla håll och kanter, i Antarktis och Grönland, miniglaciärerna i typ Alperna. I framförallt arktiska regionerna verkar det fått fart och enligt vad forskare vet idag om tidigare istider som kan ge viss insikt i skeendet för avsmältning. Det kan gå ruggigt fort, man tror exempelvis att den senaste glacialen avslutades nästan bara på några år. Anledningen är att is oerhörs snabbt kan smältas till vattenform, och när det väl börjat så går det fort. Fenomenet är lätt att se på små glacärer som mycket snabbt helt enkelt försvinner.

Som en följd av detta torde ju havsnivån börja stiga, och här är det svårt att få information som verkar tillförlitlig. Sen bor jag inte vid nåt hav så kan inte gå ut o kolla...

Hur snabbt kommer det att gå?

Hur mycket kommer havsnivån att stiga?

Hur mycket har det stigit idag och hur ser prognoserna ut för den närmsta framtiden?

En del pratar om att det är dags att ta hänsyn till detta i exempelvis Göteborg och Malmö. Stockholm tycker jag borde påverkas, eftersom det ligger vid ett innanhav som genom lagen om kommunicerande kärl borde utsättas för havsnivåhöjningen men det nämns inte i detta sammanhang. En annan aspekt vad gäller just Sverige torde vara att Mälaren blir en havssvik åter som den var fram till ca 1200-talet då landhöjningen och några människoskapade ras i Södertälje stängde kanalen. Många frågor, kanske skulle lagt det som en topic, flytta i så fall.

Glaciärer smälter inte alls fort. Möjligtvis de små isplättarna i Alperna och Himalaya, men de är helt obetydliga i ett globalt sammanhang (däremot kan de ge kraftiga lokala effekter).

De riktiga glaciärer som finns i världen idag är på Antarktis och Grönland. Båda ställena är stora till ytan och täckta av ca 3 km is (glaciärer blir sällan tjockare än ca 3 km på grund av fysikens lagar, över det så blir egentyngden så stor att isen trycks ut åt sidorna och kalvar). Men glaciärer av den storleken tar extremt lång tid på sig att smälta. Vilket är helt naturligt. Jämför bara hur länge en hög med hopskottad snö kan ligga kvar på våren innan hela smält.

Om vi ser på den senaste glacialen så var den temerpaturmässigt slut för ca 12000 år sedan. Då var det ungefär lika varmt som det är idag (detta finns det starka bevis för). Likväl var inte den sista inlandsisen försvunnen från Sverige förrän för ca 7000 år sedan (detta finns det mycket starka bevis för).

Trots temperaturer som var närmast desamma som idag så tog det alltså ändå 5000 år för glaciären över Sverige att smälta bort. Och Grönland och Antarktis har fortfarande inte i närheten av lika höga temperaturer som i Sverige vid den nuvarande interglacialens början. Det finns alltså inte på kartan att några stora glaciärer ska smälta och höja havsnivån. Den lilla havsnivåökning vi har sett hittills har enbart berott på värmeutvidgning, vattnet tar upp mer plats då det blir varmare och höjer därmed havsytan. Men även denna effekt är väldigt begränsad eftersom större delen av havsvattnet inte blir varmare.
Citera
2016-04-14, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
De riktiga glaciärer som finns i världen idag är på Antarktis och Grönland. Båda ställena är stora till ytan och täckta av ca 3 km is (glaciärer blir sällan tjockare än ca 3 km på grund av fysikens lagar, över det så blir egentyngden så stor att isen trycks ut åt sidorna och kalvar). Men glaciärer av den storleken tar extremt lång tid på sig att smälta. Vilket är helt naturligt. Jämför bara hur länge en hög med hopskottad snö kan ligga kvar på våren innan hela smält.
Framförallt kring Västantarktis finns dock stora isområden som står på havsbotten och därför kan smälta i kontakt med havsvatten om detta blir varmare (och det blir det) och sådan avsmältning kan gå betydligt snabbare. När det gäller farhågor för snabb havsnivåstigning är det framförallt de områdena man oroar sig för. På det sätt havsbotten sluttar är de extra instabila.

Även på land vet vi dåligt vad som kan komma att hända. Ökad avsmältning på Grönlands yta kommer göra att mer smältvatten rinner ned genom sprickor till glaciärens botten och smörjer denna så den kan röra sig snabbare, jag har dock även sett någon studie som tydde på att denna effekt har ett maximum, får vi för mycket smältvatten leder det bara till att det bildas större kanaler som leder ut det i havet snarare än att det lägger sig under glaciärerna. Blir isen varmare blir den mer lättflytande osv.
Citat:
Om vi ser på den senaste glacialen så var den temerpaturmässigt slut för ca 12000 år sedan. Då var det ungefär lika varmt som det är idag (detta finns det starka bevis för). Likväl var inte den sista inlandsisen försvunnen från Sverige förrän för ca 7000 år sedan
Det vi är intresserade av nu är dock inte när den sista, mest stabila, isen smälter, utan hur snabbt den mest sårbara kan smälta. Havsytan steg mycket snabbare under slutet av senaste glacialen än idag om du vill se den perioden som analogi.
Citat:
Trots temperaturer som var närmast desamma som idag så tog det alltså ändå 5000 år för glaciären över Sverige att smälta bort. Och Grönland och Antarktis har fortfarande inte i närheten av lika höga temperaturer som i Sverige vid den nuvarande interglacialens början.
Det finns en instabilitet här. Temperaturen sjunker med ca 0,7 grader / 100 meter i atmosfären, så om du har en 3 km hög glaciär får du automatiskt 20 grader kallare på toppen. Börjar det smälta så höjden sjunker blir atmosfären vig glaciärens topp gradvis allt varmare och avsmältningen påskyndas.
Citera
2016-04-14, 15:08
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det vi är intresserade av nu är dock inte när den sista, mest stabila, isen smälter, utan hur snabbt den mest sårbara kan smälta. Havsytan steg mycket snabbare under slutet av senaste glacialen än idag om du vill se den perioden som analogi.

Det finns en instabilitet här. Temperaturen sjunker med ca 0,7 grader / 100 meter i atmosfären, så om du har en 3 km hög glaciär får du automatiskt 20 grader kallare på toppen. Börjar det smälta så höjden sjunker blir atmosfären vig glaciärens topp gradvis allt varmare och avsmältningen påskyndas.

Min jämförelse är relevant såtillvida att glaciären över norra Europa under senaste istiden är jämförbar till storlek och sammansättning med dagens glaciärer på Grönland och Antarktis. Det är alltså inte särskilt vågat att anta att utvecklingen är likartad för de båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in