2016-04-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Man har tagit prover på regnvatten som så många gånger förr. Och konstaterat att det eventuellt innehåller flygaska från kolförbränning.

Vad i artikeln bevisar att askan inte kommer från andra utsläpp? Vad i artikeln bevisar att askan har släppts ut från flygplan?

Och ja, jag ska lägga flygaska på minnet. Det är en avfallsprodukt från koleldade kraftverk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fly_ash

Hur många koleldade kraftverk finns det i Kalifornien, omkringliggande stater och i Mexiko?

Man har som sagt tagit prover från regnvatten och prover från damm i luftfilter och funnit stora likheter mellan proverna och innehållet i viss form av flygaska.

Proverna visar helt klart på förekomst av flera element, i liknande proportioner – som i flygaska. Exempel på dessa element är aluminium, barium och strontium. De tagna proverna utgör bevis likt fingeravtryck.

Man har tagit prover i samband med intensiva och ihärdiga sprayningar. Områden vilka saknar kolkrafteldade kraftverk och tunga industrier – med deras specifika utsläpp utgör idealiska miljöer att ta prover på. Herndon skriver bl.a. följande angående troposfären och sannolikheten att proverna skulle härröra från områden långt ifrån såsom exempelvis Kina:

The rainwater and dust sample collection, in San Diego, Los Angeles, Montebello, and Phoenix, respectively, took place in areas far removed from aerosol-polluting heavy industries under circumstances of intense and persistent aerial spraying of fine grain particulates that left a white haze in the sky. The tropospheric lifetime of the particulates was sufficiently short as to necessitate near-daily spraying, which is an argument against the collected samples originating far away, such as from China due to the global movement of weather.
Citera
2016-04-14, 11:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julma-O
Man har som sagt tagit prover från regnvatten och prover från damm i luftfilter och funnit stora likheter mellan proverna och innehållet i viss form av flygaska.

Exakt. Inget bevis för chemtrails med andra ord.

Visste du att flygaska används när man gör betong?
Citat:
The most common use of fly ash is as a replacement for portland cement used in producing concrete
.
http://flyash.com/about-fly-ash/

Jag tycker det är bra att man kan återvinna restprodukter från kolkraftverk. Gud vet vad man skulle göra med flygaskan annars. Någon dåre kanske får för sig att dumpa skiten?
Citera
2016-04-14, 12:14
Medlem
Citat:
Återigen visar du med din första mening att du inte alls för en diskussion, du söker desperat "bevis" som stödjer din redan dragna slutsats.

Du är redan övertygad om att geoengineering inte finns, trots övertygande förekomst av bevis och logik. Jag har sagt det förr, bygg upp ett logiskt argument för geoengineering ifrån grunden så kommer du se att det går för det saknas inte logisk grund.

Var har jag skrivit att geoengineering inte förekommer?

Återigen, Geoengineering är inte lika med chemtrails.
Citera
2016-04-14, 13:00
Medlem
Citat:
Exakt. Inget bevis för chemtrails med andra ord.

Allt tyder på att du verkar ha svårt att dra korrekta slutsatser, åtminstone i det här ämnet. Det började annars bra med "exakt".

Citat:
Visste du att flygaska används när man gör betong?
.
http://flyash.com/about-fly-ash/

Jag tycker det är bra att man kan återvinna restprodukter från kolkraftverk. Gud vet vad man skulle göra med flygaskan annars. Någon dåre kanske får för sig att dumpa skiten?

Flygaska bör tas om hand och förvaras p.g.a. dess negativa hälsoeffekter:

"Because of its well-known adverse environmental health effects, Western nations now mandate that coal combustion fly ash is to be captured and stored."

Trots detta vill vissa kommersiella aktörer bli av med flygaskan genom att använda den på olika sätt:

"Representatives of coal burning utilities and their trade organizations actively promote commercial applications for coal fly ash, which, to name a few, include uses as additives to Portland cement, agricultural soil amendments, replacement for compacted backfills, mine reclamation, melting river ice, and as subsurface for roads."

Denna flygaska utgör en global avfallsprodukt, i lämplig storlek för sprayning till extremt låg kostnad, därtill med en existerande process- och transportinfrastruktur:

"Although seemingly unacknowledged in publicly accessible reports and in scientific literature as a
potential material for geoengineering, coal fly ash is one major global waste product stream with the
appropriate grain-size distribution for aerosolized tropospheric spraying that is readily available at
extremely low cost and with existent processing and transport infrastructure."
Senast redigerad av Julma-O 2016-04-14 kl. 13:02.
Citera
2016-04-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Återigen, Geoengineering är inte lika med chemtrails.

Ok, tro vad fan du vill.

Glöm dock inte att läsa Herndons båda artiklar och hålla ögonen öppna vad gäller framtida provtagningar.
Citera
2016-04-14, 13:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Denna flygaska utgör en global avfallsprodukt, i lämplig storlek för sprayning till extremt låg kostnad, därtill med en existerande process- och transportinfrastruktur:
Vilka volymer flygaska är det som man i dag sprutar ut?

Du skriver till "extremt låg kostnad", har du räknat på vad detta hemlighetsmakeri med stora flygplan som sprutar ut flygaskan kostar, mutor till flygpersonal, tankbilar, plygplatser, luftfartsmyndigheter, miljömyndigheter, SMHI, flygledartorn med mera, med mera?
För att inte tala om vad det kostar att ha aktiva förvillare som motsäger alla fantastiska "bevis" för chemtrails på alla forum.

Men börja gärna med vilken volym vi talar om, nationellt liksom globalt.
Citera
2016-04-14, 14:07
Medlem
Citat:
Denna flygaska utgör en global avfallsprodukt, i lämplig storlek för sprayning till extremt låg kostnad, därtill med en existerande process- och transportinfrastruktur
Vad kostar det att drifta alla de flygplan som behövs? Vad kostar bränslet som flygplanen förbrukar när dom sprider flygaskan?

Det billigaste sättet är att låta flygaskan passera ut genom kolkraftverkens skorstenar. Då räcker det med att muta de som testar avgaserna. Man slipper den stora mängd personal som behövs till att transportera flygaskan till flygplatserna. Personal so underhåller flygplanen osv.
Citera
2016-04-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vilka volymer flygaska är det som man i dag sprutar ut?

Du skriver till "extremt låg kostnad", har du räknat på vad detta hemlighetsmakeri med stora flygplan som sprutar ut flygaskan kostar, mutor till flygpersonal, tankbilar, plygplatser, luftfartsmyndigheter, miljömyndigheter, SMHI, flygledartorn med mera, med mera?

Men börja gärna med vilken volym vi talar om, nationellt liksom globalt.

Det är ju en avfallsprodukt vi talar om. Bolag vill sannolikt mer än gärna bli av med skiten varför flygaska finns att tillgå till extremt låg kostnad.

J. Marvin Herndon skriver att infrastrukturen vad gäller spridning av flygaska i hög grad finns på plats. Avstår från att spekulera i exakta detaljer. Generellt är dock en sak säker och det är att alla inblandade inte behöver känna till helheten. Man gör bara sin del, punkt slut. Därtill, om vissa delar i processen är hemligstämplade kan det öppna dörrar och hindra onödiga frågor.

Om du är intresserad av sådant som volym kan du räkna på det själv.
Citera
2016-04-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Vad kostar det att drifta alla de flygplan som behövs? Vad kostar bränslet som flygplanen förbrukar när dom sprider flygaskan?

Kom ihåg att skattepengar och lån finns det gott om. Speciellt när det görs för en 'god sak' såsom att försöka förhindra det s.k. problemet med global uppvärmning.
Citera
2016-04-14, 14:35
Medlem
Bongomans avatar
Vad väger flygaska? Hur många ton per kilometer måste man spruta ut för att flygaska ska synas? Om ett spår är 2 minuter långt innebär det 28 km längd.
Citera
2016-04-14, 14:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är ju en avfallsprodukt vi talar om. Bolag vill sannolikt mer än gärna bli av med skiten varför flygaska finns att tillgå till extremt låg kostnad.
Nu ingick inte den frågan, så släpp den tills vidare.
Citat:
J. Marvin Herndon skriver att infrastrukturen vad gäller spridning av flygaska i hög grad finns på plats.
Eftersom min frågeställning inte på något sätt handlar om hur transporter går till eller hur man sprutar, så är svaret irrelevant. Släpp det tills vidare.
Citat:
Avstår från att spekulera i exakta detaljer.
Jag är inte intresserad av spekulationer, utan av fakta, något det är väldigt tunt av i dina inlägg.

Är du inte intresserad av fakta?
Citat:
Generellt är dock en sak säker och det är att alla inblandade inte behöver känna till helheten. Man gör bara sin del, punkt slut. Därtill, om vissa delar i processen är hemligstämplade kan det öppna dörrar och hindra onödiga frågor.
Visst kan det vara så, men om nu du har kunskaper om hur det verkligen fungerar, så måste det finnas läckor.

Kan dessa läckor presentera någon fakta, eller litar du blint på vad de säger om detta fantastiska avslöjande?
Citat:
Om du är intresserad av sådant som volym kan du räkna på det själv.
Det skulle jag gärna göra, har du lust att presentera ett faktaunderlag så att jag har något annat än mina eventuella fantasier att ta till vid beräkningarna?
Citera
2016-04-14, 16:33
Medlem
Citat:
Nu ingick inte den frågan, så släpp den tills vidare.

Det är ett konstaterande som är relevant - skiter i om detta konstaterande inte ingick enligt dig.

Citat:
Eftersom min frågeställning inte på något sätt handlar om hur transporter går till eller hur man sprutar, så är svaret irrelevant. Släpp det tills vidare.

Din frågeställning var oklar. Att ha en färdig infrastruktur måste ju sänka kostnaden, eller hur? Du kan ju börja räkna på "din frågeställning" om du inte har annat att göra.

Citat:
Jag är inte intresserad av spekulationer, utan av fakta, något det är väldigt tunt av i dina inlägg.

Är du inte intresserad av fakta?

Vad exakt tänker du på när du hävdar att mina inlägg är tunna vad gäller fakta? Vad har du själv skrivit på detta forum som är så faktabaserat? Snackar du bara skit?

Citat:
Visst kan det vara så, men om nu du har kunskaper om hur det verkligen fungerar, så måste det finnas läckor.

Kan dessa läckor presentera någon fakta, eller litar du blint på vad de säger om detta fantastiska avslöjande?

Får kanske återkomma vad gäller läckor. Hör med Herndon. Han kanske har bättre "fakta".

Det skall ju göras nya provtagningar. Skall bli intressant att få ta del av resultaten.

Citat:
Det skulle jag gärna göra, har du lust att presentera ett faktaunderlag så att jag har något annat än mina eventuella fantasier att ta till vid beräkningarna?

Varför skall jag presentera ett fakatunderlag? Du får tro vad du vill om Herndons studier/artiklar. Kan inte bry mig mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in