Citat:
Ursprungligen postat av
GonerStoner
Hej.
Jag har en flickvän med adhd och kan säga att hon inte mår speciellt bra.
Någon som kan ge några tips på hur jag hjälper henne på bästa sätt?
Har redan fått henne att boka tid på adhd-kliniken men det är 3 månader bort,
hon ska gå till en läkare nästa vecka och be om strattera.
Den hjälp hon har fått tidigare i livet är skrattretande, träffat en läkare som gav henne ritalin och sen skulle allt vara bra, gick bra i 2 år och sen kom självmordstankarna.
Vill verkligen hjälpa henne men det känns så hopplöst då jag gång på gång måste förklara att hon inte är till besvär eller mindre värd än någon annan. Jag personligen har kommit från ett missbruk och börjar bli bättre, problemet är bara att jag blir nerdragen i hennes problem vilket gör det svårare för mig att fokusera på mina egna, ibland är det verkligen svårt att hålla fokus och försöka hjälpa då man själv mår skit. Håller mig från att berätta detta för henne då jag vet hur pass illa hon skulle ta det, har ingen att prata med detta om så jag får bara panik inombords då jag inte vet hur länge jag klarar.
Hon har även bulimi i följd av adhd:n som kommer fram då hon blir stressad,
har lyckats få henne att hålla sig från att spy och är glad över att hon lyckats.
Det värsta med allt är att jag kommer inte orka bära hennes problem hur länge som helst,
kanske låter egoistiskt men jag vill själv verkligen må bra och hålla mig drogfri.
Att hon nämnt någon/några gånger om att hon bara är ivägen för alla och lika bra att hon "försvinner" gör ju inte saken lättare, skulle nog anklaga mig själv om jag lämnade henne och hon tog livet av sig.
Hoppas det inte blev allt för rörigt.
MVH.
Hur går det? Synd att ingen svarat, men är under vädret själv så har inte mycket till ork för tillfället.
Det enda jag kan säga är detta: du kan inte ha ansvar för henne, utan det måste hon själv och vården ta.
Det blir egentligen inte bättre för någon om du går ner dig i träsket själv pg a att du försöker hjälpa henne.
Det är hårt att säga, men det är dessvärre den enda sanningen.
En tillfällig lösning skulle kunna vara att hon försöker bli inskriven på en avvänjningsklinik eller dylikt, för att få lite paus från vardagen och få folk som håller henne under uppsikt osv. Kanske att hon kan säga att hon håller på att trilla dit i missbruk igen, och behöver komma in dit?
Dock så låter det absolut som om att du borde prata med någon själv - ring imorgon till vårdcentralen och berätta att du mår riktigt dåligt - så kan du få remiss till vuxenpsykiatrin.