2016-04-11, 05:57
Medlem
Jättetack för en bra förklaring, nu förstår jag det hela mycket bättre!

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Säg att du har 1000 aktier. Spliten gör då att du kommer få 2000 aktier istället, där 1000 av dem är "vanliga" aktier och 1000 är inlösenaktier. Inlösenaktierna kommer i början av maj försvinna från ditt konto och du får 2,90 kr styck i pengar istället.

Efter allt är klart kommer du alltså ha 1000 aktier kvar och 2900 kr (2,90 x 1000) på kontot.

Anledningen till dessa krångligheter är av skattetekniska skäl. Det gör också att du mellan 12-25 april kan sälja inlösenaktierna och på så vis få dina pengar tidigare. Dock får du såklart mindre pengar eftersom ingen skulle vilja köpa dina inlösenaktier för samma belopp som de löses in till senare. Så du kan vänta till maj och få 2,90 eller så kan du sälja dem i april och få (exempelvis) 2,85.
Citera
2016-04-11, 19:16
Medlem
Crossmacks avatar
Sammanfogade ämnen //mod
Citera
2016-04-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnythecowboy
men fungerar det bra att komma in och ut ur positioner snabbt?
Hur menar du?
Citera
2016-04-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnythecowboy
Hur är det att swingtrada direkt i avanzas webbläsare? (ej värt för mig att betala för infront i dagsläget). Får kolla på grafer på annan sida, men fungerar det bra att komma in och ut ur positioner snabbt?

Det beror ju på hur likvid instrumentet är. När du trycker på knappen så är det precis samma orderbok som du hamnar i om det är om du handlar genom vad annars du skulle handla med.
Citera
2016-04-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Jag är lite nyfiken på detta.
Läste på ett forum angående Nordic Leisure aktien att någon hade lagt en jättesäljpost på 5,70 kr (350000 st aktier).
Då skrev någon såhär "En sådan säljorder på den nivån är ju helt orealistiskt med tanke på dagens volymer. Kan inte se annat än att någon velat hålla ner kursen för att kunna köpa in sig billigt. Var sugen på att köpa rubbet bara för att jävlas (säljaren visste ju att den aldrig skulle gå igenom)."

Vad menar han med att kursen hålls nere på grund av detta och att den som lagt posten kan köpa in sig billigt?
Någon som har något bra svar på detta?
Citera
2016-04-11, 23:09
Medlem
Citat:
Någon som har något bra svar på detta?

Denna storägare ville alltså likvidera sitt innehav på 5,7 kr men eftersom marknaden är illikvid så skulle detta få aktien att dyka. Då hävdar skribenten att säljaren gör detta för att denna ville köpa in sig? Köpa in sig genom att sälja av stora mängder aktier? Jaja ta detta med en knytnäve salt. Sitt inte på placera och stirra dig blind på vad folk skriver där.
Citera
2016-04-12, 16:19
Medlem
Garnityrs avatar
Är det någon som vet varför jag får olika procentsatser under "utveckling på alla konton" på Avanzas webbsida jämfört med appen? Tidsperioden är inställd på totalt sedan jag började på båda plattformarna. Jag vet att appen har realtidsuppdatering medan webben verkar uppdateras en gång om dagen, men det är inte det som avgör. Det skiljer sig 4-5 procentenheter.
Citera
2016-04-12, 16:29
Medlem
Jag har en hypotetisk fråga.
Man brukar generellt säga att aktier sjunker i värde när utdelning skiljs från aktien.
Ofta så brukar telia sjunka mer än utdelningen man får ut som aktieägare.
Är det inte i princip relativt "säkra" pengar att köpa ett Bear certifikat med hävstång idag för att hålla det tills imorgon?
Eller finns det några brister i mitt resonemang?
Citera
2016-04-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Är det någon som vet varför jag får olika procentsatser under "utveckling på alla konton" på Avanzas webbsida jämfört med appen? Tidsperioden är inställd på totalt sedan jag började på båda plattformarna. Jag vet att appen har realtidsuppdatering medan webben verkar uppdateras en gång om dagen, men det är inte det som avgör. Det skiljer sig 4-5 procentenheter.
Jag har samma problem. Tycker de där siffrorna lever sitt egna liv ibland! Men ställ frågan i Avanza-tråden så kan deras kundsupport säkert svara
Citera
2016-04-12, 17:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Ofta så brukar telia sjunka mer än utdelningen man får ut som aktieägare.
Om du verkligen har den informationen så kan du tjäna på det, ja, men jag tvivlar på att det är så.
Citera
2016-04-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Denna storägare ville alltså likvidera sitt innehav på 5,7 kr men eftersom marknaden är illikvid så skulle detta få aktien att dyka. Då hävdar skribenten att säljaren gör detta för att denna ville köpa in sig? Köpa in sig genom att sälja av stora mängder aktier? Jaja ta detta med en knytnäve salt. Sitt inte på placera och stirra dig blind på vad folk skriver där.
Varför dyker aktien p.g.a detta?
Citera
2016-04-12, 23:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Varför dyker aktien p.g.a detta?
Det gör den inte, men folk har alltid konspirationsteorier.

Nåja, när det finns fler aktier till salu än vad folk vill köpa, så är ju neråt den naturliga prisutvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in