2016-04-05, 22:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jag är nybörjare och försöker sätta mig in i så mycket som möjligt kring aktier. Vissa förutspår en börskrasch, behöver jag vara orolig över mitt innehav?
Om du är orolig över dina innehav ska du inte hålla på med aktier.

Och folk förutspår börskrasher och världens undergång varje dag, har alltid gjort och kommer alltid att göra.

Nån gång får de rätt, men fram tills dess har de fel.
Citera
2016-04-05, 22:59
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Jag är nybörjare och försöker sätta mig in i så mycket som möjligt kring aktier. Vissa förutspår en börskrasch, behöver jag vara orolig över mitt innehav?
Vad tycker du om dina bolags balansräkningar? Hur ser skuldsättningen ut?

Om du vill kunna sova gott om nätterna bör du endast köpa bolag som du känner dig trygg med att de klarar en konjunkturnedgång och lägre försäljning.
Citera
2016-04-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
I och med formuleringen måste jag fråga dig; vet du om att P/E talet bör vara lågt och inte högt?
Så som jag fattat det visar ett högt P/E tal på att det förväntas att gå bra och ett lägre P/E tal tvärtom så med andra ord är ett P/E tal som är lite över medel det ultimata? Jag är medveten om att det är lite mer komplext än bara det men som en liten sammanfattning.
Senast redigerad av ASAPROCKY 2016-04-05 kl. 23:23.
Citera
2016-04-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Så som jag fattat det visar ett högt P/E tal på att det förväntas att gå bra och ett lägre P/E tal tvärtom så med andra ord är ett P/E tal som är lite över medel det ultimata? Jag är medveten om att det är lite mer komplext än bara det men som en liten sammanfattning.

Låga P/E tal ger ger statistiskt bättre avkastning. Framtiden är oviss. Låga P/E tal, ribban är satt lågt, krävs mindre för överprestera förväntningarna.

EV/EBIT är intressantare. P/E tar inte hänsyn över skulderna.
Senast redigerad av Liketed 2016-04-06 kl. 00:13.
Citera
2016-04-06, 09:17
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY

Ett högt P/E säger att du just nu betalar mycket för det resultat bolaget gör och ett lågt P/E att du betalar lite för resultatet. Det säger absolut ingenting om framtiden. P/E är ett bra nyckeltal, men man kan verkligen inte grunda hela sin värdering på det egna P/E talet.
Citera
2016-04-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Ett högt P/E säger att du just nu betalar mycket för det resultat bolaget gör och ett lågt P/E att du betalar lite för resultatet. Det säger absolut ingenting om framtiden.

Nog säger det någonting om framtiden. Det vittnar om vad marknaden spår för tillväxt. Högt P/E = marknaden tror på hög tillväxt.

Om marknaden har rätt eller fel är såklart en annan sak, men nog har den rätt oftare än fel.
Citera
2016-04-08, 13:59
Medlem
Ni som kan, har jag rätt i detta?

Hej

Ny i aktiehandeln och tänkte fråga några frågor istället för att köpa 5 böcker och leta igenom.

Om jag har 1miljon kan man inte bara sitta och uppdatera nyheter och väntar tills en bank höjer köprek för tex Swedbank och köpa med en gång. Då har man ju säkra 5-10000kr dvs 0.5-1% upp.

Vid öppningen på börsen så bestäms kursen av där flest aktier omsätts.
Om jag är tex är enda köparen och sätter köp till marknadspris så kan det ju bli vilket jävla pris som helst va?
Kanske 10% högre än föregående dags kurs.

Vilken sida är den snabbaste med att uppdatera nyheter för där är ju sekunder viktiga om man ska köpa snabbt.
Citera
2016-04-08, 16:10
Medlem
Har gått igenom Avanzas egna akademi, aktieskolan och den här bloggen http://oberoendeprivatekonomiskradgi...atis-ebok.html

Tips på andra bra e-böcker/youtube videos att ta sig igenom?
Citera
2016-04-10, 08:16
Medlem
På en av mina aktier ska det bli en utdelning på 2:90. På mitt konto under transaktioner står det nu "SPLIT 2:1 VARAV 1 IL-AKTIE BOKAS 160412"

I rapporten från årsstämman står det:

"Beslut om uppdelning av aktier 2:1, där varje befintlig aktie delas i två aktier. En av dessa aktier kommer att vara en så kallad inlösenaktie.

Beslut om minskning av aktiekapitalet genom obligatorisk inlösen av aktier, varvid 53 924 273 inlösenaktier indrages.

Beslut om ökning av aktiekapitalet genom fondemission, varvid bolagets aktiekapital återställs till dess ursprungliga belopp före beslutet om minskning av aktiekapitalet.
Betalning för varje inlösenaktie uppgår till 2,90 kronor. Avstämningsdag för aktiesplit är den 11 april 2016. Handel i inlösenaktier skall ske från och med 12 april 2016 till och med 25 april 2016. Avstämningsdag för indragning av inlösenaktier är den 2 maj 2016. Betalning av inlösenbeloppet väntas ske omkring den 6 maj 2016."

Undrar om någon kan, på ett pedagogiskt sätt, kan förklara vad det här är. Jag har googlat men blir inte mycket klokare för det. Split 2:1 tror jag mig veta vad det är, men det övriga förstår jag inte. Ska jag göra något? Är det någon typ av fördel eller är det snarare tvärtom?
Citera
2016-04-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
På en av mina aktier ska det bli en utdelning på 2:90. På mitt konto under transaktioner står det nu "SPLIT 2:1 VARAV 1 IL-AKTIE BOKAS 160412"

I rapporten från årsstämman står det:

"Beslut om uppdelning av aktier 2:1, där varje befintlig aktie delas i två aktier. En av dessa aktier kommer att vara en så kallad inlösenaktie.

Beslut om minskning av aktiekapitalet genom obligatorisk inlösen av aktier, varvid 53 924 273 inlösenaktier indrages.

Beslut om ökning av aktiekapitalet genom fondemission, varvid bolagets aktiekapital återställs till dess ursprungliga belopp före beslutet om minskning av aktiekapitalet.
Betalning för varje inlösenaktie uppgår till 2,90 kronor. Avstämningsdag för aktiesplit är den 11 april 2016. Handel i inlösenaktier skall ske från och med 12 april 2016 till och med 25 april 2016. Avstämningsdag för indragning av inlösenaktier är den 2 maj 2016. Betalning av inlösenbeloppet väntas ske omkring den 6 maj 2016."

Undrar om någon kan, på ett pedagogiskt sätt, kan förklara vad det här är. Jag har googlat men blir inte mycket klokare för det. Split 2:1 tror jag mig veta vad det är, men det övriga förstår jag inte. Ska jag göra något? Är det någon typ av fördel eller är det snarare tvärtom?

Säg att du har 1000 aktier. Spliten gör då att du kommer få 2000 aktier istället, där 1000 av dem är "vanliga" aktier och 1000 är inlösenaktier. Inlösenaktierna kommer i början av maj försvinna från ditt konto och du får 2,90 kr styck i pengar istället.

Efter allt är klart kommer du alltså ha 1000 aktier kvar och 2900 kr (2,90 x 1000) på kontot.

Anledningen till dessa krångligheter är av skattetekniska skäl. Det gör också att du mellan 12-25 april kan sälja inlösenaktierna och på så vis få dina pengar tidigare. Dock får du såklart mindre pengar eftersom ingen skulle vilja köpa dina inlösenaktier för samma belopp som de löses in till senare. Så du kan vänta till maj och få 2,90 eller så kan du sälja dem i april och få (exempelvis) 2,85.
Citera
2016-04-10, 15:36
Medlem
Jag är lite nyfiken på detta.
Läste på ett forum angående Nordic Leisure aktien att någon hade lagt en jättesäljpost på 5,70 kr (350000 st aktier).
Då skrev någon såhär "En sådan säljorder på den nivån är ju helt orealistiskt med tanke på dagens volymer. Kan inte se annat än att någon velat hålla ner kursen för att kunna köpa in sig billigt. Var sugen på att köpa rubbet bara för att jävlas (säljaren visste ju att den aldrig skulle gå igenom)."

Vad menar han med att kursen hålls nere på grund av detta och att den som lagt posten kan köpa in sig billigt?
Citera
2016-04-10, 23:03
Bannlyst
Hur är det att swingtrada direkt i avanzas webbläsare? (ej värt för mig att betala för infront i dagsläget). Får kolla på grafer på annan sida, men fungerar det bra att komma in och ut ur positioner snabbt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in