Citat:
Ursprungligen postat av
Philomenia
På en av mina aktier ska det bli en utdelning på 2:90. På mitt konto under transaktioner står det nu "SPLIT 2:1 VARAV 1 IL-AKTIE BOKAS 160412"
I rapporten från årsstämman står det:
"Beslut om uppdelning av aktier 2:1, där varje befintlig aktie delas i två aktier. En av dessa aktier kommer att vara en så kallad inlösenaktie.
Beslut om minskning av aktiekapitalet genom obligatorisk inlösen av aktier, varvid 53 924 273 inlösenaktier indrages.
Beslut om ökning av aktiekapitalet genom fondemission, varvid bolagets aktiekapital återställs till dess ursprungliga belopp före beslutet om minskning av aktiekapitalet.
Betalning för varje inlösenaktie uppgår till 2,90 kronor. Avstämningsdag för aktiesplit är den 11 april 2016. Handel i inlösenaktier skall ske från och med 12 april 2016 till och med 25 april 2016. Avstämningsdag för indragning av inlösenaktier är den 2 maj 2016. Betalning av inlösenbeloppet väntas ske omkring den 6 maj 2016."
Undrar om någon kan, på ett pedagogiskt sätt, kan förklara vad det här är. Jag har googlat men blir inte mycket klokare för det. Split 2:1 tror jag mig veta vad det är, men det övriga förstår jag inte. Ska jag göra något? Är det någon typ av fördel eller är det snarare tvärtom?
Säg att du har 1000 aktier. Spliten gör då att du kommer få 2000 aktier istället, där 1000 av dem är "vanliga" aktier och 1000 är inlösenaktier. Inlösenaktierna kommer i början av maj försvinna från ditt konto och du får 2,90 kr styck i pengar istället.
Efter allt är klart kommer du alltså ha 1000 aktier kvar och 2900 kr (2,90 x 1000) på kontot.
Anledningen till dessa krångligheter är av skattetekniska skäl. Det gör också att du mellan 12-25 april kan sälja inlösenaktierna och på så vis få dina pengar tidigare. Dock får du såklart mindre pengar eftersom ingen skulle vilja köpa dina inlösenaktier för samma belopp som de löses in till senare. Så du kan vänta till maj och få 2,90 eller så kan du sälja dem i april och få (exempelvis) 2,85.