2016-05-14, 21:54
Medlem
Läste prospektet för Xact OMX utdeling, det står: "Vid skapande och inlösen av fondandelar direkt mot fondbolaget, i den så kallade primärmarknaden, tillkommer en avgift på maximalt 0,04% av fondandelens värde (dock minst 30 000 kr). Vid inlösen av fondandelar på primärmarknaden, när antalet andelar inte uppgår till 25 000, tas en avgift om högst 2,0% (dock minst 100 kr) ut."

Påverkar detta mig? vad är primärmarknaded? handlar genom nordnet.
Citera
2016-05-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Läste prospektet för Xact OMX utdeling, det står: "Vid skapande och inlösen av fondandelar direkt mot fondbolaget, i den så kallade primärmarknaden, tillkommer en avgift på maximalt 0,04% av fondandelens värde (dock minst 30 000 kr). Vid inlösen av fondandelar på primärmarknaden, när antalet andelar inte uppgår till 25 000, tas en avgift om högst 2,0% (dock minst 100 kr) ut."

Påverkar detta mig? vad är primärmarknaded? handlar genom nordnet.

Det påverkar inte dig. Det gäller mycket stora aktörer som gör mycket stora köp/sälj, de kan göra det direkt hos fondbolaget istället för att göra det över marknaden.
Citera
2016-05-15, 16:31
Medlem
BenHornes avatar
Här kommer en extrem nybörjarfråga. Så vore extra tacksam till den som tar sig tid att besvara den. Känn er totalt fria att dumförklara mig i processen, känner att jag förtjänar det.

Har ungefär 15k som jag ej kommer att ha behov av de närmaste 10 månaderna. Hur får jag dem att växa med så lite risk och hög avkastning som möjligt? Jag vill inte vara en aktiv investerare. Är student och lever nästan uteslutande på studiemedel om det har någon betydelse.
Citera
2016-05-15, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Här kommer en extrem nybörjarfråga. Så vore extra tacksam till den som tar sig tid att besvara den. Känn er totalt fria att dumförklara mig i processen, känner att jag förtjänar det.

Har ungefär 15k som jag ej kommer att ha behov av de närmaste 10 månaderna. Hur får jag dem att växa med så lite risk och hög avkastning som möjligt? Jag vill inte vara en aktiv investerare. Är student och lever nästan uteslutande på studiemedel om det har någon betydelse.

Sparkonto med insättningsgaranti är det enda rätta på så kort tidshorisont som 10 månader: http://finans.pricerunner.se/sparranta.php

Det kommer garanterat komma någon tjomme och yra om att du ska köpa aktier, men den personen vet garanterat inte vad den pratar om.
Citera
2016-05-15, 17:05
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Sparkonto med insättningsgaranti är det enda rätta på så kort tidshorisont som 10 månader: http://finans.pricerunner.se/sparranta.php

Det kommer garanterat komma någon tjomme och yra om att du ska köpa aktier, men den personen vet garanterat inte vad den pratar om.
Okej, det låter rimligt. Enligt forskning tenderar aktiehandlare att begå en lång rad misstag, som är särskilt påtagliga hos nybörjare. Dessutom använder du ordet tjomme i ditt inlägg, vilket avsevärt höjer din trovärdighet! Tack!

EDIT: Enligt mina beräkningar kommer jag att tjäna sammanlagt 225SEK på det där. Nåväl alltid något.
Senast redigerad av BenHorne 2016-05-15 kl. 17:12.
Citera
2016-05-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHorne
Okej, det låter rimligt. Enligt forskning tenderar aktiehandlare att begå en lång rad misstag, som är särskilt påtagliga hos nybörjare. Dessutom använder du ordet tjomme i ditt inlägg, vilket avsevärt höjer din trovärdighet! Tack!

EDIT: Enligt mina beräkningar kommer jag att tjäna sammanlagt 225SEK på det där. Nåväl alltid något.
Glöm inte att staten ska ha 30% på vinsten också Du blir inte rik men du riskerar inte heller att förlora pengar.
Citera
2016-05-15, 18:51
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Glöm inte att staten ska ha 30% på vinsten också Du blir inte rik men du riskerar inte heller att förlora pengar.
Haha, så nästan 160kr i vinst alltså! Nä, det känns ärligt talat inte värt besväret. Får nog skaffa mig lite mer kapital först, vilket jag misstänkte från första början.
Citera
2016-05-16, 11:24
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
Indexet OMXS30 faller lite vid aktieutdelningar.
Varför ska ett index som handlas i alla möjliga produkter t.ex. optioner, terminer, minifutures med mera påverkas av aktieutdelningar?

Något bra med att index påverkas av aktieutdelningar?
Jag ser bara nackdelar och det känns som om de fastnat i gammalt tänk.
Citera
2016-05-16, 11:53
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Bengtsson
Varför ska ett index som handlas i alla möjliga produkter t.ex. optioner, terminer, minifutures med mera påverkas av aktieutdelningar?

Roligt sammanträffande med att svt har ett tv-program med Fredrik Lindström som heter "Tänk om".
Här hade det passat med "Tänk om, OM". (Fniss).

Citera
2016-05-16, 12:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Varför ska inte indexet falla om underliggande papper faller?

SIX30RX motsvarar samma index med utdelningar.

Vet inte vad du menar med nackdelar. Alla produkter som handlas tar hänsyn till utdelningar, annars handlar du på ett blufföretag.
Citera
2016-05-16, 12:46
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Varför ska inte indexet falla om underliggande papper faller?

SIX30RX motsvarar samma index med utdelningar.

Vet inte vad du menar med nackdelar. Alla produkter som handlas tar hänsyn till utdelningar, annars handlar du på ett blufföretag.

Frågan jag ställde var:
"Något bra med att index påverkas av aktieutdelningar?"
(OMXS30)
Citera
2016-05-16, 12:51
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Frågan jag ställde var:
"Något bra med att index påverkas av aktieutdelningar?"
(OMXS30)
Ja, det är bra att ett index följer vad indexet säger att det följer.

Det tycker i alla fall jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in