Citat:
Ursprungligen postat av
Bowlaren77
Sådär, nu har man brutit ihop & kommit igen

Positivt att Mårtensson var så katastrofalt dålig så att man förhoppningsvis slipper se honom i den röda tröjan igen...
Trots allt ett ungt lag & kan vi bara hänga kvar så har alla fått värdefull rutin på relativt hög nivå.
Svårt att bedöma Henkes insats som coach när man inte vet vilka skavanker spelare dras med och om sådant påverkat startelvan. Men rent spontant tycker jag att det finns en del att kritisera. Bröderna Wede värvades in efter att ha varit bra & tongivande i Falkenberg under Henkes ledning. I HIF har de inte fått någon chans att agera tillsammans på plan ännu. Det kan inte bli sämre av att börja med Anton i mitten och Calle på kanten bredvid honom.
Bojanic roll känns för "luddig", ska han vara en regista som aldrig gör löpningar i maxfart men som fördelar boll på ett fint sätt. Eller ska han vara en "box till box" spelare a´la Hiljemark? Eller ska han användas som offensiv mittfältare/släpande anfallare. Jag tror inte HIF hade skapat mindre med en 4-4-1 idag, där Bojanic får en mer framskjuten roll bakom en ensam anfallare.
Skadan på Andreas Landgren har verkligen visat sig vara dyr. Nog den enda riktiga HIF:grabben med kunnandet och viljan för att vara en ledargestalt på plan.
Jag hävdar trots en 1-5 i baken att backlinjen är bra. Adam Eriksson visar bra sidor. Calle Johansson är en jättetalang. Helstrup är en duktig mittback. Jag tror att backlinjens problem uppstår pga att mittfältet är totalt under isen, med otydliga roller och bristande kunnande (Mårtensson). Atakora vet jag fan inte hur jag ska bedöma: det ser kantigt ut och mitt otränade öga tycker att han har brister defensivt. Men ibland kommer det någon fin action framåt och man tänker att den grabben kanske har något ändå.
Slutligen anfallet: Svårbedömt när de får så lite att jobba med. Rusike borde få chansen från start. Jordan får alldeles för mycket förtroende utifrån vart han ligger i sin utveckling. Hallenius kämpar på i matcherna, men får verkligen ingenting uträttat.
"Kill your darlings" känns som ett ordspråk som Henke skulle behöva ta till sig: Testa Bojanic som släpande anfallare samtidigt som Anton Wede eller Rusike börjar som ensam anfallare (borta i vart fall och när man leder matcher.) Sätt inte in en otränad Peter Larsson som i förra matchen utan att han fått ett par matcher i reservlaget.
Nåväl, det kan inte bli sämre nu - eller vänta - det kan ju bli 0-2 mot Falkenberg nästa omgång

Jag tycker också problemet ligger på mittfältet. Jag förstår inte varför Henke envisas med att spela två anfallare när motståndarna så tydligt överbelastar mitten. Bort med Jordan, låt Linus spela ensam på topp som en bollmottagare och låt speeden komma ifrån kanterna istället med Calle Wede och Christensen. Också en diamant i mitten med AAJ i en defensiv mittfältsroll bakom Bojanic och Mårtensson (i väntan på Landgren).
I övrigt tror jag att ni som tippar oss i SE nästa säsong kommer få käka upp era ord.
Mot Gefle hade vi 4 riktigt bra lägen och satte 1, Gefle hade 1 riktigt bra läge och satte 1!
Mot örebro hade vi 3 frilägen och 2 andra riktigt bra chanser, vi satte 1! Örebro hade 1 (!!!!!!) bra läge och satte 3!
Bajen är en totalkollaps och det finns inga ursäkter.
Jag försöker inte förminska Henkes problem, de är stora. Men det är knappast något ej justerbart och jag kan utan att blinka skaka fram fem lag med sämre förutsättningar som vi ska ha bakom oss när säsongen är över.
Men det glädjer mig att ni är så engagerade, speciellt ni pedofilkramare från söder.