2016-04-01, 15:50
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
En vettig analys...ända tills jag såg 5:an på Ranegie. 3:a eller 3.5 om man är optimist, det hade jag köpt i nuläget, tills annat är bevisat.
Inga betyg är väl satta i sten men skulle ändå vilja påstå att förväntningarna på Renégie motsvarar en spelare som ska vara "för bra för allsvenskan". Att han trots dåligt med speltid de senaste säsongerna kommer från en nivå som är åtminstone 2-3 nivåer över allsvenskan gör att jag sätter en femma på honom. Vi talar trots allt om en spelare som var svensk landslagsman för inte speciellt längesedan.
Citera
2016-04-01, 15:52
Medlem
mishimas avatar
Citat:
En vettig analys...ända tills jag såg 5:an på Ranegie. 3:a eller 3.5 om man är optimist, det hade jag köpt i nuläget, tills annat är bevisat.

Noterbart att Feldgrau inte satte femma på Hysén. Olika spelartyper så klart men det finns likheter i historierna. Håller nog Hysén litet snäpp före.
Citera
2016-04-01, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Inga betyg är väl satta i sten men skulle ändå vilja påstå att förväntningarna på Renégie motsvarar en spelare som ska vara "för bra för allsvenskan". Att han trots dåligt med speltid de senaste säsongerna kommer från en nivå som är åtminstone 2-3 nivåer över allsvenskan gör att jag sätter en femma på honom. Vi talar trots allt om en spelare som var svensk landslagsman för inte speciellt längesedan.

Hade vi pratat förväntningar så hade jag delat ut 4 r till både Smarasson och Hallberg, och höjt ytterligare ett par i min betygsättning. Jag försökte ge en objektiv bedömning utifrån vad spelarna presterat på sistone.
Citera
2016-04-01, 16:13
Medlem
csts avatar
Citat:
Hade vi pratat förväntningar så hade jag delat ut 4 r till både Smarasson och Hallberg, och höjt ytterligare ett par betyg. Jag försökte ge en objektiv bedömning utifrån vad spelarna presterat på sistone.
Eftersom att all betygssättning är högst subjektiv är det helt omöjligt att sätta ett korrekt betyg. Ska man enbart gå på vad en spelare presterat nyligen bör ju alla skadade spelare ha 0 i betyg eftersom att de inte ens kan spela. Jag försökte göra en samlad bedömning i mina betyg, en spelare som inte gjorde bort sig i allsvenskan under förra säsongen bör som minst ha ett betyg som motsvarar allsvensk klass. Nu har vi en spelare som förvisso varit utlånad till Kina (ingen aning om nivån på den ligan) men annars kommer direkt från Premier League och Serie A. Även om han inte var en stjärna där skulle jag ändå vilja påstå att nivån är så pass mycket högre i de ligorna att man utan problem ska kunna gå in och dominera i allsvenskan. Hur långt tidsspann man bör ha åtanke skiljer sig mellan olika spelare, det är möjligt att en 5:a på Ranégie är för högt i dagsläget men jag har svårt att se hur han skulle vara sämre än en fyra. Han är trots allt så pass bra att han enbart på meriter skulle vara mer eller mindre given i samtliga allsvenska startelvor. I min bok håller man då hög allsvensk klass eller bättre än så.

Alla betyg är ju någonstans prognoser över vad vi, jag, du, tror att spelare kommer att prestera över säsongen baserat på deras historia (kort som lång). Du har full rätt att sätta vilket betyg du vill på Ranégie men jag tycker inte att det är speciellt kontroversiellt sett till vad han tidigare uträttat i allsvenskan samt på högre nivå för att hålla honom som en av de bästa spelarna i ligan på förhand.
Citera
2016-04-01, 16:17
Avslutad
Citat:
Eftersom att all betygssättning är högst subjektiv är det helt omöjligt att sätta ett korrekt betyg. Ska man enbart gå på vad en spelare presterat nyligen bör ju alla skadade spelare ha 0 i betyg eftersom att de inte ens kan spela. Jag försökte göra en samlad bedömning i mina betyg, en spelare som inte gjorde bort sig i allsvenskan under förra säsongen bör som minst ha ett betyg som motsvarar allsvensk klass. Nu har vi en spelare som förvisso varit utlånad till Kina (ingen aning om nivån på den ligan) men annars kommer direkt från Premier League och Serie A. Även om han inte var en stjärna där skulle jag ändå vilja påstå att nivån är så pass mycket högre i de ligorna att man utan problem ska kunna gå in och dominera i allsvenskan. Hur långt tidsspann man bör ha åtanke skiljer sig mellan olika spelare, det är möjligt att en 5:a på Ranégie är för högt i dagsläget men jag har svårt att se hur han skulle vara sämre än en fyra. Han är trots allt så pass bra att han enbart på meriter skulle vara mer eller mindre given i samtliga allsvenska startelvor. I min bok håller man då hög allsvensk klass eller bättre än så.

Alla betyg är ju någonstans prognoser över vad vi, jag, du, tror att spelare kommer att prestera över säsongen baserat på deras historia (kort som lång). Du har full rätt att sätta vilket betyg du vill på Ranégie men jag tycker inte att det är speciellt kontroversiellt sett till vad han tidigare uträttat i allsvenskan samt på högre nivå för att hålla honom som en av de bästa spelarna i ligan på förhand.

Ok, så du menar att Ranegie skall vara där med 5 rna tillsammans med typ Kujovic, Goitom (från förra säsongen) och Rosenberg. Isf får det stå för dig.

Vi helt enkelt låta säsongen tala för om han faktiskt är en 5:a eller något annat.
Citera
2016-04-01, 17:18
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Fortsättning från (FB) En ny jävla säsong... - Allsvenskan 2016!

Offensiva mittfältare
Dzenis Kozica - 2,5, värvades in från Värnamo inför denna säsongen efter att ha spelat riktigt bra i länskollegan i ett par säsonger. Var min egen "drömvärvning" i två år och jag var mycket nöjd när han anslöt. Har stora förhoppningar på detta förvärv, trots att han hamnat lite i skymundan bakom Cibicki och delvis Ogbu i riksmedia samt Stian bland fansen. Dzenis är en riktigt avig spelare som vridit och vänt ut och in på motståndarna i Superettan. Känslig fot. Får med sig mycket domstol. Finns potential för honom att spela även centralt i tia-rollen om Smylie underpresterar/är avstängd. Kommer dock sannolikt håll till på högerkanten där jag räknar med att han startar. Ni som såg Södra förra året känner ju till Ronny Sabo som fick lämna för Degerfors - tänker mig att Kozica blir en uppgradering på alla fronter. Räknar nästan med att betyget höjs till en 3:a, men vill se honom mer i Södra först.

Tommy Thelin - 2,5, kaptenen med rötter i stan. Även om media fokuserar mycket på att brödraparet så är Tommy i sin egen rätt en fin fotbollsspelare som, trots ryktet, arbetar hårt för laget. Kan spela på alla fyra offensiva positioner, men lär utgå vänster ifrån på det offensiva mittfältet. Har väl egentligen inga styrkor eller svagheter, utan är en solid anfallsglad herre som gör mycket poäng. Kan göra sin gubbe med mer effektiva än snygga finger och avsluta lika effektivt, men kan ibland falla ur matchbilden. När allt stämmer så stämmer verkligen allt och han är på rätt plats hela tiden. Var tidigare mest känd för sin divighet och fåfänga, men har verkligen vunnit över staden. Betyget hade kunnat bli högre, men får se om Tommys list och slit som han ändå liar på räcker till ens nära en lika stor poängproduktion i AS.

Simon Dimitrijevic - 1, akademiprodukt som knappt fick chansen i Superettan på grund av skadeproblem och tuff konkurrens. Ser utifrån det lilla jag sett inte att han kan bli en allsvensk spelare. Spelar centralt - antingen i tio-rollen eller som sittande mittfältare.

Jesper Svensson - 1,5, trotjänare i laget som kommer från Habo utanför Jönköping, men gick till Södra som ungdomsspelare. Inledde sin seniorkarriär som ytterback, men har nu flyttats fram till yttermittfältare. Hårt arbetande med bra långskott, men gör lite poäng och inte i närheten på tillräckligt bra i sista tredjedelen för Allsvenskan. Inte den tekniska yttermittfältaren direkt. Var ganska given startspelare förra året i Superettan på högerkanten, men får nu rikta in sig på inhopp när Kozica kommit in. Eventuellt att han får lite starter för att balansera laget lite, då han förra året höll sig mer defensivt än kantkollegan Tommy på vänsterkanten. Kan inte sätta mer än 1,5:a även om man uppskattar hans arbete.

Daryl Smylie - 2,5, stora individuella kvaliteter på denne nordirländare som nu gjort sig hemmastadd i Jönköping efter att han kom hit från Kalmar. Har haft rollen som offensiv mittfältare/tia under Jimmy och har gjort det bra. Har förmågan att blixtra till och skapa lägen och mål från lite. Bra avslutare och framspelare, men kan också erövra bollen med fint närkampsspel. Väldigt bra med boll och kan nästan fungera som semitarget från sin tio-position. Har en historia av att spela fult och dra på sig onödiga gula för snack och sådant, men det har blivit bättre och bättre med åren. Får se om han är lika given som tidigare år - kan bli så att han faller mellan stolarna om vi vill ställa upp lite mer defensivt. Lite samma som med Tommy här gällande betyget - får se om han räcker till för en 3:a i AS.

Som ni ser är jag ganska nöjd med startuppställningen med Kozica, Smylie och Tommy, men där bakom finns det inte mycket. Godkänd lagdel enligt mig, även om vissa kanske hade tyckt att jag sätter överbetyg.

Anfallare
Moses Ogbu - 2, förvärv från Sirius inför säsongen. Var inledningsvis lite oklart var han skulle spela, då han lika gärna gå in som sittande mittfältare som anfallare. Gillade honom skarpt i Sirius, men har inte riktigt kommit till sin rätt på försäsongen. Duktig targetspelare och bra på att hålla i bollen. Har väl varit lite si sådär med arbetsinsatsen hittills. Orolig för att han kanske är lite småsur på att han inte är given startspelare just nu. Kommer sannolikt att roteras in och ut en hel del. Har ju egentligen kvaliteter som gör att han måste starta, så får se vad det blir av honom. Hittills har han använts framförallt som nia, men kan tänka mig att detta ändras om Pawel gör sig opetbar. Kanske får han då konkurrera med Smylie om att spela tia eller med någon av de sittande? Ogbu en gåta just nu faktiskt. 2:an känns rimlig - han har verkligen kvaliteter, men har inte sett så mycket själv. Kan höja sig.

Markus Tegebäck - 1, den lokala produkt som har imponerat mest i sin generation (är 18 år). Fick nyss A-lagskontrakt. Har varit aktuell för ungdomslandslag. Gjorde ett fint jobb när han kom in mot IFK Göteborg och rapporter från USA-lägret var också positiva. Spännande spelartyp som är en ganska klassisk arbetande striker med bra speluppfattning. Kul att se om han kan få utvecklas mer, men det blir nog inte många minuter spelade om det inte blir skadeproblem. Är förmodligen fjärdevalet som nia bakom Ogbu, Pawel och Tommy. 1:an odiskutabel med den erfarenheten, men ser fram emot ut han utvecklas.

Pawel Cibicki - 2,5, sugen på att slänga in trean på detta Malmölån som fått namnet "CL-Pawel" hos Södraiter, men har inte sett tillräckligt mycket av honom hittills. Ni andra som sett mer Allsvenskan än Superettan de senaste åren kan nog göra en mer rättvis bedömning. Tror han kommer bli nyttig med sitt djupledsspel och det verkar ganska givet att han ska spela längst fram, trots att han faktiskt uttalat sig flera gånger och sagt att han vill spela på vänsterkanten, det vill säga Tommys position. Vi får se hur det blir med den saken, men jag räknar i alla fall honom som mest sannolik att starta som spjutspets. Är väl inte den tyngsta liraren, men behöver vi det så plockar vi in Ogbu. Imponerad av spelintelligensen och rörelseförmågan, vilket jag vet att någon Jimmy söker hos sina offensiva spelare. Som sagt, borde kanske ha en 3:a, men får nöja sig med 2,5 i dagsläget.

Möjligtvis lite oroväckande för Södra att de inte har någon riktigt utpräglad nia, som vi hade förra året med Fredrik Olsson. Förhoppningsvis kan Pawel och Ogbu fungera och till och med överträffa Olsson som duo. Dock kommer man ju sakna Olssons samarbete med Tommy och Smylie som ledde till flera mål. Verkar dock som att Kozica och Pawel har hittat varandra lite, så de kanske får ta över kombinationsspelet.

Tränare
Jimmy Thelin - 3,5, slänger in tränaren också bara för att visa på Jimmys betydelse för laget. Fråga vem som helst runt Södra och du kommer få höra enorma lovord. Instrumental i lagets lyft för två säsonger sedan. Ödmjuk och smart man som kommer gå långt. Viktigt att man förlänger kontraktet. Hade velat sätta en fyra, men känns sådär när han inte har coachat en allsvensk match ännu (även om någon av tidningarna kunde sätta fyra på Graham Potter....).

Förväntad startelva:
-------------Cibicki/Ogbu
--Thelin-------Smylie------Kozica
-------Gojani---Aasmundsen
Rönneklev--Karlsson--Calisir--Siwe
---------------Cajtoft
Citera
2016-04-01, 17:22
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Grymt inlägg! Välkommen till tråden.

Tack! Blir kul att få bekanta sig med denna serie den här säsongen. Man har ju blivit lite av en expert på Superettan nu efter en lång sejour, men riktigt kul att få följa Allsvenskan mer noga nu.

Intressant att den mångsidige backen Portillo ansluter till Södra och Watson lånas ut till Norrby, precis som jag spekulerade i tidigare idag. Hoppas att Portillo anses tillräckligt bra för att peta Nilsson som fjärde mittback samtidigt som han kan vara fjärde ytterback tillsammans med Jeppe Svensson.

Blir spännande att se hur gruppen hanterar att få in en kille som inte kan prata med någon annan - Portillo kan nämligen enbart spanska. Alla andra spelare kommunicerar på svenska (kanske med undantaget Ogbu som helst pratar engelska, men förstår svenska om jag har rätt information).
Citera
2016-04-01, 17:33
Medlem
Citat:
Eftersom ingen har bemödat sig med att betygsätta vår trupp än och jag har en stund över såhär på fredagseftermiddagen så får ni premiärfärska siffror.

Laget har följande manskap enligt betygsskalan:

1. Ej allsvensk klass eller oprövad
2. Godkänd
3. Bra allsvensk klass
4. Hög allsvensk klass
5. För bra för Allsvenskan

Tränare:
Pelle Olsson - 4 Enligt många tråkig och han charmar väl inte speciellt mycket supportrar men under ytan skulle jag vilja påstå att PO är en allsvensk tränare av hög klass som är noggrann och tydlig med sin spelidé. En del kommer säkert tycka att betyget är högt men Pelle har en stabil lägsta nivå och har i princip aldrig gjort bort sig sett över en säsong. Tror ingen allsvensk klubb skulle vara direkt missnöjd med PO som tränare sett till hans erfarenhet. Upp till bevis i år, för att cementera fyran behövs ett sportsligt lyft från förra året rent tabellmässigt.

Målvakter:
Kenneth Höie - 3,5 Inför förra säsongen hade Höie fått en fyra av mig, han har gått ner sig lite och kanske börjar åldern ta ut sin rätt? Trots det en stabil allsvensk toppmålvakt som inte kostar laget speciellt många poäng sett över en säsong.

Hampus Nilsson - 3 Har närmat sig Höie ordentligt och är i år en seriös utmanare om platsen mellan stolparna. Inga direkta svagheter men är inte lika bra på Höie att styra backlinjen vilket gör att han oftare hamnar i svårare situationer. Kan på sikt på en riktigt bra allsvensk målvakt.

Försvarare:
Tim Björkström - 2 Bra defensivt, sämre offensivt. Stabil och godkänd allsvensk ytterback som får anses prestera precis vad man kan förvänta sig. Bra dynamisk duo på högerbacken tillsammans med Steffe K som erbjuder två olika spelartyper beroende på förväntad matchbild. Finns lite utvecklingspotential men har svårt att se Tim bli bättre än en godkänd till bra allsvensk ytterback.

Elliot Käck - 2,5 Har i mina ögon utvecklats en hel del sen förra årets försäsong. Snabb och med en bra inläggsfot. Säljer sig lite väl enkelt defensivt ibland och får det svårt mot fysiskt tunga motståndaranfallare. Fortsätter utvecklingen och poängskörden ökar i år så är Käck minst en 3:a.

Jacob Une Larsson - 2 Förhållandevis liten mittback som kompenserar med fin fysik och en hygglig fot. Inte en spelare som kommer att lyfta DIF men har svårt att se honom göra bort sig under säsongen. Fullgod mittbacksreserv med utvecklingspotential.

Stefan Karlsson - 2 Jämbördig med konkurrenten Björkström. Dock mer offensivt lagd med en fin inläggsfot. Sämre på markeringsspel. Håller absolut i allsvenskan men behöver nog mer speltid för att fortsätta utvecklas.

Omar Colley - 3 Fysiskt praktexemplar med två träben. Omar är riktigt bra i luftrummet och snabb för att vara mittback. Dock hopplöst dålig bollbehandling. Med ett spelsystem där mittbackarna främst försvarar och inte är involverade i en uppbyggnadsfas är Colley en 3:a.

Jonathan Augustinsson - 1 Lillebror Augustinsson är oprövad på den här nivån. Spännande för framtiden men kan på sin höjd räkna med inhopp på vänsterbacken. Bör inte kunna hota Käcks startplats.

Marcus Hansson - 3,5 Har imponerat stort under försäsongen. En riktig ledare på plan som har tagit ett steg bakåt i banan. Bolltrygg och placeringssäker mittback som jag tror kommer överraska positivt på många under året. Dessutom en PO-favorit med över 200 matcher i allsvenskan och tippeligan. Har potential att bli en riktig Järnkamin!

Mittfältare:
Alexander Faltsetas - 2 Överskattad brunkare som förvisso visar mycket vilja men ska sanningen fram har han för dåligt bolltempo för att vara mer än godkänd i allsvenskan. Det ryktas om att han har ett bra skott, men det har djurgårdspubliken inte fått se än. Kan vara viktig energispelare i köttigare matcher och derbyn där rena fotbollskunskaper inte är lika viktiga.

Seon-Min Moon - 2 Irrationell ytter som tyvärr inte skapar tillräckligt mycket för att vara mer än godkänd. Ställer dock intressanta frågor till motståndarförsvarare och kan ha en intressant framtid. Knappt godkänd.

Kevin Walker - 3 En svag trea. Bra fötter och okej spelsinne, men är på tok för långsam i sin bollbehandling och väljer i 9 fall av 10 den säkra passningen i sidled eller hemåt. Skulle gärna se att han klev fram och styrde det offensiva spelet i en högre utsträckning. Behöver höja sig i år om DIF ska lyfta i tabellen.

Haris Radetinac - 4 För tillfället korsbandsskadad. Förväntas vara tillbaka innan sommaren men vi kan inte förvänta oss att han är tillbaka i gammal god form förrän efter uppehållet. Var innan skadan förra säsongen en av allsvenskans bästa högeryttrar och oerhört viktig för får offensiv. En riktigt bra allsvensk spelare helt enkelt (återstår att se hur bra han är efter skadan).

Daniel Berntsen - 3 Intressant spelare med fina fötter som producerade mycket poäng förra säsongen trots att han ofta var osynlig. Har lagt på sig några kilo muskler under vintern vilket borde innebär att han kan stå upp bättre mot motståndarbackar. Kan fullkomligt briljera mot svagare motstånd men blir helt meningslös mot bättre lag. Behöver höja lägstanivån. Kan med en bra säsong mycket väl vara en fyra inför nästa år.

Besard Sabovic - 2 Ung och oprövad men av det lilla jag har sett skulle jag vilja påstå att han redan nu håller allsvensk klass. Oerhört elegant central mittfältare utan några direkta svagheter. Hoppas att han slår igenom redan i år, tycker inte han är speciellt långt från startelvan.

Kerim Mrabti - 4 Korsbandsskadad, även om rehaben går bättre än väntat bör han inte vara tillbaka förrän tidigast i september. Visade förra året att han är en oerhört intressant offensiv mittfältare med god teknik och ben som aldrig tröttnar. Stor talang med skön inställning, så fort han börjar producera fler poäng kommer lagen i Europa stå på kö för denna framtida landslagsspelare.

Mihlali Mabhuti Mayambela - 1 Oprövad spelare som inte ska bära laget i år. Intressanta egenskaper men fruktansvärt oslipad. Kommer få en del inhopp men har svårt att se att han skulle starta några matcher. Reserv/truppspelare helt enkelt.

Jesper Karlström - 2,5 I sina bästa stunder en riktigt bra central mittfältare. Har dock en tendens att göra riktiga plattmatcher. Bra spelsinne och fin passningsfot. Väljer ofta att slå intressanta bollar framåt i banan. Hoppas på att han slår igenom ordentligt i år, i sina bästa stunder ser han ut att kunna bli en allsvensk spelare av riktigt hög klass. Kanske en framtida landslagsspelare.

Anfallare:
Amadou Jawo - 1,5 1,5 kanske är i högsta laget efter de senaste säsongerna men Jawo har faktiskt sett okej ut under försäsongen i år. Producerar inte alls det som förväntas av honom på planen men står inte heller för några jättemisstag. Reserv i år som kan spela på flertalet offensiva positioner.

Mathias Ranégie - 5 Även om Ranégie har haft några tuffa säsonger måste han anses vara en utomordentligt bra värvning för ett allsvenskt lag. Bör ligga i den allsvenska skytteligatoppen och kommer vara tungan på vågen för vår del i år. Blir Ranégie lyckad i DIF bör vi absolut kunna utmana om europaplatserna. Är Ranégie inte en av seriens bästa spelare i år får han betraktas som en flopp.

Michael Olunga - 2 Oprövad på den här nivån, men av det lilla man har sett under försäsongen har han vad som krävs för att platsa i allsvenskan. Inte tilltänkt som startspelare när säsongen drar igång men har stor potential och intressanta egenskaper. En tung anfallare och naturlig målskytt.

Sam Johnson - 3 Överraskade stort under förra året när han kom som nykomling från Division 1. Snabb med bra fysik, behöver jobba på avsluten och löpvägarna. Fortfarande så pass bra att de flesta allsvenska lagen skulle ha nytta av honom. Förmodligen startspelare bredvid Ranégie.

Tinotenda Kadewere - 1 Ung och lovande spelare, har dock inte bevisat sig överhuvudtaget än. Väldigt opolerad taktiskt men har en intressant funktionell teknik. Kommer förmodligen få hoppa in en hel del under säsongen och hans betyg kan nog behöva revideras både en och två gånger innan säsongen är över.

edit, Djurgårdens trupp har med mina betyg ett snittvärde på 2,44 vilket känns helt rimligt i förhållande till var vi bör sluta i tabellen. Värt att notera är att två av våra nyckelspelare Haris och Kerim för tillfället är skadade.

Bra och välskriven genomgång.
Dock skulle jag själv sänka ett steg på Walker (2), Karlström (2), Sam Johnson (2,5) och Ranegie (möjligtvis en fyra, men då har han mycket att visa).
Citera
2016-04-01, 18:54
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Bra och välskriven genomgång.
Dock skulle jag själv sänka ett steg på Walker (2), Karlström (2), Sam Johnson (2,5) och Ranegie (möjligtvis en fyra, men då har han mycket att visa).
Inte orimliga synpunkter. Föreställer mig dock att Walker skulle vara en bra förstärkning centralt för många allsvenska lag. Karlström är lite skakig men de matcher han visar sin potential så är han betydligt bättre än en genomsnittlig allsvensk spelare på samma position i samma ålder. Sam tycker jag enbart baserat på sin fysik är en 3:a, får han ordning på resten kommer han bli eftertraktad av utländska klubbar (det finns ju redan intresse från flera håll). Ranégie har jag redan redogjort för utförligt.
Citera
2016-04-01, 19:22
Medlem
Citat:
Inte orimliga synpunkter. Föreställer mig dock att Walker skulle vara en bra förstärkning centralt för många allsvenska lag. Karlström är lite skakig men de matcher han visar sin potential så är han betydligt bättre än en genomsnittlig allsvensk spelare på samma position i samma ålder. Sam tycker jag enbart baserat på sin fysik är en 3:a, får han ordning på resten kommer han bli eftertraktad av utländska klubbar (det finns ju redan intresse från flera håll). Ranégie har jag redan redogjort för utförligt.

Walker är viktig för vårt spel men jag ser honom som medelmåttig innermittfältare i Allsvenskan. Alldeles för många felbeslut.
Karlström är bra emellanåt, men jag håller inte med om att han har ett bra spelsinne, tvärtom är det hans stora brist enligt min uppfattning.
Jag är lite orolig att Sams framgångar i fjol berodde för mkt på Mush. Dock har han grym fysik ja. Håller tummarna för Sam, lite av en favorit.
Citera
2016-04-01, 20:19
Medlem
Den enda potentiella svagheten med Blåvitts start-11(om alla är friska), är som jag ser det, mittfältets defensiva kvalitéer, framåt är det hög klass.

--------------- Engvall -- Hysén
-- Rieks-------- Albaek -- Eriksson------ Ankersen/MSD

-- Aleesami -- Rogne -- Bjärsmyr -- Salomonsson
------------------- Alvbåge

Nu blir det helg, hoppas ni inte dör i sömnen!

"Have it good"

/örnarochskit
Citera
2016-04-01, 20:37
Medlem
Korders avatar
Då kör vi...

Betygsskalan:

1. Ej allsvensk klass eller oprövad
2. Godkänd
3. Bra allsvensk klass
4. Hög allsvensk klass
5. För bra för Allsvenskan

Tränare:
Janne Andersson - 4 Tycker inte att det är så mycket att snacka om. Andersson har med begränsade medel byggt ett lag som vinner SM-guld. Vad mer kan man begära av en allsvensk tränare? Arbetsnarkoman av den gamla skolan som lägger föga vikt vid vare sig historia eller framtid, utan fokuserar på nuet. Har sållat bort spelare vars personligheter inte överensstämde med hans egna filosofier, och har till synes fin fingertoppskänsla när det gäller både värvningar och laguttagningar. Inte den bästa matchcoachen däremot, vilket gör att han stannar på en fyra.

Målvakter:
David Mitov Nilsson - 3,5 Ja, jag kör väl med halvor jag också. Jag vet inte om Nilsson ligger närmre en 3:a eller en 4:a, och han har historiskt sett varit svårbedömd. Kändes emellertid som han växte under fjolåret, och har fått bättre självförtroende. Fortfarande lite svajig i luftrummet, och bjuder på misstag då och då, men det är en lysande linjemålvakt som kommunicerar bra med sin backlinje.

Försvarare:
Henrik Castegren - 1 Noll spelade matcher i Allsvenskan. Blev redan under 2014 utsedd till "årets talang" i division 1, då utlånad till Sylvia. Spenderade även fjolåret med Sylvia men har till kommande säsong fått se sig flyttad till Pekings A-lag. Jag har bara sett Castegren i ett fåtal matcher, och har svårt att yttra mig. Ses hur som helst som en spelare med starka ledaregenskaper och fysiskt spel, men lär väga lätt i Allsvenskan än så länge.

Jón Gudni Fjóluson - 3 Bra i Sundsvall och har börjat bra i Peking. Det här väl ungefär ett så bra nyförvärv som man kunde hoppas på när Party-Janne gav sig iväg efter en vänsterfotad mittback. Jämnare i spelet än Wiklander med en högre högstanivå. Kanske är mitt betyg för snålt, men jag har svårt att ge ett nyförvärv högre än 3 om det inte är en riktig profilvärvning.

Andreas Johansson - 4,5 Det blir lite väl hårda tag emellanåt, och Ante har inte blivit snabbare med åren. Vid sidan om detta är han en riktig kvalitetsspelare som gjort enorm skillnad för försvarsspelet. Allt som oftast hundraprocentig i positionsspelet, brytningssäker och ingjuter ett betryggande lugn i försvarslinjen, något som ofta behövdes när Wiklander härjade...

Linus Wahlqvist - 4 Jättetalang förstås. Mittback i grunden, men med egenskaper som lämpar sig bra för den högerbacksplats han sedan ett par år tillbaka återfinns i. Jobbar hårt, ligger rätt i planen och drar sig inte för att följa med offensivt. Ruggig bössa också. Blir bara bättre och bättre, snart en 5:a samt såld till utlandet.

Christopher Telo - 2,5 Trotjänare som lirat i A-laget sedan.. ja, när? 2007? Länge i alla fall, trots att han bara är 26 bast. Mittfältare förr om åren, numera väldigt offensiv ytterback. Brister en del i defensiven, främst pga klen fysik, men bidrar desto mer offensivt. Går gärna in i planen då han är högerfotad (och som vänsterytter gjorde ett par mål per säsong på långskott) och drar sig inte för att skjuta. Han har ingen vidare speluppfattning, men är snabb, envis och teknisk.

Erik Lindell - 1 Jag har ärligt talat ingen koll alls på Lindell, mer än att han liksom Wahlqvist började sin karriär som mittback men numera spelar ytterback. Oprövad junior.

Marcus Falk Olander - 2 Stabil breddspelare som under åren fått ersätta på en rad positioner, och gjort det med godkänt betyg. Lämnar sällan några avtryck, vare sig positiva eller negativa, och är väl mest kvar som ett rutinerat komplement när Janne inte vill kasta in en fjunis.

Andreas Hadenius - 2 Stenhård innermitt/mittback som tyvärr ofta går över gränsen i sitt spel. När han håller sig på rätt sida av gränsen är han emellertid en nyttig tillgång som kan lägga krokben (bokstavligen talat) för de flesta allsvenska offensiver. Rejäl och fysisk, med en duglig passningsfot och oduglig teknik.

Filip Dagerstål - 2,5 Stor talang som tränarstaben tror mycket på. Började som startspelare förra säsongen men fick kliva åt sidan efter lagets svajiga inledning. Knappast tänkt som startman i år med tanke på värvningen av Fjóluson, men är den som ligger och hugger om Fjóluson inte presterar. Är duktig på fötterna vilket stärker hans chanser, frågan är väl istället hur hans psyke är. Verkade lite stel & nervös då han spelade förra säsongen.

Nikola Tkalcic - 3 Måste ligga på pallplats i fråga om snabbaste spelare i Allsvenskan? Vansinnigt snabb både på korta och långa distanser, och med åren har kroatens andra egenskaper blivit allt bättre. Har spelat, med framgång, på alla ytterpositioner i laget men ses väl numera i första hand som vänsterback, där han konkurrerat ut Telo. Mycket mer följsam i spelet än han var förr, och det är kul att se en sån utveckling hos en så pass "gammal" (26) spelare.

Mittfältare:
Andreas Blomqvist - 2,5 Osäker på var Blomqvist står. Visade under tiden i Mjällby att han är kapabel till i alla fall en 3:a betygsmässigt, men har mest nött bänk i Danmark och inte inlett sin tid i Peking särskilt övertygande. Blixtrar emellertid till emellanåt, och visst finns det kvalitet där. Ställer mig ändå något tveksam till värvningen då vi redan har Smith och Tekie på samma position. Får gärna motbevisa mig.

Nicklas Bärkroth - 4 Snabb och avig, mycket bra på att göra sin kille och har förbättrat inläggsspelet en hel del de senaste åren. Bra attityd med hög arbetskapacitet och offervilja (är nog bara Tkalcic som tar fler löpningar), men har liksom Nyman en tendens att tröttna mot slutet av matcherna. Blev ofta stolpe ut för Bärkroths del förra året, men i år är det dags för revansch.

Arnór Ingvi Traustason - 5 När jag började skriva genomgången tänkte jag att jag skulle kosta på mig en femma, och då är det här den hamnar. Traustason är fan så bra. Garanterat sista säsongen i Peking om inte skador vill annat. Bra på i princip allt man vill att en ytter ska vara bra på, och därtill en poängspelare. Är högerfotad och går (som Telo) allt som oftast in i planen för att hitta skott- eller passningsläge, medan Tkalcic fyller på på flanken. Passar som handen i handsken i Jannes spelsystem.

Eric Smith - 2 Talangfull, naturligtvis. Svårbedömd i dagsläget då han mest varit skadad under försäsongen, men det blir intressant att se vad Smith hittar på under säsongen, förutsatt att han får chansen.

Daniel Sjölund - 4 Jag vet inte vad som var roligast. Att Djurgården trodde Sjölund var slut eller att åtvidabergfansen hånade Norrköping när man värvade en slut finne. Sjölunds rutin och stabilitet kommer vara viktigare än någonsin nu när inte mindre än tre relativt oprövade kort gör upp om platsen intill honom. Lugn och trygg med bollen, säker i defensiven och utgör tillsammans med Traustason navet i speluppbyggnaden.

Gentrit Citaku - 2 Citaku har varit "på gränsen till A-laget" länge nu. Fick speltid i Allsvenskan redan för 3-4 år sedan, men har fortfarande inte lyckats kämpa till sig vettig speltid. Det är väl inte så konstigt heller, i och för sig, med tanke på konkurrenssituationen. Det ska dock sägas att han under guldåret fick mer speltid än någonsin tidigare. Kan spela både anfallare och ytter, och jag vet inte riktigt vart han gör sig bäst egentligen. Var med i U17-landslaget som tog VM-brons för några år sen. Bra fysik för sin ålder.

Tesfaldet Tekie - 3 Egentligen är han ju tämligen oprövad i Allsvenskan (6 matcher, 2 från start), men Tekie har ruskig talang. Haussas av diverse expert som en av Allsvenskans största talanger, och jag tänker knappast säga emot. Tekie har det där "internationella steget" man så gärna talar om, och en bländande teknik. Återstår att jobba på valpigheten som finns kvar och den klena fysiken, men jag tror att Tekie redan i år kommer sno åt sig en startplats bredvid Sjölund.

Anfallare:
Christoffer Nyman - 4 Personlig favorit. 23 år gammal men redan en pekingikon, och undra på annat. Förutom att han var den som sköt upp oss i Allsvenskan har Nyman även duktigt publikfriande egenskaper. Han älgar på som fan ute på planen och gör allt grovjobb kring en stillastående Kujovic. Skapar ytor och ger understöd defensivt. Har dessutom en sjukt bra första touch. Det enda Nyman egentligen saknar är en dos självförtroende och bättre målsinne, och då stänkte han ändå in 10 baljor förra säsongen...

Emir Kujović - 4,5 ...vilket förstås bleknar i jämförelse med Kujovic 21. Kujovic är i mångt och mycket den diametrala motsatsen till Nyman ifråga om spelartyp. Orörlig och slö, men med en - med allsvenska mått mätt - sjuk näsa för mål. Stark fysiskt och bra på huvudet, den typ av målspottare mer eller mindre alla allsvenska lag vill ha. Hade han bara varit mer bidragande i spelet hade det varit en femma.

Joel Enarsson - 2 Väldigt mycket mellanmjölk. Nyman light. Springer och sliter, men med lite utdelning. Har heller inte fått en ärlig chans av tränaren, utan det blir mest 4 minuter där och 8 minuter här. Svårt att få något uträttat då. Var väldigt bra i U21-laget under fjolåret, tror han hängde fem strutar i en match under slutspelet. Är fortfarande bara fjärdeval.

Sebastian Andersson - 2,5 Lite märklig ersättare till Kamara med tanke på hur olika de är i spelstilen, men gemensamt är väl i alla fall att de har en "physical presence" på planen. Inte ett drömförvärv, men under förutsättningarna får man vara nöjd. Kan förhoppningsvis tända till lite mer än han gjorde i Djurgården - han har ändå visst målsinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in