Då kör vi...
Betygsskalan:
1. Ej allsvensk klass eller oprövad
2. Godkänd
3. Bra allsvensk klass
4. Hög allsvensk klass
5. För bra för Allsvenskan
Tränare:
Janne Andersson - 4 Tycker inte att det är så mycket att snacka om. Andersson har med begränsade medel byggt ett lag som vinner SM-guld. Vad mer kan man begära av en allsvensk tränare? Arbetsnarkoman av den gamla skolan som lägger föga vikt vid vare sig historia eller framtid, utan fokuserar på nuet. Har sållat bort spelare vars personligheter inte överensstämde med hans egna filosofier, och har till synes fin fingertoppskänsla när det gäller både värvningar och laguttagningar. Inte den bästa matchcoachen däremot, vilket gör att han stannar på en fyra.
Målvakter:
David Mitov Nilsson - 3,5 Ja, jag kör väl med halvor jag också. Jag vet inte om Nilsson ligger närmre en 3:a eller en 4:a, och han har historiskt sett varit svårbedömd. Kändes emellertid som han växte under fjolåret, och har fått bättre självförtroende. Fortfarande lite svajig i luftrummet, och bjuder på misstag då och då, men det är en lysande linjemålvakt som kommunicerar bra med sin backlinje.
Försvarare:
Henrik Castegren - 1 Noll spelade matcher i Allsvenskan. Blev redan under 2014 utsedd till "årets talang" i division 1, då utlånad till Sylvia. Spenderade även fjolåret med Sylvia men har till kommande säsong fått se sig flyttad till Pekings A-lag. Jag har bara sett Castegren i ett fåtal matcher, och har svårt att yttra mig. Ses hur som helst som en spelare med starka ledaregenskaper och fysiskt spel, men lär väga lätt i Allsvenskan än så länge.
Jón Gudni Fjóluson - 3 Bra i Sundsvall och har börjat bra i Peking. Det här väl ungefär ett så bra nyförvärv som man kunde hoppas på när Party-Janne gav sig iväg efter en vänsterfotad mittback. Jämnare i spelet än Wiklander med en högre högstanivå. Kanske är mitt betyg för snålt, men jag har svårt att ge ett nyförvärv högre än 3 om det inte är en riktig profilvärvning.
Andreas Johansson - 4,5 Det blir lite väl hårda tag emellanåt, och Ante har inte blivit snabbare med åren. Vid sidan om detta är han en riktig kvalitetsspelare som gjort enorm skillnad för försvarsspelet. Allt som oftast hundraprocentig i positionsspelet, brytningssäker och ingjuter ett betryggande lugn i försvarslinjen, något som ofta behövdes när Wiklander härjade...
Linus Wahlqvist - 4 Jättetalang förstås. Mittback i grunden, men med egenskaper som lämpar sig bra för den högerbacksplats han sedan ett par år tillbaka återfinns i. Jobbar hårt, ligger rätt i planen och drar sig inte för att följa med offensivt. Ruggig bössa också. Blir bara bättre och bättre, snart en 5:a samt såld till utlandet.
Christopher Telo - 2,5 Trotjänare som lirat i A-laget sedan.. ja, när? 2007? Länge i alla fall, trots att han bara är 26 bast. Mittfältare förr om åren, numera väldigt offensiv ytterback. Brister en del i defensiven, främst pga klen fysik, men bidrar desto mer offensivt. Går gärna in i planen då han är högerfotad (och som vänsterytter gjorde ett par mål per säsong på långskott) och drar sig inte för att skjuta. Han har ingen vidare speluppfattning, men är snabb, envis och teknisk.
Erik Lindell - 1 Jag har ärligt talat ingen koll alls på Lindell, mer än att han liksom Wahlqvist började sin karriär som mittback men numera spelar ytterback. Oprövad junior.
Marcus Falk Olander - 2 Stabil breddspelare som under åren fått ersätta på en rad positioner, och gjort det med godkänt betyg. Lämnar sällan några avtryck, vare sig positiva eller negativa, och är väl mest kvar som ett rutinerat komplement när Janne inte vill kasta in en fjunis.
Andreas Hadenius - 2 Stenhård innermitt/mittback som tyvärr ofta går över gränsen i sitt spel. När han håller sig på rätt sida av gränsen är han emellertid en nyttig tillgång som kan lägga krokben (bokstavligen talat) för de flesta allsvenska offensiver. Rejäl och fysisk, med en duglig passningsfot och oduglig teknik.
Filip Dagerstål - 2,5 Stor talang som tränarstaben tror mycket på. Började som startspelare förra säsongen men fick kliva åt sidan efter lagets svajiga inledning. Knappast tänkt som startman i år med tanke på värvningen av Fjóluson, men är den som ligger och hugger om Fjóluson inte presterar. Är duktig på fötterna vilket stärker hans chanser, frågan är väl istället hur hans psyke är. Verkade lite stel & nervös då han spelade förra säsongen.
Nikola Tkalcic - 3 Måste ligga på pallplats i fråga om snabbaste spelare i Allsvenskan? Vansinnigt snabb både på korta och långa distanser, och med åren har kroatens andra egenskaper blivit allt bättre. Har spelat, med framgång, på alla ytterpositioner i laget men ses väl numera i första hand som vänsterback, där han konkurrerat ut Telo. Mycket mer följsam i spelet än han var förr, och det är kul att se en sån utveckling hos en så pass "gammal" (26) spelare.
Mittfältare:
Andreas Blomqvist - 2,5 Osäker på var Blomqvist står. Visade under tiden i Mjällby att han är kapabel till i alla fall en 3:a betygsmässigt, men har mest nött bänk i Danmark och inte inlett sin tid i Peking särskilt övertygande. Blixtrar emellertid till emellanåt, och visst finns det kvalitet där. Ställer mig ändå något tveksam till värvningen då vi redan har Smith och Tekie på samma position. Får gärna motbevisa mig.
Nicklas Bärkroth - 4 Snabb och avig, mycket bra på att göra sin kille och har förbättrat inläggsspelet en hel del de senaste åren. Bra attityd med hög arbetskapacitet och offervilja (är nog bara Tkalcic som tar fler löpningar), men har liksom Nyman en tendens att tröttna mot slutet av matcherna. Blev ofta stolpe ut för Bärkroths del förra året, men i år är det dags för revansch.
Arnór Ingvi Traustason - 5 När jag började skriva genomgången tänkte jag att jag skulle kosta på mig en femma, och då är det här den hamnar. Traustason är fan så bra. Garanterat sista säsongen i Peking om inte skador vill annat. Bra på i princip allt man vill att en ytter ska vara bra på, och därtill en poängspelare. Är högerfotad och går (som Telo) allt som oftast in i planen för att hitta skott- eller passningsläge, medan Tkalcic fyller på på flanken. Passar som handen i handsken i Jannes spelsystem.
Eric Smith - 2 Talangfull, naturligtvis. Svårbedömd i dagsläget då han mest varit skadad under försäsongen, men det blir intressant att se vad Smith hittar på under säsongen, förutsatt att han får chansen.
Daniel Sjölund - 4 Jag vet inte vad som var roligast. Att Djurgården trodde Sjölund var slut eller att åtvidabergfansen hånade Norrköping när man värvade en slut finne.

Sjölunds rutin och stabilitet kommer vara viktigare än någonsin nu när inte mindre än tre relativt oprövade kort gör upp om platsen intill honom. Lugn och trygg med bollen, säker i defensiven och utgör tillsammans med Traustason navet i speluppbyggnaden.
Gentrit Citaku - 2 Citaku har varit "på gränsen till A-laget" länge nu. Fick speltid i Allsvenskan redan för 3-4 år sedan, men har fortfarande inte lyckats kämpa till sig vettig speltid. Det är väl inte så konstigt heller, i och för sig, med tanke på konkurrenssituationen. Det ska dock sägas att han under guldåret fick mer speltid än någonsin tidigare. Kan spela både anfallare och ytter, och jag vet inte riktigt vart han gör sig bäst egentligen. Var med i U17-landslaget som tog VM-brons för några år sen. Bra fysik för sin ålder.
Tesfaldet Tekie - 3 Egentligen är han ju tämligen oprövad i Allsvenskan (6 matcher, 2 från start), men Tekie har ruskig talang. Haussas av diverse expert som en av Allsvenskans största talanger, och jag tänker knappast säga emot. Tekie har det där "internationella steget" man så gärna talar om, och en bländande teknik. Återstår att jobba på valpigheten som finns kvar och den klena fysiken, men jag tror att Tekie redan i år kommer sno åt sig en startplats bredvid Sjölund.
Anfallare:
Christoffer Nyman - 4 Personlig favorit. 23 år gammal men redan en pekingikon, och undra på annat. Förutom att han var den som sköt upp oss i Allsvenskan har Nyman även duktigt publikfriande egenskaper. Han älgar på som fan ute på planen och gör allt grovjobb kring en stillastående Kujovic. Skapar ytor och ger understöd defensivt. Har dessutom en sjukt bra första touch. Det enda Nyman egentligen saknar är en dos självförtroende och bättre målsinne, och då stänkte han ändå in 10 baljor förra säsongen...
Emir Kujović - 4,5 ...vilket förstås bleknar i jämförelse med Kujovic 21. Kujovic är i mångt och mycket den diametrala motsatsen till Nyman ifråga om spelartyp. Orörlig och slö, men med en - med allsvenska mått mätt - sjuk näsa för mål. Stark fysiskt och bra på huvudet, den typ av målspottare mer eller mindre alla allsvenska lag vill ha. Hade han bara varit mer bidragande i spelet hade det varit en femma.
Joel Enarsson - 2 Väldigt mycket mellanmjölk. Nyman light. Springer och sliter, men med lite utdelning. Har heller inte fått en ärlig chans av tränaren, utan det blir mest 4 minuter där och 8 minuter här. Svårt att få något uträttat då. Var väldigt bra i U21-laget under fjolåret, tror han hängde fem strutar i en match under slutspelet. Är fortfarande bara fjärdeval.
Sebastian Andersson - 2,5 Lite märklig ersättare till Kamara med tanke på hur olika de är i spelstilen, men gemensamt är väl i alla fall att de har en "physical presence" på planen. Inte ett drömförvärv, men under förutsättningarna får man vara nöjd. Kan förhoppningsvis tända till lite mer än han gjorde i Djurgården - han har ändå visst målsinne.