2016-04-09, 15:14
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Hur fick du tag på en dompa 92:a 1994, när den borde släppts 99 eller 00?

Drack en Krug 88 i veckan som var helt fantastisk, oklart vad den kostade då han som hade med den köpte den direkt på huset. Men den ligger väl på en 3-4000 kr på marknaden. Även en Cristal 73 från magnum som också var grym, men saknade helt mousse.

Annars är Selosse Rosé en ständig favorit, den ligger på runt 1000kr om man kan få tag på den.

94 var mer en chansning, frun hade som sagt haft den i förrådet massor mer år, vi drack den 2013 tror jag det var.
Citera
2016-04-09, 18:42
Medlem
Handeldvapens avatar
Finns det någon som vet en bra sida (eller sidor) där man kan söka champagne från specifika årtal?
Citera
2016-04-11, 09:51
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Har provat båda, skulle säga att det är extremt svårt att välja en vinnare. 88:an hade en elegantare syrlighet så jag föredrog den, men med tanke på hur lagringsdugliga de är kan 90:an (med mer frukt än 88:an) mycket väl gå om på upploppet. Nu är det också några år sen jag provade båda, vore intressant att prova om dem idag.

Var ett par år sedan jag drack 90:an, men drack som sagt 88:an för en vecka sedan. Har svårt att se att 90:an skulle vara bättre mtp på hur sjukt bra 88:an var. 90s storhet som årgång är också under debatt, med vissa undantag, medan 88:a verkar fortsätta leverera.

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
94 var mer en chansning, frun hade som sagt haft den i förrådet massor mer år, vi drack den 2013 tror jag det var.

Ah, okej.
Citera
2016-04-11, 17:49
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Var ett par år sedan jag drack 90:an, men drack som sagt 88:an för en vecka sedan. Har svårt att se att 90:an skulle vara bättre mtp på hur sjukt bra 88:an var. 90s storhet som årgång är också under debatt, med vissa undantag, medan 88:a verkar fortsätta leverera.

Ah, okej.

Jag bara spekulerade, 88:an är som sagt den bästa Champagne jag provat, ett av de där magiska vin-ögonblicken.. Men 90:an är ruskigt bra den med.
Citera
2016-04-14, 14:09
Medlem
Leipreachans avatar
Trots att jag tjänar rätt bra med pengar, så har jag aldrig förstått mig på varför man ska dricka champagne bara för att det är fint och ser lyxigt ut. Man dricker väl för att det är gott?

Men men , vi är alla olika och jag skäms inte för att hellre dricka en guinness eller en rökig whisky framför champagne.
Citera
2016-04-14, 16:40
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Trots att jag tjänar rätt bra med pengar, så har jag aldrig förstått mig på varför man ska dricka champagne bara för att det är fint och ser lyxigt ut. Man dricker väl för att det är gott?

Men men , vi är alla olika och jag skäms inte för att hellre dricka en guinness eller en rökig whisky framför champagne.

Jag dricker champagne för att det är gott. Finns säkert folk som dricker champagne för att de tycker att det ser fint och lyxigt ut, men knappast någon som uttalat sig i den här tråden. Så vad är din poäng?

Tycker även Guinness är gott och drar mig inte för att dricka det heller.
Citera
2016-04-14, 19:30
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan

Eftersom att du inte citerade någon så vet jag inte vem du syftade på. Tycker de allra flesta diskussioner här handlar om att dricka Champagne just för smakens skull. Vem har pratat om att dricka det för att det ser fint och lyxigt ut?
Citera
2016-04-21, 20:57
Medlem
Hej! Jag och 2 polare fick en idée om att åka ner till champagnedistriktet med bil. Tänkte då fylla den med lite olika sorter av denna ädla dryck. Någon som gjort något i samma still? Kan de rekommenderas? Några tips kanske?

Tack på förhand
Citera
2016-04-22, 06:32
Medlem
Champagne frågor

Jag planerar en romantisk kväll med flickvännen och tänkte bjuda på champagne och chokladdoppade jordgubbar. Inspirationen kommer från ett youtube klipp som visade hur man fick till den perfekta chokladen och blandade champagnen med någon rosa dryck men nu har den tagits bort.

Min första fråga är vilken champagne är mest prisvärd? Vi är inga finsmakare och vi kommer inte dricka mycket. Den får gärna vara alkoholfri också, bara det smakar champagne. 200kr max.

Vad kan det ha varit som de blandade champagnen med? Någon annan alkoholhaltig dryck eller något annat? Har ni något tips för hur jag kan få champagnen riktigt rosa utan att förstöra smaken?

När jag letat efter andra guider har jag hittat en del där de låter jordgubbarna ligga i champagne ett dygn för att suga åt sig smaken. Är detta något ni skulle rekommendera istället för att dricka till?

Tack på förhand!
Citera
2016-04-22, 07:05
Medlem
Var hittar jag den absolut billigaste äkta champagnen (både i Sverige samt utomlands)

Var, vilket märke, och pris?

(Både liten samt normal 70 cl-flaska)

Frågan är dels här i Sverige (givetvis på Systemet), men även var utomlands jag kan köpa hem den billigaste äkta champagnen i storpack (typ en flyttlåda), både via post, eller att fysiskt åka dit (kombinerar med liten semester i så fall).
Citera
2016-04-22, 07:19
Medlem
C8H11Ns avatar
På Vingårdar i Champagne givetvis.
Citera
2016-04-22, 07:33
Medlem
Kipps avatar
Med tanke på övriga trådar som skapats på temat "var hittar jag minsta/billigaste..", skall du sno ihop billigaste "lyxmiddagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in