2011-01-10, 02:40
Medlem
Babelus avatar
Har en flaska Moët & Chandon Grand Vintage 2002 här hemma, ska bli riktigt intressant att avnjuta..
Citera
2011-01-15, 14:17
Medlem
Hej, jag har blivit intresserad av champagne och tänkte börja lära mig lite om vad allt det nu innebär. Läsa på om de olika märkena, priser osv. Man får väl börja lite smått och lära sig smakerna.

Jag undrar om man skulle kunna få lite tips om hur man kan börja smaka av olika sorter om det finns nå generellt. Iaf så undrar jag vilka auktioner man kan kolla in? Auktioner på nätet också. Tänkte lära mig lite om prissättning osv.
Citera
2011-01-15, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mixer1
Hej, jag har blivit intresserad av champagne och tänkte börja lära mig lite om vad allt det nu innebär. Läsa på om de olika märkena, priser osv. Man får väl börja lite smått och lära sig smakerna.

Jag undrar om man skulle kunna få lite tips om hur man kan börja smaka av olika sorter om det finns nå generellt. Iaf så undrar jag vilka auktioner man kan kolla in? Auktioner på nätet också. Tänkte lära mig lite om prissättning osv.

Nu är inte Champagne mitt allra starkaste område, dock vet jag ändå en hel del i och med att jag generellt är vin intresserad. Ett tips är faktiskt att köpa lite böcker eller dylik litteratur. De flesta är väldigt bra och lärorika. Exempelvis första boken jag köpte kostade 39kr på REA och var på 70 sidor med titeln "En handbok, Champagne" skriven av Mattias Ullin. Boken är verkligen ingen djupdykning men den tar beskriver det mesta grundläggande och presenterar några av de större Champagnehusen. Så det behöver inte vara "Stora-Ultra-Big-big Champagne boken" för 999kr det allra första du köper.

Med en stor nypa salt kan man beskriva druvorna:
Pinot Noir: Kropp samt fyllighet
Chardonnay: Finess och elegans
Pinot Meunier: Fruktighet och vinets livlighet

Detta är inte någon regel eller "det är så det är" utan bara en liten riktlinje vad gälla druvorna. Varje producent "gör sitt" vilket påverkar Champagnen som slutprodukt.

Prissättningen är jag ganska osäker på. Det jag vet är att i Champagne finns det en organisation som kallar sig CIVC(ingen aning vad det står för) som bestämmer högsta priset på druvorna. Priset kallas för "prix de base" eller något liknande. Det är det högsta pris som betalas för de allra bästa druvorna. I och med att olika områden ger bättre druvor som har högre kvalitet så erhåller de bästa områdena 100% av prix de base, även kallat Grand Crus. Odlingsplatserna sträcker sig ner till 50% av prix de base. Exempel på Grand cru byar och som erhåller 100% är A˙ och Louvois. Efter Grand Cru kommer Premiers Cru byar som erhåller 90-99%, exempel på byar är Montbre(95%) och Bezannes(90%). Så en producent som köper/odlar själv sina druvor från Grand Crus kommer med största sannolikhet kunna sätta ett högre pris på sin Champagne än en producent som får sina druvor från ett sämre område som inte har lika hög kvalite på sina druvor.

Som sagt, det där med priset är riktigt jobbigt om man inte själv läser det. Svårt att förklara, så pass svårt att jag knappt själv vet vad jag skrivit hehe

Så, nu är det dags för dig att prova, prova och plugga plugga. Välkommen!
Citera
2011-01-15, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Nu är inte Champagne mitt allra starkaste område, dock vet jag ändå en hel del i och med att jag generellt är vin intresserad. Ett tips är faktiskt att köpa lite böcker eller dylik litteratur. De flesta är väldigt bra och lärorika. Exempelvis första boken jag köpte kostade 39kr på REA och ......
Tack för svaret, yes jag har kollat in lite böcker och tänkte skaffa mig lite basic kunskaper .

Tänkte även börja prova lite olika sorter tillslut, det riktigt billig och det dyra så man kan börja sätta ett finger någonstans vad skillnaden är. Sedan allt eftersom byggs det nog referenser i skallen.
Citera
2011-01-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mixer1

Köp en vinkyl (om du inte har andra bra lagringsmöjligheter) och börja handla!

Auktioner i all ära, men SB är bra när det gäller champagne. Det grundläggande problemet, som med alla bra viner, är dock att de generellt säljs när de är unga och bör drickas när de är utvecklade. Så sätt igång och bygg upp en samling för framtida konsumtion!
Citera
2011-01-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Auktioner i all ära, men SB är bra när det gäller champagne. Det grundläggande problemet, som med alla bra viner, är dock att de generellt säljs när de är unga och bör drickas när de är utvecklade. Så sätt igång och bygg upp en samling för framtida konsumtion!

Instämmer till fullo
Citera
2011-01-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Internlevererade till "mitt" bolag 2 flaskor av Henriot Millésimé Brut 1996 nr 7789

Det var en upplevelse! Jag kan bara citera Tom Stevenson 1996 is an extraordinary Champagne vintage.

Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
EDIT: Ser att man kan beställa 96'orna på bolaget igen. Gör det bums!

Utmärkt tips! Jag köpte några flaskor och det ska bli spännande att se hur de utvecklas. Moget nu men kan säkert bli ännu bättre med några extra år innanför västen.
Citera
2011-01-22, 22:00
Medlem
hejaklacksledares avatar
Jag har en pol roger reserve liggandes här hemma och undrar lite hur den bör förvaras. Just nu ligger den i rumstemperatur ( ca. 20grader), men det är kanske bäst att lägga den längst ner i kylskåpet (ca 8-10grader). Vad blir bäst?
Citera
2011-01-23, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Jag har en pol roger reserve liggandes här hemma och undrar lite hur den bör förvaras. Just nu ligger den i rumstemperatur ( ca. 20grader), men det är kanske bäst att lägga den längst ner i kylskåpet (ca 8-10grader). Vad blir bäst?

Det beror på när du vill dricka den! Inget av dina alternativ är egentligen optimalt. Men räknar du med att dricka den inom ca 1-2 år ska du absolut förvara den i rumstemperatur! Då utvecklas den och kommer att smaka bättre.

För övrigt ska du nog sänka temperaturen på ditt kylskåp om du förvarar mat i det!
Citera
2011-01-23, 01:14
Medlem
hejaklacksledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
1. Men räknar du med att dricka den inom ca 1-2 år ska du absolut förvara den i rumstemperatur! Då utvecklas den och kommer att smaka bättre.

2.För övrigt ska du nog sänka temperaturen på ditt kylskåp om du förvarar mat i det!

1.Gött. Då får den ligga kvar. Misstänker att jag slurkar i mig den under dom närmsta månaderna.

2. Tänkte mest på längst ner i kylen, i grönsaksfacket. Där är väl lite okallare än resten? Maten klarar sig iaf.
Citera
2011-01-24, 21:18
Medlem
Är det någon som har testat Systembolagets Champagneprovarlådor ?
Hur är de? Är de prisvärda, är det bra grejer?
Citera
2011-01-24, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h3w
Är det någon som har testat Systembolagets Champagneprovarlådor ?
Hur är de? Är de prisvärda, är det bra grejer?

De provade mer eller mindre alla champagne i bolagets ordinarie sortiment i decembernumret(?) av Livets Goda. Inklusive lådorna. Ganska varierande kvalité om jag minns rätt. Jag har för mig att låda nummer 6 ska vara den bästa och mest prisvärda. Jag återkommer med edit, ska springa och kika. Stay tuned!

EDIT: Satsa på låda nummer 5 eller 6. Sexan ska tydligen vara "jämnast".
Senast redigerad av Lazermonkey 2011-01-24 kl. 22:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in