Citat:
Ursprungligen postat av Mixer1
Hej, jag har blivit intresserad av champagne och tänkte börja lära mig lite om vad allt det nu innebär. Läsa på om de olika märkena, priser osv. Man får väl börja lite smått och lära sig smakerna.
Jag undrar om man skulle kunna få lite tips om hur man kan börja smaka av olika sorter om det finns nå generellt. Iaf så undrar jag vilka auktioner man kan kolla in? Auktioner på nätet också. Tänkte lära mig lite om prissättning osv.
Nu är inte Champagne mitt allra starkaste område, dock vet jag ändå en hel del i och med att jag generellt är vin intresserad. Ett tips är faktiskt att köpa lite böcker eller dylik litteratur. De flesta är väldigt bra och lärorika. Exempelvis första boken jag köpte kostade 39kr på REA och var på 70 sidor med titeln "En handbok, Champagne" skriven av Mattias Ullin. Boken är verkligen ingen djupdykning men den tar beskriver det mesta grundläggande och presenterar några av de större Champagnehusen. Så det behöver inte vara "Stora-Ultra-Big-big Champagne boken" för 999kr det allra första du köper.
Med en stor nypa salt kan man beskriva druvorna:
Pinot Noir: Kropp samt fyllighet
Chardonnay: Finess och elegans
Pinot Meunier: Fruktighet och vinets livlighet
Detta är inte någon regel eller "det är så det är" utan bara en liten riktlinje vad gälla druvorna. Varje producent "gör sitt" vilket påverkar Champagnen som slutprodukt.
Prissättningen är jag ganska osäker på. Det jag vet är att i Champagne finns det en organisation som kallar sig CIVC(ingen aning vad det står för) som bestämmer högsta priset på druvorna. Priset kallas för "prix de base" eller något liknande. Det är det högsta pris som betalas för de allra bästa druvorna. I och med att olika områden ger bättre druvor som har högre kvalitet så erhåller de bästa områdena 100% av prix de base, även kallat Grand Crus. Odlingsplatserna sträcker sig ner till 50% av prix de base. Exempel på Grand cru byar och som erhåller 100% är A˙ och Louvois. Efter Grand Cru kommer Premiers Cru byar som erhåller 90-99%, exempel på byar är Montbre(95%) och Bezannes(90%). Så en producent som köper/odlar själv sina druvor från Grand Crus kommer med största sannolikhet kunna sätta ett högre pris på sin Champagne än en producent som får sina druvor från ett sämre område som inte har lika hög kvalite på sina druvor.
Som sagt, det där med priset är riktigt jobbigt om man inte själv läser det. Svårt att förklara, så pass svårt att jag knappt själv vet vad jag skrivit hehe
Så, nu är det dags för dig att prova, prova och plugga plugga. Välkommen!