2016-04-09, 15:28
  #11773
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ibland inser man hur lyckligt lottad man är som har en vacker flickvän som har samma dryckessmak som mig och älskar i stort sett allt jag älskar att dricka. Det finns alltid någon att dela en vinare eller en bomber med välhumlad barley wine med. Synd bara att hon inte gillar datorspel och krigsfilmer också, men man kan inte få allt här i livet.

Min fru HATAR öl. Däremot gillar hon att botanisera och köpa hem för att etiketterna är så konstfullt utförda på hantverksöl. Typ Vi måste köpa de där dyra ölen för de är så snygga. Behöver den knuffen ibland då man annars hindras lätt av sin egen snålhet
Citera
2016-04-09, 17:57
  #11774
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallasohra
Beror väl på vad man anser vara billigt. Jag har kupor och IPA-glas från Spiegelau som jag tycker håller ett bra förhållande mellan pris och kvalitet, tror jag köpte dom på sejdelshoppen.se. Ska man köra jäättebilligt så har IKEA annars några som funkar, typ deras "oanvänd" till veteöl och konjakskupan till stouts mm.

Nåt sånt här kanske?
http://royaldesign.se/viewitem.aspx?ID=85115

Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Min fru HATAR öl. Däremot gillar hon att botanisera och köpa hem för att etiketterna är så konstfullt utförda på hantverksöl. Typ Vi måste köpa de där dyra ölen för de är så snygga. Behöver den knuffen ibland då man annars hindras lätt av sin egen snålhet

Är dessvärre i samma situation, frugan hatar öl och doften från den :/
Däremot är hennes far insnöad på stouts, så det är nice
Citera
2016-04-09, 18:43
  #11775
Medlem
psflaxs avatar
982 sidor och ingen har nämnt min favorit.
Ushers Ruby Ale.

http://www.iglaset.se/articles/2741-Ushers-Ruby-Ale

Fanns förr på systembolaget men verkar ha försvunnit de senaste åren.
Dracks alltid på Julafton när kvinnor och barn hade somnat.
Citera
2016-04-09, 18:57
  #11776
Medlem
Försöksdjurs avatar
Hur fan beställer man öl på systembolagets hemsida? Tänkte beställa hem en Stone Arrogant Bastard (släpptes i små partier igår) men får det inte att fungera Står endast att ölen inte finns i deras webblager...
__________________
Senast redigerad av Försöksdjur 2016-04-09 kl. 19:01.
Citera
2016-04-09, 19:03
  #11777
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag har köpt några Samuel Adams Imperial Stouts som jag tänkte testa att lagra. Hur länge bör jag vänta innan jag öppnar en och smakar av hur/om den har ändrat sig i smaken? Ett år eller mer? Ska lagra dem i en garderob i rumstemperatur.
Citera
2016-04-09, 19:50
  #11778
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Hur fan beställer man öl på systembolagets hemsida? Tänkte beställa hem en Stone Arrogant Bastard (släpptes i små partier igår) men får det inte att fungera Står endast att ölen inte finns i deras webblager...
Det är inget fel på funktionen, den är helt enkelt slut. Ibland tar det inte mer än några minuter innan det är slut på vissa sorter. Extremfallet var väl när Westvleteren 12 släpptes, då vill jag minnas att weblagret tog slut på åtta sekunder.
Citera
2016-04-09, 19:53
  #11779
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jag har köpt några Samuel Adams Imperial Stouts som jag tänkte testa att lagra. Hur länge bör jag vänta innan jag öppnar en och smakar av hur/om den har ändrat sig i smaken? Ett år eller mer? Ska lagra dem i en garderob i rumstemperatur.
Hur många har du köpt? Har du många kan du provsmaka om ett år, annars skulle jag säga att två år är minimum. Roligast är om det är en återkommande sort som släpps varje år, då är det kul att prova gammalt mot nytt.
Citera
2016-04-09, 19:59
  #11780
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hur många har du köpt? Har du många kan du provsmaka om ett år, annars skulle jag säga att två år är minimum. Roligast är om det är en återkommande sort som släpps varje år, då är det kul att prova gammalt mot nytt.

Fyra som jag tänkte lagra, två har jag druckit upp. Ja, det skulle vara kul att smaka av den gamla batchen mot en ny, så jag får hoppas att det kommer en ny nästa år.
Citera
2016-04-09, 20:09
  #11781
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Fyra som jag tänkte lagra, två har jag druckit upp. Ja, det skulle vara kul att smaka av den gamla batchen mot en ny, så jag får hoppas att det kommer en ny nästa år.
Ja, det kan man hoppas. Jag tycker att den var förbannat bra i förhållande till priset och lagring lär inte göra den sämre. Jag köpte själv ett 30-tal och runt 20 ska få stå på tillväxt.
Citera
2016-04-09, 20:46
  #11782
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, det kan man hoppas. Jag tycker att den var förbannat bra i förhållande till priset och lagring lär inte göra den sämre. Jag köpte själv ett 30-tal och runt 20 ska få stå på tillväxt.

Ja, det var en riktigt fin och prisvärd IMP-Stout. Jag funderar på att köpa några till, om det finns några kvar.
Citera
2016-04-09, 21:08
  #11783
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jag har köpt några Samuel Adams Imperial Stouts som jag tänkte testa att lagra. Hur länge bör jag vänta innan jag öppnar en och smakar av hur/om den har ändrat sig i smaken? Ett år eller mer? Ska lagra dem i en garderob i rumstemperatur.

Personligen så tror jag att du och Zepofan har liten glädje av att lagra denna öl. Hela poängen med att lagra öl handlar om att ändra balans i komplexa öl, Man vill väl åt en mer sammansatt smak och ta bort "friska, unga" smaker. Vilken smak exakt vill ni förändra i denna?
Citera
2016-04-09, 21:55
  #11784
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandkoll
Personligen så tror jag att du och Zepofan har liten glädje av att lagra denna öl. Hela poängen med att lagra öl handlar om att ändra balans i komplexa öl, Man vill väl åt en mer sammansatt smak och ta bort "friska, unga" smaker. Vilken smak exakt vill ni förändra i denna?
Egentligen ingenting, den är bra som den är, men det är alltid intressant att prova hur ett öl förändras. Jag har visserligen inte lagrat så mycket imperial stout tidigare, däremot en hel del barleys, som blivit gudomliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in