2015-04-24, 12:05
  #10573
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
om du läste lite tillbaka i tråden när jag rantade så hade du snappat det.
idag säger man "suröl" om allt som smakar lite syrligt, åt helvete fel då det klumpas ihop och blir svårt att hålla reda på.

Jo, det låter dumt. Men jag är ute efter att testa äkta, genuint suröl, och det är ju där jag har hamnat nu.

Gillar du Timmermans Kriek?
Citera
2015-04-24, 12:29
  #10574
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jo, det låter dumt. Men jag är ute efter att testa äkta, genuint suröl, och det är ju där jag har hamnat nu.

Gillar du Timmermans Kriek?
timmermans ska du inte testa om du skall testa "riktig" suröl.
jag dricker det och jag har inget emot det, men det är ingen "riktig" grej.

du skall i sådana fall jaga rätt på lambics och gueuze.
från t.ex. 3 fonteinen, cantillon etc etc.

just idag så har du en du kan klippa på bolaget.
http://beta.systembolaget.se/dryck/ol/oudbeitje-1125903
Citera
2015-04-24, 13:05
  #10575
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Finns det inga av er ölkännare som älskar enkla ölsorter, typ en mild välbalanserade lageröl, eller ligger det i sakens natur att man som ölintresserad med tiden styr iväg mot "extrema" smaker?

Jag förstår ju att man utvecklar sitt smaksinne, men det är ju inte så att alla matintresserade enbart gillar extremt kryddstark eller "udda" mat.

Jag är ganska extremjagande i mitt öldrickande och provar gärna spännande och kreativa innovationer. Därmed är det inte sagt att jag inte kan uppskatta något enklare emellanåt, exempelvis är Wisby Pils i min bok en mycket bra öl för stilen, likaså Flat Tire. Ibland vill man liksom bara ha en simplare öl och inte en komplex fatlagrad imp. stout eller supersyrlig gueuze. Var öl har sin plats kan man säga

Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Mina kunskaper om suröl är obefintliga, så jag tänkte inte på något särskilt sorts suröl. Men efter att ha googlat och läst lite kort om suröl på bolagets hemida, verkar det som om öltyperna geuze, kriek och rödöl räknas in som suröl. Så dina tips är bra.

Är Cuvée de Jacobin rödöl och Boon Kriek en/ett gueuze? Eller är båda det sistnämnda? Och är det den här Kriek:en du menar :https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Boon+Kriek&filters=searchquery%2c&art ikelId=716409&varuNr=1673&referringUrl=%2fTemplate s%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearc hquery%3dBoon%2bKriek%26fi lters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epsl anguage%3dsv ?

Om du läser så hittar du svar på alla dina frågor, den första hintar jag om i parantesen och den andra framgår av namnet. Ja, det är mycket riktigt den du länkar till
Citera
2015-04-24, 13:23
  #10576
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
timmermans ska du inte testa om du skall testa "riktig" suröl.
jag dricker det och jag har inget emot det, men det är ingen "riktig" grej.

du skall i sådana fall jaga rätt på lambics och gueuze.
från t.ex. 3 fonteinen, cantillon etc etc.

just idag så har du en du kan klippa på bolaget.
http://beta.systembolaget.se/dryck/ol/oudbeitje-1125903

Okej, lambics och gueuze är allså att betrakta som genuint suröl. Jag ska läsa på lite mer om suröl när jag har tid och smaka mig igenom de olika sorterna.

Jag får tacka för svaren som jag har fått från er alla för den här gången.
Citera
2015-04-24, 13:45
  #10577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jo, det låter dumt. Men jag är ute efter att testa äkta, genuint suröl, och det är ju där jag har hamnat nu.

Gillar du Timmermans Kriek?

Oude Kriek är riktig. Förstavelsen oude betyder att krieken är traditionell och osötad. De sötade varianterna är moderna påfund och har samma filosofi som alkoläsk: att få ungdomar och unga flickor intresserade av det.
Men om du hittar oude kriek så är det äkta och det är bara att slå till.
Citera
2015-04-24, 14:29
  #10578
Medlem
brutefishs avatar
just av denna anledning till att jag inte är så jävla pigg på svenska mässor och svenska bryggare.
inget skoj öht

http://www.svenskamassan.se/sites/en-ol-whiskymassa/for-besokare/Oltavling-pa-En-Ol--Whiskymassa/Massans-basta-ol-ar-utsedd/

"En Öl & Whiskymässas öltävling är genomförd och mässans bästa öl är korad, vinnaren alla kategorier är Anchor Old Foghorn, bryggt av Cask Sweden AB."
oh fan?! brygger cask anchors öl?
Citera
2015-04-24, 20:41
  #10579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
just av denna anledning till att jag inte är så jävla pigg på svenska mässor och svenska bryggare.
inget skoj öht

http://www.svenskamassan.se/sites/en-ol-whiskymassa/for-besokare/Oltavling-pa-En-Ol--Whiskymassa/Massans-basta-ol-ar-utsedd/

"En Öl & Whiskymässas öltävling är genomförd och mässans bästa öl är korad, vinnaren alla kategorier är Anchor Old Foghorn, bryggt av Cask Sweden AB."
oh fan?! brygger cask anchors öl?

Och sen är Old Foghorn ett rätt så typiskt amerikanskt BW, finns mycket som är bättre enligt mig så man undrar ju hur dom kommer fram till den bedömningen... Har bedömarna smakat Three Floyds Behemoth t ex? Nu finns ju inte den på mässan, men ändå.. Jag har iaf.
Citera
2015-04-25, 11:19
  #10580
Medlem
prominentens avatar
Nja, du kan betrakta AOF som en engelsk barley wine.

Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Och sen är Old Foghorn ett rätt så typiskt amerikanskt BW, finns mycket som är bättre enligt mig så man undrar ju hur dom kommer fram till den bedömningen... Har bedömarna smakat Three Floyds Behemoth t ex? Nu finns ju inte den på mässan, men ändå.. Jag har iaf.
Citera
2015-04-25, 18:38
  #10581
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Nja, du kan betrakta AOF som en engelsk barley wine.

Nej, den är alldeles för välhumlad för det. Till och med torrhumlad. All amerikansk barley wine är inte lika besk och humlig som Bigfoot eller Behemoth.
Citera
2015-04-26, 13:07
  #10582
Medlem
prominentens avatar
Jag kan förstå hur du tänker men stilmässigt är det en klassisk engelsk BW. Smakmässigt också. Torrhumling är ett engelskt fenomen som praktiserades redan på 1700-talet. Även BW:s rent historiskt.
http://www.anchorbrewing.com/beer/old_foghorn

Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Nej, den är alldeles för välhumlad för det. Till och med torrhumlad. All amerikansk barley wine är inte lika besk och humlig som Bigfoot eller Behemoth.
Citera
2015-04-26, 22:44
  #10583
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Jag kan förstå hur du tänker men stilmässigt är det en klassisk engelsk BW. Smakmässigt också. Torrhumling är ett engelskt fenomen som praktiserades redan på 1700-talet. Även BW:s rent historiskt.
http://www.anchorbrewing.com/beer/old_foghorn

Jo, visst, men samtidigt är den humlad med en modern humlesort (Cascade) med typiskt amerikansk karaktär. I min värld går den därför bort. Om man kollar på BJCPs typdefinitioner så nämns det att det bör bara vara engelska humlesorter. I typexemplen nämns Old Stock Ale med notisen "(when aged)" och den är klart mindre humlad än Old Foghorn. "English hop aroma may range from mild to assertive.". Cascade-karaktären är inte särskilt "English". Under deras typdeff för American Barley Wine nämns däremot Old Foghorn.
Citera
2015-04-26, 23:24
  #10584
Medlem
prominentens avatar
Jag är helt med dig.

Men när du blindprovar ett öl - speciellt ett Barley Wine som långlagrats - så har du ingen aning om att Cascade använts, för den humlen har klingat av för länge sedan. När du som öldomare provar öl så vet du ingenting om ingredienserna. Det enda du kan gå på är smaken.
Det där att det bör vara engelska humlesorter är en riktlinje, inte ett krav. Lite överdrivet kan du ha i vadsomhelst så länge det smakar enligt stilen. BJCP ger en "vägledning" kring detta.
Det intressanta i detta sammanhang ör inte torrhumling eller humlesorter - utan det handlar om hur det smakar.
AOF smakar som en klassisk engelsk BW.








QUOTE=Thuure|53143333]Jo, visst, men samtidigt är den humlad med en modern humlesort (Cascade) med typiskt amerikansk karaktär. I min värld går den därför bort. Om man kollar på BJCPs typdefinitioner så nämns det att det bör bara vara engelska humlesorter. I typexemplen nämns Old Stock Ale med notisen "(when aged)" och den är klart mindre humlad än Old Foghorn. "English hop aroma may range from mild to assertive.". Cascade-karaktären är inte särskilt "English". Under deras typdeff för American Barley Wine nämns däremot Old Foghorn.[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in