Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-04-07, 17:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
För oss som har full koll på det där området närmast intill postterminalen ända sedan 60talet är det ju här uppenbart att du vet noll om Ingenting. Maa inbrott o stölder hade de som höll till nära terminalen även 1984 Full Koll på vad som rörde sig där. Och hundägare med anknytning gjorde en god insats med att hålla rent.
Så detta är ett nytt villospår - lika utsiktslöst som trianguleringen av Fp1 Fp2 och Rättsläkarstationen.

Nej, det här är inget nytt villospår utan teorin grundar sig på ett spaningsuppslag som gäller rätt intressanta uppgifter från en väninna till CDC. Hon samtalade bla med en manlig bekant som hon träffat på Malmskillnadsgatan om det här med att CdC ska ha dött i Solnaskogen och denne "manliga bekant" hade dessutom tidigare 1984 köpt vissa tjänster av CdC men mannen kunde avföras eftersom han inte hade varit i Stockholm mellan mars-augusti -84. Mannen ifråga sa också under samtalet som utspelade sig under en rundtur med CdC:s väninna i Norra Sverige i slutet av augusti 1984 att det var troligt att CdC måste ha känt sin mördare eftersom hon följde med till Solnaskogen.

Området i stort runt själva postterminalen är förhållandevis öde kvälls och nattetid och har så varit i många år och det vet jag eftersom jag har både promenerat, sprungit och cyklat i detta område och min syn och hörsel är utmärkt. T.o.m området längs Karlbergs kanal och Talludden är rätt öde sent på kvällarna och det är inte många som rör sig där efter 23 00 och det bevisas väl inte minst av att ingen har sett utplaceringen av säckarna vid nämnda Talludden? Vad du sen surrar om för olika områden är okänt men du verkar inte direkt vara den mest "vakna typen" Det fanns ett nu nedlagt koloniområde på andra sidan Ekelundsvägen vid det stora kontorskomplexet men det var avskilt från Tomteboda postterminal, sen fanns det några mindre kolonistugor i närheten av postterminalen. Området är ganska stort runt själva terminalen och det finns gott om angränsande mindre skogspartier och allt såg givetvis lite annorlunda ut 1984 än det gör idag.

Man kan fråga sig varför du och vissa andra personer i tråden hela tiden är så oerhört motsträviga så fort nya tankar och teorier förs på tal om att brottet eventuellt kan ha ägt rum utomhus för det här är bara en teori och inget annat. Mellan den 11 och 13 juni 1984 så var det också en rätt rejäl temperaturhöjning med relativt behagliga temperaturer både dagtid (21 grader som högst) och nattetid efter en riktigt kylig Pingsthelg. Brottet kan i teorin ha ägt rum utomhus men som sagt, det är bara en teori som grundar sig på ett spaningsuppslag och sen när har det varit förbjudet att lägga fram nya teorier?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-04-07 kl. 17:24.
Citera
2016-04-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jaha, nu har den arma foliehatten flyttat brottet utomhus Det är trots allt lite sunt, för då har hen äntligen tappat Styckmordsmytens fundament: Rättsläkarstationen. Det blir lite skojigt att se hur hen ska göra för att baxa ut TH och TA (som knappt kände varandra) i skogen Jaha, det var där som de utförde lugubra ritualer och åt ögon ... jag förstår, jag förstår Kör hårt
Visst är det sunt att tillstå att man haft fel i flera år. Det erkännandet kan vi ändå ge lawn även om vi tycker hen har fel i mycket annat. Bra gjort lawn.
Citera
2016-04-07, 18:13
Medlem
Smått och gott

De luttrade missbrukarna JA och AA (JA injicerade knark redan 1970) kände Monika rätt länge, och de fanns med i bilden både 1985 (när Robert och Monika flippade ur i Vasaparken) och 1986, när festen urartade totalt, och Monika hängdes ut genom sitt fönster, upp och ner ...

Och nu har vi följt Monikas irrfärder i hela 30 år (från mitten av 60-talet till 1995), och har en ganska god schematisk bild av hennes liv - och vi har också fått tag på en person som bodde mkt nära Monika på 80-talet, och den personen hade en del att säga ... men det finns ju såklart enorma kunskapsluckor ...

En sak som är lite intressant (bland alla andra intressanta saker) är frånvaron av kvinnliga vänner; åtminstone nämns inga kvinnor alls i den digra dokumentationen av Monikas liv ... I mitten på 80-talet verkar Monika ha umgåtts med Robert, JA och AA, och så dyker ett par finska polare upp (de försöker också blåsa Monika på pengar), och i slutet på 80-talet får hon en ny, ganska snäll partner osv ...

Nu har vi iofs fragmentarisk information om Monika, och 99,99% av hennes liv vet vi inget om, men lite underligt är det ... en våldsam kvinna som hamnar i polisens rullor hela tiden borde ju nämna några tjejer, men icke ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-04-07 kl. 18:16.
Citera
2016-04-07, 19:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Visst är det sunt att tillstå att man haft fel i flera år. Det erkännandet kan vi ändå ge lawn även om vi tycker hen har fel i mycket annat. Bra gjort lawn.

Tack så hemskt mycket men det jag berörde tidigare var endast en alternativ teori som grundade sig på ett helskumt spaningsuppslag, det intressanta med teorin är dock att det enligt kvinnan som lämnade uppgifterna ska figurera en rättsläkare hemmahörande i Solna i denna något märkliga berättelse som alltså lämnades av CdC:s väninna. Frågan är bara vilka rättsläkare som hade tillgång till en lägenhet i Solna centrum 1984? Du har kanske nån ide om vem mannen var att delge oss andra?
Det är rätt uppenbart också att den här teorin pekar i en viss riktning som absolut inte ligger på E-vägen nummer 25, kan det vara anledningen till din och vissa andras något snorkiga hånfulla ton?

Det går väl också att tillägga att alla som läst förundersökningen/slasken riktigt noggrant borde väl tdigare ha stött på dessa uppgifter? Eftersom jag tidigare har fokuserat rätt mycket på arkitekten och de märkliga omständigheter som omger hans sista möte med CdC och har honom i topp på listan över misstänkta (tillsammans med ett par andra personer) så bevisar väl bara det att jag inte lägger alla ägg i samma korg? Man kan faktiskt ha flera teorier samtidigt och är det inte just detta generalfel som polisen begick 1984 när man helt fokuserade på "obducenten" och släppte en höggradigt intressant person som arkitekten utan att utreda honom?

CdC kan dock i teorin ha mött sin baneman i en bil och mordet kan ha ägt rum i denna eller precis utanför, det finns minst två prostitutionsmord som begicks i bilar eller i nära anslutning till dessa i Stockholm under 80-talet, Albano-mordet och Kungsholmen hösten -83 tjänar som utmärkta exempel på att något liknande (i teorin) kan ha hänt i fallet CdC. Ingen vet fortfarande vart och när hon dog och i vilket sammanhang, däremot vet vi att CdC var gatuprostituerad och att hon för det mesta blev upplockad av kunder med bil för att sen köra till en undanskymd plats i stan eller strax utanför, kanske t.o.m Solnaskogen eller Karlberg? Avståndet dit är inte mycket längre än till Djurgården dit vissa sexköpare körde efter att ha plockat upp kvinnor på Malmskillnadsgatan.
Citera
2016-04-07, 20:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Smått och gott

De luttrade missbrukarna JA och AA (JA injicerade knark redan 1970) kände Monika rätt länge, och de fanns med i bilden både 1985 (när Robert och Monika flippade ur i Vasaparken) och 1986, när festen urartade totalt, och Monika hängdes ut genom sitt fönster, upp och ner ...

Och nu har vi följt Monikas irrfärder i hela 30 år (från mitten av 60-talet till 1995), och har en ganska god schematisk bild av hennes liv - och vi har också fått tag på en person som bodde mkt nära Monika på 80-talet, och den personen hade en del att säga ... men det finns ju såklart enorma kunskapsluckor ...

En sak som är lite intressant (bland alla andra intressanta saker) är frånvaron av kvinnliga vänner; åtminstone nämns inga kvinnor alls i den digra dokumentationen av Monikas liv ... I mitten på 80-talet verkar Monika ha umgåtts med Robert, JA och AA, och så dyker ett par finska polare upp (de försöker också blåsa Monika på pengar), och i slutet på 80-talet får hon en ny, ganska snäll partner osv ...

Nu har vi iofs fragmentarisk information om Monika, och 99,99% av hennes liv vet vi inget om, men lite underligt är det ... en våldsam kvinna som hamnar i polisens rullor hela tiden borde ju nämna några tjejer, men icke ..
.

Det här är extremt intressant, inga kvinnor nämns alltså någonstans och det borde i förlängning innebära att din ihåliga teori om CdC i ett påstått möte med nämnda Monika tillhör spekulationernas utmarker och kan betecknas som ett rent önsketänkande utan återkoppling till verkligheten.

Borde inte vi nu kunna enas om att CdC inte ens tycks ha varit i närheten av Monika, det finns ju tydligen ingenting som pekar ens åt detta håll för hur kan en person som Monika vara inblandad på nåt sätt när hon inte ens verkar ha träffat CdC? Förklara gärna för tråden hur du ska sy ihop detta? Du och dina grävare har ett digert arbete framför er
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-04-07 kl. 20:12.
Citera
2016-04-07, 21:29
Medlem
Även om nu många är av uppfattningen att arkitekten inte var den siste som umgicks med Catrine, så har de ändå haft ett umgänge (hon bodde tidvis hos honom inte långt innan hon 'försvann'). Detta borde föranleda en rättså noggrann kartläggning av denne man. Han var ju dessutom en sexkund till Catrine också, och om jag inte minns fel var hon skyldig honom en del pengar.
Jag menar, även om hon blev sedd av andra efteråt samt ringde den här 90-åringen (vilket verkar vara tveksamt) så betyder det ju inte per automatik att denne arkitekt kan strykas ur protokollet. Teoretiskt sett kan de ha setts ytterligare en gång efter den där gången hon släpptes av i Kungsträdgården.
Citera
2016-04-07, 21:52
Medlem
Det är mycket man kan lära sig om man vänder ut och in på ett kriminalfall som vi har gjort, och har man också egna erfarenheter av skumraskmiljöer och kriminella, trasiga människor (vilket jag har) och kan sammansmälta polisfakta med vissa egenupplevda saker, då är de stora sammanhangen inte så svårtydda; och det ligger i sakens natur att de huvudsakliga linjerna och mönstren är ganska enkla att få grepp om -

detta är väl inte världens mest originella mordoffer (även om da Costa självklart var unik som människa), men hennes slutliga öde är ju udda ... det är styckningen av kroppen som sätter fart på fantasin och gör det så lätt att trampa snett, vilket en viss debattör åskådliggör så bra.

Och jag vet inte om människor som befinner sig helt utanför storstädernas missbrukarkretsar vet hur snäva dessa kretsar är, och hur direkt kommunikationen fungerade en gång i tiden. S-holm var ju en riktig ankdamm på 80-talet, det fanns inte mobiltelefoner, och vissa pundare hade inte ens hemtelefoner, för att de saknade pengar - eller egna hem. Man förlitade sig på djungeltelegrafen, det bör inte ha varit många meter mellan de olika personerna, oavsett vilka kretsar de tillhörde.

Och ibland undrar jag om varje pundare i hela S-holm visste vad som hänt med da Costa, utan att säga till polisen ... troligen så dog hon hemma hos någon hon kände (om detta är ett sedvanligt mord alltså), så hur sjutton skulle det kunna hållas hemligt? Jag har väldigt svårt att tänka mig ett totalt hermetiskt tillslutet scenario, där da Costa avskärs från alla kontakter på ett magiskt vis, för att plötsligt hamna hos en helt lösryckt person och dö på denna persons golv ...

Totalt lösryckta personer brukar verkligen inte döda andra lösryckta personer, oavsett om de säljer sex, stjäl eller uppträder provocerande osv.

Detta är det minst sannolika skeendet, och det ska placeras sist i kön med teorier.

Det spelar stor f.ö. roll att missbrukarna trängs, att nästan alla känner varandras polare - det va helt enkelt kort väg mellan da Costa och nästan varje tung missbrukare som höll till i samma parker, köpte av samma langare osv - eller enklare uttryckt: ingen missbrukare som snurrade runt i city på sommaren 1984 kan betraktas som perifer i förhållande till da Costa.

Köpte hon heroin och fludder och sålde hasch och injicerade och tog sig ett glas i city så kunde hon stöta på vem som helst som var som hon.

Så Sabas påstående - att hon sett CdC 2 ggr på försommaren - kan vi nog betrakta med viss skepsis, och möjligheten att hon stötte ihop med missbrukaren och torsken Vinof (som snurrade runt i Solna och också i city i början av juni, liksom da Costa - fram till den 15/6 iaf) är ju självklar ... och retoriskt kan man fråga: hur kunde dessa två olycksfåglar springa förbi varandra i flera dagar?

Vinof: E-vägen 25 ---> Stureplan ---> Krimjouren ... 4/6 - 15/6.
Catrine: Kungsträdgården + Norrmalm (början av juni - förmodligen till 15/6)

De hade dessutom 2 geografiska punkter som de delade: Malmskillnadsgatan och Kungsträdgården (Vinof var känd för att gilla Café Opera). Hm ...

Lite lustigt är det också att Vinofs och da Costas vägar upphör samma datum ...

Nästa gång vi hör av Vinof är det feb 1985, och Catrine är sedan länge död.

Vinof besöker krimjouren den 15/6, vilket registreras - han gör en anmälan.
Catrine ses antagligen för sista gången den 15/6, av SS och JE.

Och ung. samtidigt (i mitten av juni) slutar Tå och BM också att leta efter Catrine, och åker "hem".

Hm ... med tanke på den lilla värld som missbrukarna levde i får man väl anta att vissa kretsar sammansmälte slumpartat också, och säkert fanns det kopplingar som vi aldrig kommer att få veta om ...

Och att Vinof kudne leda till trubbel av allehanda slag behöver man knappast tvivla på ...
kanske var det han som introducerade en väldigt stor karl i Catrines trasiga liv ...

Gud vet ...
Citera
2016-04-07, 22:21
Medlem
Att Saba S (som både missbrukade heroin och höll till på Malmskillnadsgatan) kände till Vinof får vi väl utgå ifrån, och om både CdC och Saba S kände Vinof (det är väl troligt, eftersom han var både tät och torsk) så vore det lite underligt om båda kvinnorna var helt ovetande om Vinofs vänkrets, som innehöll både vettiga affärsmän och totalt skeva gamla missbrukare.

Sabas möjliga kontakt med Vinof är jag väldigt nyfiken på, och kanske kan vi få reda på hur det ligger till - det har ju inte varit så svårt att hitta massor av fakta hittills, om allt möjligt ... och om båda kvinnorna kände Vinof så kan en storväxt karls plötsliga närvaro bli mer begriplig ...

Jag ska återkomma till allt detta när/om vi har mer på fötterna.
Citera
2016-04-07, 22:51
Medlem
Det är ju just det faktum du nämner @ Eremona, att Stockholm var en ankdamm på 80-talet, som gör att det nästan känns omöjligt att detta ska ha kunnat skett inom missbrukarkretsar. "Någon som kände någon som kände någon"-kedjans alla länkar håller inte tyst i all evighet.

Apropå att alla kände alla (mer eller mindre) som höll på med heroin i Sthlm city sommaren 1984, detta borde betyda att personerna som förekom i filmen Ett anständigt liv/Det sociala arvet rörde sig i samma snäva kretsar som Catrine. Jag vet att detta tagits upp tidigare i tråden, men då bara med fokus på personen som kallades för Skåningen. Finns ju en del andra också...som är kvar i livet.
Citera
2016-04-07, 23:43
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Den där gamla handduken är ett kapitel för sig.......eftersom det rörde sig mitokondrie-DNA och inte kärn-DNA så är själva slumpmatchen för att det kan röra sig om hårstrån från någon annan person en på tusen eller något mer, det måste alltså inte ha varit Catrines hårstrån på handduken sett ur en matematisk synvinkel. Och visst kan handduken ha legat där innan säckarna kom på plats, själva dumpningen av säckarna skedde troligtvis i skymning/mörker och GM behöver inte alls ha lämnat handduken vid Talludden. Om det hade varit kärn-DNA på handduken, dvs om exempelvis hårrötterna hade varit på plats så hade det haft ett högre bevisvärde men nu skedde inte detta.

Gissar att GM behövde inte bekymra sig om någon handduk eller några spår, den har troligtvis inte med säckarna att göra utan kan ha placerats där innan eller efter säckplaceringen. Ingen vet som du så riktigt påpekar. Om man däremot hade funnit hårstråna inuti säckarna hade saken kommit i ett annat läge men nu var det inte riktigt så som bekant.
Kan du hjälpa mig att förstå hur du tänker här...

Menar du att det troligaste är att handduken inte har med säckarna att göra trots att du i stycket innan skriver att risken för det är cirka en på tusen?

Du brukar ju ofta hänvisa till hemtolkad statistik och då hävda att det mest sannolika också måste vara sant. Vad är skillnaden här när du har väldigt tydlig "statistik" som säger att handduken har med säckarna att göra 999 gånger av 1000? Varför tror du inte på denna statistik, utan tvärtom hävdar att det överlägset mest osannolika är det troligaste?
Citera
2016-04-08, 01:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
Även om nu många är av uppfattningen att arkitekten inte var den siste som umgicks med Catrine, så har de ändå haft ett umgänge (hon bodde tidvis hos honom inte långt innan hon 'försvann'). Detta borde föranleda en rättså noggrann kartläggning av denne man. Han var ju dessutom en sexkund till Catrine också, och om jag inte minns fel var hon skyldig honom en del pengar.
Jag menar, även om hon blev sedd av andra efteråt samt ringde den här 90-åringen (vilket verkar vara tveksamt) så betyder det ju inte per automatik att denne arkitekt kan strykas ur protokollet. Teoretiskt sett kan de ha setts ytterligare en gång efter den där gången hon släpptes av i Kungsträdgården.

Om Catrine mot all förmodan överlevde Pingsthelgen 1984 så är det mycket konstigt att hon och arkitekten inte hade någon mer kontakt med tanke på den täta kontakten veckan innan, något måste ju ha hänt? Och ja, Catrine var skyldig arkitekten flera tusen och man kan tänka sig ett scenario där han ville ha tillbaka pengarna fast i natura då, ungefär som i fallet med Eva som polisanmälde gubben den 31 augusti för att ha burit kniv och strypsnara uppe på stritan. Hon var också skyldig arkitekten pengar och han skrev ett minst sagt hotfullt brev till henne hösten 1984 när hon var inlagd på behandlingshem, hon fick ett antal alternativ vad gäller "återbetalningen", det var inte direkt ett vänligt brev som Eva fick och hon blev också mkt orolig.

Det som skiljer ut arkitekten från Ragnar och Saba är att han var kund till Catrine och han skrev också dagbok vilket dom två andra inte gjorde, möjligheten finns givetvis om Ragge och Saba verkligen nu verkligen talade sanning att arkitekten kan ha träffat Catrine igen men att detta sista möte inte skrevs ned i dagboken, nu tror inte jag på detta scenario så vidare värst mycket och är istället rätt så övertygad om att arkitekten var den sista personen som träffade CdC innan något helt oväntat och mycket hemskt hände. Vem som är GM går bara att spekulera i men en sak verkar ändå vara rätt säker, missbrukargänget från E-25 har inte varit i närheten av Catrine efter Pingsthelgen.

Att rota i arkitekten och hans förehavanden 32 år senare är i princip halvomöjligt men jag har ändå en ide om en ingång här till något som kan bära frukt, återkommer om detta så fort jag kollat upp vissa saker.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-04-08 kl. 02:04.
Citera
2016-04-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storkmor
"Någon som kände någon som kände någon"-kedjans alla länkar håller inte tyst i all evighet.

Jo Har du interagerat med missbrukare alls? Det har jag, på flera plan. Dessa människor snackar, och de är ärliga - internt. Utåt, mot polisen, kan de hålla fasaden hur länge som som helst. De upprätthåller tunga missbruk och är kriminella, och vem gillar en tjallare? Att någon av dessa snedseglare skulle offra 5% av sin kaka för en död pundares skull, det är osannolikt. Du såg ju hur lojal Vinof var Han kunde inte lyfta på arslet på ett halvår, fast han huserade 100 m från FP2. Och CB då, som kände da Costa, var har han hållit hus i 32 år? Att han åtminstone kunde försöka bidra är inte mkt begärt ... men nej då, dessa människor har fullt upp med sitt ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in