Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-25, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalinvandring
[...] det är ett något konstigt uttryck att de "dömdes", men inte helt fel i sak.

Hrm. De otaliga dumma försöken att sabotera, ljuga, bända sanningen om detta fall är ganska intressanta. I ett par år har man fått vänja sig i tråden Hej och välkommen igen, babbelkvarn. Du gillar inte mig, och jag kunde inte bry mig mindre

Jag vet att mitt/vårt arbete ogillas starkt, och vi motarbetas till och med utanför Flashback (boken Styckmordet/epilogen utsattes nyligen för ett regelrätt sabotageförsök, då någon medvetet beskrev innehållet helt fel).

Ditt första påstående är för övrigt helknäppt.

Antingen döms man eller så döms man inte. TH och TA dömdes aldrig för nåt alls.

Men på din planet finns det något småflum som heter "dömdes". Jaha, kul för dig. Så funkar det ej på planeten jorden, tyvärr

Citat:
Hade brottet mot griftefrid inte varit formellt omöjligt på grund av lagens preskribering så hade de blivit dömda för det.

Ditt andra påstående är också helknäppt.

Bevisning, hållbara vittnesmål, indicier, personkoppling och en solid tidslinje saknades helt.

Under en seriös rättegång hade de friats, oavsett preskriberingstid.

Och ingen vet ens när da Costa dog.

Hon dog nog under en period av 2 veckor (mitten juni - slutet av juni), men det hjälper inte oss - spannet är förs tort - och hennes försvinnande och död kan inte exakt prövas mot de anklagades tidslinjer. Tidaspekten är väldigt porös.

Och glöm inte att samtliga vittnen (damen med hunden, MS osv) var totalt kontaminerade i slutet på 80-talet. När alla huvudvittnen vet vad de väntas leverera är de värdelösa.

Det enda de gjorde var att försöka fylla i luckorna i en story som hela Sverige kände till.

Vilket jävla bullshit

Citat:
Att dödsorsak inte kan fastställas betyder inte att det är omöjligt att döma för mord, bara svårt. Ett trovärdigt erkännande, med stödbevisning, krävs dock. T ex.

Det är inte bara svårt. Det är så gott som omöjligt, även om teknisk bevisning finns.

Mycket känt fall: Wanda/Gonerka.

S Gonerka dödade en kvinna i Malmö och styckade henne i köket.

Det är helt klarlagt att han dödade henne, men han slapp både dråpdom och morddom som jag minns det.

Finns ett solitt erkännande går det väl att sy ihop de flesta fall, men ett lik styckas ju sällan av någon som är beredd att avslöja detaljerna ...

Och i detta fall var kroppen i sådant skick att någon dödsorsak inte ens kunde skönjas.

Da Costa kan ha blivit ihjälslagen (våld mot huvudet lever mjälte), hon han kan ha knivhuggits, hon kan ha skjutits i huvudet och /eller halsen ...

Och hittas en kriminell person i detta skick så kan man knappats väntas sig att gärningsmannen ska hoppas in i bilen, tvärnita utanför rätten och hojta "Nä, fan alltså, förlåt, jag ångrade mig, det var jag!"

Kroppens skick visar tydligt att gärningsmannen inte vill synas.

Det är ju själva poängen med likstyckningen.

Och en förhärdad (troligen våldsvan) person som gör en sån här sak veknar nog inte så lätt ...
Citera
2016-01-26, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hrm.
De otaliga dumma försöken att sabotera, ljuga, bända sanningen om detta fall är ganska intressanta. I ett par år har man fått vänja sig i tråden Hej och välkommen igen, babbelkvarn. Du gillar inte mig, och jag kunde inte bry mig mindre

Jag vet att mitt/vårt arbete ogillas starkt, och vi motarbetas till och med utanför Flashback (boken Styckmordet/epilogen utsattes nyligen för ett regelrätt sabotageförsök, då någon medvetet beskrev innehållet helt fel).

Ditt första påstående är för övrigt helknäppt.

Antingen döms man eller så döms man inte. TH och TA dömdes aldrig för nåt alls.

Men på din planet finns det något småflum som heter "dömdes". Jaha, kul för dig. Så funkar det ej på planeten jorden, tyvärr

Ditt andra påstående är också helknäppt.

Bevisning, hållbara vittnesmål, indicier, personkoppling och en solid tidslinje saknades helt.

Under en seriös rättegång hade de friats, oavsett preskriberingstid.

Och ingen vet ens när da Costa dog.

Hon dog nog under en period av 2 veckor (mitten juni - slutet av juni), men det hjälper inte oss - spannet är förs tort - och hennes försvinnande och död kan inte exakt prövas mot de anklagades tidslinjer. Tidaspekten är väldigt porös.

Och glöm inte att samtliga vittnen (damen med hunden, MS osv) var totalt kontaminerade i slutet på 80-talet. När alla huvudvittnen vet vad de väntas leverera är de värdelösa.

Det enda de gjorde var att försöka fylla i luckorna i en story som hela Sverige kände till.

Vilket jävla bullshit

Det är inte bara svårt. Det är så gott som omöjligt, även om teknisk bevisning finns.

Mycket känt fall: Wanda/Gonerka.

S Gonerka dödade en kvinna i Malmö och styckade henne i köket.

Det är helt klarlagt att han dödade henne, men han slapp både dråpdom och morddom som jag minns det.

Finns ett solitt erkännande går det väl att sy ihop de flesta fall, men ett lik styckas ju sällan av någon som är beredd att avslöja detaljerna ...

Och i detta fall var kroppen i sådant skick att någon dödsorsak inte ens kunde skönjas.

Da Costa kan ha blivit ihjälslagen (våld mot huvudet lever mjälte), hon han kan ha knivhuggits, hon kan ha skjutits i huvudet och /eller halsen ...

Och hittas en kriminell person i detta skick så kan man knappats väntas sig att gärningsmannen ska hoppas in i bilen, tvärnita utanför rätten och hojta "Nä, fan alltså, förlåt, jag ångrade mig, det var jag!"

Kroppens skick visar tydligt att gärningsmannen inte vill synas.

Det är ju själva poängen med likstyckningen.

Och en förhärdad (troligen våldsvan) person som gör en sån här sak veknar nog inte så lätt ...
Vid sidan av Vinof o hans polare på E.vägen: hur går det med andra figurer där? ex. "elsa öberg" o. hennes eng. polare, vilka uppenbarligen hade verksamhet i slumkvarteret? Finns dom med i polispappren?
Citera
2016-01-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vid sidan av Vinof o hans polare på E.vägen: hur går det med andra figurer där? ex. "elsa öberg" o. hennes eng. polare, vilka uppenbarligen hade verksamhet i slumkvarteret? Finns dom med i polispappren?

Svar nej. Men skicka PM (med all info du har om "Elsa Ö") så kan jag luska vidare, som vanligt.

En av de absolut mest intressanta personerna är (som vi vet) narkomanen som hade någon sorts relation med da Costa kort innan hon dog. Han har aldrig sagt ett pip om fallet offentligt.

Och dessutom förtiger samtliga förhörda personer hans relation med da Costa, och det ska självklart noteras.

Åren efter da Costas döda begravdes polisen i tips av högst varierande kvalitet, men det finns bara en enda person som påstår att den här mannen hade en relation med da Costa, och uppgiftslämnaren var han själv, och uppgiften kom efter 30 år ...

Da Costa och den här mannen var båda aktiva, avancerade missbrukare, och deras relation var offentlig, vilket framgår av utredningsmaterialet, men den intima relationen nämns aldrig.

Det är mkt sannolikt att den här mannen har viktig information om da Costas sista dagar, men han vägrar prata med oss, vilket jag nämnt förut.

Dead end ...
Citera
2016-01-28, 17:36
Medlem
Nytt, om Frank Lindblad:
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/01/28/frank-lindblad/
Citera
2016-01-28, 19:35
Medlem
Sauks satir om Härm och Allgén
Sedan ett bra tag finns det på Youtube ett satiriskt tv-inslag med Stefan Sauk där det refereras till da Costafallet.
Numera finns det även att beskåda i SVT:s Öppet arkiv (Lorry säsong 2 avsnitt 4, strax efter 15:30). Sändningsdatumet var tydligen 1990-04-14.
Just det stycke där Sauk refererar till da Costafallet återutsändes på bästa sändningstid lördagen 2016-01-16, i "Stjärnorna på slottet", SVT1 kl. 20.00-21.00. Cirka 26 minuter in i programmet.

1987 års Expressen-läcka
För övrigt tycker jag att Patrik Nyberg har en intressant slutkläm i en artikel publicerad i förrgår (Nyhetsverket.se 2016-01-26, min fetning):
If the Internet and Flashback had existed in the 1980s, this miscarriage of justice would most likely not have been possible. But although the doctors have not yet received legal redress, many people are probably watching with concern the disclosures that are being published at Flashback regarding the case.

And it will probably be there and not in the mainstream media that we will read the name of the man who sold the documents of the mother’s story to the newspaper Expressen – the event that made the witch-hunt unstoppable.
Har det hittills förekommit några närmare spekulationer om vem som läckte förundersökningsmaterialet till Expressen, utöver vad som återgetts i Anders Agells "Styckmordsfallet" i Regeringsrätten (2005)? I nämnda skrift (s. 119) uppges att någon (Anders Helin?) tillsatt en utredning om läckan som inte ledde till någonting. Vad finns det för dokumentation bevarad angående den utredningen?
Citera
2016-01-28, 19:43
Medlem
Finns lite i pressarkivet som nämner det, PL nämner att det finns ett namn men vem är nog aldrig offentligt känt.
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/1987/Svd1987-11-07_zps9fd18340.jpg.html

En polis som läckte uppgifter om MS till CG Borgenstierna drabbades dock snabbt av repressalier
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/1988/SvD%2019880922_zpsvpoesh28.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2016-01-28 kl. 19:59.
Citera
2016-01-28, 23:15
Medlem
"Fyndplatserna"
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/01/28/fyndplatserna/
Citera
2016-01-30, 11:51
Medlem
"Mannen i vindstrappan"
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/01/30/mannen-i-vindstrappan/
Citera
2016-02-01, 18:09
Medlem
"Tingsrättens akt"
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/02/01/tingsrattens-akt/
Citera
2016-02-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anno82

1987 års Expressen-läcka
För övrigt tycker jag att Patrik Nyberg har en intressant slutkläm i en artikel publicerad i förrgår (Nyhetsverket.se 2016-01-26, min fetning):
If the Internet and Flashback had existed in the 1980s, this miscarriage of justice would most likely not have been possible. But although the doctors have not yet received legal redress, many people are probably watching with concern the disclosures that are being published at Flashback regarding the case.

And it will probably be there and not in the mainstream media that we will read the name of the man who sold the documents of the mother’s story to the newspaper Expressen – the event that made the witch-hunt unstoppable.
Har det hittills förekommit några närmare spekulationer om vem som läckte förundersökningsmaterialet till Expressen, utöver vad som återgetts i Anders Agells "Styckmordsfallet" i Regeringsrätten (2005)? I nämnda skrift (s. 119) uppges att någon (Anders Helin?) tillsatt en utredning om läckan som inte ledde till någonting. Vad finns det för dokumentation bevarad angående den utredningen?

Da Costa-utredningen läckte från början (redan på hösten 1984), och diverse spekulationer tog snabbt fart, och det finns alltså ytterligare skäl till att betrakta detta fall (och de välutvecklade folkmyterna) med yttersta skepsis. Lägg till ett gäng samvetslösa sensationsjournalister och en jävlig rättsläkare (Rajs) som tilläts härja helt fritt, så är vägen mot katastrofen spikrak

Vem som läckte till pressen lär vi aldrig få veta, tyvärr.

Att det progressiva arbetet med detta fall (som utförts i da Costa-tråden och i hundratals PM) har irriterat ett antal namnlösa personer är odiskutabelt, och gång på gång har da Costa-tråden hemsökts av diverse rabiata provokatörer, troll och rättshaverister.

Och den banbrytande bok Styckmordet/epilogen (som innehåller den enda helt sunda skissen av tänkta brottslingar och nyckelpersoner - ett väldigt rikt socialt kluster) har också baktalats, och man har till och med ljugit om innehållet, för att eventuella köpare ska avskräckas

Men tydligen så säljer boken bra - har jag hört - och den finns på över 20 bibliotek, och eftersom boken går att låna elektroniskt bör spridningen vara stor ...

Det finns inte en rättshaverist i hela världen som kan stoppa sanningen
Citera
2016-02-02, 16:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Bara en flyktig tanke; kan Vincent ha varit tjenis med någon krimmare - som tipsare eller nåt? Som en slags förklaring till att man inte tittar på honom i detta ärende.

Tyvärr, det finns inga uppgifter om att Vincent ska ha varit tjenis med någon krimmare i egenskap av tipsare eller liknande. Däremot så vet vi att det sista vittnet arkitekten var "tjenis" med en polis som han också träffade under pingsthelgen 1984 på en sammankomst i norra Sthlm, märkligt nog så ägde sammankomsten rum precis efter den påstådda avlämningen av CdC vid restaurang Sju sekel i centrala Stockholm.

Det vore intressant att få en teori från dig och övriga skribenter om varför man aldrig tittade närmare på arkitekten, här fanns det ju faktiskt en koppling till farbror blå till skillnad från fallet Vincent om man ändå är inne på teorier om varför vissa alternativa GM aldrig utreddes av polisen?
Citera
2016-02-02, 19:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
"Vet hon sanningen om vad som hände Catrine?"
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/01/20/vet-hon-sanningen-om-vad-som-hande-catrine/

Det känns mycket osannolikt att denna kvinna skulle ha någon som helst vetskap om vad som hände Catrine, hon råkade nog bara ha ihop det med Vincent ett tag för väldigt länge sedan men han var ju bara en av många alternativa GM.

Det finns betydligt mer intressanta fd kvinnliga partners att uppmärksamma om vi ändå är inne på den avdelningen, en av dessa personer arbetade väl på Karolinska institutet 1984 och förekommer om jag inte minns fel nu i förundersökningen till skillnad från Vincents fd partner?

Man förstår faktiskt att kvinnan i länken ovan inte vill ha någon kontakt med diverse amatörgrävare som inte är överdrivet seriösa i sin jakt på CdC:s baneman.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-02 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in