Citat:
Ursprungligen postat av
guaponi
Du gör inget intryck av att vara kunnig inom något område. Detta är ännu ett påstående som du inte på något sätt visar. Det finns många i fattiga länder som inte får diagnos än mindre behandling. Många får en helt felaktig behandling. Eftersom du går emot den expert som uttalar sig så ligger det på dig att visa att du har rätt och experten har fel.
Vilken expert? Vi pratar om ett läkarutlåtande väl. En läkare är inte automatiskt en expert utan sakkunnig inom sitt gebit. Det är inte konstigt att läkaren rekommenderar magnetröntgen, det är antagligen bästa metoden för att ställa diagnos (eller utesluta ett antal möjliga diagnoser) på ett rationellt sätt. Men självfallet finns det alternativa metoder som också leder till diagnos, även om detta inte är förstahandsvalet om läkaren vet att magnetröntgen finns tillgänglig i närområdet.
Det är dock helt orimligt att JA lämnas fri lejd till undersökning och fri lejd tillbaka till gömstället undan rättvisan. Ska motsvarande princip gälla för alla som flyr undan rättvisan och hur långt ska man gå? Jag tar fram mina jämförande exempel igen och lägger till ett nytt.
A. Bankrånaren är skottskadad och gömmer sig på okänd ort. Han ansöker om fri lejd till akuten, nödvändig akut behandling och sen fri lejd till gömstället utan att polisen ska få reda på vart detta är. Rimligt?
B. Snowden visar sig ha en mycket ovanlig och allvarlig sjukdom som är dödlig. En mycket speciell behandling finns på en amerikansk klinik. Ska han beviljas fri lejd dit och tillbaka till Ryssland utan någon som helst risk för att gripas av amerikansk polis? Rimligt?
C. Sen har vi fallet JA, internationellt efterlyst och på rymmen från häktningsbeslut enligt fullt legitim EAW. Varför ska han ha fri lejd fram och tillbaka till magnetröntgen?
Är svaret att fri lejd skall beviljas och är rimlig i samtliga fall A, B, C? Motivera.
Jag anser att det inte är rimligt i något av fallen utan personen får helt enkelt välja mellan att hålla sig gömd/skyddad eller välja att prioritera hälsan och då ta olägenheten med förundersökning, rättegång, straff etc. Fullt rimligt tycker nog de allra flesta.