2016-04-05, 15:54
  #46705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
Hur får du fram att toppvinklen är 30? Samt de likbenta trianglarna. Om jag vet att varje vinkel på AEB är 60 grader, vad är då nästa steg för att få fram vinklarna på de likbenta trianglarna?
Toppvinkeln (tror det heter så?) är i detta fallet vinklarna längst ner, "utanför" den liksidiga triangeln. Eftersom att alla hörn i en liksidig triangel är 60 grader och hörnen i en kvadrat är 90 innebär det att toppvinkeln i detta fallet är 90-60=30 grader. Du ser att det är en likbent triangel eftersom att ena sidan av triangeln är samma sak som den liksidiga triangelns sida, och även för att du kan se att kvadratens sidor är lika långa som den liksidiga triangelns sidor. Vinklarna i en likbent triangel har två vinklar som är lika stora, som är 180 - toppvinkel/2.
Citera
2016-04-05, 17:11
  #46706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1andreas1
Om du kollar på figuren längst ner till höger och vänster, då vet du ju att det är 90 grader i varje hörn?
Och om det är 60 grader i den mittersta triangeln måste dem vara 90-60=30.

Och de två trianglarna till höger och vänster har två lika långa sidor (är du med på det?).
Då måste dem vara (180-30)/2 = 75 grader.

Nu kan du lösa ut den sökta vinkeln: 360 - 75 - 75 - 60 = 150.

Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Toppvinkeln (tror det heter så?) är i detta fallet vinklarna längst ner, "utanför" den liksidiga triangeln. Eftersom att alla hörn i en liksidig triangel är 60 grader och hörnen i en kvadrat är 90 innebär det att toppvinkeln i detta fallet är 90-60=30 grader. Du ser att det är en likbent triangel eftersom att ena sidan av triangeln är samma sak som den liksidiga triangelns sida, och även för att du kan se att kvadratens sidor är lika långa som den liksidiga triangelns sidor. Vinklarna i en likbent triangel har två vinklar som är lika stora, som är 180 - toppvinkel/2.

I see. Tack för era svar.
Citera
2016-04-05, 17:56
  #46707
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
http://www.svd.se/yngre-allt-samre-pa-ordforstaelse-sitter-for-mycket-med-mobilen

"Hon tar ordet ”taverna” som exempel. Alla ord testas i förväg vid så kallade utprövningstillfällen. Bland männen hade 80 procent rätt på ordet taverna, medan bara 44 procent av kvinnorna svarade korrekt. Könsskillnaden var så stor att ordet inte fick vara med i det ordinarie provet.

– Vår gissning var att ordet kanske förekommer i vissa dataspel, men visst är det lite konstigt, säger Maria Johansson.

Hennes tips för att bli bättre på ordförståelse är att läsa mer, och att läsa varierade typer av texter.

– Ytterst är det en fråga om demokrati och makt. Den som kan orden kan bättre föra fram sin talan och andras talan."
Oväntat...

Och provet ändrades till mer matematik för att kvinnor hade bättre betyg i matematik än män, och därför trodde man att det skulle jämna ut sig (för män var bättre än kvinnor på det förra provet). Det blev dock ännu värre för när det väl kommer till kritan så är män även bättre på matematik än kvinnor.

http://www.svd.se/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet
Citat:
År efter år har män lyckats bättre på högskoleprovet än kvinnor. Nu visar det sig att det nya provet med mer matte och färre ord gjort männens försprång ännu större.

Citat:
Samtidigt fanns förhoppningen att de nya delproven skulle kunna jämna ut skillnaden i resultat mellan män och kvinnor. Ända sedan provet började ges 1977 har män haft bättre snittresultat än kvinnor.

– Vår bedömning var att kopplingen till skolmatematiken i de nya uppgifterna som testar kvantitativ förmåga borde gynna kvinnor. Kvinnor har bättre betyg i matematik än män från gymnasieskolan, säger Åsa Rurling, utredare på Högskoleverket, den myndighet som står bakom provet.

Men statistik som Högskoleverket tagit fram åt SvD visar att det blev precis tvärtom. I höstas när det nya provet användes för första gången gick det ännu bättre för männen som skrev provet jämfört med kvinnorna.
Citera
2016-04-05, 18:03
  #46708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Oväntat...

Och provet ändrades till mer matematik för att kvinnor hade bättre betyg i matematik än män, och därför trodde man att det skulle jämna ut sig (för män var bättre än kvinnor på det förra provet). Det blev dock ännu värre för när det väl kommer till kritan så är män även bättre på matematik än kvinnor.

http://www.svd.se/man-gynnas-av-nya-hogskoleprovet

Män har större spridning i intelligensspektrat men de har också bättre logiskt tänkande. Inte så konstigt att män får bättre.
Kvinnor får en massa glädjebetyg och de är inte det minsta stresståliga.
Citera
2016-04-05, 18:07
  #46709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Yes.

Tack för svar.

Någon som stött på samma ord flera gånger? I sådana fall vilket/vilka?
Citera
2016-04-05, 19:44
  #46710
Medlem
Ebolakids avatar
27. x är ett heltal. Är x jämnt delbart med 15?
(1) x/10 är ett heltal.
(2) x^2 är jämnt delbart med 30.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Hur räknar man ut detta? Hade jag kunnat byta ut 15 mot x och 30 mot 2x, eller bara i detta fall?
Citera
2016-04-05, 20:25
  #46711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
(10 roten ur 5)^2 = 10^2 (roten ur 5)^2 = 100 * 5 = 500,
eftersom (10 roten ur 5)^2 = (10 roten ur 5) * (10 roten ur 5) [använd sedan distributiva lagen]
Men varför måste man inte räkna 10 gånger sqrt5 innan man höjer upp bägge till två blir förvirrad då ja tänker på prioriteringsreglerna parentes före potens??
Citera
2016-04-05, 20:45
  #46712
Medlem
Mattedelen förra året:0,2. Orddelen:1,8. Någon mer som upplevt så här dramatiska skillnader?
Citera
2016-04-05, 21:11
  #46713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolakid
27. x är ett heltal. Är x jämnt delbart med 15?
(1) x/10 är ett heltal.
(2) x^2 är jämnt delbart med 30.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Hur räknar man ut detta? Hade jag kunnat byta ut 15 mot x och 30 mot 2x, eller bara i detta fall?

(C) är rätt?
Citera
2016-04-05, 21:19
  #46714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiekollen
(C) är rätt?
B. Vet tyvärr inte varför jag heller men.
Citera
2016-04-05, 21:40
  #46715
Medlem
anonymess avatar
Om något är delbart med 30 så är det delbatt med 15 för att 3å går att faktorisera till 2 och 15
Citera
2016-04-05, 21:47
  #46716
Medlem
I 2 får vi reda på att
X^2=30 k där k är ett heltal
x= roten ur 30*roten ur k
För att detta ska stämma måste k vara jämnt delbart med 30
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in