2016-04-05, 14:16
  #46693
Medlem
1andreas1s avatar
,
Citera
2016-04-05, 14:37
  #46694
Medlem
1andreas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
I see!





16. Vad är differensen av uttrycken 3a2b + 2a2b2 och a2b2 − ab2 ?

A 2a2b + 3a2b2
B 2a2b − ab2 + a2b2
C 3a2b − ab2 + 3a2b2
D 3a2b + a2b2 + ab2

Hur ska man ta minus här: a2b2 − ab2. Ska man bara ta a-a, b-b samt 2-2?


Det är ingen exponent med i talet?
För x2 och x^2 är två helt olika saker.
Citera
2016-04-05, 14:46
  #46695
Medlem
Hejsan! Nu behöver jag lite hjälp igen med ett par uppgifter från XYZ- och KVA-delen från högskoleprovet som ägde rum hösten 2015. Fick hjälp för några dagar sedan med ett par frågor här som jag hade och jag uppskattar verkligen tiden lägger ner på att svara på alla frågor. Förstod då och jag hoppas kunna få liknande hjälp denna gång! Provdagen närmar sig och det gäller verkligen att pricka in formtoppen på lördag! Here goes;

3. Vad är 0.4 - 1/4?

a) 0
b) 0.3
c) 1/8
d) 3/20

Svar: D (3/20)

4. f(x) är en linjär funktion vars graf går genom punkten (0,4) och skär grafen till g(x)= -x - 2 i en rät vinkel. Vad är f(x)?

a) f(x)= x + 4
b) f(x)= x - 4
c) f(x)= -x
d) f(x)= -x +2

Svar: A ( f(x)= x + 4)

8. En liten pump fyller en tank på 1 timme. En stor pump fyller samma tank på 15 minuter. Om båda pumparna startas samtidigt, hur lång tid tar det då att fylla tanken?

a) 8 minuter
b) 10 minuter
c) 12 minuter
d) 14 minuter

Svar: C ( 12 minuter)

10. Medellängden för 10 pojkar är 180 cm. Medellängden för x flickor är 165 cm. Medellängden för pojkarna och flickorna tillsammans är 175 cm. Hur många är flickorna?

a) 4
b) 5
c) 6
d) 7

Svar: B (7)

Och två uppgifter ifrån KVA-delen;

14. http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2015-10-24/provpass-5/kva2h2.gif?width=960

Svar: C

20. A och B är mätserier. Medianen A är lika med medianen av B. Talen i de båda mätserierna är sorterade i storleksordning.

A: -2, x, 7, 10
B: 0, y, 8, 12

Svar: A är störst

Behöver verkligen komma till botten med hur man löser de här uppgifterna för att vissa av dem här är ju återkommande på högskoleprovet, alltså tänket bakom, och jag vill verkligen känna mig säker när jag går till provet på lördag. Stort stort tack på förhand och jag ser verkligen fram emot att få se era svar och slutligen förstå hur man löser dessa uppgifter! Tack!
Citera
2016-04-05, 14:53
  #46696
Medlem
1andreas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Hejsan! Nu behöver jag lite hjälp igen med ett par uppgifter från XYZ- och KVA-delen från högskoleprovet som ägde rum hösten 2015. Fick hjälp för några dagar sedan med ett par frågor här som jag hade och jag uppskattar verkligen tiden lägger ner på att svara på alla frågor. Förstod då och jag hoppas kunna få liknande hjälp denna gång! Provdagen närmar sig och det gäller verkligen att pricka in formtoppen på lördag! Here goes;

3. Vad är 0.4 - 1/4?

a) 0
b) 0.3
c) 1/8
d) 3/20

Svar: D (3/20)

4. f(x) är en linjär funktion vars graf går genom punkten (0,4) och skär grafen till g(x)= -x - 2 i en rät vinkel. Vad är f(x)?

a) f(x)= x + 4
b) f(x)= x - 4
c) f(x)= -x
d) f(x)= -x +2

Svar: A ( f(x)= x + 4)

8. En liten pump fyller en tank på 1 timme. En stor pump fyller samma tank på 15 minuter. Om båda pumparna startas samtidigt, hur lång tid tar det då att fylla tanken?

a) 8 minuter
b) 10 minuter
c) 12 minuter
d) 14 minuter

Svar: C ( 12 minuter)

10. Medellängden för 10 pojkar är 180 cm. Medellängden för x flickor är 165 cm. Medellängden för pojkarna och flickorna tillsammans är 175 cm. Hur många är flickorna?

a) 4
b) 5
c) 6
d) 7

Svar: B (7)

Och två uppgifter ifrån KVA-delen;

14. http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2015-10-24/provpass-5/kva2h2.gif?width=960

Svar: C

20. A och B är mätserier. Medianen A är lika med medianen av B. Talen i de båda mätserierna är sorterade i storleksordning.

A: -2, x, 7, 10
B: 0, y, 8, 12

Svar: A är störst

Behöver verkligen komma till botten med hur man löser de här uppgifterna för att vissa av dem här är ju återkommande på högskoleprovet, alltså tänket bakom, och jag vill verkligen känna mig säker när jag går till provet på lördag. Stort stort tack på förhand och jag ser verkligen fram emot att få se era svar och slutligen förstå hur man löser dessa uppgifter! Tack!



3. Vad är 0.4 - 1/4?

Skriv om: 4/10 - 1/4

Skriv om: 16/40 - 10/ 40 är du med på det steget?
= 6/40 = 3 /20
Citera
2016-04-05, 14:58
  #46697
Medlem
1andreas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Hejsan! Nu behöver jag lite hjälp igen med ett par uppgifter från XYZ- och KVA-delen från högskoleprovet som ägde rum hösten 2015. Fick hjälp för några dagar sedan med ett par frågor här som jag hade och jag uppskattar verkligen tiden lägger ner på att svara på alla frågor. Förstod då och jag hoppas kunna få liknande hjälp denna gång! Provdagen närmar sig och det gäller verkligen att pricka in formtoppen på lördag! Here goes;

3. Vad är 0.4 - 1/4?

a) 0
b) 0.3
c) 1/8
d) 3/20

Svar: D (3/20)

4. f(x) är en linjär funktion vars graf går genom punkten (0,4) och skär grafen till g(x)= -x - 2 i en rät vinkel. Vad är f(x)?

a) f(x)= x + 4
b) f(x)= x - 4
c) f(x)= -x
d) f(x)= -x +2

Svar: A ( f(x)= x + 4)

8. En liten pump fyller en tank på 1 timme. En stor pump fyller samma tank på 15 minuter. Om båda pumparna startas samtidigt, hur lång tid tar det då att fylla tanken?

a) 8 minuter
b) 10 minuter
c) 12 minuter
d) 14 minuter

Svar: C ( 12 minuter)

10. Medellängden för 10 pojkar är 180 cm. Medellängden för x flickor är 165 cm. Medellängden för pojkarna och flickorna tillsammans är 175 cm. Hur många är flickorna?

a) 4
b) 5
c) 6
d) 7

Svar: B (7)

Och två uppgifter ifrån KVA-delen;

14. http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2015-10-24/provpass-5/kva2h2.gif?width=960

Svar: C

20. A och B är mätserier. Medianen A är lika med medianen av B. Talen i de båda mätserierna är sorterade i storleksordning.

A: -2, x, 7, 10
B: 0, y, 8, 12

Svar: A är störst

Behöver verkligen komma till botten med hur man löser de här uppgifterna för att vissa av dem här är ju återkommande på högskoleprovet, alltså tänket bakom, och jag vill verkligen känna mig säker när jag går till provet på lördag. Stort stort tack på förhand och jag ser verkligen fram emot att få se era svar och slutligen förstå hur man löser dessa uppgifter! Tack!


4. f(x) är en linjär funktion vars graf går genom punkten (0,4) och skär grafen till g(x)= -x - 2 i en rät vinkel. Vad är f(x)?

Ritar du upp den lite snabbt så blir det tydligare, kolla på K och M värdet.
Du får ju en ekvation och hur ska den andra ekvationen se ut för att linjerna ska skära varandra i en rät linje?

Kollar du alternativen:
a) f(x)= x + 4
b) f(x)= x - 4
c) f(x)= -x
d) f(x)= -x +2

Du vet att lutningen måste vara positiv, annars kan den inte skära en negativ linje i en rät vinkel.
Och m värdet kan ju omöjligt vara -4 om du vet att den går igenom (0,4).
__________________
Senast redigerad av 1andreas1 2016-04-05 kl. 15:03.
Citera
2016-04-05, 15:03
  #46698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1andreas1
4. f(x) är en linjär funktion vars graf går genom punkten (0,4) och skär grafen till g(x)= -x - 2 i en rät vinkel. Vad är f(x)?

Ritar du upp den lite snabbt så blir det tydligare, kolla på K och M värdet.
Du får ju en ekvation och hur ska den andra ekvationen se ut för att linjerna ska skära varandra i en rät linje?

Tack! Förstod helt första frågan som innehöll bråk-räkning, enkelt och simpelt förklarat svar! Dock är jag inte med på den linjära funktionen? Ritar upp grafen så att den skär y-axeln i 4 när x=0, men jag är fortfarande inte med på hur jag kan hitta funktionen? -x -2 innebär att att den skär y-axeln i -2, men sen då? Tack återigen på förhand!
__________________
Senast redigerad av Roma-Termini 2016-04-05 kl. 15:06.
Citera
2016-04-05, 15:04
  #46699
Medlem
Ebolakids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Hejsan! Nu behöver jag lite hjälp igen med ett par uppgifter från XYZ- och KVA-delen från högskoleprovet som ägde rum hösten 2015. Fick hjälp för några dagar sedan med ett par frågor här som jag hade och jag uppskattar verkligen tiden lägger ner på att svara på alla frågor. Förstod då och jag hoppas kunna få liknande hjälp denna gång! Provdagen närmar sig och det gäller verkligen att pricka in formtoppen på lördag! Here goes;

3. Vad är 0.4 - 1/4?

a) 0
b) 0.3
c) 1/8
d) 3/20

1/4=0,25 (enkel matte, måste behärskas)
0,4-0,25=0,15
A, B, C (testar C snabbt och vet sedan innan att 1/8=0,125 )åker bort direkt svar D
Citera
2016-04-05, 15:15
  #46700
Medlem
Rogls avatar
10. Räkna ut den sammanlagda längden för pojkar och flickor. Då får man ekvationen

10 * 180 + x * 165 = (10+x) * 175

Utveckla parantesen:

1800 +165x = 1750 + 175x

Flytta över termer:

1800 - 1750 = 175x - 165x

50 = 10x

x = 5
Citera
2016-04-05, 15:17
  #46701
Medlem
1andreas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Tack! Förstod helt första frågan som innehöll bråk-räkning, enkelt och simpelt förklarat svar! Dock är jag inte med på den linjära funktionen? Ritar upp grafen så att den skär y-axeln i 4 när x=0, men jag är fortfarande inte med på hur jag kan hitta funktionen? -x -2 innebär att att den skär y-axeln i -2, men sen då? Tack återigen på förhand!


y=-x - 2 har en negativ lutning då måste den andra ha en positiv och lika stor lutning för att den ska skära i en rät vinkel. Då kan du utesluta två alternativ. Sedan m värdet kan inte vara -4 om den skär i (0:4).

Vill du vara mer exakt kan du räkna ut m-värdet 4=1*0 + m.
Citera
2016-04-05, 15:45
  #46702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Nej, så ska man inte göra... Aldrig en bra idé att försöka få fram svaret genom att gissa på vinklar från bilden.

Du får fram svaret genom att triangeln i mitten är liksidig, vilket också innebär att trianglarna på sidan av kvadraten är likbenta, med toppvinkeln 30. Svaret blir då 360-60-75-75=150.

Hur får du fram att toppvinklen är 30? Samt de likbenta trianglarna. Om jag vet att varje vinkel på AEB är 60 grader, vad är då nästa steg för att få fram vinklarna på de likbenta trianglarna?
Citera
2016-04-05, 15:51
  #46703
Medlem
Rogls avatar
4. För två vinkelräta linjer gäller för deras riktningskoefficienter att k1*k2 = -1. Här är k1 = -1 vilket ger att k2 = 1. Eftersom linjen går genom (0 ; 4) är m = 4. Den sökta linjen är alltså y = x + 4.


8. Den här uppgiften kan man lösa på flera sätt. Enklast tycker jag är att låta pumparna gå en timme. Då kommer den första pumpen fylla en tank och den andra fyra tankar, d.v.s. totalt fem tankar. Det tar alltså 1/5 timme = 12 minuter att fylla en tank.
Citera
2016-04-05, 15:52
  #46704
Medlem
1andreas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natediaz
Hur får du fram att toppvinklen är 30? Samt de likbenta trianglarna. Om jag vet att varje vinkel på AEB är 60 grader, vad är då nästa steg för att få fram vinklarna på de likbenta trianglarna?

Om du kollar på figuren längst ner till höger och vänster, då vet du ju att det är 90 grader i varje hörn?
Och om det är 60 grader i den mittersta triangeln måste dem vara 90-60=30.

Och de två trianglarna till höger och vänster har två lika långa sidor (är du med på det?).
Då måste dem vara (180-30)/2 = 75 grader.

Nu kan du lösa ut den sökta vinkeln: 360 - 75 - 75 - 60 = 150.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in