Citat:
Ursprungligen postat av
Roma-Termini
Hejsan! Nu behöver jag lite hjälp igen med ett par uppgifter från XYZ- och KVA-delen från högskoleprovet som ägde rum hösten 2015. Fick hjälp för några dagar sedan med ett par frågor här som jag hade och jag uppskattar verkligen tiden lägger ner på att svara på alla frågor. Förstod då och jag hoppas kunna få liknande hjälp denna gång! Provdagen närmar sig och det gäller verkligen att pricka in formtoppen på lördag! Here goes;
3.
Vad är 0.4 - 1/4?
a) 0
b) 0.3
c) 1/8
d) 3/20
Svar: D (3/20)
4.
f(x) är en linjär funktion vars graf går genom punkten (0,4) och skär grafen till g(x)= -x - 2 i en rät vinkel. Vad är f(x)?
a) f(x)= x + 4
b) f(x)= x - 4
c) f(x)= -x
d) f(x)= -x +2
Svar: A ( f(x)= x + 4)
8.
En liten pump fyller en tank på 1 timme. En stor pump fyller samma tank på 15 minuter. Om båda pumparna startas samtidigt, hur lång tid tar det då att fylla tanken?
a) 8 minuter
b) 10 minuter
c) 12 minuter
d) 14 minuter
Svar: C ( 12 minuter)
10.
Medellängden för 10 pojkar är 180 cm. Medellängden för x flickor är 165 cm. Medellängden för pojkarna och flickorna tillsammans är 175 cm. Hur många är flickorna?
a) 4
b) 5
c) 6
d) 7
Svar: B (7)
Och två uppgifter ifrån KVA-delen;
14.
http://studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2015-10-24/provpass-5/kva2h2.gif?width=960
Svar: C
20.
A och B är mätserier. Medianen A är lika med medianen av B. Talen i de båda mätserierna är sorterade i storleksordning.
A: -2, x, 7, 10
B: 0, y, 8, 12
Svar: A är störst
Behöver verkligen komma till botten med hur man löser de här uppgifterna för att vissa av dem här är ju återkommande på högskoleprovet, alltså tänket bakom, och jag vill verkligen känna mig säker när jag går till provet på lördag. Stort stort tack på förhand och jag ser verkligen fram emot att få se era svar och slutligen förstå hur man löser dessa uppgifter! Tack!
4. f(x) är en linjär funktion vars graf går genom punkten (0,4) och skär grafen till g(x)= -x - 2 i en rät vinkel. Vad är f(x)?
Ritar du upp den lite snabbt så blir det tydligare, kolla på K och M värdet.
Du får ju en ekvation och hur ska den andra ekvationen se ut för att linjerna ska skära varandra i en rät linje?
Kollar du alternativen:
a) f(x)= x + 4
b) f(x)= x - 4
c) f(x)= -x
d) f(x)= -x +2
Du vet att lutningen måste vara positiv, annars kan den inte skära en negativ linje i en rät vinkel.
Och m värdet kan ju omöjligt vara -4 om du vet att den går igenom (0,4).