2016-04-05, 00:18
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det går inte att lyssna till hjärtat så det där är bara trams.

Nej naturligtvis inte bokstavligen, det är bara ett begrepp som innebär "känslor". Det trodde jag ändå att alla visste.
Citera
2016-04-05, 00:21
Medlem
Firewaias avatar
Låter som sonnyjonnyconny suttit och diskuterat politik på lunchrasten nere på bygget igen, att de inte lär sig...
Citera
2016-04-05, 00:23
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Nja, empati är egentligen bara intuitiv förståelse av andra personers motiv och känslor. Begreppet blandas ofta samman med sympati, vilket verkar närmare den osjälviskhet du beskriver.

Empati gör att du t.ex. kan förstå när någon är arg. Sympati kan göra att du tycker att du vill hjälpa personen att inte vara arg längre.

Förenklad förklaring, gör om gör rätt

Jacob Eklund, docent i psykologi, forskare i Empati

http://www.mdh.se/forskning/vara-forskare/manadens-forskare/jakob-eklund-riktig-empati-kanns-1.2915
Citera
2016-04-05, 00:25
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det går inte att lyssna till hjärtat så det där är bara trams.

Orkar inte fördjupa mig i trådstarten men det är plågsamt uppenbart att kvinnor(med undantag givetvis) har oerhörda problem med att göra konsekvensanalyser utifrån verkliga omständigheter.

Det är bara att kolla hur många kvinnor som röstar på Miljöpartiet, F! och Socialdemokraterna, inte ens nu då INGEN kan ha undgått att se konsekvenserna av massimporten av primitiva män från patriarkala kulturer verkar polletten trillat ner.

De fortsätter att hylla samma mörkerkrafter som orsakat problemen gång efter gång, det räcker att media drar några flyktingrelaterade snyfthistorier så är logiken satt ur spel och de glömmer att de själva kommer att bli de stora offren i förlängningen.

Kvinnlig rösträtt är ett sorgligt kapitel i mänsklighetens historia, önskar att jag inte tyckte såhär men misären som idag råder i vårt land är till största del orsakad av naiva kvinnor utan konsekvenstänk.
Citera
2016-04-05, 00:25
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Nja, empati är egentligen bara intuitiv förståelse av andra personers motiv och känslor. Begreppet blandas ofta samman med sympati, vilket verkar närmare den osjälviskhet du beskriver.

Empati gör att du t.ex. kan förstå när någon är arg. Sympati kan göra att du tycker att du vill hjälpa personen att inte vara arg längre.
Jag har nyligen lärt att det är tvärtom. Alltså jag fick lära mig som barn att empati är att känna med någon, sympati för. Istället verkar det felaktigt då empati ska handla om att kunna särskilja egna känslorna från andra och istället agera efter någon annans känslor. Sympati att känna med.

Det senare blir mer rationellt då psykopater inte kan känna empati och inte många autister heller (även om de autistiska utan empati i en del fall kan bli förkrossade över att ha sårat någon när de får veta att de handlat i strid mot vad som varit bra)

Rätta mig om jag återigen fått det fel gällande vad empati är.
Citera
2016-04-05, 00:27
Medlem
Att det behövdes en hel studie för att komma fram till detta... Suck
Citera
2016-04-05, 00:40
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Orkar inte fördjupa mig i trådstarten men det är plågsamt uppenbart att kvinnor(med undantag givetvis) har oerhörda problem med att göra konsekvensanalyser utifrån verkliga omständigheter.

Det är bara att kolla hur många kvinnor som röstar på Miljöpartiet, F! och Socialdemokraterna, inte ens nu då INGEN kan ha undgått att se konsekvenserna av massimporten av primitiva män från patriarkala kulturer verkar polletten trillat ner.

De fortsätter att hylla samma mörkerkrafter som orsakat problemen gång efter gång, det räcker att media drar några flyktingrelaterade snyfthistorier så är logiken satt ur spel och de glömmer att de själva kommer att bli de stora offren i förlängningen.

Kvinnlig rösträtt är ett sorgligt kapitel i mänsklighetens historia, önskar att jag inte tyckte såhär men misären som idag råder i vårt land är till största del orsakad av naiva kvinnor utan konsekvenstänk.

Det finns en rad toppenländer i MÖ du kan flytta till ifall du tycker att kvinnor ska hållas kort.
Vad är det som säger att ditt fokus på invandring som ett stort problem är en viktigare fråga än ett fokus på klimatfrågan? För dig eller för världen i stort? Om du (man) tar ett beslut som gör Sverige rikare men jag (vi låtsas att jag är kvinna, för diskussionens skull) tar ett beslut som gör att Sverige stagnerar med världen blir rikare, vem har då gjort rätt?
Jag hävdar ingenting här, bara frågar.
Citera
2016-04-05, 00:44
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Förenklad förklaring, gör om gör rätt

Jacob Eklund, docent i psykologi, forskare i Empati

http://www.mdh.se/forskning/vara-forskare/manadens-forskare/jakob-eklund-riktig-empati-kanns-1.2915

Begreppsförvirring råder som sagt, och det blir knappast bättre av forskare som hävdar att den empati de beskriver är "riktig".

I den forskning av Baron-Cohen som citeras i trådstarten avses inte den typen av empati som i din artikel utan kognitiv empati.

Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
Jag har nyligen lärt att det är tvärtom. Alltså jag fick lära mig som barn att empati är att känna med någon, sympati för. Istället verkar det felaktigt då empati ska handla om att kunna särskilja egna känslorna från andra och istället agera efter någon annans känslor. Sympati att känna med.

Det senare blir mer rationellt då psykopater inte kan känna empati och inte många autister heller (även om de autistiska utan empati i en del fall kan bli förkrossade över att ha sårat någon när de får veta att de handlat i strid mot vad som varit bra)

Rätta mig om jag återigen fått det fel gällande vad empati är.

I vardagligt tal blir sympati och empati ofta samma sak. Begreppen är starkt sammankopplade eftersom empatin (förståelsen) ofta leder till sympati (medkänsla). Dock kan empati lika gärna leda till att man "känner på sig" att någon har onda avsikter och kan agera för att skydda sig.
Citera
2016-04-05, 00:45
Medlem
Germangestalts avatar
Visst finns vissa skillnader men det är klart kvinnor kan tänka logiskt. Det är bara att de inte tenderar att göra det i samma utsträckning som män, i praktiken. Det finns som sagt säkerligen biologiska skäl till det.
Citera
2016-04-05, 00:48
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Begreppsförvirring råder som sagt, och det blir knappast bättre av forskare som hävdar att den empati de beskriver är "riktig".

I den forskning av Baron-Cohen som citeras i trådstarten avses inte den typen av empati som i din artikel utan kognitiv empati.

I vardagligt tal blir sympati och empati ofta samma sak. Begreppen är starkt sammankopplade eftersom empatin (förståelsen) ofta leder till sympati (medkänsla). Dock kan empati lika gärna leda till att man "känner på sig" att någon har onda avsikter och kan agera för att skydda sig.
Eller känna igen att någon känner med mindre. Har funderat kring det. Men är långt från trådämnet.
Citera
2016-04-05, 00:53
Medlem
Det måste vara därför som kvinnor i genomsnitt har högre betyg och utbildning än män..
Citera
2016-04-05, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Det måste vara därför som kvinnor i genomsnitt har högre betyg och utbildning än män..

Dagens utbildningssystem är främst anpassat för kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in