Citat:
Ursprungligen postat av
dubbelknullad
Kvinnor borde inte få rösträtt förrän de nått menopaus eftersom det är först då de blir tillräkneliga och kan börja använda sina hjärnor.
Tycker ni rösträtten ska tas bort för unga kvinnor?
Innan internet så roade sig folk med att skicka skojiga fax. Ett var en inbjudan till "Herrklubben Evert", vilken inkluderade en dagordning. Bl.a. stod på programmet att titta på repriser av Tipsextra från 1970-talet (Tipsextra var ett söndagsnöje, där TV visade en engelsk ligamatch och gick igenom stryktipset).
Hursomhelst. En diskussionspunkt var: "Kvinnlig rösträtt! Bara i kommunvalen, eller inte alls?"
Den där punkten var ju bara löjlig då, på fax-tiden, tyckte jag. Men med åren så har jag insett att det ligger ganska mycket i den idén. På statlig nivå (Riksdag/Regering) hanteras de "logiska" sakerna: Försvaret, Justitiefrågor, Energi och F&U.
På kommunal nivå (och landstingen), hanteras de emotionella frågorna: Vården, Skolan och Omsorgen.
Det hade varit sunt med minst 75% män i Riksdagen och i Regeringen. Och så kunde fruntimren få ha majoritet i kommun och landsting. Med brasklappen att skolan bör flyttas tillbaka till statlig nivå. Tror jag hade funkat mycket bättre än idag.
Alternativet hade varit att lägga ned riksdag, regering och kommunstyret och ge all makt åt Kungen. Han hade aldrig förrått Sverige, så som politikerna har gjort de senaste 40 åren. Aldrig. Och det hade varit betydligt billigare.