Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det finns en korrelation men den är inte så stark och att få ner skulden snabbare är definitivt riskminimerande.
Amorteringar påverkar inte en stor skuld inom överskådlig tid så det är endast på lång sikt amortering har en betydande effekt på risken, och på lång sikt är börsen överlägset bättre än ränta.
Om nu inte börsen kraschar och man står där med förlusterna. Sedan om man inte styr sparandet till kontrollerade fonder får man alltid risken att alla investerar i Enron eller plastcykeln Itera eller Prosolvia. Och dessa fonder måste då övervakas så de har lämplig riskspridning.
Ett betalt hus att bo i och en AK-47 för självförsvar och jakt har alltid en appeal. Fast för samhället är det ju trevligt att kunna piska låneslavarna.
Du har rätt i att aktier ofta kan ge bättre avkastning än kontosparande men åtminstone för mig betalar jag hellre av huset. Har man en lön på 40 papp får man kanske ut 25. Har man då lån på 2 millar per person i hushållet (nu talar jag storstad vad gäller löner och lån) och amorterar drygt 8 papp i månaden löser man huset på 20 år om man är ett par i sin 4 miljonersvilla. Det finns dyrare hus än så men då tjänar man nog mer också. Förutom i Stockholm räcker 4 millar ganska bra för en familjevilla i ett hyfsat område. Då har du kvar 17 per pers i månaden att driva familjen på vilket räcker om du håller i pengarna.
Så jag hävda att den traditionella kärnfamiljen ganska lätt kan lösa sin kåk i full trygghet under rimlig tid med amortering. Och trenden går mot ökad pensionsålder vilket tillåter lägre amortering.