2016-04-02, 16:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Logiskt är att om man blir skuldfri så får man mer pengar eftersom man helt plötsligt har pengarna man amorterat med plus räntekostnaden i handen i stället för i räkningshögen.

Dessa pengar köper man bra aktier för till ett bra pris som ger bra utdelning.
För var 250 tusing som hamnar på aktiekontot så har din månadslön ökat med en tusing.

Lätt va?

Lätt ja, om man vinner 100 miljoner på lotto, eller håvar in VD lön och cashar en bostadsrätt i sthlm city.

I annat fall tycker jag att det är helt ok att vara belånad till 70% och använda kapitalet till något annat som avkastar bättre än det du tjänar på att slippa betala boränta.

Förstår inte alls att man ska försöka sikta på att bli helt skuldfri? För att göra sina arvingar rika eller vad? De får väl jobba in sina egna pengar?!
2016-04-02, 17:56
Medlem
Ja, ffs, varför ska man var det?
99 Homes Ganska bra rulle om krisen runt 2009, slår vad om att samtliga i filmen skulle önska att de var skuldfria vid tillfället, de första scenerna är rätt känslofyllda.
http://www.imdb.com/title/tt2891174/
2016-04-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
99 Homes Ganska bra rulle om krisen runt 2009, slår vad om att samtliga i filmen skulle önska att de var skuldfria vid tillfället, de första scenerna är rätt känslofyllda.

Vad får dig att tro att amortering är den ända sparformen?

En vettig person undviker inte amortering för konsumtion utan för att det finns ett bättre spar-/investeringsalternativ.
2016-04-02, 19:53
Medlem
Citat:

Dessutom om man sparar i aktier/fonder istället med bra avkastning kan man även använda portföljen som en extra trygghet hos banken att man har marginaler, bankerna tjänar dessutom mer pengar eftersom du inte amorterar av lånet, du kan då få lägre ränta... S.k. win-win!
2016-04-02, 20:18
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Dessutom om man sparar i aktier/fonder istället med bra avkastning kan man även använda portföljen som en extra trygghet hos banken att man har marginaler, bankerna tjänar dessutom mer pengar eftersom du inte amorterar av lånet, du kan då få lägre ränta... S.k. win-win!

Vad tror du hände med börsen i Amerika 2009 då?

Tråden går runt runt runt. Folk "förstår inte varför man vill vara skuldfri". Många tror att de minsann 100% säkert via investeringar kommer kunna slå bolåneränta.

Eftersom vi ändå går runt runt kan väl jag repetera mig lite jag med: samma pappskallar som kör runt i sina Audis köpta på kredit, med fullbelånade hus som gnylar om att de minsan sparar på börsen är de som kommer sitta i Aftonbladssofforna och gråta om att bankerna lurat dem och att staten måste göra något.
2016-04-02, 20:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vad tror du hände med börsen i Amerika 2009 då?

Vi som spar i börsen har inga problem att klara kortsiktiga nedgångar som den under hösten 2008.
2016-04-02, 21:55
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ett exemepel: En 3:a i vasastan kostar idag 6.5-7 miljoner med 4000 i avgift. Nettkostnaden är ca 10 000 kr bara+5000 kr amortering ifall man ligger över 70% belåningsgrad.

Så vad händer ifall räntan går upp till 5%, ränteavdraget slopas och amoteringskravet nu införs i juni?
Räntekostnaden kommer bli 25000 i månaden, 4000 kr i avgift+10 000 i amortering= 39000 kr.
Tror du någon vill köpa denna bostadsrätt för 7 miljoner då fortfarande? NEJ!
Priserna kommer störtdyka för att balansera priset ner mot 80-talets nivå, typ 1/3 del av nuvarande pris.

Det är även sämre. Bostadrätt avgift = kostnad av BRF skulder, när vi har räntahöjning sen vi har avgift höjning också.
2016-04-02, 22:07
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vi som spar i börsen har inga problem att klara kortsiktiga nedgångar som den under hösten 2008.

Shit du verkar så klok i andra trådar...

Vi pratade om stakars Amerikanare som tvingades sälja sina hus 2009. Tänk om de haft pengar, men placerade på börsen. Tror vi vevat det minst 3 rundor tidigare med, i en allmän kris där bopriser faller och arbetslöshet stiger sätter jag mina sista ören på att börsen faller hårt den med.

Ok om man som alla flashbackare egentligen är mångmiljonär och boendet redan betalt, men är man inte det kanske man ska nöja sig med att köra Skoda och amortera lite i stället för att låna upp sig för en ny Audi.

... Fast när jag tänker efter förordar väl anti-bubbelmänniskorna att man belånar huset maximalt och sätter allt på börsen. Finfint!
2016-04-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Shit du verkar så klok i andra trådar...

Vi pratade om stakars Amerikanare som tvingades sälja sina hus 2009. Tänk om de haft pengar, men placerade på börsen. Tror vi vevat det minst 3 rundor tidigare med, i en allmän kris där bopriser faller och arbetslöshet stiger sätter jag mina sista ören på att börsen faller hårt den med.

Ok om man som alla flashbackare egentligen är mångmiljonär och boendet redan betalt, men är man inte det kanske man ska nöja sig med att köra Skoda och amortera lite i stället för att låna upp sig för en ny Audi.

... Fast när jag tänker efter förordar väl anti-bubbelmänniskorna att man belånar huset maximalt och sätter allt på börsen. Finfint!

Det spelar ingen roll om börsen faller om man investerar i rätt aktier. Utdelningen i mina bolag har ökat eller varit samma många tiotal år bakåt i tiden.
2016-04-02, 23:08
Medlem
Kikade lite snabbt på hemnet's statistik över antalet bostadsrätter som är till salu i hela landet. Deras senaste datapunkt var i mitten av mars och då fanns 5000 bostadsrätter ute i hela landet. Nu är det 7800 st om man filtrerar sökmotorn med bostadsrätter, alltså en ökning med 50% på bara två veckor. Om ni kollar så ökar utbudet alltid historiskt från januari till sommaren men den här ökningen känns lite väl stor.

Har jag missat något när jag tog fram statistiken?
2016-04-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fok.Dr1
Kikade lite snabbt på hemnet's statistik över antalet bostadsrätter som är till salu i hela landet. Deras senaste datapunkt var i mitten av mars och då fanns 5000 bostadsrätter ute i hela landet. Nu är det 7800 st om man filtrerar sökmotorn med bostadsrätter, alltså en ökning med 50% på bara två veckor. Om ni kollar så ökar utbudet alltid historiskt från januari till sommaren men den här ökningen känns lite väl stor.

Har jag missat något när jag tog fram statistiken?

En ökning av utbudet med 50% borde väl tala för kraftiga prisfall, eller?
2016-04-02, 23:46
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Personerna i filmen blir väl skuldfria i samma stund som de sparkas ut ur huset? Så blir det ju inte i Sverige om proppen går ut.

Kul förresten att motellrummet som de tvingas flytta till när de sparkats ut från huset är ungefär lika stort som en av våra eftertraktade svenska bostadsrätter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in