2016-04-04, 17:24
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och vilken kullerbytta var det min lilla trilskiga pojke?
Anledningen att det okända är "farligt" om man tror att det är känt är att man då naturligt gör sig asymmetrisk mot risken. Den som tror att bostadsmarknaden är safe kan tex maximera sina lån för att investera.

Om "bubbelbabblarna" tog stora lån för att shorta marknaden skulle det alltså vara en relevant kontring.
2016-04-04, 18:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Anledningen att det okända är "farligt" om man tror att det är känt är att man då naturligt gör sig asymmetrisk mot risken. Den som tror att bostadsmarknaden är safe kan tex maximera sina lån för att investera.

Om "bubbelbabblarna" tog stora lån för att shorta marknaden skulle det alltså vara en relevant kontring.

Det innebär ingen kullerbytta från mig som du påstod, det du däremot missar att de som är hypernervösa hela livet över att allt ska falla samman drar på sig en massa onödiga utgifter och missar många bra investeringsmöjligheter. Detta blir mycket kostsamt i längden.
2016-04-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det har du inte. Du har då alla ägg i samma korg...

Risker bör man sprida över olika tillgångsslag som exempelvis aktier, obligationer, ränte/global/hedge/aktiefonder.

Att bara tokamortera är en dålig idé...
Tur att jag handlar mycket i aktier då. Du vet att man göra bägge delar va?

Men nu när börsen är tokhögt värderad så är det bättre att amortera hårt.
Rasar börsen så kan man ju hellre låna upp det man amorterat och köpa på rea.
Du köper en aktie idag för 200kr istället för att amortera, du betalar ränta på det du inte amorterat.
Jag köper samma aktie som dig om 2 år för 150kr och under dessa 2 år har jag betalat mindre i ränta eftersom jag amorterat mer... Smart va?
2016-04-04, 20:29
Medlem
Citat:
Att löneökningarna inte hängt med på noterna är inte konstigt alls. Priset är helt enkelt inte kostnaden.

Själv tror jag att jag aldrig någonsin bott såhär billigt ever... Och fler med mig upplever exakt samma sak. Detta trots höga priser. Nu har många råd att öka amorteringarna rejält eller spara på annat sätt inför framtiden.

Säg att du köpt ett nyare hus för fem millar och lagt in en mille själv kontant.

Är man en bra kund hos banken så bör man landa på en ränta runt 1,1%.

Då landar räntekostnaden på ynka 2566 kr efter ränteavdrag.

Och är man två så blir det bara 1283 kr var.

Vad är det för hemska utgifter att snacka om om det bor ett par i den villan med 30 lök var i månaden?

Det smarta paret utnyttjar det låga ränteläget och gör sig av med lånen under den här låga ränteperioden.

Och vad gör bubbelbabblaren i sin allt dyrare hyresrätt?

Vem vinner över tid och vem förlorar tror du?

Du lever billigt för att du inte amorterar.
2016-04-04, 20:35
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Hmm märkligt för jag lever billigt i min villa även fast jag amorterar.

Motsvarande storlek på hyreslägenhet skulle kosta mig 50% mer minst . Total kostnad inkl amortering vs hyra

Detta då också förutsatt att jag skulle få tag i en Hr .
2016-04-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Hmm märkligt för jag lever billigt i min villa även fast jag amorterar.

Motsvarande storlek på hyreslägenhet skulle kosta mig 50% mer minst . Total kostnad inkl amortering vs hyra

Detta då också förutsatt att jag skulle få tag i en Hr .
Jag lever billigt i min villa oxå, fastän att jag armorterar 9k i månaden på den.
2016-04-04, 21:33
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Att löneökningarna inte hängt med på noterna är inte konstigt alls. Priset är helt enkelt inte kostnaden.

Själv tror jag att jag aldrig någonsin bott såhär billigt ever... Och fler med mig upplever exakt samma sak. Detta trots höga priser. Nu har många råd att öka amorteringarna rejält eller spara på annat sätt inför framtiden.

Säg att du köpt ett nyare hus för fem millar och lagt in en mille själv kontant.

Är man en bra kund hos banken så bör man landa på en ränta runt 1,1%.

Då landar räntekostnaden på ynka 2566 kr efter ränteavdrag.

Och är man två så blir det bara 1283 kr var.

Vad är det för hemska utgifter att snacka om om det bor ett par i den villan med 30 lök var i månaden?

Det smarta paret utnyttjar det låga ränteläget och gör sig av med lånen under den här låga ränteperioden.

Och vad gör bubbelbabblaren i sin allt dyrare hyresrätt?

Vem vinner över tid och vem förlorar tror du?

Tror du gemene man orkar göra något så tråkigt som att amortera? överskottet dom tjänar in går direkt till shopping och leva flashigt i storstäderna. Snälla det är bara kolla hur alla lägenheter i närförort och innerstan ser ut på hemnet, allt är renoverat nuförtiden med inbyggnadshällar, spisar och trendmöbler.
Modekläder, louis vutton väskor, trendfika, märkesbarnvagnar för 10 000 kr, senaste inredningstrenden och renoveringen, trendresturanger, reser 3 ggr per år, nya ärtiga bilar med dieseldriven bajsmotor som släpper ut 20 gram mindre koldioxid och shopping blir det eko mat och Ben&jerrys. Pengarna rinner iväg...Blir inte många kronor över där varje månad.
Speciellt när man inte handlar på REA, begagnat eller bryr sig om att ändra försäkringar, mobilabonemang och annat för att få lägsta kostnaderna som många skiter i och mycket pengar kan sparas. Där rinner ännu mer pengar iväg.

Du pratar om dig själv, det är du som amorterar, handlar på lidl och är snål utav helvete.
Hur går volvo 940in föresten?
Senast redigerad av slemhog 2016-04-04 kl. 21:43.
2016-04-04, 23:01
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Hyresregleringen är orsaken till att rika blir rikare och fattiga fattigare och att bostadspriserna kommer fortsätta upp kraftigt de närmaste 20 åren för efterfrågan är större än utbudet. DETTA ÄR HUVUDANLEDNINGARNA TILL DEN SITUATION OCH MARKNAD VI NU HAR. Inte räntor som givetvis bidrar eller flyktingar som ändå inte har råd.

Skitsnack så det sjunger om det.

Varför skulle fattiga bli mindre fattiga ifall marknadshyror införs som helt säkert innebär kraftigt höjda hyror?
2016-04-04, 23:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Konstigt uttalande, amortering är sparande så det du säger är att han lever billigt för att han inte spar. Sparande är ingen kostnad utan endast en utgift som vi redan har lärt dig.
2016-04-05, 00:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Skitsnack så det sjunger om det.

Varför skulle fattiga bli mindre fattiga ifall marknadshyror införs som helt säkert innebär kraftigt höjda hyror?

Därför att fattiga skulle slippa betala ockerhyror och svartkontrakt och kunna etablera sig på bostadsmarknaden en gång för alla.

Det enda hyresregleringar leder till är att de som är mest utsatta får det ännu värre, eftersom det inte finns något utbud alls att välja på, för den som står utanför hyresmarknaden och behöver komma in.

Och en annan bieffekt av hyresregleringen är att bostadspriserna skjuter i höjden i takt med att hyresmarknaden fungerar allt sämre.

hade hyresmarknaden fungerat hade vi förmodligen inte sett dessa sjuka priser. (Ja det är faktiskt sjukt att en ny etta i kallhäll numera kostar 2 millar.)
Senast redigerad av kurt-sune 2016-04-05 kl. 00:33.
2016-04-05, 01:17
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Därför att fattiga skulle slippa betala ockerhyror och svartkontrakt och kunna etablera sig på bostadsmarknaden en gång för alla.

Det enda hyresregleringar leder till är att de som är mest utsatta får det ännu värre, eftersom det inte finns något utbud alls att välja på, för den som står utanför hyresmarknaden och behöver komma in.

Och en annan bieffekt av hyresregleringen är att bostadspriserna skjuter i höjden i takt med att hyresmarknaden fungerar allt sämre.

hade hyresmarknaden fungerat hade vi förmodligen inte sett dessa sjuka priser. (Ja det är faktiskt sjukt att en ny etta i kallhäll numera kostar 2 millar.)

Finns inget stöd för ditt påstående.
Skenande bostadspriser har inget med hyresreglering att göra.
Hyresreglering leder till att ockerhyror inte går att utkräva.
Utbudet av hyresrätter är brandskattat av borgerliga politiker.
2016-04-05, 01:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Finns inget stöd för ditt påstående.
Skenande bostadspriser har inget med hyresreglering att göra.
Hyresreglering leder till att ockerhyror inte går att utkräva.
Utbudet av hyresrätter är brandskattat av borgerliga politiker.

Ockerhyror har vi sedan länge på andrahandsmarknaden och den är de som inte kan köpa hänvisade till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in