2016-03-30, 09:26
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Du borde gå på lite möten och se hur mycket skratt och kärlek det är. Se hur många som delar om allt bra som händer i livet. De flesta sitter inte och ältar gammal skit och lipar över det som har varit.
I bland får man höra riktigt deprimerande saker och många mår riktigt dåligt ibland men allt som allt är det en positiv atmosfär. Det finns en jävla glädje hos oss som har haft det riktigt jobbigt och numera slipper den skiten. Skulle jag ha börjat gå på möten och det bara hade suttit en massa drogfria människor som mådde piss hade jag inte fortsatt att gå.
Det som var lockande för mig var att se en massa folk som ofta hade varit värre än mig som hade fått livet att funka och verkade må bra.
Ni som är medlemmar brukar fråga andra om var de har gått på möten, och nu känner jag att jag måste fråga dig samma sak. Seriöst, vilka möten har du gått på? Jag känner inte igen något av det du skriver, möjligtvis med undantag för när nykomlingar lovebombas.

Det är ytterst sällan som någon pratar om konkreta händelser under sin aktiva tid, och jag vill därför inte beskriva det som att AA-medlemmar sitter och ältar gamla problem och synder, men det finns trots detta ett annat ältande. Många medlemmar fullständigt marinerar sig själva i skuld och skam och försöker vid varje givet tillfälle att förminska sig själva samtidigt som de förstorar gruppen, Gud, den högre makten eller vad den enskilde nu väljer till enorma proportioner. De letar ständigt fel på sig själva och varje antydan till att ge beröm till sig själv är sjukdomssymptom. Detta måste du väl ha märkt?

"Jag är nykter idag tack vare AA och Gud" är ett ganska vanligt citat på möten. Detta kan du väl inte förneka? Nej, du är inte nykter tack vare AA eller Gud, utan på grund av att du själv har VALT att inte dricka något idag.

Vissa, dock inte alla, medlemmar går längre än att älta skuld och skam för sig själva. Jag har personligen blivit påhoppad efter att under en delning ha råkat nämna att jag var nöjd med min insats på jobbet den dagen. Jag fick bland annat höra
Citat:
Tag en kanna fyll denna med vatten.
Stick din ena hand ner i vattnet och lyft sedan upp
den igen.
Det hål din hand lämnar efter sig i vattnet är måttet på hur mycket du skall saknas.
och syftet med sådana uttalanden är givetvis att bryta ner personens självförtroende. Eftersom att självförtroende är lika med högmod inom AA så är självförtroende något mycket farligt som måste bekämpas. Detta påhopp är absolut inget unikt, utan jag har sett och hört det minst hundra gånger och läst om det tusentals gånger. Kan du vara ärlig (nu menar jag på det sätt som ordet betyder utanför AA) och säga att du aldrig har sett detta fenomen? Om du svarar nej så är jag väldigt intresserad av vilka grupper du har besökt, för enligt min erfarenhet så är detta något som genomsyrar AA.
Senast redigerad av martin_katt 2016-03-30 kl. 09:29.
Citera
2016-03-30, 13:49
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambolero
AA uppfyller alla krav på uppställda diagnoskriterier för vad som karaktäriserar en sekt. Visst kan en liten andel bli nyktra men aldrig friska eller fria. Det påminner en hel del om Big Pharma som med sina "mediciner" aldrig botar något utan håller människor beroende i livslångt pillerätande.

Inget har mig veterligen utvecklats inom "läkemedelsbranchen" som botar något sedan Fleming upptäckte penicillinet. AA botar heller inte utan det sägs att man "har den här sjukdomen", dvs alkoholism, och att man är i tillfrisknande.

AA-folk reagerar, i likhet med många religiösa fundamentalister, i fördömande janteordalag så fort de ser tendenser till att framgång tillskrivs "egot" eller individen, och inte kollektivet/gruppen eller gud eller den s.k. högre makten (storebror). Man får inte känna eller ge uttryck för minsta personlig stolthet utan beskylls då kategoriskt för högmod. Snarlikt jantelagarna i annan klädnad.

Kollektivet motarbetar individualisten, som ses som ett hot mot kollektivets gruppidentitet, "det kollektiva gruppsamvetet". I totalitära samhällen motarbetas individualisten på samma sätt av den kontrollerande och oppressiva statsmakten.

Detta fungerande ger vid handen att AA fungerar som en subversiv odemokratisk organisation till gagn för politiskt suspekta intressen. https://mail.google.com/mail/u/0/#all/1522ae5de9757982?projector=1
Vilka flashbacks jag får när jag läser ditt inlägg! Precis på det här sättet förhåller det sig. Du får gärna posta en länk som fungerar, för om den utvecklar ditt påstående om att XA är en subversiv odemokratisk organisation så är det mycket intressant. Precis detta har jag upplevt och hävdat här på Flashback.

XA infiltrerar organisationer som personalavdelningar, socialförvaltningar och vårdinträttningar för att med hjälp av odemokratiska och grundlagsvidriga metoder tvinga på människor sin agenda. XA har utnyttjat den drogpolitik som den svenska nykterhetsrörelsen från början införde till att transformera missbruksvården till att bli den enda offentliga verksamheten som är religiös. Samtidigt som övriga samhället har blivit mer sekulärt så har missbruksvården på grund av tolvstegsrörelsens manipulation gått i motsatt riktning.

Jag struntar fullständigt i att farbror Bill pliktskyldigt har klämt in ett som vi uppfattade honom bland stegen. Detta friskriver inte XA från att vara en religiös organisation!

Deras världsbild är tyvärr djupt rotad i samhället, det räcker i princip att gå till en läkare med ett problem och samtidigt nämna att man dricker (eller knarkar) för mycket för att bekräfta detta. Genast flyttas 100 procent av fokuset från den bakomliggande sjukdomen till det så kallade missbruket och absolut nykterhet blir ett krav från samhällets sida. ADHD-utredningar är ett exempel på detta, men det finns många fler. Hur många deprimerade och bipolära lider inte i det tysta på grund av tolvstegarna får samhället att fördöma deras självmedicinering och på grund av den neka dem hjälp?

Precis som du skriver så är självständiga individer ett stort hot inom tolvstegsrörelsen. Jag tror inte att du eller martin_katt kan förvänta er ett vettigt svar från tolvstegarna eftersom att de ofta är osjälvständiga människor som inte klarar av att se detta. Många av de som med näbbar och klor försvarar XA här på Flashback är uppenbarligen inte ens medvetna om att de underkastar sig Guds vilja.
Citera
2016-03-30, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vilka flashbacks jag får när jag läser ditt inlägg! Precis på det här sättet förhåller det sig. Du får gärna posta en länk som fungerar, för om den utvecklar ditt påstående om att XA är en subversiv odemokratisk organisation så är det mycket intressant. Precis detta har jag upplevt och hävdat här på Flashback.

XA infiltrerar organisationer som personalavdelningar, socialförvaltningar och vårdinträttningar för att med hjälp av odemokratiska och grundlagsvidriga metoder tvinga på människor sin agenda. XA har utnyttjat den drogpolitik som den svenska nykterhetsrörelsen från början införde till att transformera missbruksvården till att bli den enda offentliga verksamheten som är religiös. Samtidigt som övriga samhället har blivit mer sekulärt så har missbruksvården på grund av tolvstegsrörelsens manipulation gått i motsatt riktning.

Jag struntar fullständigt i att farbror Bill pliktskyldigt har klämt in ett som vi uppfattade honom bland stegen. Detta friskriver inte XA från att vara en religiös organisation!

Deras världsbild är tyvärr djupt rotad i samhället, det räcker i princip att gå till en läkare med ett problem och samtidigt nämna att man dricker (eller knarkar) för mycket för att bekräfta detta. Genast flyttas 100 procent av fokuset från den bakomliggande sjukdomen till det så kallade missbruket och absolut nykterhet blir ett krav från samhällets sida. ADHD-utredningar är ett exempel på detta, men det finns många fler. Hur många deprimerade och bipolära lider inte i det tysta på grund av tolvstegarna får samhället att fördöma deras självmedicinering och på grund av den neka dem hjälp?

Precis som du skriver så är självständiga individer ett stort hot inom tolvstegsrörelsen. Jag tror inte att du eller martin_katt kan förvänta er ett vettigt svar från tolvstegarna eftersom att de ofta är osjälvständiga människor som inte klarar av att se detta. Många av de som med näbbar och klor försvarar XA här på Flashback är uppenbarligen inte ens medvetna om att de underkastar sig Guds vilja.

Vad som avhandlas i det länkade är "Kollektivism vs Individualism", resonemanget är synnerligen applicerbart på XA anser jag. Det skall väl funka bättre nu med rätt länk, https://www.youtube.com/watch?v=vFh6Yy-rIB8

"– Det som händer med en sektmedlem rent biologiskt är att man slutar använda prefrontalloberna i hjärnan. De står för det egna tänkandet, det analytiska och reflexiva. Man blir beroende av att någon annan fattar beslut och tänker åt en, säger Håkan Järvå, psykolog och författare till flera böcker om sektproblematik." http://www.dagen.se/dokument/psykolog-m%C3%A5nga-g%C3%A5r-med-%C3%A5ngest-1.317473
Citera
2016-03-30, 17:09
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin_katt

Vissa, dock inte alla, medlemmar går längre än att älta skuld och skam för sig själva. Jag har personligen blivit påhoppad efter att under en delning ha råkat nämna att jag var nöjd med min insats på jobbet den dagen..

Det verkar vara sjuka grupper du har besökt. Nu är jag inte medlem i AA utan i NA och där brukar framgångar och "sidovinster" i livet rendera i ett "grattis!" när man delar. Jag har fått massvis med ryggdunkar för alla mina vinster (och det är mycket jag har lyckats med) i livet som drogfriheten, NA och mitt arbete har fört med sig.
Jag har även haft en del kontakt med terapeuterna på mitt gamla behandlingshem och aldrig fått annat än pepp, ryggdunkningar, lyckönskningar och gratulationer från dem. Aldrig någonsin har jag varit med om att någon har försökt sänka mitt självförtroende utan tvärtom när jag själv har tvekat på att jag ska klara av något har jag blivit peppad.
Det du pratar om är vad många brukar kalla "att göra andras inventering" och är för mig och de flesta jag känner i gemenskapen en big no no. Det är lätt att halka dit och göra det dock, ibland vill jag rycka tag i folk och skrika åt dem "men för i helvete, gör såhär!" men det är inte så det funkar och skulle varken vara bra för dem eller mig.
Citera
2016-03-31, 00:16
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Det verkar vara sjuka grupper du har besökt. Nu är jag inte medlem i AA utan i NA och där brukar framgångar och "sidovinster" i livet rendera i ett "grattis!" när man delar. Jag har fått massvis med ryggdunkar för alla mina vinster (och det är mycket jag har lyckats med) i livet som drogfriheten, NA och mitt arbete har fört med sig.
Jag har även haft en del kontakt med terapeuterna på mitt gamla behandlingshem och aldrig fått annat än pepp, ryggdunkningar, lyckönskningar och gratulationer från dem. Aldrig någonsin har jag varit med om att någon har försökt sänka mitt självförtroende utan tvärtom när jag själv har tvekat på att jag ska klara av något har jag blivit peppad.
Det du pratar om är vad många brukar kalla "att göra andras inventering" och är för mig och de flesta jag känner i gemenskapen en big no no. Det är lätt att halka dit och göra det dock, ibland vill jag rycka tag i folk och skrika åt dem "men för i helvete, gör såhär!" men det är inte så det funkar och skulle varken vara bra för dem eller mig.
Jag tror faktiskt inte att vi som är kritiska har besökt speciellt konstiga grupper. Jag brukar ibland fråga mig vilka ultraliberala grupper som du besöker, men jag kommer alltid fram till att det är mycket mer sannolikt att tolvstegarna och kritikerna helt enkelt är av olika personlighetstyper än att grupperna skulle skilja sig åt. Anledningen till detta är bland annat den enhetliga litteraturen, de enhetliga berättelserna och den enhetliga jargongen som finns inom XA.

När någon annan kritiker beskriver något inom XA så kan jag verkligen leva mig in i beskrivningen. Berättelsen om handen i vattnet som martin_katt nämner ovan är ett bra exempel på detta. Jag kan verkligen leva mig in i berättelsen och känna hur jag blir påhoppad för att jag har yttrat en åsikt som inte faller tolvstegarna i smaken.

Det var inte du som skrev det, men en tolvstegare här på forumet frågade en gång mig varför han skulle analysera programmet. Det är här jag tror att skillnaden ligger mellan oss. Ni tolvstegare är helt enkelt inte den typen av människor som ifrågasätter. Ta rygg på vinnarna är en slogan som brukar användas och jag tycker att den sammanfattar det hela väldigt bra.
Citera
2016-03-31, 01:05
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Hej jag har en fråga hur många av är har på FB går på AA eller NA eller har gått.
Vad tycker ni?? är det bra är skit??

Vill gärna veta lite
Jag går minst 2 gånger i veckan har hittat en bra grupp jag trivs i.
Går på AA och CA. NA tycker jag dom bara pratar om sina problem. Va dock mycket på NA när jag va på behandlingar förut, har dock inte än tagit första steget och kapitulerat men den dagen kommer väl också för mig, har viljan och allt det där men faller alltid på återfallet, men men, är bara människa så vad ska man göra. Lär mig dock mer på mötena än vad jag gjorde på behandlingarna haha. Mvh
Citera
2016-03-31, 06:56
Medlem
Jag har träffat så många psykologer, terapeuter och läkare så det räcker för flera livstider, käkat alla typer av mediciner som ska förhindra, ta bort suget osv men inget har hjälpt. Sedan testade jag att anonymt gå på et AA möte, sitta och lyssna, dela med mej av hur jag mår och det helt otroliga inträffar, jag har varit nykter i 1,5 år nu. Sedan att det i någon gammal bok som det läses ur ibland förekommer ordet gud skiter jag i, det stör mej inte ett dugg.
AA och dess medlemmar har faktiskt räddat mitt liv och det enda jag gjort är att gå på möten och pratat med andra. Har bara fått så mycket omtänksamhet, värme, kärlek och pepp hela tiden och ingen har haft några åsikter om mej och vad jag gör.

Till er kritiker och haters, vad skulle jag testat annars? Nej, jag har inga pengar så det måste vara någor väldigt billigt som inte kostar något, jag lägger ner 40kr i veckan på AA.
Citera
2016-04-01, 10:57
Medlem
Det är så otroligt typiskt "gnälliga" människor som själva misslyckas. Dom klagar, gör allt för att hitta fel men kan omöjligt erkänna om något är bra eller komma med förslag på andra lösningar eller förbättringar. Ingen nämnd, ingen glömd.
Citera
2016-04-01, 11:27
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynami
Det är så otroligt typiskt "gnälliga" människor som själva misslyckas. Dom klagar, gör allt för att hitta fel men kan omöjligt erkänna om något är bra eller komma med förslag på andra lösningar eller förbättringar. Ingen nämnd, ingen glömd.
Jag mår väldigt mycket bättre idag än när jag gick på AA. Under hela min tid där så frågade jag mig vad det var för fel på just mig. Varför kunde inte jag lyckas på samma sätt som ledarna? Det visade sig att det inte var något fel på mig, utan på programmet.

Att slippa känna att jag inte duger och att slippa vara rädd för vad ledarna skall tycka om mina åsikter är frihet. Jag är fri idag, till skillad från när jag var medlem i sekten.
Citera
2016-04-01, 11:42
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Jag mår väldigt mycket bättre idag än när jag gick på AA. Under hela min tid där så frågade jag mig vad det var för fel på just mig. Varför kunde inte jag lyckas på samma sätt som ledarna? Det visade sig att det inte var något fel på mig, utan på programmet.

Att slippa känna att jag inte duger och att slippa vara rädd för vad ledarna skall tycka om mina åsikter är frihet. Jag är fri idag, till skillad från när jag var medlem i sekten.
+1.
Citera
2016-04-01, 12:07
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Jag har träffat så många psykologer, terapeuter och läkare så det räcker för flera livstider, käkat alla typer av mediciner som ska förhindra, ta bort suget osv men inget har hjälpt. Sedan testade jag att anonymt gå på et AA möte, sitta och lyssna, dela med mej av hur jag mår och det helt otroliga inträffar, jag har varit nykter i 1,5 år nu. Sedan att det i någon gammal bok som det läses ur ibland förekommer ordet gud skiter jag i, det stör mej inte ett dugg.
AA och dess medlemmar har faktiskt räddat mitt liv och det enda jag gjort är att gå på möten och pratat med andra. Har bara fått så mycket omtänksamhet, värme, kärlek och pepp hela tiden och ingen har haft några åsikter om mej och vad jag gör.

Till er kritiker och haters, vad skulle jag testat annars? Nej, jag har inga pengar så det måste vara någor väldigt billigt som inte kostar något, jag lägger ner 40kr i veckan på AA.
Haha, förekommer ordet Gud ibland enligt dig?

Varje möte inleds med ingressen och avslutas med sinnesrobönen. Ingressen innehåller ordet Gud på många ställen och sinnesrobönen på ett. Utöver detta så delar ett antal medlemmar däremellan om att AA och Gud har sett till att de är nyktra idag. Utöver detta förväntas medlemmarna att leva efter stegen och följa litteraturen, vilken innehåller ordet Gud på hundratals ställen.

Du har tidigare skrivit att du lade korten på bordet inför din arbetsgivare och att du sedan skickades till ett behandlingshem. Det låter ganska långt ifrån att gå på ett möte anonymt. Hur skall du ha det? Jag förstår att du är ärlig enligt AA:s definition eftersom att ändamålen helgar medeln när det kommer till att sprida budskapet, men inser du inte att vi så kallade haters ser igenom fasaden?
Citera
2016-04-01, 13:28
Medlem
Citat:

Så, vad är då ditt råd till pappa66, att inte gå på AA och fortsätta med sitt missbruk?
Primärvård med medicinering fungerade inte som verkar vara fallet med 99% av alla missbrukare, ska han fortsätta sitt missbruk eller vad rekommenderar du för "medicin" eller "vård"?
Alla behandlingshem är ju "sekter" enligt dej eftersom dom praktiserar 12-steg.

Jag förstår att du mår bra eftersom du fortsätter missbruka alcohol och droger, de flesta som missbrukar gör oftast det för att må bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in