Citat:
Ni som är medlemmar brukar fråga andra om var de har gått på möten, och nu känner jag att jag måste fråga dig samma sak. Seriöst, vilka möten har du gått på? Jag känner inte igen något av det du skriver, möjligtvis med undantag för när nykomlingar lovebombas.Du borde gå på lite möten och se hur mycket skratt och kärlek det är. Se hur många som delar om allt bra som händer i livet. De flesta sitter inte och ältar gammal skit och lipar över det som har varit.
I bland får man höra riktigt deprimerande saker och många mår riktigt dåligt ibland men allt som allt är det en positiv atmosfär. Det finns en jävla glädje hos oss som har haft det riktigt jobbigt och numera slipper den skiten. Skulle jag ha börjat gå på möten och det bara hade suttit en massa drogfria människor som mådde piss hade jag inte fortsatt att gå.
Det som var lockande för mig var att se en massa folk som ofta hade varit värre än mig som hade fått livet att funka och verkade må bra.
I bland får man höra riktigt deprimerande saker och många mår riktigt dåligt ibland men allt som allt är det en positiv atmosfär. Det finns en jävla glädje hos oss som har haft det riktigt jobbigt och numera slipper den skiten. Skulle jag ha börjat gå på möten och det bara hade suttit en massa drogfria människor som mådde piss hade jag inte fortsatt att gå.
Det som var lockande för mig var att se en massa folk som ofta hade varit värre än mig som hade fått livet att funka och verkade må bra.
Det är ytterst sällan som någon pratar om konkreta händelser under sin aktiva tid, och jag vill därför inte beskriva det som att AA-medlemmar sitter och ältar gamla problem och synder, men det finns trots detta ett annat ältande. Många medlemmar fullständigt marinerar sig själva i skuld och skam och försöker vid varje givet tillfälle att förminska sig själva samtidigt som de förstorar gruppen, Gud, den högre makten eller vad den enskilde nu väljer till enorma proportioner. De letar ständigt fel på sig själva och varje antydan till att ge beröm till sig själv är sjukdomssymptom. Detta måste du väl ha märkt?
"Jag är nykter idag tack vare AA och Gud" är ett ganska vanligt citat på möten. Detta kan du väl inte förneka? Nej, du är inte nykter tack vare AA eller Gud, utan på grund av att du själv har VALT att inte dricka något idag.
Vissa, dock inte alla, medlemmar går längre än att älta skuld och skam för sig själva. Jag har personligen blivit påhoppad efter att under en delning ha råkat nämna att jag var nöjd med min insats på jobbet den dagen. Jag fick bland annat höra
Citat:
och syftet med sådana uttalanden är givetvis att bryta ner personens självförtroende. Eftersom att självförtroende är lika med högmod inom AA så är självförtroende något mycket farligt som måste bekämpas. Detta påhopp är absolut inget unikt, utan jag har sett och hört det minst hundra gånger och läst om det tusentals gånger. Kan du vara ärlig (nu menar jag på det sätt som ordet betyder utanför AA) och säga att du aldrig har sett detta fenomen? Om du svarar nej så är jag väldigt intresserad av vilka grupper du har besökt, för enligt min erfarenhet så är detta något som genomsyrar AA.
Tag en kanna fyll denna med vatten.
Stick din ena hand ner i vattnet och lyft sedan upp
den igen.
Det hål din hand lämnar efter sig i vattnet är måttet på hur mycket du skall saknas.
Stick din ena hand ner i vattnet och lyft sedan upp
den igen.
Det hål din hand lämnar efter sig i vattnet är måttet på hur mycket du skall saknas.
Senast redigerad av martin_katt 2016-03-30 kl. 09:29.
Senast redigerad av martin_katt 2016-03-30 kl. 09:29.