2015-09-22, 15:22
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Detta avsnitt finns inte med i franska wikipedia (eller är mycket kortare). Tydligen är champagne mer ett vin än ett fenomen i Frankrike.

Jag hittar bara detta:

"Une boisson réputée

Cette boisson a acquis une forte notoriété internationale en devenant un synonyme de luxe, étant employée notamment pour célébrer les grandes occasions. La particularité « effervescente » du champagne est un peu à l'origine de ce caractère festif : on fait sauter le bouchon, plus rarement on sabre la bouteille, et la victoire est fêtée dans de nombreux sports (notamment les sports mécaniques) par l'aspersion de la foule à l'aide d'une bouteille de champagne agitée par les vainqueurs depuis leur podium52. De même, le baptême des navires se fait traditionnellement en brisant une bouteille de champagne sur la coque."

Rent personligen vet jag inte om alla de fransmän jag känner tycker Champagne är en symbol för Frankrike. Det känns lite som om hypen är större utanför Frankrike. Men det beror väl på att Champagne varit inne både i Ryssland under Tsar-tiden och i England under lång tid. Frågade en precis en fransk vän och han tyckte de stora rödvinen tex. Bordeaux var mer franska.
Senast redigerad av Bilingualbvern 2015-09-22 kl. 15:26.
Citera
2015-09-22, 19:09
Medlem
Tack för alla svar! Har dock väldigt svårt att hitta information på internet, det står inte i klara ord varför champagne är en produkt som relateras till Fransk kultur, är kanske tvungen att analyser och dra slutsatser med den givna informationen varför champagne har blivit förknippat med landets nationella identitet och kultur.
Citera
2015-09-23, 13:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankeit95
Tack för alla svar! Har dock väldigt svårt att hitta information på internet, det står inte i klara ord varför champagne är en produkt som relateras till Fransk kultur, är kanske tvungen att analyser och dra slutsatser med den givna informationen varför champagne har blivit förknippat med landets nationella identitet och kultur.

Du kanske bör reda ut vad du har för grund för påståendet "champagne har blivit förknippat med landets nationella identitet och kultur".

Enligt vilken måttstock och hos vilka?

Vad är något mer respektive något mindre förknippat med landets nationella identitet och kultur?
Citera
2015-09-25, 16:21
Moderator
vfs avatar
OT raderat, tråden behandlar Champagne, inget annat./Mod
Citera
2016-03-30, 00:20
Medlem
omxtraders avatar
Tjena!

Har bland annat i min vinkällare :

Pol Roger - blanc de blancs 2006
Pol Roger - vintage 2004
Krug - grande cuvee
Bollinger - grande annee 2005
Dom Perignon 2006

Kan någon svara på hur länge dessa bör sparas för att få bästa möjliga smakupplevelse?

Har samtliga mina champagner i källaren i villan som håller en temperatur av 8-13 grader året runt beroende på årstid!
Citera
2016-03-30, 08:24
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omxtrader
Tjena!

Har bland annat i min vinkällare :

Pol Roger - blanc de blancs 2006
Pol Roger - vintage 2004
Krug - grande cuvee
Bollinger - grande annee 2005
Dom Perignon 2006

Kan någon svara på hur länge dessa bör sparas för att få bästa möjliga smakupplevelse?

Har samtliga mina champagner i källaren i villan som håller en temperatur av 8-13 grader året runt beroende på årstid!

Det beror till stor del på egen smak och preferens. Vissa gillar sina viner på den yngre sidan, med mycket primärfrukt och kraftig syra, andra föredrar komplexiteten man får av åldrade exemplar. Jag antar att Grande Cuvéen är ungefär lika ung som de andra? Du kan ta reda på basårgång genom att skriva in flaskkoden på Krugs hemsida. Och har du endast ett exemplar av varje flaska eller flera? Om du har många av varje kan du gott börja korka upp dem inom inte allt för lång tid och sedan följa deras utveckling. Har du bara en av varje måste man ju gissa sig till när man själv kommer tycka att just den flaskan är på topp. Rent generellt skulle jag väl säga att det rör sig om viner med medellivslängd. De är inte sådana viner som självklart är fullt drickbara redan vid lansering, men det är kanske inte heller sådana årgångar och/eller buteljeringar man låter ligga i +50 år. Frammåt mitten på 2020-talet bör de flesta ha nått sin peak för den genomsnittlige gommen.
Citera
2016-03-30, 23:54
Medlem
Funderar på att köpa en flaska Pol Roger, 1.5 eller 3L, men funderar på hur länge man kan ha en sån flaska som förgyller bokhyllan utan att den blir dålig, kommer alltså stå i rumstemperatur. Sen undrar jag om det är någon skillnad på de olika modellerna av Pol Roger, om någon lagras dåligt och blir dålig snabbt?
Typ http://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/pol-roger-754906
Citera
2016-03-31, 00:08
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daemon85
Funderar på att köpa en flaska Pol Roger, 1.5 eller 3L, men funderar på hur länge man kan ha en sån flaska som förgyller bokhyllan utan att den blir dålig, kommer alltså stå i rumstemperatur. Sen undrar jag om det är någon skillnad på de olika modellerna av Pol Roger, om någon lagras dåligt och blir dålig snabbt?
Typ http://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/pol-roger-754906

Bokhyllan är en synnerligen dålig plats att förvara Champagne på. Varför vill du ha den där? Det kanske kan se tufft ut i vissas ögon, men så fort det kommer någon som vet det minsta lilla om vin så kommer du se ut som en idiot i dennes ögon. Det spelar nog ingen större roll vilken variant av PR du tar. Även om det är en synnerligen lagringsduglig prestigecuvée som Winston Churchill så kommer den snabbt bli dålig av ljuset, temperaturen och temperaturväxlingarna. Det enda du uppnår med att ta en dyrare buteljering är större slöseri med bra skumpa.
Citera
2016-03-31, 03:25
Medlem
omxtraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det beror till stor del på egen smak och preferens. Vissa gillar sina viner på den yngre sidan, med mycket primärfrukt och kraftig syra, andra föredrar komplexiteten man får av åldrade exemplar. Jag antar att Grande Cuvéen är ungefär lika ung som de andra? Du kan ta reda på basårgång genom att skriva in flaskkoden på Krugs hemsida. Och har du endast ett exemplar av varje flaska eller flera? Om du har många av varje kan du gott börja korka upp dem inom inte allt för lång tid och sedan följa deras utveckling. Har du bara en av varje måste man ju gissa sig till när man själv kommer tycka att just den flaskan är på topp. Rent generellt skulle jag väl säga att det rör sig om viner med medellivslängd. De är inte sådana viner som självklart är fullt drickbara redan vid lansering, men det är kanske inte heller sådana årgångar och/eller buteljeringar man låter ligga i +50 år. Frammåt mitten på 2020-talet bör de flesta ha nått sin peak för den genomsnittlige gommen.

Tackar för ett bra svar!

Krugen är nyligen inköpt 1st dvs med äldsta deuvan från 1990.
Har däremot flertalet av PR-bdb och Bollinger - GA och dom perignon 2006. Får smaka av successivt men kommer låta dom vila några år först!
Citera
2016-04-04, 23:12
Medlem
Vad kostar den godaste champagnen som ni har smakat?

Vad kostar den godaste champagnen som ni har smakat? Namn på champagnen också, tack.

Rakt på frågan.
Senast redigerad av 733215 2016-04-04 kl. 23:15.
Citera
2016-04-04, 23:15
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Så du vill inte veta vilken?
Okej, as you wish, 499kr
Citera
2016-04-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppilandkalle
Så du vill inte veta vilken?