2015-08-03, 18:14
Medlem
Rewindings avatar
Söker tips på en söt och frisk champagne inför ett finare tillfälle, gärna mycket smak!

Är helt lost när det gäller detta då jag inte är så förtjust i det vanligtvis.
Citera
2015-08-06, 19:32
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Söker tips på en söt och frisk champagne inför ett finare tillfälle, gärna mycket smak!

Är helt lost när det gäller detta då jag inte är så förtjust i det vanligtvis.

Söt Champagne är oftast ingen större hit. Champagne var söt fram till någon gång för ca. 200 år sedan. Sen kom man på att Champagne gör sig bäst torr. Nu finns det bara ett fåtal söta varianter, och de är nästan aldrig bra. Ska du prompt ha något sött så rekommenderar jag hellre en riktigt bra tysk Riesling, men då får du inga bubblor. Vill du ha riktig Champagne så finns det en uppsjö av bra alternativ. Då får du börja med att berätta vilken prisklass du tänkt dig.
Citera
2015-08-07, 00:14
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Söt Champagne är oftast ingen större hit. Champagne var söt fram till någon gång för ca. 200 år sedan. Sen kom man på att Champagne gör sig bäst torr. Nu finns det bara ett fåtal söta varianter, och de är nästan aldrig bra. Ska du prompt ha något sött så rekommenderar jag hellre en riktigt bra tysk Riesling, men då får du inga bubblor. Vill du ha riktig Champagne så finns det en uppsjö av bra alternativ. Då får du börja med att berätta vilken prisklass du tänkt dig.

Japp då tar vi om det!

Prisklass 0-500kr
Eftersträvar något med mycket smak iallafall, inte supertorr då det aldrig fallit mig i smaken.
Champagne eller mousserat vitt vin, som sagt detta är vanligtvis inte mitt område.

Borde kanske snarare än sötma beskriva det som att jag letar efter något friskt, som inte är för sliskigt eller för torrt.
Citera
2015-08-07, 10:33
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Japp då tar vi om det!

Prisklass 0-500kr
Eftersträvar något med mycket smak iallafall, inte supertorr då det aldrig fallit mig i smaken.
Champagne eller mousserat vitt vin, som sagt detta är vanligtvis inte mitt område.

Borde kanske snarare än sötma beskriva det som att jag letar efter något friskt, som inte är för sliskigt eller för torrt.

Jag tror att det är bättre att du tar något sött mousserande, i så fall, typ en Moscato d'Asti.
Citera
2015-08-07, 11:45
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Japp då tar vi om det!

Prisklass 0-500kr

Riktig Champagne är som sagt kruttorr (zero dosage) till torr (brut, 90% av all Champagne). Sen finns det några få avarter med mera sötma, men jag kan inte rekommendera någon av dem.

Om du tror att du kan uppskatta något torrt, ta en Bollinger Special Cuvée. Den ligger i ditt prisspann, är frisk, muskulös, smakrik och mycket komplex. En av de bästa standardcuvéerna. Om du inte tror att du kan uppskatta något torrt, följ Gullegubbens råd. Men jag tror ändå att du, om inte annat, ska lära dig dricka torra vita viner. Du kan ju börja med att köpa något billigare alternativ som påminner om Champagne för att testa. En Petit Chablis (inga bubblor) eller Cremant de Bourgogne för dryga hundralappen skulle kunna vara ett insteg.
Citera
2015-08-07, 14:17
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag tror att det är bättre att du tar något sött mousserande, i så fall, typ en Moscato d'Asti.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Riktig Champagne är som sagt kruttorr (zero dosage) till torr (brut, 90% av all Champagne). Sen finns det några få avarter med mera sötma, men jag kan inte rekommendera någon av dem.

Om du tror att du kan uppskatta något torrt, ta en Bollinger Special Cuvée. Den ligger i ditt prisspann, är frisk, muskulös, smakrik och mycket komplex. En av de bästa standardcuvéerna. Om du inte tror att du kan uppskatta något torrt, följ Gullegubbens råd. Men jag tror ändå att du, om inte annat, ska lära dig dricka torra vita viner. Du kan ju börja med att köpa något billigare alternativ som påminner om Champagne för att testa. En Petit Chablis (inga bubblor) eller Cremant de Bourgogne för dryga hundralappen skulle kunna vara ett insteg.

Jag tror absolut att jag kan uppskatta torra vita viner, men har aldrig haft intresse eller tid att undersöka detta närmare. Tackar för tipsen och testar med Cuvéen, ska bli spännande!
Citera
2015-08-07, 20:00
Medlem
Bilingualbverns avatar
Jag skulle dessutom vilja slå ett slag för Deutz och Louis Roederer, speciellt den förstnämnda, där du har både Brut Classic och en Vintage från 2007 för 500-lappen. Båda är smakrika och komplexa Champagner. Går du på mousserat kan jag varmt rekommendera Chateau Langlois (ägs av Bollinger) som görs av bla. Chenin blanc och har en komplex smak av äpplen, mineral, svamp och bröd.
Citera
2015-09-22, 09:43
Medlem
Jag bumpar en fråga i denna tråd, är medveten om att denna tråd är mer fokuserat på olika sorters champagne och dess smaker, hoppas ingen tar illa upp om jag ställer en fråga som inte syftar på champagne och dess olika sorter etc.

Jag ska nämligen ha en presentation om champagne med fokus på hur champagne blivit en nationell identitet för Frankrike. Jag behöver nämna 3 saker som förklarar varför champagne är relaterat till landets kultur och dess nationella identitet.

Så kan nån ge mig 3 orsaker varför champagne förknippas med Frankrikes kultur t.e.x. varför tänker man på Frankrike när man hör ordet champagne? Hur blev champagne en del av Frankrikes kultur etc.?

Enda jag vet är att champagne härstammar och tillverkas i provinsen Champagne i norra Frankrike men jag kommer inte så värst långt med enbart det.

Är väldigt tacksam för alla svar jag får!
Senast redigerad av hankeit95 2015-09-22 kl. 09:48.
Citera
2015-09-22, 10:33
Medlem
Tjyvass avatar
Du kan läsa den här boken: https://jhupbooks.press.jhu.edu/content/when-champagne-became-french
Citera
2015-09-22, 11:11
Medlem
Bilingualbverns avatar
Googla:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Champagne_in_popular_culture

Googla sen vidare på tex. History of Champagne.
Citera
2015-09-22, 11:35
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Googla:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Champagne_in_popular_culture

Googla sen vidare på tex. History of Champagne.

Detta avsnitt finns inte med i franska wikipedia (eller är mycket kortare). Tydligen är champagne mer ett vin än ett fenomen i Frankrike.

Jag hittar bara detta:

"Une boisson réputée

Cette boisson a acquis une forte notoriété internationale en devenant un synonyme de luxe, étant employée notamment pour célébrer les grandes occasions. La particularité « effervescente » du champagne est un peu à l'origine de ce caractère festif : on fait sauter le bouchon, plus rarement on sabre la bouteille, et la victoire est fêtée dans de nombreux sports (notamment les sports mécaniques) par l'aspersion de la foule à l'aide d'une bouteille de champagne agitée par les vainqueurs depuis leur podium52. De même, le baptême des navires se fait traditionnellement en brisant une bouteille de champagne sur la coque."
Citera
2015-09-22, 14:41
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankeit95
Jag bumpar en fråga i denna tråd, är medveten om att denna tråd är mer fokuserat på olika sorters champagne och dess smaker, hoppas ingen tar illa upp om jag ställer en fråga som inte syftar på champagne och dess olika sorter etc.

Jag ska nämligen ha en presentation om champagne med fokus på hur champagne blivit en nationell identitet för Frankrike. Jag behöver nämna 3 saker som förklarar varför champagne är relaterat till landets kultur och dess nationella identitet.

Så kan nån ge mig 3 orsaker varför champagne förknippas med Frankrikes kultur t.e.x. varför tänker man på Frankrike när man hör ordet champagne? Hur blev champagne en del av Frankrikes kultur etc.?

Enda jag vet är att champagne härstammar och tillverkas i provinsen Champagne i norra Frankrike men jag kommer inte så värst långt med enbart det.

Är väldigt tacksam för alla svar jag får!

Har du Netflix kan du kolla på denna dokumetär "Ett år i Champagne", lite lättsmält informativ med svensk text.

https://www.youtube.com/watch?v=zhJ6lC2Tr3k

Passar även på att bumpa lite info om hur man tar reda på hur en flaska är producerad, lagom nördigt men ganska okänd info vilken inte ens nämns på svenska Wikipedia.

(FB) Champagne-tråden

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in