2016-03-07, 15:59
Medlem
paperboy85s avatar
En butik har vanligtvis nya varor på annons varje vecka. Hur stor andel av dessa erbjudanden är kopplade till en rabatt som affären får av distributören? T.ex. Willys och ICA kan ha ett liknande erbjudande på samma vara under en vecka, då får de förmodligen rabatt från distributören/tillverkaren, tänker jag. Men hur många av erbjudandena i ett annonsblad får butiken/kedjan själva ta "smällen på" och hoppas att kunderna även ska handla andra, vinstdrivande varor? Brukar en viss typ av vara eller erbjudande (t.ex. "köp två för...") oftare än andra vara rabatterade av tillverkaren?
Citera
2016-03-07, 19:50
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hur mycket rabatt har ni?

Varför är vissa butiker sega med att ta in nya varor?

Ex jag fick en rabattkupong på en läsk men den fanns inte i den stora ICA-butiken. Jag fick en till efter ett par månader men ingen läsk där inte. OBS! Det var en speciell sorts läsk som säljs i andra butiker.

Ett annat exempel i samma ICA-butik, Gainomax nya drickkvarg fanns heller inte där trots att lokala gymmet annonserade om det.

Massa skumt...

Bumpar denna! Jag har märkt att en mindre ICA-butik har bredare sortiment än den lokala MAXI-butiken. Hur kan det komma sig?
Citera
2016-03-07, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Bumpar denna! Jag har märkt att en mindre ICA-butik har bredare sortiment än den lokala MAXI-butiken. Hur kan det komma sig?
Beror väl lite på handlaren?
Citera
2016-03-28, 18:37
Medlem
Beeenjamins avatar
Ett par frågor:

1. Vad är provjobb hos Willys? Hur längre sträcker det sig? Är det betalt?
2. När det gäller lönen, brukar den vara samma oavsett matbutik/kedja)

Tack
Citera
2016-03-28, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Ett par frågor:

1. Vad är provjobb hos Willys? Hur längre sträcker det sig? Är det betalt?
2. När det gäller lönen, brukar den vara samma oavsett matbutik/kedja)

Tack

Provjobb? Finns ingen anställningsform som heter så. Hur har det annonserats?
Jag kan tänka mig att det syftas på någon form av provanställning, antagligen för att de vill se hur du presterar. Är det inför extrajobb eller en tillsvidareanställning?

Angående lönen så får du alltid minst kollektivavtalsenligt. Är du över 19 år och saknar tidigare arbetslivserfarenhet inom Handels så går du in på 118,91kr/h. Den summan lär dock höjas någon krona och ett par ören när nya avtalet blir klart nu snart.
Citera
2016-03-29, 18:50
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hadmatter
Provjobb? Finns ingen anställningsform som heter så. Hur har det annonserats?
Jag kan tänka mig att det syftas på någon form av provanställning, antagligen för att de vill se hur du presterar. Är det inför extrajobb eller en tillsvidareanställning?

Angående lönen så får du alltid minst kollektivavtalsenligt. Är du över 19 år och saknar tidigare arbetslivserfarenhet inom Handels så går du in på 118,91kr/h. Den summan lär dock höjas någon krona och ett par ören när nya avtalet blir klart nu snart.

Tack för svaret.

Det är provjobb typ 1-2 dagar till en tjänst som kallas "vid behov".
Spelar ingen roll, kan bjuda på dessa 1-2 dagar.

Men en annan fråga som jag får inte grepp om, varför är det så svårt att få heltids jobb tex på Willys?
Eller annan matbutik?

Alla tjänster som utannonseras är deltid, i visssa fall max 30 timmar.
I matbutik behövs folk hela tiden. Är det inte bättre ha 5 butiksmedarbatare på heltid än 9 och alla har deltid?
Citera
2016-04-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Tack för svaret.

Det är provjobb typ 1-2 dagar till en tjänst som kallas "vid behov".
Spelar ingen roll, kan bjuda på dessa 1-2 dagar.

Men en annan fråga som jag får inte grepp om, varför är det så svårt att få heltids jobb tex på Willys?
Eller annan matbutik?

Alla tjänster som utannonseras är deltid, i visssa fall max 30 timmar.
I matbutik behövs folk hela tiden. Är det inte bättre ha 5 butiksmedarbatare på heltid än 9 och alla har deltid?

När två heltidare är sjuka så blir det problem..
Citera
2016-09-19, 10:59
Medlem
KUSEs avatar
Jag har en fråga till er som jobbar i butik eller med service. Om en kund klagar och tycker att min kollega har gjort något fel, är det bättre att hålla med kunden eller backa upp kollegan?

Jag fick den frågan på ett test när jag sökte jobb och de vill veta hur serviceinriktade arbetssökande är, mycket av de scenarier man får svara på frågor kring handlar om kundbemötande. Har redan lämnat in testet men jag blev lite nyfiken vad andra skulle svara på den.

Jag svarade definitivt att jag skulle hålla med kunden för jag tänkte att denne letar efter bekräftelse och att det vore bättre att försöka blidka kunden snarare än att starta diskussion med någon som antagligen redan har sin uppfattning. Men jag kanske drog lite för mycket slutsatser om situationen, för det kan ju se lite olika ut kan man tänka sig.

Om kunden inte frågar rakt ut om jag håller med kan jag ju svara med något som samtidigt inte får min kollega att se så dålig ut heller. Men om man måste ta ställning nedanstående, hur skulle ni välja från 1-5?

"En kund framför klagomål till dig om något som en arbetskamrat till dig gjort. Du skulle:

1. definitivt

2. troligtvis

3. eventuellt

4. troligtvis inte

5. definitivt inte

hålla med kunden om att kollegan verkar ha gjort fel."
Citera
2016-09-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneman91
Jag är verkligen motiverad till att börja jobba på en mataffär så jag undrar följande till alla mataffärsmänniskor:

1. Vart jobbar du?

2. Hur mycke tjänar du?

3. Deltid/Heltid/Sommarjobb/Extra jobbar du?

4. Fick du lov att praktisera eller någe innan?

5. Berätta lite om vad du gjorde för att få jobbet.

Själv är jag 18 år och är desperat efter egen lägenhet pga det är så @£$!!bajs fattigt hos mamma. Skulle verkligen kunna tänka mig jobba på helgerna då jag är i skolan på vardagarna.
(mitt första inlägg)

Tack

1: Jag jobbar i en Coop-butik.

2: Tjänar ungefär 15.000 netto varje månad.

3: Deltid. Genomsnitt 27,5 h/vecka på ett schema som är upplagt på fyra veckor. (En heltidstjänst är 38,15 h/vecka inom handels)

4: Jag började med praktik som sen gick över till Sommarjobb/ Inhopp vid behov.

5: Vet inte riktigt vad jag gjorde haha Men nu är jag fast anställd och har A-ansvar på våran butiks brödavdelning och även två avdelningar till
Citera
2016-09-26, 17:03
Medlem
Några frågor.

1. Hur många tjänster tror ni det kan beräknas behövas vid en ny Willys-butik, dvs nyöppnad?

2. Jag har erfarenhet i butik som tyvärr sträcker sig cirka 10 år bakåt i tiden. Är den då inaktuell?
Citera
2016-09-26, 20:23
Medlem
Askenars avatar
Hur gör ni av alla livsmedel som håller på att passera bäst före datum?

Ibland har jag sett guldklimpar som 50% på oxfilé som går ut samma dag men annars är det sällsynt.
Citera
2016-10-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Affärer med stora charkdiskar med ost, salami, skinka och allt, hur håller personalen där reda på hur länge grejerna legat i disken?

Jag handlar på samma ställe nästan varje gång. Känner ni igen kunderna och pratar om dom ibland, ger dom smeknamn och så? Jag har jobbat länge inom restaurang och där kan stammisar få smeknamn bland personalen, 'Nu är familjen champinjon här!' bara för att dom alltid vill ha svamp till maten, eller så.

Jag jobbar i delikatessdisken bland annat och vi skriver upp i en pärm när vi öppnat bara, så enkelt är det.

Tjänar faktiskt bättre än vad jag trott, 122 kr/h + OB. Är 20 år, och det är helt okej arbete men vill inte vara kvar allt för länge... Man börjar tröttna på folk, även jag som är social av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in